Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Witam
Uszkodził się w mojej Kappie opornik wentylatora chłodnicy.
Wymontowałem go i dokonałem przeglądu.
Zespół opornika składa się z opornika właściwego 0,3 ohm (duża "beczka") oraz włączonego z nim w szereg elementu X( mały element o kształcie przypominającym diodę/opornik etc.)
Element X jest umiejscowiony pod opornikiem 0.3 ohm.
Co to jest za element i jaką pełni rolę ?
Pozdrawiam
Wikingos
Uszkodził się w mojej Kappie opornik wentylatora chłodnicy.
Wymontowałem go i dokonałem przeglądu.
Zespół opornika składa się z opornika właściwego 0,3 ohm (duża "beczka") oraz włączonego z nim w szereg elementu X( mały element o kształcie przypominającym diodę/opornik etc.)
Element X jest umiejscowiony pod opornikiem 0.3 ohm.
Co to jest za element i jaką pełni rolę ?
Pozdrawiam
Wikingos
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Prawdopodobnie elementem X jest bezpiecznik termiczny o wartości 184 stopni celsjusza.
Jakie są Wasze sugestie ?
Jakie są Wasze sugestie ?
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Wszystko zależy do czego chcesz wykorzystać w/w cześć . Ze swojej strony polecam kupno nówki sztuki - całość. Do dostania bez problemu. Choć przyczyną niesprawności 1 biegu wentylatora nie musi być opornik. Temat poruszany dość szeroko na forum. Spróbuj poszukać w starych postach.
Lybra 2,4 JTD CF3
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
pasi od Brawo też, cena ok 40pln
pozdo
pozdo
LANCIA KAPPA JTD sedan-była
Alfa Romeo 166 JTD jest
Krzysiek
Projekty Wnętrz
Alfa Romeo 166 JTD jest
Krzysiek
Projekty Wnętrz
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
U mnie przyczyną niesprawności I biegu jest zespół opornika.
Element X (prawdopodobnie bezpiecznik termiczny) jest uszkodzony - nie przewodzi.
Koszt samego elementu ok. 1.50 - 2,50 zł
Element X (prawdopodobnie bezpiecznik termiczny) jest uszkodzony - nie przewodzi.
Koszt samego elementu ok. 1.50 - 2,50 zł
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Zabezpieczenie termiczne ma za zadanie zrobić zwarcie przy pewnej temperaturze (184*C). Jeżeli nie przewodzi on w temperaturze pokojowej, to jest OK. Zadaniem tego termika jest niedopuszczenie do przepalenia opornika w wyniku zbyt dużego prądu (pochodna - zbyt wysoka temperatura). Innymi słowy, gdy temperatura jest wysoka, termik zwiera (zamyka obwód równoległy do rezystora), prąd płynie z pominięciem rezystora i wiatrak pracuje jak na drugim biegu (co z kolei szybciej schłodzi rezystor pierwszego biegu itp.).Wikingos pisze:U mnie przyczyną niesprawności I biegu jest zespół opornika.
Element X (prawdopodobnie bezpiecznik termiczny) jest uszkodzony - nie przewodzi.
Koszt samego elementu ok. 1.50 - 2,50 zł
Sprawdźcie, czy nie widać przepalenia drucika oporowego rezystora. U mnie przepalenie było widać gołym okiem. Opornik zrobiłem sam, poprzez nawinięcie nowego drutu oporowego na cylinderek, w miejsce starego.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
bichon pisze:
Zabezpieczenie termiczne ma za zadanie zrobić zwarcie przy pewnej temperaturze (184*C). ....
Jesteś pewien?
Pytam, bo w większości zastosowań bezpiecznika termicznego jego zachowanie jest odwrotne czyli przestaje przewodzić po osiągnięciu znamionowej temperatury i włączony szeregowo z odbiornikiem przerywa obwód nie dopuszczając do jego zniszczenia oraz np pożaru
KAPPA TDS & JTD
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
O ile dobrze pamiętam, połączony jest on równolegle do opornika.
Gdyby był włączony szeregowo i otwierał obwód przy wysokiej temperaturze, to wentylator wyłączał by się, jakby się robiło cieplej? A tak po prostu przełączy się na drugi bieg - po "ominięciu" rezystora prąd będzie taki sam, jak na drugim biegu, czyli prędkość wentylatora chłodnicy będzie wyższa.
Gdyby był włączony szeregowo i otwierał obwód przy wysokiej temperaturze, to wentylator wyłączał by się, jakby się robiło cieplej? A tak po prostu przełączy się na drugi bieg - po "ominięciu" rezystora prąd będzie taki sam, jak na drugim biegu, czyli prędkość wentylatora chłodnicy będzie wyższa.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
"Volf" ma rację.
Bezpiecznik termiczny jest połączony w szereg z opornikiem.
Uszkodzenie bezpiecznika termicznego powoduje niesprawność zespołu opornika.
PS. Kupiłem bezpiecznik termiczny i naprawiłem zespół opornika.
Bezpiecznik termiczny w temperaturze pokojowej przewodzi - opór znacznie mniejszy od 1ohm.
Natomiast zastanawiam się jak element ten może uzyskać temperaturę powyżej 184 C przy założeniu, że jest w pobliżu chłodnicy to obstawiałbym max. 130 C.
Pozdrawiam
Wikingos
Bezpiecznik termiczny jest połączony w szereg z opornikiem.
Uszkodzenie bezpiecznika termicznego powoduje niesprawność zespołu opornika.
PS. Kupiłem bezpiecznik termiczny i naprawiłem zespół opornika.
Bezpiecznik termiczny w temperaturze pokojowej przewodzi - opór znacznie mniejszy od 1ohm.
Natomiast zastanawiam się jak element ten może uzyskać temperaturę powyżej 184 C przy założeniu, że jest w pobliżu chłodnicy to obstawiałbym max. 130 C.
Pozdrawiam
Wikingos
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Teraz trochę wyliczeń:
Jeśli bezpiecznik termiczny byłby połączony równolegle z opornikiem to :
- wg karty katalogowej opór bezp.term wynosi ok 0.008 ohm,
- opór opornika 0.3 ohm.
Więc 1/r=1/0.008 + 1/0.3 to oporność zastępcza wynosi 0.0078 ohm więc takie podłączenie w celu zmniejszenia prędkości obrotowej wiatraka nie miałoby sensu (praktycznie działanie jak II biegu)
Jeśli bezpiecznik termiczny byłby połączony równolegle z opornikiem to :
- wg karty katalogowej opór bezp.term wynosi ok 0.008 ohm,
- opór opornika 0.3 ohm.
Więc 1/r=1/0.008 + 1/0.3 to oporność zastępcza wynosi 0.0078 ohm więc takie podłączenie w celu zmniejszenia prędkości obrotowej wiatraka nie miałoby sensu (praktycznie działanie jak II biegu)
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Uwaga do obliczeń: jeżeli jest to połączenie równoległe, a bezpiecznik powyżej wskazanej temperatury zaczyna zwierać, to opór zastępczy w temperaturze pracy całego układu: 1/R = 1/0.3 + 1/[nieskonczonosc] = 0.3 [Ohm] = rezystancja opornika właściwego.Wikingos pisze:Teraz trochę wyliczeń:
Jeśli bezpiecznik termiczny byłby połączony równolegle z opornikiem to :
- wg karty katalogowej opór bezp.term wynosi ok 0.008 ohm,
- opór opornika 0.3 ohm.
Więc 1/r=1/0.008 + 1/0.3 to oporność zastępcza wynosi 0.0078 ohm więc takie podłączenie w celu zmniejszenia prędkości obrotowej wiatraka nie miałoby sensu (praktycznie działanie jak II biegu)
Wysoka temperatura może powstać w tym miejscu właśnie dlatego, że rezystor się bardzo nagrzewa, element termiczny jest umieszczony zaraz obok niego.
Ale ktoś, kto ma element w ręku pewnie wie lepiej, jak tylko głośno myślę
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
"Uwaga do obliczeń: jeżeli jest to połączenie równoległe, a bezpiecznik powyżej wskazanej temperatury zaczyna zwierać, to opór zastępczy w temperaturze pracy całego układu: 1/R = 1/0.3 + 1/[nieskonczonosc] = 0.3 [Ohm] = rezystancja opornika właściwego."
Błąd w myśleniu !!!
Jeśli bezpiecznik zaczyna zwierać to mamy Rbezp=0 czyli 1/0 = nieskończoność ( a nie jak napisałeś 1/[nieskonczonosc] ).
Więc rezystancja zastępcza całego obwodu w układzie równoległym = 0
Rezystancja = nieskończoności jest wtedy gdy mamy przerwę w obwodzie
Błąd w myśleniu !!!
Jeśli bezpiecznik zaczyna zwierać to mamy Rbezp=0 czyli 1/0 = nieskończoność ( a nie jak napisałeś 1/[nieskonczonosc] ).
Więc rezystancja zastępcza całego obwodu w układzie równoległym = 0
Rezystancja = nieskończoności jest wtedy gdy mamy przerwę w obwodzie
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Tak... i właściwie o to mi nawet chodziło. Moje myśli musiały błądzić gdzie indziej jak to pisałem.Wikingos pisze: Błąd w myśleniu !!!
Jeśli bezpiecznik zaczyna zwierać to mamy Rbezp=0 czyli 1/0 = nieskończoność ( a nie jak napisałeś 1/[nieskonczonosc] ).
Więc rezystancja zastępcza całego obwodu w układzie równoległym = 0
Gdy rezystancja zastępcza = 0 (opornik zwarty zabezpieczeniem, nie ogranicza prądu), to mamy praktycznie drugi bieg wentylatora, czyli wentylator chłodzi układ (zarówno chłodnicę jak i rezystor!). Jest to dla mnie bezpieczniejsze niż wyłączenie go przy wysokiej temperaturze w chłodnicy. No ale nie zapominajmy, że robili to Włosi
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 1
- Rejestracja: 31 lip 2011, 22:12
- Lokalizacja: Wypełnij to pole
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
Witam! Porzućcie te żmudne obliczenia , bezpiecznik po osiągnięciu danej temperatury przerywa zabezpieczany obwód, a powód ? Może brak przepływu powietrza (zablokowany przelot, brak ruchu łopatek wentylatora, zablokowany wirnik itp.) czyli brak chłodzenia rezystora,nadmierny prąd płynący przez rezystor ??
pozdrawiam
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 31 lip 2011, 23:55 przez grzole, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: wyciąłem zbędne linki do postowania
Powód: wyciąłem zbędne linki do postowania
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 2
- Rejestracja: 30 sie 2016, 15:42
- Lokalizacja: Wypełnij to pole
Re: Kappa - budowa zespołu opornika wentylatora chłodnicy
ciekawe to co piszecie ale chyba nie do końca tak jest
opornik termiczny jest do załączenia wentylatora na 1 biegu w sytuacji gdy temperatura wzrasta (pomiar z czujnika temperatury) załączany jest 2 bieg z pominięciem opornika.
opornik termiczny jest do załączenia wentylatora na 1 biegu w sytuacji gdy temperatura wzrasta (pomiar z czujnika temperatury) załączany jest 2 bieg z pominięciem opornika.