8 cylindrowy rzędowy silnik i jego historia w Alfa Romeo

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

8 cylindrowy rzędowy silnik i jego historia w Alfa Romeo

Post autor: fiergloo » 07 paź 2009, 12:17

Silnik rzędowy, ośmiocylindrowy, który został zaprojektowany przez Vittorio Jano ten układ jest bardzo rzadko spotykany, a w dzisiejszych czasach księgowych i nader dużej racjonalizacji wydaktów niespotykany. Poraz pierwszy układ ten pojawił się w Alfie Romeo P2-połączono ze sobą dwa czterocylindrowe bloki silnika, gdzie w miejscu łączenia zastosowano zespół kół zębatych(tu właśnie znajdował się rozrząd). Alfa Romeo P2 z tym silnikiem osiągała moc od 140 do 155(165 z doładowaniem) koni mechanicznych- wygrała Mistrzostwo Świata w 1925.
Obrazek

W 1931 roku do oferty wchodzi model 8C 2300. Silnik posiadał aluminiową głowicę DOHC, podobnie zresztą z blokiem silnika. Jak zobaczycie głowicę to stwierdzicie?hmmm?.taka sama pokrywa jak w Alfeccie?- właśnie stąd pochodzi baza rozwojowa dla późniejszych czterocylindrowych aluminiowych rzędówek stosowanych od 1954 roku w Giulieccie po 1987 w Alfie 75. Silnik został wrzucony do 8C2300- z Tazio Nuvolari za kierownicą samochód ten wygrał Mille Miglia, Targa Florio, Monza, Dieppe i Le Mans. Silnik początkowo osiągał 130KM, w Spider Corsa-155KM, ze sprężarką mechaniczną 165KM, a po paru latach ? 178KM.
Obrazek

W 1933 roku silnik z pojemności 2300 rozwiercono do 2600ccm- i tutaj zaczyna się historia Scuderia Ferrari. Alfa Romeo 8C 2600 Tipo B osiągała 215KM, przyspieszenie do 100km/h wynosiło 7 sekund, a v max to 217km/h. Wóz po bokach miał znaczki Cavallino Rampante, a z przodu na chłodnicy napis typowy dla Alfa Romeo.
Obrazek

W 1935 roku silnik R8 został ponownie rozwiercony do pojemności 2.9 litra. Typ 8C2900A miał pojemnośc 2905ccm i osiągał on moc 180KM. Samochód ten miał w pełni niezależne zawieszenie i skrzynię biegów umieszczoną z tyłu.
Obrazek

Wrócmy jednak do roku 1935- wtedy powstała Alfa Romeo Bimotore. Enzo Ferrari i Luigi Bazzi stwierdzili, że oklepane klasyczne układy napędowe czy też transaxle już spowszedniały. Jako, że poeci, inżynierowie i mistrzowie konstrukcji weny dostają po alkoholu to zapewne obaj panowie musieli być po sjeście. Założyli jeden silnik Vittorio Jano z przodu o pojemności 3165ccm?po czym któryś z panów stwierdził ?nie zachowujmy się jak pedały, dajmy mu dwa takie silniki?. W ten sposób powstała Alfa Bimotore- która łącznie miała 6.3 litra pojemności, 16 garów i moc 540KM. Nie trzeba być rzecz jasna nadtalentem motoryzacyjnym, żeby stwierdzic, że te dwa silniki jakoś muszą być połączone, aby ich moc szła na koła. Nie zastosowano tu napędu na dwie osie-z silników wychodziły wałki do centralnie umieszczonej skrzyni biegów, a z niej wychodził wałek do tylnej osi. Samochód ten jednak był przekombinowany-w zasadzie nie osiągnął zbyt wiele w sporcie samochodowym- przede wszystkim paliwa to żarło więcej niż jesteście to sobie wyobrazic, po drugie- opony bardzo szybko nadawały się do wywalenia, bo tego to nawet na surowiec wtórny nikt by nie przeznaczył. Jednak po paru miesiącach na trasie Firenze-Livorno, Nuvolari osiągnał nim prędkośc 364km/h, osiągając średnią 324km/h.
Obrazek

W tym samym roku wyszedł bolid 8C-35 Tipo C. Samochód ten oczywiście został skonstruowany tylko i wyłącznie do ścigania się. A więc klasycznie- z przodu Alfa Romeo, na bokach Cavallino Rampante. Tak fani Ferrari- to od Alfa Romeo 8C zaczęła się historia waszej ulubionej stajni wyścigowej. W tym modelu znajdował się silnik rzędowy, ośmiocylindrowy rozwiercony do 3822ccm, osiągał on moc 330KM przy 5500 obr/min, a moment obrotowy to 434Nm przy od 900 do 5500 obr/min. Ogumienie dostarczał Pirelli, a za hamowanie odpowiadały 15,5 calowe bębny. Samochód ten jednak nie był alternatywą dla Daimlera i Auto Uniona które były większe, ale tylko na szybkich trasach wyścigowych- na krętych trasach Alfa Romeo wygrywała bezproblemowo. W 1938 roku Alfa Romeo stanęła finansowo na nogi i utworzono zespół Alfa Corse który przejął kontrolę nad Scuderia Ferrari. Nie na długo, wszak Enzo Ferrari wolał większą autonomię w działaniu. Jednak pod skrzydłami Alfa Corse powstała Tipo 308.
Obrazek

Tipo 308, znana również jako 8C-308(już teraz wiecie skąd późniejsza numeracja modeli Ferrari litraż/cylindry?) posiadała 3 litrowy 8 cylindrowy rzędowy silnik konstrukcji Vittorio Jano. Osiągał on moc 295KM przy 6000 obr/min. Samochód ten odniósł kilka sukcesów w latach 1938-1949. Głównie w GP Brazylii, GP Francji i GP Argentyny. Właśnie po Tipo 308 powstał model Alfetta Tipo 158 o pojemności 1.5.
Obrazek


Po za tym pod skrzydłami Alfa Corse powstała jeszcze Alfa Romeo 8C2900B Le Mans. Co ciekawe był to prekursor nadwozi zamkniętych w Le Mans. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Carozzeria Touring. Wóz ten jednak nie wygrał wyścigu Le Mans i nie powtórzył sukcesu Alfy Romeo 8C2600. Powodem najpierw było nadmierne zużycie opon, aż w końcu doszło do zerwania zaworu. Na otarcie łez 2900B wygrała Mille Miglia w 1947 roku. 8C2900B powstało dokładnie 30 egzemplarzy co powoduje że ich cena jest astronomiczna.
Obrazek


2900B powstała też w wersji otwartej-8C 2900B Mille Miglia Roadster(Spider) trzeba o niej wspomniec bo ta właśnie 2900B MM wygrała wyścig Mille Miglia w 1938 roku. Po wojnie jak pisałem na silnikach 8 cylindrowych oparta była jeszcze Alfa 308, gdzie po niej pałęczkę przejął model Tipo 158/159-zwycięzca Formula 1 w 1950 i 1951 roku



Obrazek

Historia zatoczyła koło. Niedawno powstała Alfa Romeo 8C Competizione, która posiada silnik z Ferrari F430-duch współpracy SF i AR ciągle jest gdzieś w powietrzu. Szkoda tylko, że ani FIAT, ani Alfa Romeo nie kwapią się z wypuszczeniem wersji torowej. Z tym, że była by to trzecia marka FIATa w klasie GT, która odbyła by bratobójczy pojedynek w GT2 z F430.







Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: google
Filmiki: youtube.com
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

robston
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 346
Rejestracja: 16 wrz 2007, 0:00
Skype: robertino714
Imię: Robert
Lokalizacja: Zielona Góra

Odp: 8 cylindrowy rzędowy silnik i jego historia w Alfa Rome

Post autor: robston » 10 paź 2009, 18:28

fiergloo WIELKI szacunek super to poskładałeś : brawa :
VR8 :roll: nawet nie miałem pojęcia że takie cuda istniały ;)
F Ducato 2.3JTD
+48 733 167-823

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Odp: 8 cylindrowy rzędowy silnik i jego historia w Alfa Rome

Post autor: KGB » 12 paź 2009, 1:09

robston pisze: VR8 :roll: nawet nie miałem pojęcia że takie cuda istniały ;)
bo nie istnialy ,masz jakies nalecialosci szmelcwagena chyba ,
ten silnik to normalny R8

swoja droga ,to troche dziwna koncepcje mieli ,bo wal korbowy napewno nie jest zlozony z dwoch walow od R4 - to widac na rysunku ,
gdyby byl skladany z dwoch R4 to moglyby byc zastosowane waly kute ,a tu chyba bedzie klasyczny wloski odlewany z zeliwa

robston
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 346
Rejestracja: 16 wrz 2007, 0:00
Skype: robertino714
Imię: Robert
Lokalizacja: Zielona Góra

Odp: 8 cylindrowy rzędowy silnik i jego historia w Alfa Rome

Post autor: robston » 13 paź 2009, 18:37

KGB ale siare walnołem :roll: dzięki za wyprostowanie,już więcej takiej gafy nie popełnię ,vr6 :bitwa4: he he
F Ducato 2.3JTD
+48 733 167-823

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”