Dedra - wałki wyrównoważające

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: makek » 11 maja 2005, 7:36

Witam.
Czy ktoś zdejmował koła zębate z wałków wyrównoważających (balansujących) - Dedra 1.8ie ? Szczególnie chodzi mi o wałek prawy, jaki jest tam gwint? Czy jest jakiś prosty sposób na unierychomienie tego wałka tak żeby odkręcić śrubę mocującą koło? Z góry dzięki.

Awatar użytkownika
wujek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 958
Rejestracja: 03 maja 2005, 0:00

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: wujek » 11 maja 2005, 18:53

Przy odkręcaniu kół pasowych spróbowałem, bo musiałem wymienić kółko na jednym wałków rorządu (zniszczone przez debila próbą odkręcania na "blokowanie brechą"), takiego sposobu, a mianowicie: do zamocowania i zablokowania kółka użyłem klucza łańcuchowego (takie coś do odkręcania filtrów oleju). Podłożyłem na obwiedni kawałek drelichu. Udało się bez utraty zębów (na kółku oczywiście) i bez uszkodzenia kołnierza oporowego na kółku (takie obrzeże zapobiegające chyba zsunięciu paska z kółka w kierunku kadłuba motoru). Rączkę klucza zablokowałem o jakąś śrubę, czy też coś solidnego, wystającego z bloku i kluczem oczkowym powoli, bez szarpnięć odkręciłem. To było już spory kawałek czasu wstecz, nie pamiętam dokładnie miejsca do zablokowania klucza. Ewentualnie można przedłużkę oprzeć o grunt, lub zdrowe, mocne kolano.
Jeżeli zdecydujesz się na ten sposób, to spokojnie i z pomyślunkiem, aby sobie nie dokuczyć.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
wujek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 958
Rejestracja: 03 maja 2005, 0:00

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: wujek » 11 maja 2005, 18:57

Ale ciekawośc mnie żre. Dlaczego tak dokładnie demontujesz motor? Jeżeli z ciekawością przesadziłem to sorki, nie odpowiadaj.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: makek » 11 maja 2005, 22:27

Bardzo dziękuję za odpowiedź, ale troszkę nie na temat. Chodzi mi o wałki balansujące, nie rozrządu. Dlaczego próbuję sie do nich dobrać, więc dlatego, że pod prawym kołem zębatym jest łożysko po którego zewnętrznej bieżni "ślizga" się pasek rozrządu. To jest to koło naprzeciw rolki napinającej. Przy okazji wymiany wszystkich pasków i niektórych napinaczy chciałem też wymienić to łożysko bo lekko je słychać, ale są z tym problemy. Pierwszy to nie ma koła jak zablokować (klucz do filtrów nie wchodzi, tu jest mniej miejsca i łańcuch nie mieści się między koło a osłonę, nie mówiąc już o podkładaniu czegokolwiek), drugi to nie wiem czy przypadkiem nie ma tam lewego gwintu bo klucz oczkowy się gnie i boję się że mi strzeli. Główne koło na wale do napędu tych właśnie wałków mocowane jest śrubą z lewym gwintem, a małe koła kręcą się w tą samą stronę więc...., mimo że na śrubach nie ma oznaczenia L. No i jest jeszcze trzeci problem cena tego łożyska to 190zł, a ponieważ nie jest ono za bardzo obciążone (pasek lekko się na nim odchyla) to narazie sobie darowałem. Muszę się do tego manewru trochę przygotować tzn. zobiłem odcisk na kartonie tego koła i będę robił klucz, a jak przypadkiem uda mi sie to koło zdjąć to może dobiorę inne tańsze łożysko.
Pozdrawiam wszystkich "grzebaczy", jak coś psuć to samemu.

PeGaZ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 273
Rejestracja: 07 kwie 2005, 0:00
Lokalizacja: Wa-wa Tarchomin

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: PeGaZ » 12 maja 2005, 9:32

A ja się spytam przy okazji - czy w każdym silniku KAPPY są właki równoważące? Jeżeli tak - to kiedy się je wymienia?
Kappa '98 2.0 20V - LPG - była
Obecnie bezpartyjny - bo śmigam VW
VW Passat Variant B5 3BG 2001
1.9 TDI 130KM/PBOX 155KM, HIGHLINE

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: makek » 13 maja 2005, 23:50

Witam ponownie.
Nie wiem jak to jest w Kappie, ale wystarczy sprawdzić w eperze i sporo spraw się wyjśni. Ale wracając do tematu postu: może ktoś zna wymiary przyrządów do naciągu pasków (rozrząd + balans)?

Awatar użytkownika
wujek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 958
Rejestracja: 03 maja 2005, 0:00

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: wujek » 14 maja 2005, 20:17

Witaj,
Uzycie klucza łańcuchowego rzeczywiście bardziej przystaje do kół rozrządu.
Podałem go jako ewentualny sposób na zablokowanie opornego kółka.
Przypuszczam, że naprawę już zakończyłeś, wcześniej nie miałem niestety
czasu. Podpytałem znajomych mechaników, gdyż nie pamiętałem na 100% (rozrząd w swoim zmieniałem ponad dwa lata temu), jaki jest kierunek gwintu na śrubach mocujących kółka na wałkach balansowych. Odpowiedź jest taka: tylko jedna śruba - wał główny- ma lewy gwint. Wszystkie pozostałe mają gwint prawy. Tak mi powiedzieli.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
makek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 698
Rejestracja: 24 sty 2005, 0:00
Lokalizacja: Bełchatów

Dedra - wałki wyrównoważające

Post autor: makek » 15 maja 2005, 10:30

Witam.
Rzeczywiście auto złożyłem, łożysko do wymiany w najbliższym czasie. Dzięki za zainteresowanie tematem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”