Lybra JTD - wymiana trójnika/krzyżaka przegubu wewnętrznego
: 09 paź 2009, 14:56
Koniec końców zmuszony zostałem po części przez żonę co powozi autko do naprawy prawej półosi .Wibracje w czasie jazdy stały się dokuczliwe.
Naprawa okazała się niezbyt skomplikowana , wymagania : czas ok. 2 godzin , kanał lub najazd ( z podnośnika raczej dużo utrudnień) , troszkę kluczy (nic nie typowego) i ochota do pracy.
Może tak krok po kroku ( fotki robiłem w kolejności montażu ale myślę że będą pomocne) :
- diagnoza , można sprawdzić z kanału wyraźny luz (osiowy) pomiędzy półosią zewnętrzną a wewnętrzną czyli tą od strony skrzyni biegów , metaliczny klekot. Dla porównania sprawdzamy też lewą stronę zazwyczaj jest OK i różnica pomiędzy stronami będzie wyczuwalna.
-zabezpieczamy auto przed przetoczeniem (kliny lub podobne pod koła)
-odkręcamy prawe koło
-odkręcamy nakrętkę piasty z półosi
-odkręcamy nakrętki śrub ( 2 szt.) łączących kolumnę amortyzatora ze zwrotnicą i wybijamy śruby na fotce nr 5 jest co prawda wyjęta już półoś ( tak jak na wstępie zaznaczyłem fotki są w kolejności montażu) ale wyraźnie widać które nakrętki musimy odkręcić , będziemy mogli wtedy swobodnie manewrować kolumną i zwrotnicą przy wyjmowaniu i wkładaniu półosi.
-wskakujemy do kanału i czeka nas to co najlepsze troszkę męczarni ( przynajmniej ja tak miałem) odkręcamy 3 szt. śrub przytrzymujących obejmę łożyska podporowego o ile z dwoma zewnętrznymi nie ma żadnego problemu to z trzecią przylegającą do obejmy jest kłopot z podejściem , fotka nr 4 pokazuje jak wygląda obejma po odkręceniu 3 śrub.
-jeśli nie wysunęliśmy przegubu zewnętrznego ze zwrotnicy możemy to zrobić teraz , u mnie poszło wyjątkowo gładko niewielkie puknięcie młotkiem i swobodnie wysunąłem przegub .
-zlewamy olej przekładniowy ze skrzyni biegów , pamiętajmy jak wyjmiemy półoś wyleje nam się na zewnątrz.
-i teraz może przydać się pomoc jedna osoba z kanału wysuwa półośkę ze skrzyni biegów druga odginając kolumnę i zwrotnicę odbiera ją w całości , raczej ostrożnie by nie porwać osłon gumowych na półośce.
-montujemy kpl. półoś w imadle , zdejmujemy metalową opaskę zaciskową na osłonie i rozdzielamy półosie fotka nr6 i nr 7 .
-zdejmujemy pierścień zabezpieczający trójnik i wysuwamy sam trójnik . Oględziny przeprowadzamy po dokładnym umyciu i wytarciu części ( na fotce nr 1 widać trójnik stary po lewej nr 1 troszkę się rozjeżdżający a nowy 2 po prawej (nie oryginalny a zamiennik). Na fotce nr 2 widać wyraźnie wytartą ?bieżnie? po której obraca się satelita a z dwóch satelity spadły zupełnie fot 3 , a el. nr 1 i 2 stały się mocno owalne. Wymiary średnica wałka na wieloklinie 28mm , liczba zębów na wieloklinie: 26 , średnica satelity, rolek zewnętrzna 43mm
-przeprowadzamy oględziny półośki z kielichem fotka nr 8 w moim przypadku (niestety na fotce niewiele widać) zużycie czyli wytarcie przez obracające się satelity nie było aż tak duże by decydować się na wymianę , zaznaczyłem gdzie wyciera się kielich, zostawiłem starą. Jeśli konieczna jest wymiana zaczyna się finansowy kłopot.
-wymieniamy trójnik pamiętając że nie jest obojętne jak go włożymy , wkładamy by płaska oszlifowana płaszczyzna była na zewnątrz fotka 7 pierścień zabezpieczający będzie przylegał na całej powierzchni ( by strona nowego jak na fotce nr 1 była na zewnątrz na nią zakładamy pierścień zabezpieczający).
-wypełniwszy smarem ( wypełniłem smarem grafitowym do przegubów) gumową osłonę (zostawiłem starą jeśli jest popękana konieczne trzeba ją wymienić) fotka 7 łączymy obie półośki i zaciskamy nową opaskę zaciskową na osłonie fotka 6 i wycieramy szmatką końcówkę która będzie wchodziła do skrzyni biegów by nie dostał się bród do simeringu .
-tak połączoną kompletną półośkę delikatnie poprzez obejmę łożyska podporowego wkładamy do skrzyni biegów fotka 9 (też raczej potrzebne będą dwie osoby)
-pozostały montaż w odwrotnej kolejności do demontażu , pamiętajmy o oleju który można wlać wężykiem z lejkiem wyjmując miarkę do kontroli poziomu oleju.
Życzę powodzenia.
Naprawa okazała się niezbyt skomplikowana , wymagania : czas ok. 2 godzin , kanał lub najazd ( z podnośnika raczej dużo utrudnień) , troszkę kluczy (nic nie typowego) i ochota do pracy.
Może tak krok po kroku ( fotki robiłem w kolejności montażu ale myślę że będą pomocne) :
- diagnoza , można sprawdzić z kanału wyraźny luz (osiowy) pomiędzy półosią zewnętrzną a wewnętrzną czyli tą od strony skrzyni biegów , metaliczny klekot. Dla porównania sprawdzamy też lewą stronę zazwyczaj jest OK i różnica pomiędzy stronami będzie wyczuwalna.
-zabezpieczamy auto przed przetoczeniem (kliny lub podobne pod koła)
-odkręcamy prawe koło
-odkręcamy nakrętkę piasty z półosi
-odkręcamy nakrętki śrub ( 2 szt.) łączących kolumnę amortyzatora ze zwrotnicą i wybijamy śruby na fotce nr 5 jest co prawda wyjęta już półoś ( tak jak na wstępie zaznaczyłem fotki są w kolejności montażu) ale wyraźnie widać które nakrętki musimy odkręcić , będziemy mogli wtedy swobodnie manewrować kolumną i zwrotnicą przy wyjmowaniu i wkładaniu półosi.
-wskakujemy do kanału i czeka nas to co najlepsze troszkę męczarni ( przynajmniej ja tak miałem) odkręcamy 3 szt. śrub przytrzymujących obejmę łożyska podporowego o ile z dwoma zewnętrznymi nie ma żadnego problemu to z trzecią przylegającą do obejmy jest kłopot z podejściem , fotka nr 4 pokazuje jak wygląda obejma po odkręceniu 3 śrub.
-jeśli nie wysunęliśmy przegubu zewnętrznego ze zwrotnicy możemy to zrobić teraz , u mnie poszło wyjątkowo gładko niewielkie puknięcie młotkiem i swobodnie wysunąłem przegub .
-zlewamy olej przekładniowy ze skrzyni biegów , pamiętajmy jak wyjmiemy półoś wyleje nam się na zewnątrz.
-i teraz może przydać się pomoc jedna osoba z kanału wysuwa półośkę ze skrzyni biegów druga odginając kolumnę i zwrotnicę odbiera ją w całości , raczej ostrożnie by nie porwać osłon gumowych na półośce.
-montujemy kpl. półoś w imadle , zdejmujemy metalową opaskę zaciskową na osłonie i rozdzielamy półosie fotka nr6 i nr 7 .
-zdejmujemy pierścień zabezpieczający trójnik i wysuwamy sam trójnik . Oględziny przeprowadzamy po dokładnym umyciu i wytarciu części ( na fotce nr 1 widać trójnik stary po lewej nr 1 troszkę się rozjeżdżający a nowy 2 po prawej (nie oryginalny a zamiennik). Na fotce nr 2 widać wyraźnie wytartą ?bieżnie? po której obraca się satelita a z dwóch satelity spadły zupełnie fot 3 , a el. nr 1 i 2 stały się mocno owalne. Wymiary średnica wałka na wieloklinie 28mm , liczba zębów na wieloklinie: 26 , średnica satelity, rolek zewnętrzna 43mm
-przeprowadzamy oględziny półośki z kielichem fotka nr 8 w moim przypadku (niestety na fotce niewiele widać) zużycie czyli wytarcie przez obracające się satelity nie było aż tak duże by decydować się na wymianę , zaznaczyłem gdzie wyciera się kielich, zostawiłem starą. Jeśli konieczna jest wymiana zaczyna się finansowy kłopot.
-wymieniamy trójnik pamiętając że nie jest obojętne jak go włożymy , wkładamy by płaska oszlifowana płaszczyzna była na zewnątrz fotka 7 pierścień zabezpieczający będzie przylegał na całej powierzchni ( by strona nowego jak na fotce nr 1 była na zewnątrz na nią zakładamy pierścień zabezpieczający).
-wypełniwszy smarem ( wypełniłem smarem grafitowym do przegubów) gumową osłonę (zostawiłem starą jeśli jest popękana konieczne trzeba ją wymienić) fotka 7 łączymy obie półośki i zaciskamy nową opaskę zaciskową na osłonie fotka 6 i wycieramy szmatką końcówkę która będzie wchodziła do skrzyni biegów by nie dostał się bród do simeringu .
-tak połączoną kompletną półośkę delikatnie poprzez obejmę łożyska podporowego wkładamy do skrzyni biegów fotka 9 (też raczej potrzebne będą dwie osoby)
-pozostały montaż w odwrotnej kolejności do demontażu , pamiętajmy o oleju który można wlać wężykiem z lejkiem wyjmując miarkę do kontroli poziomu oleju.
Życzę powodzenia.