Strona 1 z 1

Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 12:35
autor: Lechu
Witam,
Przymierzam się do zakupu nowych opon letnich do Lybry 195/65R15.
Moje pytanie jest jak w temacie, jakie są różnice pomiędzy oponami tego samego modelu
dla różnych indeksów prędkości. Dla podanego rozmiaru różnica ceny to ok 20zł/szt.
więc nasuwa się pytanie czy warto i dlaczego?

Odp: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 12:59
autor: stabraf
:link:

Ja zakupiłem z indeksem H zasuwałem 212 do Katowic i było miodzio ;)

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 13:10
autor: tomek
Wielokrotnie byo pisane:
Roznica w indeksie to nie tylko roznica maksymalnej predkosci.
Kupuje sie takie jakie zaleca producent auta!

Odp: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 13:26
autor: stabraf
To do Kappy pewnie V :roll: skoro ma max 243 :roll:

Odp: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 13:35
autor: tomek
lwf295.jpg

Odp: Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 13:51
autor: Lechu
tomek pisze:Wielokrotnie byo pisane:
Roznica w indeksie to nie tylko roznica maksymalnej predkosci.
Kupuje sie takie jakie zaleca producent auta!
Nikt chyba nie kupuje zimówek o indeksie V.
Dla Lybry 1.9 jest opona dopuszczana H, bo ona 210 nie przekroczy.

Właśnie moje pytanie brzmi - jakie to różnice, poza możliwymi prędkościami??

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 13:55
autor: tomek
Czesto twardosc, uzyta mieszanka, wytrzymalosc na przeciazenia.
Wyobraz sobie ze w DE ludzie uzywaja tylko tych opon, ktore maja wpisane w briefie, w przeciwnym wypadku moga miec problemy w przypadku wypadku lub kolizji.

BTW: gdy projektowano i rozpoczeto sprzedaz Kappy, zimowki nie byly jeszcze tak masowe popularne!
W przypadku Passata mam informacje, ze opony zimowe maga byc w indeksie o 1 nizszym.

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 15:23
autor: Pingvin
Różnica 20 złotych na oponie (zależnie od producenta i rozmiaru, niektóre nie różnią się cenowo) czyli 80 złotych na komplecie. Moim zdaniem nie opłaca się dla takiej kwoty zakładać opon o indeks niższych (w przypadku stabrafa jest to już różnica dwóch indeksów).

A co do tematu:
Wszystkie opony posiadają tzw. indeks nośności odpowiadający maksymalnemu dopuszczalnemu w kilogramach obciążeniu na jedną oponę oraz indeks prędkości pozwalający na jazdę z maksymalną prędkością, która jest wyrażona w km/h (np. T = 190 km/h). Indeksy te należałoby nazywać indeksami homologacji. Każdy z producentów homologuje opony do auta, które najlepiej odpowiadają jego osiągom. Odpowiedni dobór opon gwarantuje bezpieczeństwo użytkowania auta oraz może zapobiec niewłaściwemu zużywaniu się bieżnika.

Wydawać by się mogło, iż opona o tym samym rozmiarze posiadająca wyższy indeks prędkości nie różni się od opony o niższym indeksie.Prawda jest taka, iż opona o wyższym indeksie może posiadać gęściej tkany kord znajdujący się w szkielecie opony, grubszy, sztywniejszy wypełniacz w formie klina w strefie stopki opony, osnowa będąca szkieletem opony może być dalej wywinięta wokół drutówki i kończyć się o wiele wyżej na boku opony. Wyższe indeksy prędkości w oponach idą w parze wraz ze wzrostem szerokości oraz zmniejszeniem profilu opony. Przy większych prędkościach, do których są przeznaczone, pojawia się dodatkowy problem związany z działającą na bieżnik siłą odśrodkową, która odkształca bardziej bieżnik w jego środkowej strefie. Może to przyspieszać zużycie w czole bieżnika. Aby zapobiec odkształcaniu bieżnika konstruktorzy opon wzmacniają go za pomocą dodatkowych opasań. W oponach Goodyear oraz Dunlop można odnaleźć zaawansowane technologicznie opasania bezzakładkowe (jointless belt), wykonane z zastosowaniem włókien aramidowych (inaczej mówiąc kevlarowych). Najbardziej zaawansowanym typem opasań są opasania tzw. ?monofilment? wykonane z pojedynczej nitki bardzo wytrzymałego kordu, który nawijany jest w oponie dookoła z taką gęstością jaka akurat jest potrzebna w danym miejscu bieżnika. Opasania te nie posiadają miejsc słabszych ponieważ nie są nakładane na zakładkę. Opony takie posiadają bardziej jednorodny rozkład nacisku na powierzchni styku z bieżnika z podłożem dzięki czemu zapewniają bardziej równomierne zużycie bieżnika i pozwalają wydłużyć przebieg opony. Dzięki temu lepiej spisują się przy dużych prędkościach.
W przypadku kiedy wzrasta moc auta oraz maksymalna prędkość, opony homologowane i zarazem montowane w takim pojeździe posiadają wyższy indeks prędkości.

Najczęstszym problemem z którym borykają się sprzedawcy jest chęć zakupu opon o niższym indeksie prędkości niż przewidział to konstruktor pojazdu. Osoby takie tłumaczą, iż nigdy nie jeżdżą z maksymalną prędkością na którą pozwala indeks prędkości opony. Należy pamiętać, iż nie chodzi tylko o maksymalną prędkości podróżowania. Opona jest dobierana do auta również ze względu na jego masę oraz moment obrotowy oraz moment hamujący pojazdu. Jeżeli na pojeździe znajdą się za słabe opony nie będą się one prawidłowo odkształcać i w konsekwencji niewłaściwej pracy ulegną przyspieszonemu zużyciu lub nawet zniszczeniu. Opony, które posiadają za niski indeks prędkości mogą szybciej ?poząbkować?. Taki typ zużycia bieżnika sprawia, iż stają się głośniejsze.

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 15:37
autor: tomek
I chyba na tym EOT :)

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 15:40
autor: stabraf
: gafa : trza będzie to wziąć pod uwagę przy kolejnych zakupach.Ja głupi myślałem ,że chodzi tylko o prędkość : zawstydzony :

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 15:44
autor: tomek
O dziwo, raz mi sie zdarzylo, ze opony z wyzszym indekse mialy nizsza cene. Ale potem gdzies wyczytalem, ze te z wyzszym szybciej sie zuzywaly :)

Re: Odp: Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 02 kwie 2010, 15:55
autor: Rafako
Lechu pisze:
Nikt chyba nie kupuje zimówek o indeksie V.
Dla Lybry 1.9 jest opona dopuszczana H, bo ona 210 nie przekroczy.

Właśnie moje pytanie brzmi - jakie to różnice, poza możliwymi prędkościami??
A Ja o ile dobrze pamiętam, kupiłem. Nie będę narażał życia i zdrowia dla 80 złotych. Najwyżej do knajpy raz nie pójdę.
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Opony - indeks prędkości H - V różnice?

: 03 kwie 2010, 20:39
autor: Krzysiek82
Ja do Lybry też kupiłem V. Dokładnie Nokian 195/65 R15 95V i powiem szczerze, że nie były wcale drogie. Za komplet z kosztami przesyłki dałem 1008 zł. To i tak taniej, niż gdyby brał u siebie w mieście komplet Michelinów Energy Saver!

A opony rewelka. Na zimowych myślałem, że mam amortyzatory do wymiany (chyba temperatury >10 stopni im nie służą). Po założeniu nowych letnich - nie ten samochód : yesyes :