Lybra - montaż haka holowniczego

Awatar użytkownika
teemka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 714
Rejestracja: 26 sie 2007, 0:00
Skype: CZĘŚCI LANCIA LYBRA
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: teemka » 21 sie 2010, 21:10

No własnie ma ktoś schemat elektryczny lybry? Chodzi o podłączenie 7-pinowego gniazda haka pod instalacje oświetlenia (kolory kabelków i gdzie ich szukać) Wiem ze lapy są blisko ale moze sie przydać info na ten temat...

Awatar użytkownika
piureczko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 44
Rejestracja: 01 maja 2010, 22:56
Imię: GRZEGORZ
Lokalizacja: TYCHY "ALASKA"

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: piureczko » 21 sie 2010, 22:24

nie mam schematu
ale sam podłączyłem moduł i jak znajde chwile spokoju to postaram sie opisać jaki kolor gdzie podpiąć :)

osobiście podpinałem sie do tylnych lamp :)

patrzałem sie co w danej chwili świeci i tam podpinałem :)

zbyszek55
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 258
Rejestracja: 01 lip 2010, 19:48
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: zbyszek55 » 24 lip 2011, 21:56

Witam
Kupiłem Lybrę z hakiem firmy Brink zdejmowany z kluczykiem.
Pytanie jak zdjąć ten hak ?
Kluczyk ładnie wchodzi ,półobrotu ciągnę za rączkę i nic-może jest jakiś guzik?
Pozdrowienia
Zbyszek55 z Bydgoszczy
Lancia Lybra sw 2,4jtd
Lancia Lybra 2.4 JTD SW

alan78
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 7
Rejestracja: 30 wrz 2010, 20:39
Lokalizacja: Rzezawa/ małopolska

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: alan78 » 23 wrz 2012, 12:25

Ostatnio podpinałem hak w lybrze kolegi. Moduł wykonałem sam, wystarczylo 6 małych przekaźników i troszke przewodów.
Montaż całości zająl kolo 2 godzin, wszystko śmiga aż miło !!! Żadnych problemów z błędami, licznikiem itp.

P.S. Koszt części do wykonania modułu jaki zrobiłem nie przekroczył 30 PLN
Wystarczy ruszyć głową :mrgreen:

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: Toper » 23 wrz 2012, 14:28

alan78 pisze:Ostatnio podpinałem hak w lybrze kolegi. Moduł wykonałem sam, wystarczylo 6 małych przekaźników i troszke przewodów.
Montaż całości zająl kolo 2 godzin, wszystko śmiga aż miło !!! Żadnych problemów z błędami, licznikiem itp.

P.S. Koszt części do wykonania modułu jaki zrobiłem nie przekroczył 30 PLN
Wystarczy ruszyć głową :mrgreen:
ja nie mam ani przekaźników, ani modułu, za to podpięta instalacja jest do skrzynki bezpieczników. Tak było w oryginalnej wiązce i instrukcji Bosala.

Pozdrawiam
Toper

Awatar użytkownika
BlackLybraSW
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 567
Rejestracja: 24 paź 2012, 9:29
Imię: Bartek
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: BlackLybraSW » 31 lip 2013, 21:53

Dobra to można zamontować hak do Lybry kombi 1,9 JTD z 2001 roku ?
Dajcie namiar na jakiś hak taki na stałe
Może ktoś ma fotki instrukcje z montażu lub już założonego ?

Taki
http://www.sklepmartec.pl/index.php?p13 ... 99r#m1-tab
Lybra 1,9 JTD Power
OBDII pisać na priv lub maila oczywiście okolice ZST :-)

Awatar użytkownika
piureczko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 44
Rejestracja: 01 maja 2010, 22:56
Imię: GRZEGORZ
Lokalizacja: TYCHY "ALASKA"

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: piureczko » 31 lip 2013, 22:53

dokładnie taki

tylko nie wiem dlaczego piszą że trzeba ściągać zderzak i podcinać
ja sam montowałem i nic nie podcinałem ani nie zdejmowałem zderzaka

nie zapomnij o (MODUŁ HAKA WIAZKA STEROWNIK PRZYCZEPY 7 PIN)-- znajdziesz na allegro
jak go nie zamontujesz to będzie ci ICS pokazywał błędy

Awatar użytkownika
Jan19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 262
Rejestracja: 28 kwie 2013, 21:36
Imię: Jan
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: Jan19 » 01 sie 2013, 9:05

Można hak zamontować do każdej lybry tylko musi to być hak do lybry a nie jakiś taki który podejdzie. Chodzi o to że w bagażniku musi być przykręcona specjalna płyta. Bez tego elementu podobno lybra się rozciągnie. Co do samego modułu to może być ale nie musi. Komputer nie wykaże żadnego błędu. Ja miałem ale się spalił i na szybko podłączyłem po staremu i nic się nie dzieje dziwnego. Tylko że lybra ma takie udziwnienie i może pokazywać na zegarach poprawność działania kierunkowskazów przyczepy i tu bez względnie należy użyć modułu ale trzeba trochę kabli z centralki pociągnąć na tył. Jednak nie polecam jazdy bez modułu bo może ale nie musi dojść do przeciążenia instalacji. Można taki moduł zbudować samemu trzeba kupić 6 przekaźników trochę cyny i pare kabeków. Ja u siebie to zasilania modułu mam pociągnięty przewód z tablicy bezpieczników i jest on zabezpieczony bezpiecznikiem 25A a sterowanie pociągnięte jest bezpośrednio z lamp. Masę montujemy bezpośrednio z tyłu przewodem 2.5mm2 (tak dla bezpieczeństwa bo mi pan fachowiec zamontował 0.75mm2 i centralkę szlak trafił). Porządnie zamontować hak i niczego się nie bać Lybra bardzo dobrze sprawuje się z przyczepą hamulce dają sobie radę nawet z jedną toną bez hamulca (uwaga lybra może holować legalnie przyczepę bez hamulca do 400 kg a z hamulcem do 1400kg i nawet przy takim ciężarze spełnia kretyński przepis że DMC pojazdu musi być 0 1,33% większa od DMC przyczepy z hamulcem. 1400x1.33=1862 (kg) a lancia lybra 1.8 kombi ma DMC=1865 kg. Uwaga!!!! Lybry z silnikem 1.6 i niektóre inne modele nie spełniają tego kryterium i dla przykładu lybra 1.6 berlina ma atest na przyczepę hamowaną do 1400kg ale niestety DMC przyczepy w świetle prawa nie może przekroczyć 1330kg. dla wersji kombi 1.6 ta masa wynosi 1364kg. 1.8 berlina nie może przekroczyć 1368kg. Berlina 1.9 jtd 1376kg .) Piszę o tym bo Krokodyle chętnie uświadamiają kierowców na drodze że ciągną za dużą przyczepę. Ja miałem to szczęście że przyczepa nie była przeładowana a mój model ma zapasu 3 kg. Policja podobno nie zwraca na to uwagi tylko sprawdza czy masa przyczepy w dowodzie holownika zgadza się z DMC przyczepy. Pamiętajcie masa własna pojazdu nie może być mniejsza od DMC przyczepy a DMC holownika musi stanowić 1,33% DMC przyczepy.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.

Awatar użytkownika
BlackLybraSW
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 567
Rejestracja: 24 paź 2012, 9:29
Imię: Bartek
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: BlackLybraSW » 01 sie 2013, 13:39

Jan19 pisze:Można hak zamontować do każdej lybry tylko musi to być hak do lybry a nie jakiś taki który podejdzie. Chodzi o to że w bagażniku musi być przykręcona specjalna płyta. Bez tego elementu podobno lybra się rozciągnie. Co do samego modułu to może być ale nie musi. Komputer nie wykaże żadnego błędu. Ja miałem ale się spalił i na szybko podłączyłem po staremu i nic się nie dzieje dziwnego. Tylko że lybra ma takie udziwnienie i może pokazywać na zegarach poprawność działania kierunkowskazów przyczepy i tu bez względnie należy użyć modułu ale trzeba trochę kabli z centralki pociągnąć na tył. Jednak nie polecam jazdy bez modułu bo może ale nie musi dojść do przeciążenia instalacji. Można taki moduł zbudować samemu trzeba kupić 6 przekaźników trochę cyny i pare kabeków. Ja u siebie to zasilania modułu mam pociągnięty przewód z tablicy bezpieczników i jest on zabezpieczony bezpiecznikiem 25A a sterowanie pociągnięte jest bezpośrednio z lamp. Masę montujemy bezpośrednio z tyłu przewodem 2.5mm2 (tak dla bezpieczeństwa bo mi pan fachowiec zamontował 0.75mm2 i centralkę szlak trafił). Porządnie zamontować hak i niczego się nie bać Lybra bardzo dobrze sprawuje się z przyczepą hamulce dają sobie radę nawet z jedną toną bez hamulca (uwaga lybra może holować legalnie przyczepę bez hamulca do 400 kg a z hamulcem do 1400kg i nawet przy takim ciężarze spełnia kretyński przepis że DMC pojazdu musi być 0 1,33% większa od DMC przyczepy z hamulcem. 1400x1.33=1862 (kg) a lancia lybra 1.8 kombi ma DMC=1865 kg. Uwaga!!!! Lybry z silnikem 1.6 i niektóre inne modele nie spełniają tego kryterium i dla przykładu lybra 1.6 berlina ma atest na przyczepę hamowaną do 1400kg ale niestety DMC przyczepy w świetle prawa nie może przekroczyć 1330kg. dla wersji kombi 1.6 ta masa wynosi 1364kg. 1.8 berlina nie może przekroczyć 1368kg. Berlina 1.9 jtd 1376kg .) Piszę o tym bo Krokodyle chętnie uświadamiają kierowców na drodze że ciągną za dużą przyczepę. Ja miałem to szczęście że przyczepa nie była przeładowana a mój model ma zapasu 3 kg. Policja podobno nie zwraca na to uwagi tylko sprawdza czy masa przyczepy w dowodzie holownika zgadza się z DMC przyczepy. Pamiętajcie masa własna pojazdu nie może być mniejsza od DMC przyczepy a DMC holownika musi stanowić 1,33% DMC przyczepy.

AMEN
Lybra 1,9 JTD Power
OBDII pisać na priv lub maila oczywiście okolice ZST :-)

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: FXX » 01 sie 2013, 22:05

Hola, hola, nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Lybra może holować przyczepę o masie nie tylko o masie 400kg, ale i 500 albo 600kg bez hamulca - zależy ile ma wbite w dowodzie. Moja SW 1,9JTD ma wbite na pewno więcej niż 500kg (niestety dokładnej wartości nie podam, bo nie mam dowodu przed sobą), bo jeszcze się śmiałem, że moja Alfa mimo większej masy własnej i większego silnika, ma w dowodzie wpisane mniejsze DMC przyczepy bez hamulca niż ojca Lybra (AR156 ma 500kg bez hamulca i 1400kg z hamulcem).

Edit: Mała poprawka, moja Lybra ma w dowodzie wpisaną dopuszczalną masę przyczepy bez hamulca równą 650kg, z hamulcem 1400kg.
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
Jan19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 262
Rejestracja: 28 kwie 2013, 21:36
Imię: Jan
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: Jan19 » 02 sie 2013, 8:50

Nikt tu nikogo w błąd nie wprowadza. Takie są przepisy. A co do holowania lekkiej przyczepy to instrukcja pojazdu wyraźnie mówi że przyczepa lekka może mieć 400 kg a w dowodzie jest 650 kg. Instrukcja mówi też że przyczepa z hamulcem może mieć do 1400 kg i tak jest w dowodzie rejestracyjnym ale są jeszcze inne przepisy regulujące holowanie przyczep. Otóż hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia definicji hamulca który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. A przyczepy które mamy do dyspozycji są wyposażone tylko w hamulec najazdowy. A zatem stosujemy wzór 1,33:1 i koniec kropka. Ja z przyczepami latam sporo i już parę kontroli miałem. Ja podzieliłem się z forumowiczami wiedzą której przeciętny kierowca nie posiada a powinien. Jeżeli ktoś się ze mną nie zgadza to szerokości życzę i uprzejmych funkcjonariuszy ( policja to pół biedy krokodyle to mendy). Dodam że świętoszkiem nie jestem i zdarzało się holować przyczepę mocno przeładowaną i lybra spisuje się w takiej sytuacji naprawdę dobrze (nie wiem jak jest z modelami lybry które mają słabsze hamulce z przodu).
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: FXX » 02 sie 2013, 13:03

Okey, ale jeżeli masz w dowodzie wpisaną masę przyczepki równą 650kg to takową możesz ciągnąć i krokodyle do niczego się nie przyczepią, bo w tym przypadku kierują się tym co masz wpisane w dowodzie.
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
Jan19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 262
Rejestracja: 28 kwie 2013, 21:36
Imię: Jan
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: Jan19 » 02 sie 2013, 14:30

Kierujesz się dowodem rejestracyjnym a nie zdrowym rozsądkiem to musisz być bardzo czujny i uważny. Każdy bierze pod uwagę masę holowaną a nikt nie bierze pod uwagę masy która podczas hamowania napiera na kulę haka. I tu przekraczamy wartości które obliczył konstruktor pojazdu!!! Gdy na drodze znajdują się koleiny poprzeczne a kierowca hamuje do oporu może dojść do rezonansu czego skutkiem może być podbicie w powietrze przodu auta i utrata sterowania, kierunku jazdy, siły hamowania. A w razie poważnego wypadku biegły sprawdzi te dane (idę o zakład że nikt z aparatu urzędniczego nie odpowie za błędny wpis w dowodzie rejestracyjnym). Lybra to moje pierwsze auto które ma inny wpis w dowodzie rejestracyjnym niż podaje książka obsługi. Nie wiem dlaczego tak jest ale to jest błąd. Jeżeli hamujemy przyczepę z hamulcem to siła nacisku na hak przestaje narastać w momencie uruchomienia mechanizmu hamującego. Producent każdego pojazdu podaje maksymalny nacisk na kulę haka i masę przyczepy niehamowanej bo zna charakterystykę zawieszenia tylnego i wie jaką siłę można bezpiecznie przyłożyć w ten konkretny punkt. Opisałem bardzo ekstremalny przypadek ale taki może się przydarzyć. Ja to przeżyłem (polonez truck+ przyczepa na drodze krajowej nr.1 pomiędzy Łodzią a Włocławkiem przy prędkości ok 80 km/h ) i wiem że wyjść z takiej sytuacji jest bardzo trudno. Jazda z przyczepą to naprawdę skomplikowana czynność to nie tylko jazda po placu i trudne manewry cofania ale także jazda z dużą prędkością. Jeżeli komuś zależy tylko na pozytywnym wyniku kontroli drogowej to nie ma sprawy 650 kg kierowca lybry ma do dyspozycji ale jeżeli w grę wchodzi życie kierowcy , pasażera , i innych ludzi znajdujących się na drodze to 400 kg. Ja mógłbym pisać i pisać na co jeszcze ma wpływ źle dobrana masa przyczepy ale zachęcam wszystkich do lektury tej naszej tu konwersacji w celu bezpiecznej jazdy w przyszłości.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Post autor: FXX » 02 sie 2013, 15:16

A jak wytłumaczyć brak informacji o masie przyczepy bez hamulca w instrukcji AR156?

Wysłane z mojego HTC Desire X za pomocą Tapatalk 4
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
Jan19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 262
Rejestracja: 28 kwie 2013, 21:36
Imię: Jan
Lokalizacja: Łódź

Re: Lybra - montaż haka holowniczego

Post autor: Jan19 » 02 sie 2013, 18:17

Nie wiem jak to wytłumaczyć. Zadzwoń do FIAT AUTO POLAND i zapytaj jak auto było homologowane i co jest w świadectwie homologacji. Tam ci prawdę powiedzą ;) Może być tak że instrukcja jest tłumaczona z np. włoskiego a tam mogą być inne przepisy.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”