Wartburg-Melkus RS1000

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: fiergloo » 22 lis 2009, 0:29

Pora powiedziec o wynalazku z demoludów.

Obrazek

Tak. Melkus RS 1000. Tak, ten samochód powstał po TEJ stronie żelaznej kurtyny. Ten samochód powstał właśnie w NRD. U konstruktorów Wartburga(311 jest piękna) z Eisenach. Patrzymy na linię i od razu przychodzą nam do głowy wyczynowe modele Jaguara, Porsche czy Alfa Romeo Tipo 33. Płynna linia, obła która naznacza samochód jaki mógłby wygrac konkurs piękności. Znając gospodarkę centralnie planowaną lampy przednie pewnie przeniesiono z Trabanta, co do grila na tylnej osłonie silnika akurat nie mam wątpliwości- ona pochodzi dokładnie z Trabanta. Klamki boczne jak ulał z Wartburga 353, podobnie jak przednie kierunkowskazy, przednia szyba i ... silnik. Trzeba też zaznaczyc, że drzwi w tym aucie otwierały się jak w Mercedesie Gullwing.
Obrazek

W tym wyglądającym jak z torów Le Mans samochodzie pracuje 3 cylindrowy, dwusuwowy, litrowy silnik z Wartburga 353. Zasilały go 3 gaźniki pochodzące prosto od MZ. Dzięki temu silnik osiągał 71KM przy 5000 obr/min, skrzynia biegów posiadała 5 przełożeń. Żeby załączyc bieg piąty dźwignię trzeba było ruszyc maksymalnie w lewo i do tyłu.
Obrazek

Całośc napędzała się do prędkości 165 km/h. Dziś wartośc śmieszna, ale mówimy o roku 1969. Trzeba też wspomniec, że wersja wyczynowa przeznaczona do sportu z tym samym silnikiem osiągała 90 KM przy 6000 obr/min i osiągała prędkośc 210 km/h. Skąd taka moc wydawało by się z rachitycznego silnika? Trzeba pamiętac, że dwusuw mimo, że jest obiektem wielu żartów ma większą sprawnośc niż silnik czterosuwowy, a osiągana prędkośc maksymalna to zasługa aerodynamiki oraz masie własnej, która w tym przypadku wynosi od 680 (wersja wyczynowa) do 750 (wersja cywilna) kg, wszystko dzięku nadwoziu z włókna szklanego opartego na ramie. DDRoni też kombinowali podłączyc dwa Wartburgowe silniki pod jedno sprzęgło. Tylko oczywiście pomysł spalił na panewce, bo był problem z synchronizacją obu silników. Próbowano również zaadaptowac silnik z Łady 1300, ale co dwusuw to dwusuw.
Obrazek

W późniejszym okresie powiększono silnik do pojemnośc 1118 ccm, głównie przez powiększenie średnicy cylindrów.

Samochód oczywiście był sprzedawany. Oczekiwac trzeba było od pół roku do dwóch lat, gdzie na Trabanta niektórzy czekali i 10 lat. Dziwne co? Ale Melkusa można było nabyc tylko przez ADMV. Oficjalnie wiadomo o 101 wyprodukowanych egzemplarzach, do dziś przetrwało 80. Cena nowego pojazdu, który to był produkowany przez 10 lat od 1969 do 1979 roku wynosiła 29 800 marek NRDowskich.
Obrazek

Był to nie wątpliwie przykład, że i w krajach gospodarki centralnie planowanej powstawały samochody ciekawe. Tylko w Polsce nam na tyle nie pozwalano, na ile pozwalano Niemcom. Przykładem auta konkurencyjnego dla Melkusa w PRL mogła byc Syrena Sport.

Chociaż Syrena nie miała silnika umieszczonego centralnie, lecz oba auta łączyła jedna rzecz - ludzie nie mający pojęcia o istnieniu jednego i drugiego mogli by twierdzic, że oba powstały w Wielkiej Brytanii.

Dane techniczne:

Typ:

dwumiejscowe coupe

Napęd:

silnik centralnie napędzający koła tylne

Silnik:

rzędowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Pojemnosc skokowa: 993ccm
Srednica x skok: 73,5 x 78,0 mm
Moc max: 71 KM przy 4500 obr/min
Moment: 118 Nm przy 3500 obr/min
V max: 165 km/h
0-100 km/h: 12,0 s

rzędowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Poj skokowa: 1118 ccm
Średnica x skok: 78 x 78 mm
Moc max: 70 KM przy 4750 obr/min


Skrzynia biegów: 5 biegowa ręczna, AWE 353/1, skrzynia zmodernizowa przez Koenig Dresden.


tekst nieco okrojony z: >http://fierglu.blog.interia.pl/
zdjęcia: google

Filmy:


Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Nat » 22 lis 2009, 0:33

Jestem pod ogromnym wrażeniem tego pojazdu, o którym dotychczas nic nie wiedziałem.

Dzięki, Fiergloo za ciekawego posta :!:

: brawa :
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Gepard
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1108
Rejestracja: 26 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Gepard » 22 lis 2009, 0:47

8-O zatkało mnie. Wydawało mi sie ,że sporo wiem o autach z demoludów, ale o tym nie słyszałem. I małe sprostowanie: Syrena Sport miała czterosuwowego boxera, a nie dwusów.
Ojciec michala1045.

- Kappa SW 2.4 TDS 1997 - moja była
- Y 1.2 16V 1997 - była żony.
- Lancia Phedra 2,0 jtd 2004 - była
Aktualnie na stanie
- Y 1,2 8v 2001 Marie Claire - żony
- Citroen BX 19 TRI, 1989
- MZ ES 250 1965 - mój rocznik :D
- Dodge Grand Caravan 3,3 2007

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: fiergloo » 22 lis 2009, 0:50

Syrena Sport miała czterosuwowego boxera, a nie dwusów.
Dobrze wiedziec, zaraz poprawie
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Nat » 22 lis 2009, 0:56

tutaj masz więcej o Syrenie sport. O silniku w szczególności w poście wysłanym: 07 Lis 2009, 18:17
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Artur G.
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2222
Rejestracja: 22 sty 2006, 0:00
Imię: Artur
Lokalizacja: Lubartów k/Lublina
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Artur G. » 22 lis 2009, 18:58

fiergloo pisze:rzędowy 3 cylindrowy, benzynowy, dwusuwowy
Pojemnosc skokowa: 993ccm
Srednica x skok: 73,5 x 78,0 mm
Moc max: 71 KM przy 4500 obr/min
Silnik zaadoptowany z wartburga 1000 przy czym w oryginale miał 45 KM. Mieliśmy w latach 1978-1981 pięknego Wartburga 1000 w stanie wręcz doskonałym, został sprzedany , pamietam go pomimo mojego młodego wieku dość dobrze. Fajnie się nim jeździło, miał postojowe ogrzewanie na prąd, radio fabryczne i kilka innych drobiazgów.
mam ogromny sentyment do tego modelu i jeśli by mi trochę grosza zostało, jest to pierwszy zabytek jaki bym nabył zaraz przed zabytkową lancią ;) nie, nie pomyliłem się ;)
pozdrawiam, Artur
Kappa była przez 56 m i 14 dni.
Dedra była przez 28 m i 13 dni
Alfa 156 1.8 TS była - 26 m i 5 dni
Jaguar X-type 3.0 V6 awd był 40 miesięcy
Lancia Lybra sedan 1.6 była ponad 4 lata
była:
Delta III 1.4 150 KM przez 9 lat

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Nat » 23 lis 2009, 1:27

A propos Wartburga 1000 - mniej szokujący niż Melkus, ale również piekny Wartburg Sport (313)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Pepto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 270
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Pepto » 23 lis 2009, 12:17

fiergloo pisze:Trzeba pamiętac, że dwusuw mimo, że jest obiektem wielu żartów ma większą sprawność niż silnik czterosuwowy,
Zawsze bardzo lubię czytać o tych ciekawostkach motoryzacyjnych zarówno tu jak i na Twoim blogu, ale na litość boską proszę o poprawienie tej herezji!

Upraszczając sprawę do bólu, silnik 2-suwowy pali 2x częściej (czyli oddaje 2x więcej pracy) w porównaniu do sinika czterosuwowego.
Jeśli sprawność całkowita 4 takta i 2 takta była by jednakowa to przy tej samej prędkości obrotowej 2-suw oddawał by 2 razy większą moc.
I tu właśnie "leży pies pogrzebany" silniki dwusuwowe posiadają bardzo niską sprawność, głównie ze względu na problemy z napełnianiem, opróżnianiem ładunku oraz wymieszaniem.
Tyle uwag, autko bardzo ciekawe, opis również. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Ara
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 351
Rejestracja: 14 sty 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: Ara » 24 lis 2009, 19:58

Wartburg sport był parę lat temu do sprzedania w idealnym stanie za 12 tyś PLN. Melkus natomist... : zawstydzony : Dzięki za opis, bo do tej pory myślałem że jest belgijski.

KGB
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1456
Rejestracja: 17 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Ełk/wawa

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: KGB » 02 gru 2009, 12:43

Pepto pisze:
fiergloo pisze:Trzeba pamiętac, że dwusuw mimo, że jest obiektem wielu żartów ma większą sprawność niż silnik czterosuwowy,
Zawsze bardzo lubię czytać o tych ciekawostkach motoryzacyjnych zarówno tu jak i na Twoim blogu, ale na litość boską proszę o poprawienie tej herezji!

Upraszczając sprawę do bólu, silnik 2-suwowy pali 2x częściej (czyli oddaje 2x więcej pracy) w porównaniu do sinika czterosuwowego.
Jeśli sprawność całkowita 4 takta i 2 takta była by jednakowa to przy tej samej prędkości obrotowej 2-suw oddawał by 2 razy większą moc.
I tu właśnie "leży pies pogrzebany" silniki dwusuwowe posiadają bardzo niską sprawność, głównie ze względu na problemy z napełnianiem, opróżnianiem ładunku oraz wymieszaniem.
Tyle uwag, autko bardzo ciekawe, opis również. Pozdrawiam.
pod tym sie podpisuje ,
przydalaby sie poprawka w tekscie,

co do samego auta to niezly desing jak na tamte czasy ,no i jeszcze mozna bylo kupic "prawie" od reki :D

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Wartburg-Melkus RS1000

Post autor: fiergloo » 02 gru 2009, 19:24

Niefortunnie użyłem "sprawnośc" bo bardziej chodziło mi o wyciskanie mocy z litra w porównaniu z 4 suwem.
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”