Strona 1 z 2

Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 02 lis 2010, 19:41
autor: Yuri
Proszę o przeniesienie do działu zrób to sam.

Wymieniałem ostatni nagrzewnicę w lyberce. Postanowiłem zrobić manuala niestety bateria mi padła w międzyczasie w aparacie i nie ma wszystkich zdjęć.

Objawy zapchanej nagrzewnicy:
Po odpaleniu na zimnym silniku, zaczekać chwilę aż się nagrzeje trochę silnik, następnie sprawdzić węże które idą które idą od termostatu. jeśli jeden jest ciepły a drugi chlodny to prawdopodobnie nagrzewnica jest zapchana.

W razie problemów może pomogę na PW.

Potrzebne narzędzia:
Torx 15; 20 i 25
Ampule 5 i 6
Klucze 5,5 ; 6; 8; 10; 13; 15; 24
Śrubokręty płaskie i krzyżakowe ( najlepiej jeszcze próbówka aby ułatwić wypinanie złączek).

Nie robiłem zdjęć z demontażu dołu deski rozdzielczej bo jest na forum.

Na początek bezwzględnie odłączyć akumulator !!! Wymagane przy odłączaniu poduszek.

1. Zdjęcie kierownicy:

Demontaż poduszki opisana w temacie Montaż sterowania radiem
Dalej klucz nasadowy 24 i odkręcamy kierownicę. Należy ją po prostu później wyszarpać uwarzając na kable od poduszki i sterowania radiem.

2. Zdjęcie przełączników kierunków i wycieraczek.

Od dołu musimy dostać się ampule 5 i poluzować obejmę, a następnie po prawej stronie nacisnąć zapadkę i powinno powoli zejść. Wypiąć wszystkie wtyczki i ściągnąć całkowicie.

Obrazek

3. Zdjęcie osłony poduszki

Po wyjęciu radia, przez otwór od strony pasażera należy kluczem 8 wykręcić śrubkę mocującą ozdobną ramkę, reszta ramki jest na zatrzaskach. Dalej odkręcić widoczne śrubki kluczem torx 25.

Obrazek

4. Demontaż poduszki

Odkręcić 4 śruby kluczem nasadowym nr 10. Wypiąć kabel.

5. Wyjęcie licznika

Wyjąć regulację świateł i podświetlania tablicy. Dalej we wnękach odkręcić śrubki kluczem torx 25.

Obrazek

Dalej wykręcić dwie śrubki na górze licznika. Jak dobrze pamiętam to torx 12. Wyjąć delikatnie licznik i wypiąć trzy złączki z kablami.

6. Demontaż górnego nawiewu

Kratka jest na zatrzaskach, kiedy uniesiemy lekko kratkę należy wypiąć czujnik nasłonecznienia.

7. Demontaż deski

Wyjąć boczne nawiewy, należy na dole wykręcić dwie śrubki torx 25 a następnie podważyć śrubokrętem i wyjąć. Następnie odpiąć ich podświetlanie.

Odpiąć dwie wtyczki od alarmu.

Klucz ampulowy nr 5. Wykręcić śruby w górnym nawiewie. Na dole przy tablicy bezpieczników oraz w tym samym miejscu z drugiej strony.

Obrazek

Kluczem nr 10 odkręcić wzmocnienia, pierwsze po prawej strony kolumny kierowniczej, drugie po lewej stronie wnęki za schowkiem.

Dla ułatwienia można zsunąć część bezpieczników.

Wypiąć wyłącznik poduszki (prawy bok deski).

Delikatnie zdjęć deskę unosząc w górę.

Dwa z czujników temperatury wyciągają się razem z deską.

8. Demontaż wzmocnienia

Kluczem ampulowym nr 5 odkręcić 4 śruby na podszybiu, następnie kluczem nr 15 dwie śruby po prawej i lewej stronie wzmocnienia (śruba widoczna na 1 zdjęciu). Odchylić lekko wzmocnienie i odkręcić wiązkę elektryczną. Klucz nr 10, dwie śruby przed kierowcą, dwie przed pasażerem jedna na środku. Odkręca się od strony szyby.

9. Demontaż nagrzewnicy

Rozszczelnić klimatyzację, odkręcić nakrętkę tam gdzie znajduje się zawór do nabijania i np. śrubokrętem trzymać naciśnięte aż gaz nie przestanie lecieć.

Od strony silnika odkręcić opaski węży idących do nagrzewnicy i zdjąć te węże (Znajdują się na środku przy ścianie grodziowej- czerwona strzałka). Kluczem nr 10 odkręcić śrubę przy wężach klimatyzacji (patrząc od przodu ? po prawej stronie od węży do nagrzewnicy ? czarna strzałka).

Obrazek

Odkręcić kluczem nr 10 panel nagrzewnicy i klimatyzacji ( jedna ze śrub znajduje się nisko w nogach pasażera).

Wyjąć na zewnątrz cały panel.

10. Wymiana nagrzewnicy

Zdjąć maskownice z rurek do nagrzewnicy (jak dobrze pamiętam klucz 6). Odkręcić obejmy z rurek i zdjąć je. Wysunąć rurki a następnie wsunąć nową nagrzewnicę.

Dodatek. Silniczki nawiewów

Jest 5 silniczków nawiewu.
Jeden do sterowania obiegiem.
Jeden do sterowania górnym nawiewem (nr 1 na zdjęciu)
Dwa do sterowania temperaturą (nr 2 na zdjęciu)
Jeden do sterowania nawiewem na kratki i nogi (nr 3 na zdjęciu)

Obrazek

Wszystkie montowane za pomocą trzech śrub o rozmiarze 5,5. Silniczki są montowane przy tych samych numerach jak na poprzednim zdjęciu (1 do 1 ? nawiew górny). Strzałka to silniczek od sterowania obiegiem.
Ważne !!! silniczek nr 3 wchodzi jednocześnie na dwa bolce (jeden od sterowania kratkami, a drugi dołem)

Obrazek

Sprawdzenie działania silniczka

Potrzebne:
Zasilacz 12V lub bateria 9V z przymocowanymi kabelkami.

Silniczki mają taki oto układ pinów.
1 2 3
4 - 5

Piny 4 i 5 odpowiadają za zasilanie silniczków. Dotykamy do tych pinów i sprawdzamy czy silniczek reaguje. Jeśli nie proponuję następujące rozwiązanie.

Zdjąć wieczko silniczka.
Unieść lekko silniczek z mocowania aby był bez obciążenia.
Dotknąć kabelkami bezpośrednio do złącz zasilania silniczka.
Jeśli silniczek raz działa a raz nie w tym momencie podlutować kabelki przy silniczku.

U mnie winą zacięcia jednego z silniczków była ośka jednej z zębatek która się wysunęła.

Mam nadzieję, że bedzie przydatne. :D

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 05 lis 2010, 18:45
autor: endriu wawa
Fajny manual.
Widać, że TROCHĘ roboty w to włożyłeś... : ok2 :
Po fotkach wydaje się, że to dosyć skomplikowane i pracochłonne ( ile czasu poświęciłeś ? )
A może wiesz który silniczek steruje "recyrkulacyjną" klapą powietrza, jeśli taki jest ?
Mam taki obiaw, że jak ruszam i hamuję to za deską rozdzielczą od strony pasażera mam odgłos otwierającej się i zamykającej klapy "głuche uderzenia"
Nie wiem, czy można się tam dostać w odrobinę łatwiejszy sposób, ew. jak sprawdzić poprawność działania klapy recyrkulacyjnej?
Pozdr.
P.S.
Fajnie, że projektant tej maszynerii pomyślał i wszystkie silniczki "są zamienne ze sobą"...

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 07 lis 2010, 7:22
autor: Yuri
Za recyrkulację odpowiada silniczek oznaczony strzałką na ostatnim zdjęciu. Aby sprawdzić jego działanie wystarczy wyjąć filtr przeciwpyłkowy (po otwarciu maski jest klapka przykręcona na 2 śrubki, przed pasażerem na podszybiu). Jak będziesz przełączał obieg to powinno tam zamykać i otwierać dostęp powietrza z zewnątrz.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 10 lis 2010, 17:23
autor: endriu wawa
Dzięki bardzo za odp. niebawem sprawdzę czy ta klapa reaguje.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 13 gru 2010, 11:06
autor: madamaxx
A mi się udało wymienić nagrzewnicę bez zdejmowania górnej części tapicerki, odpinania poduszek i rozszczelniania klimy:) Teraz grzeje super.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 13 gru 2010, 13:37
autor: Hipolit
madamaxx robiles jakies fotki?

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 15 gru 2010, 14:03
autor: Yuri
madamaxx pisze:A mi się udało wymienić nagrzewnicę bez zdejmowania górnej części tapicerki, odpinania poduszek i rozszczelniania klimy:) Teraz grzeje super.
Da się to zrobić ale ja jeszcze silniczki zdejmowałem i dlatego tak wyszło.
Wystarczy odkręcić dół deski i wyciągnąć schowek. A potem zdjąć dwie obejmy które trzymają rurki do nagrzewnicy i plastikową osłonkę aby ruszyć rurki do przodu. Ciasno ale da się zrobić.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 27 sty 2012, 9:32
autor: lgurbiel
A ten od strony kierowcy- do czego służy. Bo mnie nie działa rozdział stref. Kierowcy wieje chłodem a pasażer ma cieplutko.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 28 sty 2012, 13:03
autor: lgurbiel
lgurbiel pisze:A ten od strony kierowcy- do czego służy. Bo mnie nie działa rozdział stref. Kierowcy wieje chłodem a pasażer ma cieplutko.
Silniczek pracuje cały czas -zamyka i otwiera jakąś klapkę (domyślam się że to ustawienie temperatury dla strefy kierowcy).
Silniczek sterowany jest z centralki climatronica, ale jakim sygnałem ?
Bo jeżeli silniczek pracuje, klapka się przestawia to pewnie winne jest sterowanie-czyli centralka climatronica (sygnał na piny 1,2,3) w silniczku na schemacie te piny oznaczone jak potencjometr a 4,5 zasilanie silniczka. Co w tym silniczku siedzi?
A może jestem w błędzie?

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 17 paź 2012, 14:37
autor: lybero krug
Witam, wygrałem walkę z zepsutym rozdziałem grzania, objawy miałem jak kolega w poście wyżej opisuje, prawa grzała, lewa wcale : w temacie tym i zdjęciach nagrzewnicy brakuje opisu że jeden silniczek jest z DRUGIEJ STRONY, OD STRONY KIEROWCY! i ten silniczek odpowiada za regulacje temperatury u kierowcy. 15 minut zajmuje jego demontaż (za drugim razem) kluczyk 5,5 i torksik. Poprawa styku na szczotkach silniczka i sprawdzenie, łatwo odpina się z cięgła regulacji wlotu ciepłego powietrza. łatwo zdiagnozować czy pracuje przed rozbieraniem- kiedy krecimy regulacja temperatury przy wyłączonym nadmuchu, wyraźnie słychać prace silniczka (od LO do np. 25 stopni), tylko musi być nieaktywne MONO żeby nie chodziły na raz dwa silniczki. powodzenia! w razie pytań piszcie na mejla kru3ki@o2.pl

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 17 paź 2012, 23:11
autor: dzidek77
Yuri pisze:Proszę o przeniesienie do działu zrób to sam.
bardzo proszę o nie przenoszenie tego do działu "zrób to sam"
ewentualnie do działu "robię demolkę i nie wiem po co"
jeśli wymiana nagrzewnicy Cię przerasta, zapisz się na forum wigry3

co tu się dzieje ?
czy na tym forum jest jakiś moderator ?
czy ktoś tu sprawuje jakąkolwiek kontrolę ?
czy każdy może tu pisać głupoty ?

dużo prezesów na tym forum
zupełnie jak na tym NCS, mam tylko nadzieję, że Wy jesteście bardziej kompetentni

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 15 wrz 2014, 16:26
autor: pawel9116
Podpowie mi ktoś numer silniczka odpowiedzialnego za nawiew na nogi i środek? 2001 r, 1.9 jtd.

Z góry dzięki!

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 20 lis 2014, 8:19
autor: pawel9116
Halo, Panowie! Zima idzie ;)

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 02 gru 2014, 22:19
autor: Krzych
Witam, widzę że problem z zapchaną nagrzewnicą jest dość częsty, a jej wymiana nie należy do łatwych.

U mnie ten problem też wystąpił, bałem się rozkręcać to wszystko i zawiozłem na warsztat. Tam udało się odetkać nagrzewnicę bez jej wyciągania, konieczne było tylko odłączenie węży. Nagrzewnica działa, kosztowało mnie to 100zł, myślę że opcja warta spróbowania, bo można oszczędzić czas i pieniądze.

Re: Lybra - wymiana nagrzewnicy

: 10 mar 2018, 17:26
autor: vincenzo
Witajcie, rozebrałem całą dolna część deski, żeby pozbyć się klejacych plastików, przy okazji zajrzałem do silniczkow nawiewu, strona pasażera nie reaguje na zmianę temperatury, albo rządzi się swoimi prawami. Znalazłem silniczek i białe plastiki, która cały czas pracują, jakby "chciały i nie mogły" oto film https://www.facebook.com/groups/1736290 ... 649805655/ może ktoś doradzić jak się tym zająć? I przede wszystkim jak dojść do tego mechanizmu?