Kappa - obowiązkowe światła
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kappa - obowiązkowe światła
Jak wszyscy zapewne wiedzą, już za parę dni będziemy zmuszeni do jazdy w dzień z włączonymi światłami. W momencie włączenia świateł zmienia się w Kappie sposób podświetlania infocenter, w jasny dzień wyświetlacz staje się mało czytelny. Powszechnie stosowany sposób na zmianę podświetlania poprzez przytrzymanie przycisku jest dość kłopotliwy, dodatkowo ja mam jeszcze radio które zmienia także sposób podświetlania w zależności czy są światła włączone czy nie. Tu niestety prostego rozwiązania nie ma. Moja propozycja jest następująca.
1. Wyjmujemy przełącznik świateł wraz z całą obudową, jest na zatrzaskach, jak ktoś boi się o uszkodzenie tapicerki podczas podważania to proponuję odkręcić osłonę przy nogach i wsuwając rękę od dołu przy skrzynce bezpiecznikowej wypchać cały panel do siebie.
2. Przecinamy niebieski kabel z żółtym paskiem przy wtyczce do wyłącznika
3. W miejsce przecięcia instalujemy dowolny przełącznik którym będziemy zwierać przecięty obwód. Przełącznik powinien mieć dość solidne styki bo wbrew pozorom płynie tym obwodem prąd do wszystkich żaróweczek podświetlających piktogramy w kabinie, żarówki w zegarach i infocenter, jest ich dość sporo uzbiera sie kilkadziesiąt wat. Łączymy to wszystko przewodem o średnicy przynajmniej takiej jak oryginalny przy przełączniku świateł. Jednocześnie przełącznik powinien być dość mały i dyskretny bo nie zależy nam na oszpecaniu auta.
4. Instalujemy dodatkowy przełącznik tam gdzie nam odpowiada, pod kierownicą , wszędzie tam gdzie nie będzie raził nieoryginalnym wyglądem ale jednocześnie w takim miejscu gdzie go będzie można podczas jazdy łatwo przełączyć.
Jeżeli przełącznik jest w stanie rozwartym to włączenie świateł nie będzie powodowało włączania sie podświetlania piktogramów, zegarów, zmiany podświetlania radia (jak ktoś ma takie) oraz co najważniejsze nie ma zmiany podświetlania Infocenter. Podczas jazdy jeśli ściemni się dostatecznie to jednym ruchem przywracamy układ do poprzedniego stanu włączając przełącznik.
Pomysł można rozwinąć dalej np . kupując wyłącznik dwubiegunowy i na drugiej parze zrobić wyłączanie spryskiwaczy reflektorów lub jak ktoś lubi dłubać, to można zastosować zamiast ręcznego przełącznika przekaźnik sterowany fotokomórką. Czujnik można zamaskować np w okolicy górnego centralnego nadmuchu i mamy już ful wypas. Po ustawieniu czułości i odpowiedniej zwłoki działania powinno to doskonale funkcjonować. Można zastosować dowolną fotokomórkę gotową, zmontować sobie z zestawu, ważne by była zasilana 12-14V i miała przekaźnik który po zmroku zewrze styki.
O poprawnej izolacji i starannym zmontowaniu to pewnie nie muszę przypominać, zwarcie przewodów ze sobą niczym nie grozi (jedynie przestanie działać nasz patent) ale zwarcie przewodów z masą czy karoserią może spowodować przepalenie bezpieczników lub w skrajnym przypadku doprowadzić do pożaru. Wszystkie to co zrobicie to zrobicie na własną odpowiedzialność i nie biorę odpowiedzialności za żadne uszkodzenia
Pozdrówka.
1. Wyjmujemy przełącznik świateł wraz z całą obudową, jest na zatrzaskach, jak ktoś boi się o uszkodzenie tapicerki podczas podważania to proponuję odkręcić osłonę przy nogach i wsuwając rękę od dołu przy skrzynce bezpiecznikowej wypchać cały panel do siebie.
2. Przecinamy niebieski kabel z żółtym paskiem przy wtyczce do wyłącznika
3. W miejsce przecięcia instalujemy dowolny przełącznik którym będziemy zwierać przecięty obwód. Przełącznik powinien mieć dość solidne styki bo wbrew pozorom płynie tym obwodem prąd do wszystkich żaróweczek podświetlających piktogramy w kabinie, żarówki w zegarach i infocenter, jest ich dość sporo uzbiera sie kilkadziesiąt wat. Łączymy to wszystko przewodem o średnicy przynajmniej takiej jak oryginalny przy przełączniku świateł. Jednocześnie przełącznik powinien być dość mały i dyskretny bo nie zależy nam na oszpecaniu auta.
4. Instalujemy dodatkowy przełącznik tam gdzie nam odpowiada, pod kierownicą , wszędzie tam gdzie nie będzie raził nieoryginalnym wyglądem ale jednocześnie w takim miejscu gdzie go będzie można podczas jazdy łatwo przełączyć.
Jeżeli przełącznik jest w stanie rozwartym to włączenie świateł nie będzie powodowało włączania sie podświetlania piktogramów, zegarów, zmiany podświetlania radia (jak ktoś ma takie) oraz co najważniejsze nie ma zmiany podświetlania Infocenter. Podczas jazdy jeśli ściemni się dostatecznie to jednym ruchem przywracamy układ do poprzedniego stanu włączając przełącznik.
Pomysł można rozwinąć dalej np . kupując wyłącznik dwubiegunowy i na drugiej parze zrobić wyłączanie spryskiwaczy reflektorów lub jak ktoś lubi dłubać, to można zastosować zamiast ręcznego przełącznika przekaźnik sterowany fotokomórką. Czujnik można zamaskować np w okolicy górnego centralnego nadmuchu i mamy już ful wypas. Po ustawieniu czułości i odpowiedniej zwłoki działania powinno to doskonale funkcjonować. Można zastosować dowolną fotokomórkę gotową, zmontować sobie z zestawu, ważne by była zasilana 12-14V i miała przekaźnik który po zmroku zewrze styki.
O poprawnej izolacji i starannym zmontowaniu to pewnie nie muszę przypominać, zwarcie przewodów ze sobą niczym nie grozi (jedynie przestanie działać nasz patent) ale zwarcie przewodów z masą czy karoserią może spowodować przepalenie bezpieczników lub w skrajnym przypadku doprowadzić do pożaru. Wszystkie to co zrobicie to zrobicie na własną odpowiedzialność i nie biorę odpowiedzialności za żadne uszkodzenia
Pozdrówka.
KAPPA - obowiązkowe światła
Fajny pomysł ,szczególnie w wersji z fotokomórką ,
Natoniast pierwsze pytanie mojej KAśki było takie :
"A jest wersja na landrynkę"
odpowiadam :-nie
na to ona : - to co mi tu pokazujesz, chce w landrynce
no więc moje pytanie jest tylko o to który to przewód we wtyczce z zespole pod kierownicą?
Natoniast pierwsze pytanie mojej KAśki było takie :
"A jest wersja na landrynkę"
odpowiadam :-nie
na to ona : - to co mi tu pokazujesz, chce w landrynce
no więc moje pytanie jest tylko o to który to przewód we wtyczce z zespole pod kierownicą?
Landrynka -Y 1,2 16V
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
KAPPA - obowiązkowe światła
Staram się nie podawać wiadomości nie sprawdzonych w 100% ale podejrzewam że żółty kabelek z przełącznika załatwi sprawę . Trzeba to jednak sprawdzić. Zawsze można kabelek zewrzeć z powrotem."Aras" pisze:Fajny pomysł ,szczególnie w wersji z fotokomórką ,
Natoniast pierwsze pytanie mojej KAśki było takie :
"A jest wersja na landrynkę"
odpowiadam :-nie
na to ona : - to co mi tu pokazujesz, chce w landrynce
no więc moje pytanie jest tylko o to który to przewód we wtyczce z zespole pod kierownicą?
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 664
- Rejestracja: 28 mar 2005, 0:00
- Lokalizacja: "Wincentowo" ... świętokrzyskie
KAPPA - obowiązkowe światła
CZE...
A może inne rozwiązanie .... rozebrać kokpit ... wyjąć panel sterowania i w nim pozamieniać miejscami żarówki te z zielonymi gumeczkami na te bez gumeczek...
To tak na szybko bez przemyślenia napisałem ... ale powinno tak samo zadziałać ... bo na dzień świeciłyby na włączonych światłach nocne (ale bez gumek) żaróweczki panelu a na noc przełączenie przez przycisk na panelu sterującym
A może inne rozwiązanie .... rozebrać kokpit ... wyjąć panel sterowania i w nim pozamieniać miejscami żarówki te z zielonymi gumeczkami na te bez gumeczek...
To tak na szybko bez przemyślenia napisałem ... ale powinno tak samo zadziałać ... bo na dzień świeciłyby na włączonych światłach nocne (ale bez gumek) żaróweczki panelu a na noc przełączenie przez przycisk na panelu sterującym
Buraczany Wóz, "Ł"opel, "Ł"A"Ł"di, VW ...
aktualnie turlam się od lat ... KAPISZONOLOT-em 2,4LX z "heblami" BREMBO ... na Blosie ... jest i K2,0T 20V
aktualnie turlam się od lat ... KAPISZONOLOT-em 2,4LX z "heblami" BREMBO ... na Blosie ... jest i K2,0T 20V
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
KAPPA - obowiązkowe światła
Pewnie że można ale:"Lewutek" pisze:CZE...
A może inne rozwiązanie .... rozebrać kokpit ... wyjąć panel sterowania i w nim pozamieniać miejscami żarówki te z zielonymi gumeczkami na te bez gumeczek...
To tak na szybko bez przemyślenia napisałem ... ale powinno tak samo zadziałać ... bo na dzień świeciłyby na włączonych światłach nocne (ale bez gumek) żaróweczki panelu a na noc przełączenie przez przycisk na panelu sterującym
1. Od nocnego oświetlenia są 3 żarówki i świecą wyraźnie słabiej bo są sterowane przez układ ściemniający
2. Od dziennego oświetlenia jest 5 żarówek
3. Wyjęcie wyłącznika świateł to 5 minut pracy a wyjęcie infocenter to od pół godziny w górę w zależności od wprawy.
4. Jeździmy w dzień bez świecących żarówek od podświetlenia piktogramów co znacząco powinno wydłużyć ich żywotność
5. jak mamy radio ze zmiennym podświetleniem to nic nam nie daje rozwiązanie ze zmiana gumek.
KAPPA - obowiązkowe światła
Świetny opis. Czy możesz podać jakieś minimalne wymagania co do wyłącznika ?
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
KAPPA - obowiązkowe światła
Jak na szybko policzyłem to minimum 3 A powinien mieć, napięcie dowolne, obciążenie jest czysto rezystancyjne to nie powinno przypalać styków."Roger7" pisze:Świetny opis. Czy możesz podać jakieś minimalne wymagania co do wyłącznika ?
KAPPA - obowiązkowe światła
a czy mogę się dowiedzieć na temat fotokomórki jaką kupić
tak co bym poszedł do sklepu powiedział symbol i dostał
tak co bym poszedł do sklepu powiedział symbol i dostał
Landrynka -Y 1,2 16V
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
- grzole
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 6821
- Rejestracja: 29 wrz 2005, 0:00
- Skype: grzole
- Lokalizacja: Warszawa
KAPPA - obowiązkowe światła
Przy okazji "dłubania" nie zapomnijcie podziękować donośnym głosem posłom PO oraz specom z Instytutu Transportu Samochodowego za pomysł jazdy na światłach. Posłowie wraz z ITS (jednostka naukowo-badawcza na garnuszku państwa) szukali sposobu aby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
P.S.
Ciekawe czy ci nasi spece byli kiedyś w Germanii i czy rozmawiali z tamtejszymi fachowcami od dróg i bezpieczeństwa ruchu drogowego co poprawia statystyki (w D jest duuużo niższa liczba wypadków i zgonów w przeliczeniu do liczby pojazdów i mieszkańców).
P.S. bis
ITS jest, jak wspominałem, instytucją na garnuszku państwa i szukało okazji na udowodnienie potrzeby swojego bytu oraz świadczenia na jego utrzymanie.
P.S.
Ciekawe czy ci nasi spece byli kiedyś w Germanii i czy rozmawiali z tamtejszymi fachowcami od dróg i bezpieczeństwa ruchu drogowego co poprawia statystyki (w D jest duuużo niższa liczba wypadków i zgonów w przeliczeniu do liczby pojazdów i mieszkańców).
P.S. bis
ITS jest, jak wspominałem, instytucją na garnuszku państwa i szukało okazji na udowodnienie potrzeby swojego bytu oraz świadczenia na jego utrzymanie.
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2007, 16:21 przez grzole, łącznie zmieniany 1 raz.
2x Kappa LS 2.0 20v '95 & '98 + Thema 2.0 ie 8v '89 + Punto Evo 1.4 MyLife '11
tel. 501-122-517
tel. 501-122-517
KAPPA - obowiązkowe światła
oni byli w Szwecji
Landrynka -Y 1,2 16V
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
zamiast Pasikonika srebrna Santarita:)
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
KAPPA - obowiązkowe światła
tak to tylko w erze"Aras" pisze:a czy mogę się dowiedzieć na temat fotokomórki jaką kupić
tak co bym poszedł do sklepu powiedział symbol i dostał
Jak znajdę chwilkę i będę gdzieś kole sklepu z elektroniką to zajrzę w katalog, może jest jakiś zestawik co by pasował.
- larry123
- Klubowicz
- Posty: 939
- Rejestracja: 01 wrz 2005, 0:00
- Lokalizacja: Warszawa-Bródno-Białołęka
- Kontakt:
Re: KAPPA - obowiązkowe światła
Temu Panu należą się pokołony."prezesjm" pisze:Jak ....... za żadne uszkodzenia
Pozdrówka.
KAPPA - obowiązkowe światła
No biorąc na myślenie to trzeba zakupić "zestaw zmierzchowego załączania oświetlenia" i zaadoptować go do tego patentu.
Lancia i jeszcze raz Lancia
Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power
Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power
KAPPA - obowiązkowe światła
Może by ktos powiedział ,na czym polegają światła do jazdy w dzień np volvo.
Jurek odszedł od nas na zawsze...
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
KAPPA - obowiązkowe światła
Świecą się tylko swiatła z przodu- z tyłu nie ani żadne obrysówki, dodatkowo podświetlenie wewnętrzne auta jest w trybie dziennym.
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?