Strona 1 z 2

Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 19 mar 2010, 20:13
autor: KingRoad
Witam

założyłem sobie dzisiaj sterowanie radiem do kierownicy - kilka słów na ten temat dla zainteresowanych.

Na wstępie powiem że w trakcie montażu skląłem trochę użytkowników którzy kiedyś wcześniej pisali że "nie ma problemu - wystarczy przekręcić przyciski. Trzeba tylko uważać na to czy kostka pasuje bo były 2 rodzaje". Dalej okaże się że nie "wystarczy przekręcić przyciski". Trzeba też trochę pociąć kierownicę.

Litery zawarte w opisie (A) (B) itd znajdą się później na zdjęciach.

1. No więc zacznę od odkręcenia poduszki. Patrząc lusterkiem widziałem tylko małe dziurki. Nijak do trafienie "optycznie" w śrubki. Nawet myślałem że śrubki mi wypadły albo ktoś przykleił poduszkę na taśmę dwustronną.

Okazało się że małe dziurki są po to żeby włożyć przez nie narzędzie oraz żeby po wykręceniu śrubki nie wypadały. Śrubki są na imbus 5. Trzeba je dobrze namierzyć. U mnie imbus 5 nie "wchodził" - wykręciłem torxem. Jak się później okazało śrubki byłu rzeczywiście imbus 5 ale tak ciężko wchodził że "na ślepego" po prostu nie mogłem go wsunąć.

Poduszka odkręcona. Nie wypinałem jej żeby nie mieć problemów z kontrolkami później.

2. Sprawdzenie czy złączka pasuje (B).

Podobno były różne złączki - nie wiem, miałem szczęście że w kierownicy była kostka z 4 pinami i moje przyciski też miały 4 piny wiec pasowało (B).

Wypiąłem złączkę aktualną (teraz był tylko klakson) i wpiąłem złączkę nową. Sprawdziłem - klakson działa, sterowanie (A) działa. Więc mogę działać dalej.

3. Ponieważ kupiłem sobie zniszczoną kierownicę z której przeszczepiałem przyciski (A) wiec miałem wszystkie potrzebne akcesoria dodatkowe. Jeden z kabelków (klaksonowy) (C) jest jakby przynitowany do metalowego elementu (D) spinającego klakson. Ponieważ miałem ten element to postanowiłem też go przełożyć żeby uniknąć lutowania.

Wykręciłem więc całe mocowanie poduszki (D) i okablowanie klaksona. (dwie srebrne profilowane blachy + kable).

Została goła kierownica z nieodpięta z kabla poduszką.

4. Mocowanie przycisków.

No i tutaj widać jak mylili się ci co mówili że wystarczy przekręcić przyciski.

UWAGA: Mam kierownice nieskórzaną - łatwo ją ciąć ;)


Kierownica wielofunkcyjna w miejscach na przyciski oryginalnie ma wycięte dziury (F) po bokach oraz 4 otwory na śrubki mocujące (G).

Moja otworów nie miała. Więc przystąpiłem do cięcia. Nożyk do tapet dobrze sobie radził.
Otworów na śrubki (G) też nie miała i już zwątpiłem bo w ich miejscach były tylko gumowe "odkształcenia" w kierownicy. Na szczęście ściąłem milimetr gumki i ukazały się otwory na śrubki (były zalane gumą). Wyskrobałem gumę ze środka. Żeby nie było za pięknie to nie są te otwory gwintowane. Należy nagwintować albo użyć do mocowania odpowiednich blachowkrętów.

Teraz "dziury" w bokach kierownicy (F). Najpierw delikatnie zaznaczyłem sobie przyciskając przyciski do kierownicy, w którym miejscu powinienem ciąć. Tak też wyciąłem.

Następnie wcisnąłem tam "na styk" przyciski z obudową w takiej pozycji jak już będą w przyszłości. Utrzymując tak obrysowałem długopisem po zewnętrznej ich obrys (H).

Po wyjęciu przycisków okazało się że ich obudowy wystają jeszcze około 1 cm poza aktualnie wycięty otwór. Docięłem więc jeszcze około 5mm dookoła tak że obudowa przycisku i tak zakrywa około 5mm kierownicy a przynajmniej w miare lużno mogłem mocować. Przykręciłem przyciski sterowanie radiem w otwory mocujące (G).

5. Umiescilem kabelki w prowadnicach. UWAGA: kostkę złączkę należy wcisnąć w miejsce gdzie była poprzednio (I) - w miare solidnie tam sie trzyma wiec pewnie celowo to zaglebienie tam umiejcowili.

Przykręciłem mocowanie poduszki/klaksonu, a następnie torxem poduszkę do kierownicy.

No i mam już sterowanie w kierownicy.

Cała impreza wyszła mnie 65 zł i niecałe dwie godziny zabawy.

Pozdrawiam


Waldek

Re: Lybra - Montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 01 lut 2013, 20:13
autor: MacioBA
Jako, że przeprowadziłem u siebie podobny zabieg, lecz polegający na zamontowaniu kiery "ze skórki" w miejsce "golasowej", dodam tylko że faktycznie są dwie kostki sterowania radiem - przed liftowa - o przekroju zbliżonym do kwadratu, i po liftowa o przekroju całkiem płaskiego prostokąta (przed i po lifcie występowały dwa rodzaje przycisków sterowania - różnica w oznaczeniach graficznych, a po liftowe dodatkowo posiadają podświetlenie).

Ja przeprowadziłem renowację kiery "ze skórki", w sposób opisany na forum (efekt naprawdę wyśmienity) i przełożyłem kompletny zestaw z zachowaniem oryginalnej poduchy. Tutaj uwaga - przed odłączeniem poduchy (po odkręceniu, odchyla się poduchę, gniazdko podważa się płaskim śrubokrętem i poducha jest bez bólu odpięta) odłączyłem aku i wyjąłem kluczyk ze stacyjki. Po zakończeniu operacji nie było kłopotów z kontrolką poduchy.

Po zdjęciu poduchy trzeba rozłączyć gniazdko klaksonu/sterowania radiem, zdjąć sprytny plastikowy dekiel nakrętki kiery i można przystąpić do odkręcania. Klucz nasadowy 24, długie ramie i po odkręceniu nakrętki kiera bez problemowo schodzi z wieloklinu, montaż i demontaż jest bardzo sympatyczny. Sam nie wiem czemu tak długo z tym zwlekałem :)

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 05 lut 2013, 13:20
autor: Kris
Pochwal się, jak wygląda ta kierownica... :)

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 05 lut 2013, 19:03
autor: MacioBA
Tak tak, wykonam niebawem odpowiednie foto :)

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 12 paź 2013, 20:23
autor: grzestel
Witam.
Warto sprawdzić zanim się kupi jaka wtyczka siedzi w kierownicy.
Kupiłem i wtopiłem bo nie pasi.
foto przyciski po lifcie
wtyczka 1 przed liftem
wtyczka 2 po lifcie

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 12 paź 2013, 20:35
autor: MacioBA
Tak jest, niestety sterowanie przedlifotwe nie ma podświetlenia, a po lifcie takowe się pojawiło, stąd też jest inna wtyczka.

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 03 lut 2014, 11:25
autor: maly1906
Czy do każdego wersji Lybry można zamontować sterowanie z kierownicy bądź wymienić na wielofunkcyjną kierownice?

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 03 lut 2014, 14:52
autor: grzestel
Tak.

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 03 lut 2014, 15:31
autor: bronx
Kostkę wystarczy sobie odpowiednio przerobić i będzie pasować przed i po lifcie.

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 05 lut 2014, 22:06
autor: maly1906
ok Dzieki!

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 24 lip 2014, 12:58
autor: polo85
Witam

mam pytanie do czego podłącza się przyciski montowane w kierownicy, czy jest to taśma zwijak air bag z której wychodzi dodatkowe gniazdo?
Czy w ogóle osobna kostka? nie mająca nic wspólnego z taśmą airbag?

Pytam gdyż mam problem z wyskakującym błędem poduszki w kierownicy i przerywającym działaniem przycisków wielofunkcyjnych, chcę wymienić zwijak, taśmę i nie wiem czy to coś da?

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 24 lip 2014, 19:14
autor: Zielony
Tak taśma jest jedna do poduszki i przycisków.Wymień i powinno być po problemie.

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 04 sie 2014, 9:13
autor: polo85
Witam

Jestem po wymianie zwijaka taśmy airbaga, jeżeli ktoś ma problem z przyciskami wielofunkcyjnymi w kierownicy, tzn. chcesz dać głośniej a tu przełączają się fale radiowe lub wyłącza się dźwięk . Wymień tą część i będzie spokój pragnę tylko przestrzec przed popełnieniem pomyłki w wyborze przycisków jeżeli masz podświetlane to te z przed liftu nie pasują zdjęcia zostały dodane wyżej, można przerobić wtyczkę lecz jest z tym trochę zabawy.

Re: Lybra - montaż sterowania radiem do zwykłej kierownicy

: 05 mar 2015, 16:25
autor: Egon
Może ktoś wie czy poduszka z kierownicy bez skóry pasuje do kierownicy skórzanej ?? (do auta z tego samego rocznika)

: 05 mar 2015, 17:57
autor: Pawcio78
W ePER poduszka do lybry występuje pod jednym numerem katalogowym, więc śmiem stwierdzić że pasuje.

Wysłane z mojego SM-T235 przy użyciu Tapatalka