Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Awatar użytkownika
Pawcio78
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1465
Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Nowy Sącz

Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: Pawcio78 » 19 kwie 2019, 11:58

Witam!
Czy ktoś może mi wytłumaczyć do czego we włoskich czteronapędówkach służy sprzęgło wiskotyczne Fergusona na przedniej osi? Obejrzałem filmiki demówki lancii o napędzie delty 4WD i prismy ale tam skupiono się głownie na Torsenie a Ferguson trochę po macoszemu potraktowano. Dziękuję bardzo.

Wysłane z mojego SM-T805 przy użyciu Tapatalka

była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.

Awatar użytkownika
Grzyws
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 283
Rejestracja: 05 kwie 2017, 19:55
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Będzin

Re: Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: Grzyws » 19 kwie 2019, 18:50

Myślę, że pełni rolę szpery dla przedniej osi.

Awatar użytkownika
Pawcio78
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1465
Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: Pawcio78 » 19 kwie 2019, 19:45

Ale w jaki sposób? Przecież z przodu jest klasyczny otwarty mechanizm róznicowy a Ferguson jest na prawej półosi.

Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka

była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.

Awatar użytkownika
Grzyws
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 283
Rejestracja: 05 kwie 2017, 19:55
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Będzin

Re: Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: Grzyws » 19 kwie 2019, 22:23

viewtopic.php?t=53355

http://matteodilallo.tech/ferguson-giunto-viscoso/

na tym filmie : https://www.youtube.com/watch?v=oxhQ0sOrFTs
3:23 zatrzymaj i zobacz sobie dokładnie na ten schemat kinematyczny. Jedna część tarczek jest zblokowana z obudową satelitów w dyfrze a druga z obudową skrzyni biegów.

Potem 8:10, zobacz że obudowa satelitów kręci się z taką samą prędkością jak półoś więc nie ma problemu Visco nie musi sklejać. Jak jest poślizg to półoś kręci się z inną prędkością niż obudowa satelitów. To powoduje wzrost temperatury w VISCO i ciecz nieniutonowska coraz bardziej skleja tarczki starając się wyrównać prędkości.

Przy 12:50 fajnie to widać ale jest wycięta ta obudowa do której zamocowana jest część VISCO.

Mam nadzieję że trochę chociaż rozjaśniłem temat ;)

Awatar użytkownika
Pawcio78
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1465
Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: Pawcio78 » 19 kwie 2019, 23:05

Bardzo dziękuję dużo mi ten opis rozjaśnił :-). Szczerze powiedziawszy po tym jak napisałeś ze Ferguson pełni rolę jakby szpery przypuszczałem że półoś powinna na wylot przechodzić przez wiskozę i powinna być na stałe połączona z tarczkami w sprzęgle bo w innym wypadku bez sensu byłoby podłączenie prawej półosi szeregowo przez sprzęgło lepkościowe do mechanizmu róznicowego. Filmy oglądałem kilka razy ale schemat za każdym razem mi umykał :-). Dziękuję raz jeszcze.

Wysłane z mojego SM-T805 przy użyciu Tapatalka

była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.

Awatar użytkownika
irektob
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 458
Rejestracja: 05 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Małopolska Nowa-Wieś k/Kęt

Re: Delta 4WD sprzęgło wiskotyczne

Post autor: irektob » 07 lis 2019, 7:34

Sprzęgło wiskotyczne w Lancii (ferguson)służy do przeniesienia napędu na tył,łączy przednią i tylna oś,oprócz tego jest czymś w rodzaju bezpiecznika który niweluję różnice obrotowe osi przedniej i tylnej,nie jest szperą osi przedniej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”