Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto
: 03 sie 2006, 12:39
Rozpocznę od tego, ze nie jestem mechanikiem, ani żadnym fachowcem. Pewne rzeczy mogę nazywać niefachowo, więc proszę o wyrozumiałość.
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Tak wygląda to po wymianie
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Tak wygląda to po wymianie
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...