Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

lybra1,9
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 213
Rejestracja: 30 maja 2010, 18:14
Lokalizacja: wojciechów

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: lybra1,9 » 06 cze 2010, 13:09

Cosik się Panu pomyliło?
Oto co znalazłem.
Cytuję:
"Sprężarka jest napędzana paskiem klinowym lub wieloklinowym.Może być o stałej lub zmiennej pojemności skokowej.Przeniesienie napędu z koła pasowego nastepuje wskutek doprowadzenia napięcia do sprzęgła elktromagnetycznego sprężarki.W przypadku braku napięcia-sprężarka nie pracuje.W nowoczesnych rozwiązaniach sprężarek,sterowanie wydatkiem jest realizowane poprzez elektrozawór sterujący w sprężarce.Cewka elektrozaworu jest zasilania sygnałem o stałej częstotliwości/np.400Hz/lecz o zmiennym współczynniku wypełnienia impulsu.Wzrost wypełnienia sygnału impulsu powoduje wzrost wydatku sperężarki.
Uwaga!Sprężarka jest połączona szeregowo z presostatem z wykorzystaniem przekaznika."
To tyle jeśli chodzi o sposób regulowania wydajności nowoczesnych sprężarek na stałe sprzężonych z silnikiem/czyt.bez sprzęgła/
Cytat zaczerpnięty z :
Eksploatacja i naprawa elektronicznych układów klimatyzacji samochodowych-zeszyt szkoleniowy
Autor:Sławomir Olszewski na zlecenie PARP w celu zwiekszenia konkurencyjności niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce
W zwiazku z wyżej przytoczonego cytatu rozumuje,żę w starych typach wydajność mozna tylko regulować jesli sprężarka posiada zmienny skok tłoka w innym przypadku nie ma takiej mozliwośći.W nowoczesnych typach/bez sprzęgła/wydajność regulawana jest poprzez elektrozawór sterowany wypełnieniem impulsu.

Teraz to co mi naświetlili fachowcy od klmy
Sprzegło ma tylko na celu połączenie wirnika sprężarki z paskiem klinowym.Po co zmienna wydajność?Ano po to ,żeby uniezależnić prędkość obrotową wirnika od zapotrzebowania na ilość sprężonego czynnika.Prościej mówiąc-niezaleznie od obrotów silnika nie zawsze potrzebujemy pełnej mocy klimy,lub odwrotnie przy niskich obrotach może wystapić pełne zapotrzebowanie na czynnik.
W celu wyelimnowania dodatkowych kosztów związanych ze sprzęgłem elktromagnetycznym,wyeliminowano je/usunięto/Dlatego też sprężarka klimy chodzi razem z silnikiem
Teraz odpowiadam dalej:
Aby przeciwdziałać zalodowaceniu parownika wskutek niekontrolowanemu rozprężaniu się czynnika chłodniczego zastosowano zawór rozprężny.
To jest co dowiedziałem się z netu i od specjalistów -dlatego chciałem się dowiedzieć czegoś więcej.Powiem więcej kupiłem ksero skad zaczerpnąłem cytat-poto aby nie dać się nabic w butelkę przez pseudoznawców/których dzisiaj jest coraz więcej/.

Poproszę o sprostowanie jesli się pomyliłem

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 06 cze 2010, 13:29

Tak jest, kwestia formy pisanej i zrozumienia w czasie rzeczywistym czyli auto stoi na słońcu i jest wygrzane a my uruchamiamy silnik i na wolnych obrotach ustawiamy na max chłodzenie i zaraz będzie zimno, nigdy, musimy podwyższyć obroty bo za nim temperatura zacznie wewnątrz spadać to już osoby siedzące w środku będą spocone jak szczury w kanale. Zawór rozprężny to jedna z ważniejszych części w układzie klimy i to dzięki niemu powstaje ten mróz jaki jest potrzebny do ochłodzenia wnętrza auta. Niestety choć by przeczytać całe tomy wiedzy to i tak zasada działania nie będzie ogarnięta a natomiast każdy laik jeśli zacznie robić wciąż to samo to stanie się praktykiem i pozna wszystko od podszewki i wtedy jak zacznie czytać i uczyć się teorii to dopiero nie będzie mógł pojąc o co tam chodzi bo przecież zawsze robił to tak czy inaczej.
Dyskusja bez celu bo szukacie wiedzy, której i tak sami nie wykorzystacie bo do tej darmowej wiedzy jest potrzebna cała masa urządzeń (i to za spore pieniądze)aby móc ją wykorzystać.


p.s. gdzie jest napisane, że sprzęgło i zawór do zmiennej pojemności są w jednej sprężarce

lybra1,9
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 213
Rejestracja: 30 maja 2010, 18:14
Lokalizacja: wojciechów

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: lybra1,9 » 06 cze 2010, 13:56

argenta67 pisze:Tak jest, kwestia formy pisanej i zrozumienia w czasie rzeczywistym czyli auto stoi na słońcu i jest wygrzane a my uruchamiamy silnik i na wolnych obrotach ustawiamy na max chłodzenie i zaraz będzie zimno, nigdy, musimy podwyższyć obroty bo za nim temperatura zacznie wewnątrz spadać to już osoby siedzące w środku będą spocone jak szczury w kanale.
Co do interpretacji wniiosków miałem na mysli utrzymanie temp żądanej przez kierowcę podczas pracy silnika.Z Pana porównania wychodzi,że każdy układ po załączeniu ma od razu mieć pełną sprawność-nie da rady/brak fizycznej mozliwości/,podczas uruchomienia w pierwszych chwilach są stany nieustalone.Mi chodziło o to,że jak jedziemy podczas upałów i na raz się zatrzymujemy na skrzyzowaniu,wtedy obroty silnika z założenia sa jałowe my jednak potrzebujemy uzyskać max niską temp w wnetrzu pojazdu.To po to jest wydłuzony skok tłoka a co za tym idzie pojemność i zwiększamy wydatek sprężarki pomimo nie zwiekszania obrotów silnika.

Oto kilka pytań ,które się nasuwają:
1.To wg Pana w lybrze wystepuje czy nie, sprężarka ze zmienną pojemnością,co skutkuje regulowanym wydatkiem?
2. Czy sprzęgło elektromagnetyczne ma na celu zapobiegnięcie zamarznięciu parownik?To po co jest zawór rozprężny?
3.Pytanie ma bezpośredni związek z pyt2-dlaczego w lybrze posiadającej sprężarkę ze zmienną wydajnością nie ma czujnika zaroszenia parownika?


Dziękuję za odpowiedz.

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 06 cze 2010, 14:28

Jak sobie przestudiujesz wiedzę(bo z praktyką gorzej) i będziesz wiedział czy ten czynnik to gaz czy płyn, co to jest parownik, co to jest skraplacz, co to jest osuszacz, kiedy czynnik jest gazem, kiedy jest płynem, w jakim skupieniu napełniamy układ, kiedy i dlaczego odbywa się parowanie a kiedy i dlaczego skraplanie, co jest w skraplaczu co w parowniku, jaka pojemność ma osuszacz i w czym ta pojemność mierzymy, co znajduje się w osuszaczu, co ile go trzeba wymienić, po co jest wiatrak,po co dmuchawa, co się stanie jak zabraknie jednego lub drugiego, przewody grube to jakie ciśnienie, przewody cienkie jakie to ciśnienie, zamiast czego stosujemy zwężkę(bo takie układy też są) i czego wtedy nie ma??????????????? i cała masa innych zagadnień. Powodzenia w nauce i dociekliwości.
Ogólnie to dziękuje za dyskusje, żegnam temat bo w temacie mnóstwo jeszcze do powiedzenia.

lybra1,9
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 213
Rejestracja: 30 maja 2010, 18:14
Lokalizacja: wojciechów

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: lybra1,9 » 06 cze 2010, 14:54

Po Pańskich odpowiedziach nasuwa sie pewien wniosek-wystarczy kupić maszynę do obsługi klimatyzacji i mozna sie czuć fachowcem/"specjalistą"/.Nie prosiłem Pan o zabranie głosu w sprawie w której masz Pan pojęcie na poziomie... :lol:
Jak znajdę odpowiedzi na nurtujące pytania to niezwłocznie poinformuję

Codee

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Codee » 06 cze 2010, 21:34

Argenta67 muszę Ci powiedzieć, że tak żeś się sadził z wiedzą, a na pytania odpowiadasz pytaniami i zejściami z odpowiedzi - spoko tak też można, znamy to z polityki :lol:

I QR : cenzura : WA skończ pisać jak <cenzura> LIBRA bo mnie to okropnie drażni jest Lancia LYBRA

argenta67

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: argenta67 » 07 cze 2010, 6:48

Codee pisze:Argenta67 muszę Ci powiedzieć, że tak żeś się sadził z wiedzą, a na pytania odpowiadasz pytaniami i zejściami z odpowiedzi - spoko tak też można, znamy to z polityki :lol:

I QR : cenzura : WA skończ pisać jak <cenzura> LIBRA bo mnie to okropnie drażni jest Lancia LYBRA
Dla takiego czytacza i dzięki tobie to już nic więcej nie napisze po za LIBRA bez komentarza.

Codee

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: Codee » 07 cze 2010, 7:56

Czytałem bo chciałem się co nie co dowiedzieć, ale jak się to czyta od początku do końca to idzie się wkurzyć na odpowiadającego! Dlatego taka uwaga! Ale w zupełności racja jak masz tak odpowiadać to nie pisz nic, jak odpowiadasz tak że coś można wchłonąć to nie ma problemu!

lybra1,9
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 213
Rejestracja: 30 maja 2010, 18:14
Lokalizacja: wojciechów

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: lybra1,9 » 07 cze 2010, 21:22

Oto co na temat sprężarek w lybrze i nie tylko:
1.Sprężarka ze stałą wydajnością/stosowana min w lybrze 2,0 i w starszych typach układu klimatyzacji/nie ma mozliwości regulacji wydatku w zwiazku z tym zastosowano czujnik zaroszenia parownika/termostat/,który to z kolei steruje sprzegłem elektromagnetycznym w zaleznosci od zapotrzebowania na moc ze strony układu klimatyzacji.Dlatego Panie argenta67 jest czujnik zaroszenia-musi być
2.Sprężarka ze zmiennym skokiem/zmienną wydajnością stosowane w pozostałych wersjach silnikowych w lybrze/-Przy zastosowaniu takich sprężarek,czujnk zaroszenia staje sie zbyteczny i w związku z tym nie jest instalowany.Regulacja tych sprężarek opiera sie na cisnieniowym zaworze ssącym zgodnie z nastepującymi zasadami:
-niskie ciśnienie pojemnośc sprężarki pojemność zbliża sie do wartości minimalnej
-wysokie ciśnienie,pojemność się zwieksza
Nie prawdą jest ,że sprzęgło elektromagnetyczne w tych typach sprężarek służy do regulacji wydajności,ponieważ regulacja odbywa się poprzez zmianę skoku tłoków sprężarki za pomocą zaworu cisnieniowego.Sprzęgło elektromagnetyczne słuzy tu do odłaczania sprężarki w przypadkach: awaryjnych,gdy zadziałają istniejące zabezpieczenia/presostay/lub gdy nie potrzebujemy manualnego włączenia sprężarki bo nie istnieje taka potrzeba poniewaz układ klimatyzacji stwierdza,że da sobie rade bez włączenia spręzarki.
3.W sprężarkach ,które nie posiadają sprzęgła/stosowane w grupie vw,deltaIII,etc/czyli takie ,które są na stałe połaczone z obratami silnika,regulacja wydajności odbywa się za pomocą elektrozaworu sterowanego wypełnieniem impulsu,a nie za pomocą skoku tłoka.
Co do Pana "mamrotów" Panie argenta67 na temat,min:
-"zwężka"-w/g mnie chodzi o dławik,który zastepuje zawór rozprężny tego typu rozwiązanie nie wystepuje w lybrze.Ponieważ u nas jest zawór rozprężny -a obecność jednego rozwiązania wyklucza drugie.Nie będę się rozpisywał gdzie ma zastosowanie dławika/nawiasem mówiąc występującego w różnych kolorach/ bo można by książkę pisać.
Co do innych elementów układu chłodzenia też mi nie są obce-ponieważ jak wspomniałem zanim wydam ciężką kasę chciałbym się dowiedzieć ,gdzie popełniłem błąd.
Co do osusacza,który poza tym,że spełnia rolę akumulatora czynnika,jest również filtrem czynnika chłodzącego,nalezy wymieniać w/g nie których żródeł co 2 a innych 3 lata.Wszystko zależy od świadomości osób korzystających z dobrodziejstwa kllimatyzacji.Należy również pamiętać,że owy filtr pochłania wodę z układu klimatyzacji,która w połączeniu z czynnikiem chłodzącym wytwarza substancje powodujące korozję elementów układu klimatyzacji.
Jesli w którymś z pkt,wymienionych jest nie prawda ,proszę mnie Panie "specu od klimatyzacji"poprawić,podając jasne wytłumaczenie stawianych zarzutów.
Wiedzę tą zaczerpnąłem z netu od doświadczonych warsztatów obsługujących klimtyzcję i od .............


P.S.
Moją intencją nie jest wszczynanie kłótni tylko dogłebne poznanie złozoności tematu.Jednak jak ktoś zbacza z tematu,lub odpowiada pytaniem na zpytania-to przepraszam tu Wszystkich obecnych;skoro nie potrafisz .............
Do moderatora,który mnie upomniał za wycieczki do Pana.....
Chciałbym się zapytać czy Pan moderator upomniał również "Jaśniewielmożnego"?
Jesl ktoś jest zainteresowany skanami lliteratury cytowanej przeze mnie to z chęcia podzielę się
Dziękuję i pozdrawiam

miszko
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 138
Rejestracja: 04 kwie 2010, 23:56
Lokalizacja: Oleśnica
Kontakt:

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: miszko » 08 cze 2010, 10:23

Dzięki!
Miło się to czytało. A wiedzy nigdy nie za mało!

Jeżeli w literaturze jest jeszcze więcej informacji niż te które zacytowałeś to chętnie bym poczytał ;)


Na 100% to był uszkodzony przekaźnik w moim wypadku, bo przełożyłem go na miejsce przekaźnika świateł i ... światła nie chodzą ;D Czasami jak włączam, wyłączam światła przekaźnik zaskoczy i światła chodzą. Więc to na 100% jego wina. A sprzęgło teraz włącza się na dotyk.

Heh, pytanie na śniadanie!
Jak trudno jest zregenerować sprężarkę?
Niestety przy wolnych obrotach ze sprężarki dochodzi taki lekki szum, wskazujący na łożysko (łożyska).

Czytałem coś na forum, że bez prasy się nie obejdzie.

Mam w domu prasę i narzędzia, ale pytanie do Was, trudno jest to zrobić?
Jak dużo trzeba rozebrać sprężarkę?
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska

Awatar użytkownika
ucho
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 51
Rejestracja: 12 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: ucho » 08 cze 2010, 12:28

Jednym słowem, to ile mniej więcej powinno wejść tego czynnika do układu? Mam 1.6 16V.
730mg to właściwa, tak? Może pojadę do innego serwisu.




Tak wracając do tematu ilości czynnika w układzie klimatyzacji , to informacja taka zawarta jest na tabliczce umieszczonej na przednim pasie komory silnika.
Oczywiście jeżeli autko nie przechodziło żadnych przygód (crash testów) i tabliczka nie została usunięta w czasie naprawy (lakierowania)

miszko
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 138
Rejestracja: 04 kwie 2010, 23:56
Lokalizacja: Oleśnica
Kontakt:

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: miszko » 08 cze 2010, 14:22

Według informacji z Autodaty i kolegów z forum, tak. 685-725mg czynnika powinno wejść.
Mi podczas czyszczenia instalacji i ponownego napełniania weszło 450mg (doszło do 500mg, ale spadło przy rozruszaniu sprężarki). Możliwe zatem, że to była wartość dopełnienia (w układzie było około 300mg).
I urządzenie pokazało ile faktycznie nowego czynnika zostało nabitego, a nie zsumowalo ile odzyskało, a ile dobiło nowego.

Nie znam się aż tak.

Bynajmniej klimatyzacja chłodzi.
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11975
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: topcio » 08 cze 2010, 14:42

argenta67 pisze:Sorry, wartość 730g podałem blednie do Kappy :
Jest to wartość również dla Kappy 2,4 20V ? Wczoraj byłem nabić swoją, ale Kappy nie mieli w spisie i nabili według naklejki pod maską 800 g. Niestety klima nie chodzi tak jak trzeba i mam w przyszłym tygodniu podjechać na poprawkę.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

miszko
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 138
Rejestracja: 04 kwie 2010, 23:56
Lokalizacja: Oleśnica
Kontakt:

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: miszko » 08 cze 2010, 14:52

Trochę mały OT robimy, ale przy Kappie według Autodaty:

Sprężarka Sanden 7v16 = 730g
Sprężarka Nippon Denso 6CA17 = 800g
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11975
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Lybra - klimatyzacja - przekaźnik i inne pytania

Post autor: topcio » 08 cze 2010, 14:56

super - ja mam Denso - dzięki
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”