Strona 1 z 1

Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 16 cze 2009, 0:05
autor: Daro_wawa
Generalnie wymieniłem tuleje zwrotnicy na tyle w mojej Lucynie chciałem zrobić fotorelacje ale zapomniałem aparatu ale postaram się opowiedzieć dokładnie krok po kroku jak i co zrobić aby szybko samemu je wymienić

Potrzebne narzędzia:

Klucze najlepiej oczkowe 13,11,12 i potrzebne będą 2 klucze 19
Młotek
Klucz (końcówka) nasadowy 22
Mała piłka do metalu ( brzeszczot)
Mały przecinak (śrubokręt)

1. Zdejmujemy koło
2. odkręcamy zacisk hamulca(klucz 13) dwie śruby
3. zdejmujemy klocki
4. odkrecamy tarcze(klucz 11 lub 12 ) - będzie troszkę kombinacji jak ją wyjąć ale pomanewrujecie i wyjdzie
5. Po zdjęciu tarczy będziemy widzieć pordzewiała osłonę tarczy od dołu - Odginamy ją do góry
6. Po odgięciu widzimy śrubę nakładamy klucz( klucz 19) i odkręcamy kiedy śrubą drgnie będzie się kręcić wtedy będzie potrzebny nam 2-gi klucz (klucz 19) tak aby przytrzymać,od tyłu
7. Po odkręceniu śruby wybija ja z tulei i zwrotnicy przy pomocy młotka
8. W moim przypadku po wybiciu tuleja była odklejona od części metalowej i część metalowa została w dziurze a gumowa wypadła, ale jeśli w twoim wypadku siedzi nadal przyklejona wypchnij ją np. młotkiem i i kluczem nasadkowym 17
najgorsza część:
9. piłką do metalu nacinamy pozostałość po tulei i przy pomocy młotka i przecinaka wybijamy pozostałość
10. Kiedy już wypadnie nam reszta starej tulei. Bierzemy nową tuleje wkładamy w otwór oczywiście sama nie wejdzie ale trzeba jej pomóc , przy pomocy końcówki nasadowego klucza 22 i młotka,( Dlaczego nasadowy 22 ponieważ uderzając młotkiem w gołą tulejkę możesz odkleić gumę od części metalowej tulei a klucz 22 idealnie pasuje do wymiaru tulei i wystająca część chowa się w kluczu:) )
11. nakładamy klucz 22 na tuleje i przy pomocy młotka wbijamy ją tak aż zrówna się z krawędziami dziury
Kiedy to już nam się uda czas na skręcenie wszystkiego do kupy

Zaczynamy od spasowania śruby wahacza i piasty musisz albo docisnąć wahacz do dołu albo piastę do góry tak żebyś mógł przewlec śrubę przez zwrotnice

!! I bardzo ważne pamiętaj o kolejności wkładania podkładek

śruba->podkładka mała->wahacz->podkładka duża-> tuleja zwrotnicy->podkładka duża->nakrętka

następnie są dwie wersje jedna mówi o tym żeby śrubę łączącą wahacz i zwrotnice dokręcać jak samochód jest na kołach opuszczonych a 2 jak wisi na lewarku ja robiłem to na lewarku

Ja opisze jak ja zrobiłem

dokręć śrubę - wahacz zwrotnica
Odegnij osłonę tarczy tak jak była
załóż tarcze i ją dokręć
Obkręć tarczą tak żeby sprawdzić czy blacha jest dobrze odgięta i czy nie trze o tarcze
zamontuj klocki
dokręć zacisk hamulcowy
załóż koło
i Gotowe :D

Moja wersja naprawy Kappy pisze to o 00:04 przepraszam za ortografie, mam nadzieje że jest to sensownie opisane jak to zrobić, ale jeśli czegoś nie możecie zrozumieć piszcie postaram się inaczej opisać

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

: 04 maja 2011, 12:21
autor: luki
Bardzo przydatny manual. Skorzystałem z niego, ale montaż nowej tulei proponuję przeprowadzić w bardziej finezyjny sposób:)

Zwrotnicę można przed montażem tulei nieco podgrzać palinikiem, opalarką. Następnie, zamiast stukać młotkiem, wcisnąć ją za pomocą konstrukcji składającej się z długiej śruby, podkładek , klucza nasadowego (wspomniany wcześniej klucz 22 proponuję zamienić na 24 lub 27), podkładki i nakrętki. Śrubę i nakrętkę łapiemy kluczami o numerze 19 i zaczynamy skręcać, a tuleja nam ładnie wchodzi w zwrotnicę.

Wygląda to mniej więcej tak, jak na załączonym zdjęciu.

Koszt takiego wciskacza to ok 5 zł za śrubę w sklepie żelaznym.
sciagacz.jpg

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

: 28 sty 2012, 21:14
autor: robert199
mogę tylko dopisać, ze taką tujeje wymieniam w 15min i nawet nie odkręcam koła wszystko na kanale i samochód podniesiony na lewarku.
Najtrudniejsze jest wybiie starej tulei, najlepiej użyć palnika lub brzeszczot i przeciąc tuleje

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

: 06 lut 2012, 21:26
autor: Dawka
W 15min ? Bez ściągania koła ? Proszę o info jak się za to zabrać twoim sposobem ?

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

: 06 lut 2012, 22:18
autor: marceli
Jak stara się rozwulkanizuje, lub Ty jej środek wywalisz, to przecinasz i wyjdzie pobijając lekko.

Ja też to robiłem i u mnie siedziała mocno ,że ściągacze nie dawały rady więc ją przeciąłem, wtedy jest Twoja.
Myślę ,że 15 min to chyba lekka przesada.Trochę więcej czasu się przyda. :)

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 18 mar 2012, 15:30
autor: Dawka
No to i ja jestem po wymianie, gumowa część tuleji dała się wypchnąć palcami, natomiast metalowa już nie chciała tak łatwo współpracować, ja swoją tuleje przyciąłem tak żeby przecinak oparł się na części metalowej, dalej już tylko konkretny młotek i walimy aż wyjdzie, oczywiście przecinak musi być szerokości jak nasza tulejka, żeby wchodził nam w otwór po tulejce, dodam iż robiłem to bez kanału i bez ściągania tarczy (była strasznie zapieczona i nie chciała tak łatwo zejść) Śruba którą używamy musi być odpowiednio twarda, tak samo podkładki, ja użyłem starej śruby od głowicy z Peugeota 406 HDI :) była idealna.

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 04 kwie 2012, 22:44
autor: robert199
co do czasu wymiany wcale nie przesadzam.
Ostatnio wymieniałem na podnosniku
Podniesienie auta 1min
odkrecenie sruby 2min
Wybijanie tulei niekonieczne bo sie rozwulkanizowała
przeciecie brzeszczotem i wybicie starej 4min
wbicie nowej 2 min
skrecenie 2min
To oczywiscie przypuszczalny czas który opisałem
śpieszyło mi sie i zajeło mi to około 10 min
Oczywiście na strone i nie zawsze tak łatwo idzie

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 05 kwie 2012, 7:54
autor: Wilkin
robert199 pisze:co do czasu wymiany wcale nie przesadzam.
Ostatnio wymieniałem na podnosniku
Podniesienie auta 1min
odkrecenie sruby 2min
Wybijanie tulei niekonieczne bo sie rozwulkanizowała
przeciecie brzeszczotem i wybicie starej 4min
wbicie nowej 2 min
skrecenie 2min
To oczywiscie przypuszczalny czas który opisałem
śpieszyło mi sie i zajeło mi to około 10 min
Oczywiście na strone i nie zawsze tak łatwo idzie
Hihi - brak zaznaczenia- podstawienia zabezpieczenia pod auto w postaci hm.-Klocka ew.kobyłki
szacowany czas ok 30 sec.
Za brak poszanowania dla przepisów BHP : czerwona :
Po za tym omkłeś - czas wyjęcia podnośnika z auta - przygotowania kluczy - założenie rękawiczek - i otwarcie pifka.Po za tym przejścia z gratami na drugą stronę autka
Opis niekompletny :P -

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 03 lip 2016, 22:11
autor: Ventura
Jak czytam te posty na głos to moja tulejka ze złości nie chce wejść na miejsce. Czy nabijana czy wkręcana włazi krzywo w wahacz. (wahacz prostokątny). Jak to kurna wsadzić?

ps. Samo wykręcenie jednej śruby to co najmniej 10 minut czekania aż odrdzewiacz zrobi swoje a gdzie tu 15 minut na całość :D

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 03 lip 2016, 22:43
autor: volf
Ventura ale jak w wahacz, przecież ona jest w zwrotnicy i typ wahacza nie ma tu nic do rzeczy :?:

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 03 lip 2016, 22:56
autor: Ventura
oż F&%$ ;) Nie ten temat :(

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 04 lip 2016, 1:26
autor: rob_76
Ventura pisze: ... tulejka ze złości nie chce wejść na miejsce. Czy nabijana czy wkręcana włazi krzywo w wahacz. (wahacz prostokątny). Jak to kurna wsadzić?
Przejechałbym drobniejszym papierem ściernym otwór w wahaczu, a krawędź samej tulejki lekko sfazował w łagodny stożek i tą stroną wciskał... Poza tym można też podgrzać końcówkę samego wahacza... Ew. też użyć trochę oleju...

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 04 lip 2016, 10:24
autor: Ventura
Wahacz był oczyszczony aż błyszczał ale na frezowanie tulei nie wpadłem - dzięki, weszło bez problemu :)

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

: 04 lip 2016, 12:32
autor: rob_76
Bardzo prosze!