Alfa Romeo Alfetta T116

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: fiergloo » 23 sie 2009, 11:23

Alfa Romeo Alfetta Tipo 116 była pierwszą taką cywilną Alfą. Wtajemniczeni zapewne wiedzą o co chodzi. W przeciwieństwie do bolidów Alfetta Tipo 158 i 159 ta przeznaczona była do wożenia tyłka po mieście i rodziny na wczasy. Przy czym- posiadała układ transaxle. Silnik z przodu, sprzęgło, skrzynia i mechanizm różnicowy z tyłu napędzają koła tylne.

Obrazek

Konstrukcja ta była bardzo zaawansowana, jak na auto cywilne. Wtedy producenci raczej skupiali się na konstrukcjach klasycznych- sztywna oś z tyłu i macpherson z przodu. Tutaj mamy wielowahacza na przedzie i oś De Dion z tyłu. Oczywiście układ ten chorował na przypadłości wieku dziecięcego. Zdarzało się, że wyjeżdżając z salonu przy zmianie biegów dochodziło do zgrzytów. Samochód ten też miał gorszą ochronę perforacyjną- w zasadzie jak dziś kupowac Alfettę to tylko we Włoszech.

Pierwsza Alfetta jaka opuściła fabrykę(rok 1972) posiadała silnik Satta Puligii 1800(1.779 ccm) 80x 88,5mm o mocy 122KM przy 5500 obr/min i 170Nm przy 4400 obr/min. Całośc oczywiście aluminiowa- od osłony krzywek po miskę olejową. Rozrząd DOHC napędzany łańcuchem. Do dyspozycji i wyboru była tylko i wyłącznie ręczna skrzynia biegów o 5ciu przełożeniach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dane techniczne:
Obrazek


Typ: 116.08/116.09
Cena we Włoszech: 2 245 000 lirów
Nr silnika: AR 01608
Typ silnika: benzynowy, 4 cylindrowy rzędowy, blok i głowica aluminiowe
Rozrząd: DOHC, 8v, napęd łańcuchowy
Moc maksymalna: 90kW/122KM przy 5 500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 4 400 obr/min
Stopień sprężania: 9.5 : 1
Pojemnośc skokowa: 1779 ccm
Średnica x skok: 80 X 88,5 mm

V max: 180 km/h

Dlugosc x szer x wys: 4 280 x 1 620 x 1 430 mm
Masa własna: 1 060 kg

*W 1982 roku w Alfetta Tipo 116 2.0 QO pojawiły się elektroniczne zmienne fazy rozrządu
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek

W dalszych częściach będę przedstawiał następne Alfetty. W każdym bądź razie jak ktoś ma fotografie tego modelu - niech je wstawia.

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4093
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: Taz » 23 sie 2009, 13:09

Zwróćcie uwagę, gdzie umiejscowione są tylne tarcze hamulcowe.
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Boorek

Odp: Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: Boorek » 23 sie 2009, 15:18

miażdżacy samochód.... moim marzeniem jest coś z tranaxlem....

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: fiergloo » 09 wrz 2009, 14:48

Jako, że początkowo skupiłem się na pierwszej Alfeccie T116, teraz dokończę wątek. Gdyż historia na Berlinie się nie skończyła. Dwa lata po jej premierze zaprezentowano Alfę Romeo Alfetta GT- dwudrzwiowy samochód,
Obrazek
który oparty został konstrukcyjnie na wersji Berlina- rzecz jasna silnik napędzający ten wóz to dalej 1.8 projektu Satta Puliga.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po za tym do palety oferowanych pojazdów dołączyła Berlina 1600, która miała pojedyńcze światła z przodu
Obrazek

Moc 108 KM i 149 Nm z aluminiowego DOHC pamiętającego czasy Giulii, a nawet Giulietty 101. W 1975 do Berliny również trafiła dwulitrówka na wtrysku, zdjęcie poniżej:
Obrazek

Wtrysk mechaniczny systemu Spica znany z Alfa Romeo Montreal tutaj zasilał 4 cylindry, jednak moc nie była jakaś powalająca jak na 2.0- 111KM- powodem były normy ekologiczne. Jak widac też na zdjęciu na kole zamachowym znajduje się podpora- tu właśnie wychodził wał do sprzęgła które znajdowało się z tyłu przy skrzyni biegów.

Obrazek

Silnik 2000 w Europie pojawił się w serii GTV (Gran Turismo Veloce), czyli tylko w dwudrzwiowej wersji w roku 1975. Co ciekawe- tablica przyrządów w zasadzie znajdowała się na środku, a przed kierowcą był...bład- nie prędkościomierz, a obrotomierz. (ciekaw jestem kiedy dzisiejsi włodarze Alfa Romeo przypomną sobie, że tak się robi auta sportowe).

Obrazek

Bardziej spostrzegawczy mogą na zdjęcu odkryc...dwustrefową wentylację powietrza.
Obrazek
^ rura wydechowa wychodząca po środku to znak firmowy Alf Romeo z transaxle.

Dwu litrówka w EU zagościła dopiero 2 lata później- najwyraźniejszą zmianą były reflektory kwadratowe zamiast okrągłych co moim zdaniem trochę ujęło uroku. Ale trzeba dalej pamiętac, że ten wóz ma napęd na tył w niespotykanej konfiguracji i dalej nim można wieźc dzieci do szkoły i jechac na wakacje nad morze.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Moc : 122 KM przy 5 400 obr/min oraz 175 Nm przy 4000 obr/min

Rok później poprawiono osiągi tego silnika podnosząc jego osiągi do 130KM i 181 Nm w tej samej niestety...a może- z tymi samymi światłami.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
^ dzięki temu, że tarcze hamulcowe znajdowały się przy dyferencjale doprowadzenie do sytuacji gdzie tylne wewnętrzne koło odrywa się od nawierzchni stało się nie możliwe.

W tym samym roku amerykańska wersja Alfetty- 2000i otrzymała automatyczną skrzynię ZF 3 HP 22 przy czym też dokonano bardziej korzystnej modyfikacji stylistycznej przodu- światła pozbawione zostały chromowanych ramek i wprowadzono więcej plastiku, ale i tak ta wersja wydawała się bardziej charakterna niż kwadraciak:
Obrazek
Obrazek

Jako, że to nie były czasy lat dwutysięcznych XXI wieku producent wypuścił wysokoprężną Alfettę dopiero w 1979(7 lat po rozpoczęciu produkcji) w wersji z kwadratowymi lampami. Zgodnie z tradycją Alfa Romeo zleciła produkcję silnika podwykonawcy- Alfetta to pierwsza Alfa Romeo z silnikiem VM- tutaj miał on 4 cylindry, pojemnosc 2 litrów i moc 82 KM(moment 170Nm). Wcześniej diesel pojawił się w Alfa Romeo Giulia, z tym że tam pracował Perkins.
Obrazek
Obrazek

Lata 80e to początek końca Alfa Romeo, jednak dalej powstawały ciekawe samochody. Ot właśnie w 1980 odbyła się premiera Alfa Romeo GTV6- transaxle został połączony z rewelacyjnym silnikiem V6 Busso, który w użyciu był od roku w sedanie Alfa 6, o której pisałem na forum. Najszybciej od GTV 2000 szło ją rozpoznac po garbie na masce z plastikową osłoną:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Silnik ten miał moc 158-160KM przy 5800 obr/min oraz moment 217Nm. Głowice SOHC 12 zaworowe z mechaniczną kasacją luzów zaworowych.

Przy okazji- swojego czasu miałem polemikę z kolegą Łajka który twierdził, że do GTV6 trafiła równiez 3 litrówka. Ja początkowo odrzuciłem tę tezę, chociaż po kilku słowach stwierdziłem, że taka wersja w sumie mogła wyjśc, ale na rynek RPA:
Obrazek
I tak właśnie było- na rynek południowoafrykański wypuszczono GTV6 ze 185konnym silnikiem 3.0 z 12 zaworami, który również swoje miejsce zagrzał w 75 i 164. Co ciekawe wersja ta toczyła boje na trasach wyścigowych RPA wygrywając nawet z 3.5 litrowymi BMW

W 1982 roku Berlina na rynki Europejskie otrzymała pas przedni znany zza oceanu- od razu wyglądała lepiej przy czym zaproponowano opcje Quadrifoglio- bogate wyposażenie seryjne+ 2 litrówka o mocy 130KM
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I na przełomie lat 1982/83 Quadrifoglio Oro- z elektronicznymi zmiennymi fazami rozrządu(nie wiem w którym roku zastosowała go Honda). Tutaj też pojawił się panel komputerowy Alfa Control, silnik dalej miał moc 130 KM i moment 181Nm, ale tutaj osiągany był sprawniej i płynniej.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W 1985 roku za Alfettę wprowadzono Alfę 75 na podwoziu typologii 162. Wcześniej na 162 oparto Alfę Romeo 90, która właśnie była mocno upodobniona do Alfetty, i była nawet w tych samych gabarytach-lecz w 90 w sedanie można było miec silnik V6 i elektroniczną deskę rozdzielczą, a tego w Alfettach Berlina już nie można było dostac za żadne pieniądze. Z grubsza podwozia 116 i 162 różniły się głównie mechanizmem zmiany biegów.


Krótkie serie:

W roku 1977 na zamówienie jednego z niemieckich dealerów Alfa Romeo GTV otrzymała silnik z Montreala. Seria była krótka i zamykała się w 30 egzemplarzach.
Obrazek

Była to oczywiście V ósemka o mocy 200KM.

Alfa Romeo GTV Turbodelta
Obrazek


Tutaj pracował silnik dwulitrowy wspomagany turbiną KKK. Moc wynosiła 150KM, a cały samochód rozpędzał się do 200km/h. Rzecz jasna auto to miało homologację rajdową, a w 1986 roku zajęło 6 miejsce w Rajdzie 1000 Jezior w generalce zaraz przy sławach Grupy B.

Oczywiscie dodaje wideotekę:

węgierski test Alfetty 2000 Berlina


Alfetta GT z 4 cylindrowym silnikiem wzmocniona do 185KM


Kultowa dla Alfistów scena z James'a Bonda, gdzie Alfa Romeo GTV6 ucieka przed policją


Turbodelta:


GTV2000:


Dźwięk 2 litrowego silnika Satta Puliga:

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: Dudi » 05 lis 2009, 18:28

No to kilka moich zdobyczy : yesyes : :) :

1. Alfa Romeo Alfetta 2.0:
DSC06819.JPG
DSC06812.JPG
DSC06814.JPG
DSC06816.JPG
DSC06817.JPG
DSC06825.JPG
DSC06826.JPG
DSC06827.JPG
DSC06829.JPG
DSC06830.JPG
-- 05 Lis 2009, 18:34 --

2. Alfa Romeo Alfasud Sprint:
DSC06831.JPG
DSC06832.JPG
DSC06833.JPG
3. Alfa Romeo Alfetta GT 1.6/GTV 2000:
DSC06820.JPG
DSC06821.JPG
DSC06822.JPG
DSC06823.JPG
DSC06824.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2738
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Odp: Alfa Romeo Alfetta T116

Post autor: Mariusz91 » 05 lis 2009, 22:25

Dawniej potrafili zrobić ładne auto.... mazy mi sie Transaxle.... chodzi mi po głowie Alfa Romeo Milano/75 2.0 TS lub 3.0 V6 AMERICA

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”