Najdrożsi
Mam następujący zgryz. W mojej Zecie 2,0 turbo nie ma standardowego czujnika temp dwubiegowego umieszczonego w chłodnicy. Zamiast tego jest zaślepka. Nie ma też w pobliżu żadnej wolnej wtyczki 3 pinowej która mogła by świadczyć o tym że ktoś kiedyś przy montażu nowej chłodnicy (była montowana) pominął tak prozaiczną rzecz jak ten czujnik Na dodatek przez 13 lat kiedy auto jest w mojej rodzinie nie zagrzało się ani razu.
Niestety ostatnio nie słyszę wentylatora żeby się załączał a temp czasami w korku ulicznym dochodzi mi do ok 105 stopni (zdjęcie).
Wtedy puszczam ciepłe powietrze na maxa i schodzi po chwili do 90 stopni. Jeszcze ani razu nie zapaliła mi się czerwona kontrolka od temp na liczniku choć książka serwisowa do Zety której różnie ufam mówi o tym że kontrolka świeci się przy 118 stopniach.
Wg programu eper i vinu nie ma takiego czujnika w chłodnicy (co poniekąd dziś odkryłem i przyniosło mi lekką ulgę) ale za to są trzy czujniki w obudowie termostatu (zdjęcie).
Mojego przypadku dotyczą numery:
12 9616455480 SENDING UNIT E025 (dlatego że oznaczenie E025 dotyczy aut z klimatyzacją a ja mam)
13 9616455680 SENDING UNIT
14 9621001180 SENDING UNIT E025
I teraz tak:
Zakładam że jeden z tych trzech powinien pokazywać temp na wskaźniku na liczniku (zakres od 50 do 120 stopni), jeden odpowiada za czerwoną lampkę na liczniku (przyjmijmy że te 118 stopni) a trzeci steruje wentylatorem? Czy takie założenie jest słuszne? Czy np jeden z czujników może pełnić dwie funkcje? A może ten trzeci jest jeszcze od czegoś innego?
Pierwszy z tych czujników ma dwa piny pin 9616455480
Drugi ma jeden pin 9616455680
Trzeci jest ogólnie ciężko dostępny ale ma dwa piny i w opisie włoskiej aukcji na eBay jest info że to włącznik żarówki 9621001180
https://www-ebay-it.translate.goog/itm/ ... r_pto=wapp
W związku z powyższym mam prośbę:
1. Czy może ktoś mi pomóc i spróbować opisać rolę tych czujników
2. Czy istnieje ryzyko że jednak musi być inny czujnik który odpowiada za sterowanie wentylatorem?
Aktualnie Zeta jest w trakcie gruntownego przeglądu i ma wybebeszone pół komory silnika dlatego nie jestem jeszcze w stanie zrobić testów drogowych i sprawdzić jak wentylator reaguje na żywo.
Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy
- KrissEB
- Klubowicz
- Posty: 754
- Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Kraków, Bełchatów
Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
Skoda Felicja 1.3 95'
Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'
Skoda Felicja 1.3 95'
Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'
Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy
Przydałby się jeszcze czujnik informujący ECU o temperaturze silnika. Z kolei sam ECU moze też sterować pracą wentylatora ale czy tak akurat jest w Zecie to pojęcia nie mam...
KAPPA TDS & JTD
- Jam_Belfegor
- Forumowicz/ka
- Posty: 2078
- Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
- Imię: Przemysław
- Lokalizacja: Kraków
Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy
Raczej bardziej prawdopodobne jest tak: jeden czujnik do ECU, drugi na przekaźnik - centralkę (co tam jest) do wentylatora, trzeci wskazania na deskę w tym i ta czerwoną kontrolkę - zapala się zapewne gdy wskazówka przekroczy pewne pole na wskazaniu temperatury (to bardziej analogowe) ewentualnie stygła do zapalenia kontrolki będzie pochodził z ECU. To są moje gdybania bo Zety nie znam.
- KrissEB
- Klubowicz
- Posty: 754
- Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Kraków, Bełchatów
Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy
Muszę trochę sprostować informacje które podawałem z systemu ePER:
Pisałem na samym początku o trzech czujnikach rzekomo które mam mieć. Różnice zrobiły przypisy w ePerze (E025 - dla pojazdów z klimatyzacją). Więc w tym przypadku okazuje się że mam mieć dwa czujniki i tak jest też w rzeczywistości. Obejrzałem teraz obudowę termostatu dokładnie i tak jest w rzeczywistości. Mam od lewej patrząc niebieski i brązowy po prawej.
Przepraszam za zamieszanie. Ciągle człowiek czegoś się uczy.
Co nie zmienia faktu że czujniki są niedostępne ale do tego już się zdążyłem przyzwyczaić.
Czekam na odpowiedź z Włoch. Może się zlitują i przyślą do odległego kraju na północy
Pisałem na samym początku o trzech czujnikach rzekomo które mam mieć. Różnice zrobiły przypisy w ePerze (E025 - dla pojazdów z klimatyzacją). Więc w tym przypadku okazuje się że mam mieć dwa czujniki i tak jest też w rzeczywistości. Obejrzałem teraz obudowę termostatu dokładnie i tak jest w rzeczywistości. Mam od lewej patrząc niebieski i brązowy po prawej.
Przepraszam za zamieszanie. Ciągle człowiek czegoś się uczy.
Co nie zmienia faktu że czujniki są niedostępne ale do tego już się zdążyłem przyzwyczaić.
Czekam na odpowiedź z Włoch. Może się zlitują i przyślą do odległego kraju na północy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
Skoda Felicja 1.3 95'
Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'
Skoda Felicja 1.3 95'
Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'