Strona 1 z 2

Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 03 sie 2006, 12:39
autor: Łukasz
Rozpocznę od tego, ze nie jestem mechanikiem, ani żadnym fachowcem. Pewne rzeczy mogę nazywać niefachowo, więc proszę o wyrozumiałość.
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Obrazek
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Obrazek
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Obrazek
Tak wygląda to po wymianie
Obrazek
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Obrazek
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Obrazek
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Obrazek
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Obrazek
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Obrazek
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Obrazek
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Obrazek
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Obrazek
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
Obrazek
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

: 03 sie 2006, 15:02
autor: kartonik
Widze, ze kolega uzywa rekawiczek do prac precyzyjnych :wink:

Dodam jeszcze, ze przy zakladaniu lacznika stabilizatora trzeba uwazac na te gumowe oslonki (i sprezynki co je przytrzytmuja). Lubia sie zsunac przy dokrecaniu.

pozdro,

m

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

: 17 wrz 2006, 14:44
autor: Anonymous
moje gratulacje Ciesze sie ze sa ludzie jeszcze wybitnie zdolni Oprucz tego chcialem dodac tylko ze trzeba uwazac przy odciagnieciu makpersona z piasta zeby pólos nie wyskoczyla z przegubu zeby sie nie rozdzielily bo wowczas dodatkowa robota jest bardzo żmudna Jesli ktos jedna kiedys bedzie mial problem z czyms jestem do uslug Pozdrawiam

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

: 14 maja 2007, 8:28
autor: lukasz22i
super temacik:) mnie również czeka wymiana "czegoś" w zawieszeniu bo bardzo puka i dygocze szczególnie na krótkich nierównościach, poza tym z lewej strony zaczęło mi coś skrzypieć w zawieszeniu(a autko jest dopiero drugi dzien w kraju) :evil:

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

: 14 maja 2007, 13:42
autor: Łukasz
Jak dygocze i puka to najprawdopodobnie bedzie to koncowka drazka(galka) albo drazek stabilizatora.

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

: 14 gru 2007, 20:09
autor: lancior
Dziś wymieniłem drążki reakcyjne,końcówki drążków,gumy stabilizatora(kombinacja z VW Derby : yesyes : : yesyes : : yesyes : - pasują)z przodu i z tyłu - koszt z robocizną 700 PLN(nie w ASO)
Odpukać jest ok. W końcu jaka cisza -nic nie puka i nie stuka.
Pomysleć że wystarczył miesiąc jazdy po naszych drogach i skończyła się cicha jazda. A przejechałem tylko ok.2 tys,km.

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 17 cze 2009, 15:52
autor: feros
Łukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko ok 8-O
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub

No i skasowali 100zł.

Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 17 cze 2009, 16:04
autor: jaro1959
feros pisze:
Łukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko ok 8-O
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub

No i skasowali 100zł.

Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?
Diagnozę zawieszenia opisałem dziś w innym poscie,amortyzator jeśli jest mokry - wymiana.

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 17 cze 2009, 16:20
autor: feros
Szukaj> diagnoza zawieszenia....3 wyniki wszystko kappa
Mogę prosić o link:)

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 17 cze 2009, 16:36
autor: jaro1959
W dzisiejszym poście Lybra - ściąganie przy przyspieszaniu.

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 22 cze 2009, 8:33
autor: kaeres
Proszę o pomoc w odnalezieniu numeru końcówki drążka do mojej Lybry.
Wg katalogu Inter Cars, wg. ich katalogu TRW, Moog i innych powinna być ta sama co do jakieś Alfy i Fiata.
Część Moog`a nazywa się FI-ES-1460 i niestety trzpień (stożek) jest o 1mm za wąski i niestety nie chciał ciasno siedzieć.
W Inter Cars upierają się, że jest tylko jedna końcówka i się dziwią.
Jakbym miał poprawny numer z TRW czy innej firmy to załatwiłoby to sprawę.
Lybra jest z 2001r

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 22 cze 2009, 8:45
autor: jaro1959
Ja kupowałem w Sosnowcu końcówki TRW i nie było żadnych dwuznaczności.Gość miał w katalogu Lybrę i był tylko jeden rodzaj końcówek.Założyłem i pasuje bez problemów.

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 18 lut 2010, 19:00
autor: szwagier
Witam . Mam pytanie czy są 2 rodzaje czyli grubości sworznia kulistego wachacza przedniego od LYBRY 1.9 JTD SW 2000r?Pozdrawiam i czekam na odpowiedż.

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 05 cze 2010, 22:11
autor: pamaj
Wg opisu wymieniłem dzisiaj lewy przedni wahacz. Trochę trzeba było się nagimnastykować, ale efekt rewelacyjny.
Czy po wymianie jest sens ustawiać zbieżność? Kierownica prosta, nie ściąga. Znalazłem różne opinie, jedni piszą ustawiać, inni że nie.

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

: 05 cze 2010, 23:30
autor: Moglaj
Ja też wymieniałem dzisiaj lewy,ale niestety jeszcze końcówke drążka prawą(po roku użytkowania) i kierownice mam krzywo troszkę więc ja niestety będe musiał jechac na zbieżność .