Lancia Aprilia

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Lancia Aprilia

Post autor: fiergloo » 13 gru 2009, 14:57

Obrazek

Lancia Aprilia to lata 30e dwudziestego wieku. Jest to jeden z pierwszych przypadków projektowania nadwozia w tunelu aerodynamicznym, nie chcę napisać, że pierwszy(jako masowo produkowany), bo mam wątpliwości, no właśnie Tatra T77, 87 i 97- 87 miała Cx~0,25- czy udało by się to Czechom bez tunelu? W przypadku Aprilii tunelem służyła turyńska politechnika. Opór powietrza Cx w tym samochodzie wynosił 0,47. Co ciekawe, drzwi przednie i tylne otwierały się od siebie, jak dzisiaj w Maździe RX8. Zawieszenie Aprili było niezależne z przodu i z tyłu, hamucle bębnowe znajdowały się przy wszystkich kołach.
Obrazek

Silnik- wersja Mk 1, że tak ją nazwę czyli pierwsza seria produkowana w latach 1936-1939 posiadała V4, z półkolistymi komorami spalania. Rozrząd napędzany był przez jeden wałek który znajdował się w głowicy. Wałek ten krzywkami uderzał o dźwigienki które to sterowały odpowiednimi zaworami. Pierwszy silnik miał pojemność 1352 ccm i moc 47 KM przy 4300 obr/min. Druga seria produkowana przez 10 lat od 1939 do 1949 miała powiększony silnik do 1486 ccm i o mocy 48 KM przy 4300 obr/min.
Obrazek

Z innych smaczków. Aprilia pojawiała się w wersji z kierownicą po prawej stronie. TYLKO. Co oznacza, że najcieplej witali ją kierowcy Imperium Brytyjskiego oraz Szwecji. Skąd się w Italii wzięło umieszczanie kierownicy po prawej stronie przy prawo stronnym ruchu? A no stąd, aby można było maksymalnie najbliżej trzymać się krawędzi jezdni na ostrych serpentynach w górach. Coś takiego bodajże jest teraz praktykowane w Boliwii.
Obrazek

Oczywiście jak to bywało w tych czasach Aprilia wychodziła z fabrycznym nadwoziem, ale podwioza dostarczano kilku manufakturom specjalizującym się w tworzeniu różnych smakowitych nadwozi. Np. Ghia, Stabilimenti Farina, Zagato, Viotti, Bertone, Vignale, Touring, Castagna i kilku innych mniej znanych stylistów(np Michelotti). Zaznaczyć również trzeba iż 700 egzemplarzy Aprilii zostało zbudowanych w fabryce Lancii znajdującej się we Francji. Ogólna wielkość produkcji to 20 082 egzemplarze (10 354 egzemplarzy Aprilii pierwszej serii) i 7 554 podwozi od roku 1936 do 1949.
Obrazek

Dane techniczne:

Napęd: silnik wzdłużnie umieszczony z przodu napędzający koła tylne.

Silnik:

benzynowy, czterosuwowy, wolnossący, czterocylindrowy, widlasty
1352 ccm
8v SOHC
47 KM przy 4300 obr/min

benzynowy, czterosuwowy, wolnossący, czterocylindrowy, widlasty
1486 ccm
8v SOHC
48 KM przy 4300 obr/min

Skrzynia biegów:
4 biegowa ręczna

Hamulce:
bębnowe, układ hydrauliczny, z tyłu bębny znajdujące się przy mechaniźmie różnicowym

Zwieszenie:

przód: kolumna przesuwna
tył: niezależne, resor piórowy paraboliczny umieszczony poprzecznie

Masa:

Seria I: 880 kg
Seria II: 950 kg

Tekst okrojony z : >www.fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: google.pl

W razie potrzeby zezwalam na umieszczenie niniejszego wpisu na stronie główniej lanciapolska.org w przeglądzie modeli.
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

Awatar użytkownika
solarzmr
Moderator
Moderator
Posty: 2669
Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Odp: Lancia Aprilia

Post autor: solarzmr » 13 gru 2009, 15:08

Ja znalazłem inne ilości jeśli chodzi o wielkość produkcji:
Aprilia:- 23283 (All series and types)
Ardennes:- 620 (French built 1937-38)

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Lancia Aprilia

Post autor: Nat » 14 gru 2009, 4:13

Dziękuję, Fiergloo za ciekawy opis arcyciekawej Aprilii!
fiergloo pisze: Z innych smaczków. Aprilia pojawiała się w wersji z kierownicą po prawej stronie. TYLKO. Co oznacza, że najcieplej witali ją kierowcy Imperium Brytyjskiego oraz Szwecji. Skąd się w Italii wzięło umieszczanie kierownicy po prawej stronie przy prawo stronnym ruchu? A no stąd, aby można było maksymalnie najbliżej trzymać się krawędzi jezdni na ostrych serpentynach w górach. Coś takiego bodajże jest teraz praktykowane w Boliwii.
Takiej teorii nie słyszałem :) Pozostaje jednak faktem, że np. w Mediolanie zmiana ruchu na prawostronny odbyło się dopiero 3 sierpnia 1926, a produkcja Alf i Lancii z kierownicą po prawej stronie skończyła się w zasadzie dopiero na początku lat '50.

fiergloo pisze:Oczywiście jak to bywało w tych czasach Aprilia wychodziła z fabrycznym nadwoziem, ale podwioza dostarczano kilku manufakturom specjalizującym się w tworzeniu różnych smakowitych nadwozi. Np. Ghia, Stabilimenti Farina, Zagato, Viotti, Bertone, Vignale, Touring, Castagna i kilku innych mniej znanych stylistów(np Michelotti).
Warto jednak podkreślić, że głównym konstruktorem nadwozia był Baptysta Farina (pseudo: "Pinin") ;)

Kadr z komiksu "Tintin w krainie czarnego złota". Aprilia należała oczywiście do szejka- władcy tej krainy : yesyes :
Obrazek

wersja cabrio:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Aprilia Pininfarina wersja spider : ok2 :

Obrazek

Obrazek

Z ciekawostek - jeden egzemplarz w Polsce, o którym mi wiadomo, jest w posiadaniu forumowiczów (ojca i syna) o nicku Fulvia.

Niedawno zrekonstruowano Aprilię Zagato - oto fotki...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Alternatywą Aprilii "dla ludu" była Lancia Ardea - ostatnie auto stworzone przez Vincenza Lancię.
Z ciekawostek - było to auto z najmniejszym silnikiem widlastym (V4) jaki kiedykolwiek był masowo sprzedawany... 0,9 litra...

Ardea i Aprilia (Ardea po prawej ;) )

Obrazek
Ardea i Aprilia - Ardea na drugim planie.
Obrazek

Z ciekawostek - W Ardei do tylnego bagażnika dostać można się było tylko z ... kabiny. Miało być tanio, a nie wygodnie ;)

Więcej o Aprilii: :link:
Wiele info o Ardei: :link:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”