Strona 1 z 2

Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 11:08
autor: wendkarzyk
Mam pytanie: a mianowicie chodzi mi o dystanse 4x98 na 5x112 czy można takie dostać? Nie chce uszczypliwych komentarzy w tym temacie ale mówię że się akurat na tym kompletnie nie znam i chciałbym się dowiedzieć czy można takie kupić. Gdyż chciałem zmienić alufelgi.

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 11:29
autor: Rafako
To raczej fizycznie niemożliwe. Poza tym coś czego szukasz chyba nawet nie istnieje w handlu. Dystans ma na celu odsunięcie felgi od piasty i nie zmienia rozstawu śrub. Są niby w produkcji felgi z kilkoma rozstawami śrub ale raczej nie zmieniają liczby śrub mocujących koło czyli np. mają kilka rozstawów na 5 śrub lub kilka rozstawów na 4 śruby.
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 12:10
autor: evoluzione
Jeśli chodzi o takie dystanse/przejściówki to istnieją - widziałem takie które mocujesz śrubami np. 4x98 i obok (po obrocie o dany odpowiedni kąt) mają gwinty na rozstaw np. 4x108. Ale są dosyć grube bo musi się w nich schować łeb śruby mocującej tenże dystans przejściówkę.

A jeśli chodzi o twój przypadek, to tak jak napisał Rafako jest to na 99% geometrycznie niewykonalne (jeśli się mylę to proszę jakiś umysł ścisły o interwencję :) )

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 12:15
autor: lordabarth
Istniej.Tylko czy sie opłaca? http://www.concept-wheels.be

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 12:20
autor: evoluzione
lordabarth pisze:Istniej.Tylko czy sie opłaca? http://www.concept-wheels.be
8-O a jednak da się. Musiałem nie być akurat na tej lekcji na matematyce :lol:

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 13:19
autor: Rafako
Ok, pomyliłem się. Po prostu koncypowałem zdroworozsądkowo, że to nie może być bezpieczne rozwiązanie i nie założyłbym czegoś takiego do swojego samochodu. Pozostaje mi więc cieszyć się, że jest to tak drogie...

...i zastanawiać się kto wydał atest bezpieczeństwa na takie rozwiązanie ;)
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 15:06
autor: Heathen
Skoro dystans odstawiający fele na zewnątrz jest używany z powodzeniem przy modyfikacjach aut (body kit poszerzający np), czy też w rajdach to nie wiem co miałoby być w tym niebezpiecznego.
Oczywiście mówimy o homologowanych a nie jakieś wytoczone przez pana Gieńka;)

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 15:17
autor: Rafako
Heathen pisze:Skoro dystans odstawiający fele na zewnątrz jest używany z powodzeniem przy modyfikacjach aut (body kit poszerzający np), czy też w rajdach to nie wiem co miałoby być w tym niebezpiecznego.
Oczywiście mówimy o homologowanych a nie jakieś wytoczone przez pana Gieńka;)
No tak...
...ale tam całość opiera się na jednej, choć dłuższej od oryginału, śrubie lub szpilce. W przypadku linkowanego rozwiązania śrub musi być (w uproszczeniu) 2 razy więcej - śruby mocujące koło do dystansu i śruby mocujące dystans do piasty. Dystans jest przez to podziurawiony jak ser szwajcarski (przez co jego wytrzymałość może być mniejsza) no i nie wiadomo jak taki układ "pińcetśrubowy" zachowuje się w ekstremalnych sytuacjach. Takie jest moje zdanie ale w szkole nie byłem "Prymasem" ;)
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 15:26
autor: schab
Heathen pisze:Skoro dystans odstawiający fele na zewnątrz jest używany z powodzeniem przy modyfikacjach aut (body kit poszerzający np), czy też w rajdach to nie wiem co miałoby być w tym niebezpiecznego.
Oczywiście mówimy o homologowanych a nie jakieś wytoczone przez pana Gieńka;)
Bez względu na to , czy owe dystanse wykona pan Gienek , czy laboratorium przy NASA - należy przyjąć do wiadomości , że zmieniają one geometrię zawieszenia : koła w zakręcie robią się rozbieżne . A to już jest niebezpieczne !

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 15:29
autor: argenta67
Dystansów ze zmiana ilości śrub nie ma tak po prostu na rynku bo jest to nie potrzebne i przy zmianie ilości tych śrub można to zrobić ale tylko wtedy gdy mamy tą samą średnice. Z 10 lat wstecz robiłem taką przeróbkę w taki trochę ciekawy sposób bo najpierw przykręcało się dystans na oryginalne śruby a do tego dystansu na chyba 16 mniejszych śrub przykręciłem drugi dystans posiadający ilość i rozstaw jaki mnie interesował i konieczny był do felgi jaka miała być zamontowana. Oba dystansy zazębiały sie dodatkowo otworem centrującym co pozwalało na w miarę dobre wyosiowanie tego połączenia. Wiadomo, że nikt nie robił żadnych testów, atestów, itp, itd a samo auto miało kozacki wygląd bo felgi były osiem cali więc i błotniki były specjalnie poszerzane. Takie przeróbki to sporadyczne przypadki a nie jakaś seryjna produkcja.
schab pisze:Bez względu na to , czy owe dystanse wykona pan Gienek , czy laboratorium przy NASA - należy przyjąć do wiadomości , że zmieniają one geometrię zawieszenia : koła w zakręcie robią się rozbieżne . A to już jest niebezpieczne !
Zmiana rozstawu kół poprzez dodanie na obu kołach dystansów nie zmienia zbieżności.

Odp: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 31 maja 2012, 15:30
autor: dawidson
Miałeś okazję spotkać się z takim rozwiązaniem czy raczej puszczasz wodze wyobraźni?

Dystanse z dwoma zestawami śrub są stosowane od lat i nie słyszałem aby ktoś miał z nimi problemy. Warunkiem jest zachowanie właściwego momentu dokręcania śrub.

viva la macchina!

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 01 cze 2012, 8:05
autor: schab
argenta67 pisze: Zmiana rozstawu kół poprzez dodanie na obu kołach dystansów nie zmienia zbieżności.
A ja jednak będę upierał się przy swoim . Zasada dobierania kąta wyprzedzenia zwrotnicy kół przednich jest taka , że w chwili skrętu wirtualne linie przebiegające przez płaszczyznę koła - mają się krzyżować na przedłużeniu tylnej osi . Jeżeli założymy dystanse ( bez zmiany zwrotnic ) - to te linie przetną się ZA OSIĄ ! Przy dystansach o grubości kilku milimetrów - ten efekt będzie niewielki , ale zdaje się w tym przypadku mamy do czynienia z dystansem ~20 mm , lub jeszcze więcej .
Dlatego np. Niemcy stosują niezrozumiałą dla nas praktykę wpisywania w brief - rozmiaru opony i felgi , oraz jej ET . Można je oczywiście zmienić , ale po wizycie u diagnosty .
Powoływanie się na stosowanie w sporcie jest o tyle chybione , że tam ( w większości przypadków ) w zawieszeniu można regulować wszystko , kąt wyprzedzenia zwrotnicy też .
Obrazek

Re: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 01 cze 2012, 8:22
autor: argenta67
schab pisze:
argenta67 pisze: Zmiana rozstawu kół poprzez dodanie na obu kołach dystansów nie zmienia zbieżności.
A ja jednak będę upierał się przy swoim . Zasada dobierania kąta wyprzedzenia zwrotnicy kół przednich jest taka , że w chwili skrętu wirtualne linie przebiegające przez płaszczyznę koła - mają się krzyżować na przedłużeniu tylnej osi . Jeżeli założymy dystanse ( bez zmiany zwrotnic ) - to te linie przetną się ZA OSIĄ ! Przy dystansach o grubości kilku milimetrów - ten efekt będzie niewielki , ale zdaje się w tym przypadku mamy do czynienia z dystansem ~20 mm , lub jeszcze więcej .
Dlatego np. Niemcy stosują niezrozumiałą dla nas praktykę wpisywania w brief - rozmiaru opony i felgi , oraz jej ET . Można je oczywiście zmienić , ale po wizycie u diagnosty .
Powoływanie się na stosowanie w sporcie jest o tyle chybione , że tam ( w większości przypadków ) w zawieszeniu można regulować wszystko , kąt wyprzedzenia zwrotnicy też .
Obrazek
Ten szkic co zamieściłeś to nie dotyczy chyba kół samochodu albo nie znasz budowy zawieszenia samochodu. Oba przednie koła skrętne bez względu na dystans skręcają się o tyle samo stopni czy to w prawo czy w lewo a na tym szkicu to byś zbyt wiele nie pojeździł. Idź/pojedź na diagnostykę na komputerową zbieżność i popatrz jak sie koła skręcają i czy zmienia się zbieżność jeśli są lub nie ma dystansów. Mam dwa Fiaty Argenta i jeden ma dystanse drugi nie bo jedna felga ma inne ET a druga ma inne i w jednym i w drugim tak samo się ustawia geometrie według takich samych danych.

Odp: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 01 cze 2012, 8:26
autor: dawidson
schab pisze:
argenta67 pisze: Zmiana rozstawu kół poprzez dodanie na obu kołach dystansów nie zmienia zbieżności.
A ja jednak będę upierał się przy swoim . Zasada dobierania kąta wyprzedzenia zwrotnicy kół przednich jest taka , że w chwili skrętu wirtualne linie przebiegające przez płaszczyznę koła - mają się krzyżować na przedłużeniu tylnej osi . Jeżeli założymy dystanse ( bez zmiany zwrotnic ) - to te linie przetną się ZA OSIĄ ! Przy dystansach o grubości kilku milimetrów - ten efekt będzie niewielki , ale zdaje się w tym przypadku mamy do czynienia z dystansem ~20 mm , lub jeszcze więcej .
Dlatego np. Niemcy stosują niezrozumiałą dla nas praktykę wpisywania w brief - rozmiaru opony i felgi , oraz jej ET . Można je oczywiście zmienić , ale po wizycie u diagnosty .
Powoływanie się na stosowanie w sporcie jest o tyle chybione , że tam ( w większości przypadków ) w zawieszeniu można regulować wszystko , kąt wyprzedzenia zwrotnicy też .
Obrazek
W Niemczech możesz sobie założyć dowolne koła o ile zachowasz zewnętrzny rozmiar koła, nośność i wskazania licznika. Do diagnosty musisz się udać gdy producent felgi nie ma homologacji dla Twojego modelu.

viva la macchina!

Re: Odp: Lybra - dystanse - 4x98 na 5x112 czy można kupić?

: 01 cze 2012, 8:47
autor: Rafako
dawidson pisze: W Niemczech możesz sobie założyć dowolne koła o ile zachowasz zewnętrzny rozmiar koła, nośność i wskazania licznika. Do diagnosty musisz się udać gdy producent felgi nie ma homologacji dla Twojego modelu.

viva la macchina!
To niby po co nadal wpisują rozmiary dopuszczalnych opon w dużym Briefie :?: :?: :?: Niecały rok temu przerejestrowywałem astrolota z Hamburga do Berlina i nic się pod tym względem nie zmieniło (przerejestrowywałem, nie wywoziłem do PL ;) ).
Serdecznie pozdrawiam.