Strona 1 z 1

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 20 lip 2007, 16:24
autor: LukaszN
Jak w temacie, musze wymienic plyn hamulcowy i moze warto zalac 5.1 FERODO zamiast DOT 4.0 ?
Poradzcie

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 20 lip 2007, 17:27
autor: Młody
Czy swoją jazdą zagotowałeś płyn?

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 22 lip 2007, 22:37
autor: mechanik
nie warto dot 5 jest do bardzo ostrej sportowej jazdy trzeba go wymieniac co pol roku

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 23 lip 2007, 18:03
autor: LukaszN
Prawdopodobnie sie gotowal, musze tez znalesc jakies rozsadne klocki -pewnie Ferrodo (wymieniam tez przewody ale na fabryczne, obecne sa troche wysluzone)
Wymiana co pol roku to jeszcze nie tragedia, w kazdy razie 5.1 nabylem i bede testowac

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 23 lip 2007, 19:27
autor: DeviLL
U mnie dot5 po jakis 2-3 miechach stracil wlasnosci i zachowywal sie jak dot4 :wink:

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 24 lip 2007, 8:18
autor: tomek
"DeviLL" pisze:U mnie dot5 po jakis 2-3 miechach stracil wlasnosci i zachowywal sie jak dot4 :wink:
Jakie wlasnosci?
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów płynów hamulcowych: DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1.

DOT 5.1 może byś stosowany zamiennie z DOT 4. Natomiast DOT 5 TYLKO do układów hamulcowych do tego przystosowanych - rozpuszcza uszczelki i miękkie przewody, możliwe są wżery w pompie, uszkodzenie zacisków, itd. DOT 5 to zupełnie inny płyn hamulcowy niż DOT 5.1!

DOT 4 to specyfikacja wymagająca temperatury wrzenia co najmniej 210 stopni na sucho i 170 stopni po zawilgoceniu. DOT 5 to już 260 stopni na sucho (silikon nie jest higroskopijny - płynów DOT 5 się nie wymienia, są wieczne). DOT 5.1 to specyfikacja mająca wydłużyć *trwałość* płynu, nie jego parametry robocze - coś "jakby" odpowiednik DOT 5. Temperatury wrzenia w specyfikacji 5.1 są nieznacznie wyższe niż dla DOT 4, odporność na zawilgocenie jest za to większa.

Ogólnie nie jest prawdą, że DOT 5/5.1 jest lepszy od DOT 4.
Dla przykładu Castrol SRF (DOT 4) ma temperaturę wrzenia 270 stopni na mokro i 310 na sucho i jest praktycznie najlepszym płynem dostępnym w sklepie - ale jego trwałość jest dość niska (wymiana co 18 miesięcy). Zresztą akurat SRF jest sporo droższy niż typowe 5.1.

Jeśli nie mamy układu hamulcowego dostosowanego do płynów DOT 5 (a nie mamy) to kolejność jest taka (od "najlepszego" do "najgorszego" rozwiązania):
- wyczynowe DOT 4 (Castrol SRF, AP Racing 600, Motul Racing), są najdroższe, trzeba je często zmieniać,
- DOT 5.1 - bardziej odporne na zawilgocenie, tańsze, ale mające niższe temperatury wrzenia niż topowe DOT-4,
- "zwykłe" DOT 4 (fiatowska Tutela na ten przykład).

DOT 3 to już płyny niesyntetyczne. Jeśli w instrukcji wspominają o DOT 3/DOT 4 to w zasadzie nie powinno być problemów z zastosowaniem DOT 5.1, chociaż jest to nieco ryzykowne - zwłaszcza w starszych autach (DOT 5.1 jest jednak trochę bardziej agresywny niż DOT 4).
źródło: cuoresportivo.pl

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 24 lip 2007, 8:19
autor: tomek
"mechanik" pisze:nie warto dot 5 jest do bardzo ostrej sportowej jazdy trzeba go wymieniac co pol roku
On nie pisalal o DOT5 lecz 5.1. Przeczytaj moze moj cytat z Couresportivo.

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

: 24 lip 2007, 15:43
autor: LukaszN
OK, dzieki Tomek, wlasciwie plyn ktory nabylem to

MOTUL DOT 5.1 BRAKE FLUID

100% syntetyczny płyn do hamulców hydraulicznych i sprzęgieł DOT 5.1 NON-SILICONE BASE

Bardzo wysoki punkt wrzenia 270°C

Wszystkie rodzaje hydraulicznych hamulców i sprzęgieł.
Zgodny z zaleceniami producentów dotyczącymi DOT 5.1, DOT 4 i DOT 3.
Płyn specjalnie zaprojektowany do układów hamulcowych z ABS.

WŁASNOŚCI:

DOT 5.1 NON SILICON BASE & DOT 4 & DOT 3 - SAE J 1703. Wysoki punkt wrzenia na mokro (185°C), wyższy niż w płynach klasy DOT 4 i DOT 3 pozwala na dłuższe użytkowanie tego produktu. Płyny DOT3/DOT 4 i DOT 5.1 mają zdolność do absorbowania wilgoci z powietrza co obniża ich punkt wrzenia a w konsekwencji bezpieczeństwo.
Punkt wrzenia na mokro jest reprezentatywny dla płynu po jednym roku użytkowania.
Specjalnie zaprojektowany do systemów ABS. Lepkość (820 centypauzów w -40°C) niższa niż w płynach hamulcowych klasy DOT 4 i DOT 3 umożliwia łatwiejszy przepływ płynu w mikrozaworach systemów ABS.
Doskonale neutralny dla uszczelnień stosowanych w układach hamulcowych. Właściwości antykorozyjne.