Lybra - wymiana nagrzewnicy
: 02 lis 2010, 19:41
Proszę o przeniesienie do działu zrób to sam.
Wymieniałem ostatni nagrzewnicę w lyberce. Postanowiłem zrobić manuala niestety bateria mi padła w międzyczasie w aparacie i nie ma wszystkich zdjęć.
Objawy zapchanej nagrzewnicy:
Po odpaleniu na zimnym silniku, zaczekać chwilę aż się nagrzeje trochę silnik, następnie sprawdzić węże które idą które idą od termostatu. jeśli jeden jest ciepły a drugi chlodny to prawdopodobnie nagrzewnica jest zapchana.
W razie problemów może pomogę na PW.
Potrzebne narzędzia:
Torx 15; 20 i 25
Ampule 5 i 6
Klucze 5,5 ; 6; 8; 10; 13; 15; 24
Śrubokręty płaskie i krzyżakowe ( najlepiej jeszcze próbówka aby ułatwić wypinanie złączek).
Nie robiłem zdjęć z demontażu dołu deski rozdzielczej bo jest na forum.
Na początek bezwzględnie odłączyć akumulator !!! Wymagane przy odłączaniu poduszek.
1. Zdjęcie kierownicy:
Demontaż poduszki opisana w temacie Montaż sterowania radiem
Dalej klucz nasadowy 24 i odkręcamy kierownicę. Należy ją po prostu później wyszarpać uwarzając na kable od poduszki i sterowania radiem.
2. Zdjęcie przełączników kierunków i wycieraczek.
Od dołu musimy dostać się ampule 5 i poluzować obejmę, a następnie po prawej stronie nacisnąć zapadkę i powinno powoli zejść. Wypiąć wszystkie wtyczki i ściągnąć całkowicie.
3. Zdjęcie osłony poduszki
Po wyjęciu radia, przez otwór od strony pasażera należy kluczem 8 wykręcić śrubkę mocującą ozdobną ramkę, reszta ramki jest na zatrzaskach. Dalej odkręcić widoczne śrubki kluczem torx 25.
4. Demontaż poduszki
Odkręcić 4 śruby kluczem nasadowym nr 10. Wypiąć kabel.
5. Wyjęcie licznika
Wyjąć regulację świateł i podświetlania tablicy. Dalej we wnękach odkręcić śrubki kluczem torx 25.
Dalej wykręcić dwie śrubki na górze licznika. Jak dobrze pamiętam to torx 12. Wyjąć delikatnie licznik i wypiąć trzy złączki z kablami.
6. Demontaż górnego nawiewu
Kratka jest na zatrzaskach, kiedy uniesiemy lekko kratkę należy wypiąć czujnik nasłonecznienia.
7. Demontaż deski
Wyjąć boczne nawiewy, należy na dole wykręcić dwie śrubki torx 25 a następnie podważyć śrubokrętem i wyjąć. Następnie odpiąć ich podświetlanie.
Odpiąć dwie wtyczki od alarmu.
Klucz ampulowy nr 5. Wykręcić śruby w górnym nawiewie. Na dole przy tablicy bezpieczników oraz w tym samym miejscu z drugiej strony.
Kluczem nr 10 odkręcić wzmocnienia, pierwsze po prawej strony kolumny kierowniczej, drugie po lewej stronie wnęki za schowkiem.
Dla ułatwienia można zsunąć część bezpieczników.
Wypiąć wyłącznik poduszki (prawy bok deski).
Delikatnie zdjęć deskę unosząc w górę.
Dwa z czujników temperatury wyciągają się razem z deską.
8. Demontaż wzmocnienia
Kluczem ampulowym nr 5 odkręcić 4 śruby na podszybiu, następnie kluczem nr 15 dwie śruby po prawej i lewej stronie wzmocnienia (śruba widoczna na 1 zdjęciu). Odchylić lekko wzmocnienie i odkręcić wiązkę elektryczną. Klucz nr 10, dwie śruby przed kierowcą, dwie przed pasażerem jedna na środku. Odkręca się od strony szyby.
9. Demontaż nagrzewnicy
Rozszczelnić klimatyzację, odkręcić nakrętkę tam gdzie znajduje się zawór do nabijania i np. śrubokrętem trzymać naciśnięte aż gaz nie przestanie lecieć.
Od strony silnika odkręcić opaski węży idących do nagrzewnicy i zdjąć te węże (Znajdują się na środku przy ścianie grodziowej- czerwona strzałka). Kluczem nr 10 odkręcić śrubę przy wężach klimatyzacji (patrząc od przodu ? po prawej stronie od węży do nagrzewnicy ? czarna strzałka).
Odkręcić kluczem nr 10 panel nagrzewnicy i klimatyzacji ( jedna ze śrub znajduje się nisko w nogach pasażera).
Wyjąć na zewnątrz cały panel.
10. Wymiana nagrzewnicy
Zdjąć maskownice z rurek do nagrzewnicy (jak dobrze pamiętam klucz 6). Odkręcić obejmy z rurek i zdjąć je. Wysunąć rurki a następnie wsunąć nową nagrzewnicę.
Dodatek. Silniczki nawiewów
Jest 5 silniczków nawiewu.
Jeden do sterowania obiegiem.
Jeden do sterowania górnym nawiewem (nr 1 na zdjęciu)
Dwa do sterowania temperaturą (nr 2 na zdjęciu)
Jeden do sterowania nawiewem na kratki i nogi (nr 3 na zdjęciu)
Wszystkie montowane za pomocą trzech śrub o rozmiarze 5,5. Silniczki są montowane przy tych samych numerach jak na poprzednim zdjęciu (1 do 1 ? nawiew górny). Strzałka to silniczek od sterowania obiegiem.
Ważne !!! silniczek nr 3 wchodzi jednocześnie na dwa bolce (jeden od sterowania kratkami, a drugi dołem)
Sprawdzenie działania silniczka
Potrzebne:
Zasilacz 12V lub bateria 9V z przymocowanymi kabelkami.
Silniczki mają taki oto układ pinów.
1 2 3
4 - 5
Piny 4 i 5 odpowiadają za zasilanie silniczków. Dotykamy do tych pinów i sprawdzamy czy silniczek reaguje. Jeśli nie proponuję następujące rozwiązanie.
Zdjąć wieczko silniczka.
Unieść lekko silniczek z mocowania aby był bez obciążenia.
Dotknąć kabelkami bezpośrednio do złącz zasilania silniczka.
Jeśli silniczek raz działa a raz nie w tym momencie podlutować kabelki przy silniczku.
U mnie winą zacięcia jednego z silniczków była ośka jednej z zębatek która się wysunęła.
Mam nadzieję, że bedzie przydatne.
Wymieniałem ostatni nagrzewnicę w lyberce. Postanowiłem zrobić manuala niestety bateria mi padła w międzyczasie w aparacie i nie ma wszystkich zdjęć.
Objawy zapchanej nagrzewnicy:
Po odpaleniu na zimnym silniku, zaczekać chwilę aż się nagrzeje trochę silnik, następnie sprawdzić węże które idą które idą od termostatu. jeśli jeden jest ciepły a drugi chlodny to prawdopodobnie nagrzewnica jest zapchana.
W razie problemów może pomogę na PW.
Potrzebne narzędzia:
Torx 15; 20 i 25
Ampule 5 i 6
Klucze 5,5 ; 6; 8; 10; 13; 15; 24
Śrubokręty płaskie i krzyżakowe ( najlepiej jeszcze próbówka aby ułatwić wypinanie złączek).
Nie robiłem zdjęć z demontażu dołu deski rozdzielczej bo jest na forum.
Na początek bezwzględnie odłączyć akumulator !!! Wymagane przy odłączaniu poduszek.
1. Zdjęcie kierownicy:
Demontaż poduszki opisana w temacie Montaż sterowania radiem
Dalej klucz nasadowy 24 i odkręcamy kierownicę. Należy ją po prostu później wyszarpać uwarzając na kable od poduszki i sterowania radiem.
2. Zdjęcie przełączników kierunków i wycieraczek.
Od dołu musimy dostać się ampule 5 i poluzować obejmę, a następnie po prawej stronie nacisnąć zapadkę i powinno powoli zejść. Wypiąć wszystkie wtyczki i ściągnąć całkowicie.
3. Zdjęcie osłony poduszki
Po wyjęciu radia, przez otwór od strony pasażera należy kluczem 8 wykręcić śrubkę mocującą ozdobną ramkę, reszta ramki jest na zatrzaskach. Dalej odkręcić widoczne śrubki kluczem torx 25.
4. Demontaż poduszki
Odkręcić 4 śruby kluczem nasadowym nr 10. Wypiąć kabel.
5. Wyjęcie licznika
Wyjąć regulację świateł i podświetlania tablicy. Dalej we wnękach odkręcić śrubki kluczem torx 25.
Dalej wykręcić dwie śrubki na górze licznika. Jak dobrze pamiętam to torx 12. Wyjąć delikatnie licznik i wypiąć trzy złączki z kablami.
6. Demontaż górnego nawiewu
Kratka jest na zatrzaskach, kiedy uniesiemy lekko kratkę należy wypiąć czujnik nasłonecznienia.
7. Demontaż deski
Wyjąć boczne nawiewy, należy na dole wykręcić dwie śrubki torx 25 a następnie podważyć śrubokrętem i wyjąć. Następnie odpiąć ich podświetlanie.
Odpiąć dwie wtyczki od alarmu.
Klucz ampulowy nr 5. Wykręcić śruby w górnym nawiewie. Na dole przy tablicy bezpieczników oraz w tym samym miejscu z drugiej strony.
Kluczem nr 10 odkręcić wzmocnienia, pierwsze po prawej strony kolumny kierowniczej, drugie po lewej stronie wnęki za schowkiem.
Dla ułatwienia można zsunąć część bezpieczników.
Wypiąć wyłącznik poduszki (prawy bok deski).
Delikatnie zdjęć deskę unosząc w górę.
Dwa z czujników temperatury wyciągają się razem z deską.
8. Demontaż wzmocnienia
Kluczem ampulowym nr 5 odkręcić 4 śruby na podszybiu, następnie kluczem nr 15 dwie śruby po prawej i lewej stronie wzmocnienia (śruba widoczna na 1 zdjęciu). Odchylić lekko wzmocnienie i odkręcić wiązkę elektryczną. Klucz nr 10, dwie śruby przed kierowcą, dwie przed pasażerem jedna na środku. Odkręca się od strony szyby.
9. Demontaż nagrzewnicy
Rozszczelnić klimatyzację, odkręcić nakrętkę tam gdzie znajduje się zawór do nabijania i np. śrubokrętem trzymać naciśnięte aż gaz nie przestanie lecieć.
Od strony silnika odkręcić opaski węży idących do nagrzewnicy i zdjąć te węże (Znajdują się na środku przy ścianie grodziowej- czerwona strzałka). Kluczem nr 10 odkręcić śrubę przy wężach klimatyzacji (patrząc od przodu ? po prawej stronie od węży do nagrzewnicy ? czarna strzałka).
Odkręcić kluczem nr 10 panel nagrzewnicy i klimatyzacji ( jedna ze śrub znajduje się nisko w nogach pasażera).
Wyjąć na zewnątrz cały panel.
10. Wymiana nagrzewnicy
Zdjąć maskownice z rurek do nagrzewnicy (jak dobrze pamiętam klucz 6). Odkręcić obejmy z rurek i zdjąć je. Wysunąć rurki a następnie wsunąć nową nagrzewnicę.
Dodatek. Silniczki nawiewów
Jest 5 silniczków nawiewu.
Jeden do sterowania obiegiem.
Jeden do sterowania górnym nawiewem (nr 1 na zdjęciu)
Dwa do sterowania temperaturą (nr 2 na zdjęciu)
Jeden do sterowania nawiewem na kratki i nogi (nr 3 na zdjęciu)
Wszystkie montowane za pomocą trzech śrub o rozmiarze 5,5. Silniczki są montowane przy tych samych numerach jak na poprzednim zdjęciu (1 do 1 ? nawiew górny). Strzałka to silniczek od sterowania obiegiem.
Ważne !!! silniczek nr 3 wchodzi jednocześnie na dwa bolce (jeden od sterowania kratkami, a drugi dołem)
Sprawdzenie działania silniczka
Potrzebne:
Zasilacz 12V lub bateria 9V z przymocowanymi kabelkami.
Silniczki mają taki oto układ pinów.
1 2 3
4 - 5
Piny 4 i 5 odpowiadają za zasilanie silniczków. Dotykamy do tych pinów i sprawdzamy czy silniczek reaguje. Jeśli nie proponuję następujące rozwiązanie.
Zdjąć wieczko silniczka.
Unieść lekko silniczek z mocowania aby był bez obciążenia.
Dotknąć kabelkami bezpośrednio do złącz zasilania silniczka.
Jeśli silniczek raz działa a raz nie w tym momencie podlutować kabelki przy silniczku.
U mnie winą zacięcia jednego z silniczków była ośka jednej z zębatek która się wysunęła.
Mam nadzieję, że bedzie przydatne.