Hej, zauważyłem taką przypadłość w moim aucie, że w korku wskazówka temperatury pokazywała ok. 100 C na kilka sekund. Potem temperatura spadała - słychać było pracę wentylatora (chyba na II biegu).
Co ciekawe, zaobserwowałem dziś, że wskazówka gdy włącza się wiatrak pokazuje... 90 stopni.
Czyli kolejność rzeczywista jest taka:
- uruchamia się wentylator (II bieg)
- wskazówka bardzo szybko wędruje z 90 na 100 stopni
- temperatura powoli opada do 90 stopni
- wentylator się wyłącza
Czy ktoś może wytłumaczyć mi, co się może dziać?
Dodam, że mam tak odkąd spalił mi się wentylator dmuchawy (działo się tak zarówno, gdy był wypięty stary, jak i dzieje się tak teraz, po założeniu nowego).
Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury
Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury
Dziś w drodze do pracy (duże korki) zdarzyło się, że temperatura urosła do 100 C cztery razy. Czytałem inne wątki i nie zaobserwowałem, aby praca np. klimy miała jakiś wpływ na to. Zastanawiam się, czy aby na pewno działają oba biegi wentylatora, bo mimo że auto jak widać ma tendencje do nagrzewania się, to wiatrak uruchamia się tylko jak temperatura rośnie (a że w korku pewnie rośnie szybciej niż na postoju, to praca wiatraka jest mniej skuteczna). Czy aby wiatrak nie powinien chodzić przy temperaturach 90 C częściej? Jak sprawdzić lub co odpowiada za pracę wiatraka na 1. biegu?
Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury
Wiatrak będzie działał na pierwszym biegu jak będzie załączona klima (nie w sposób ciągły, chyba zależy to od ciśnienia w układzie). W każdym razie jak włączysz klimatyzację, do czego będzie potrzebna jakaś tam dodatnia temperatura zewnętrzna (chyba +7*C), ustaw ją na maksymalne chłodzenie i wtedy, nawet jak silnik jest jeszcze zimny, to co chwilę powinien się załączać wiatrak chłodnicy na pierwszym biegu. Jeżeli się nie załączy, to prawdopodobnie nie działa pierwszy bieg - do sprawdzenia na początek rezystor w chłodnicy i przekaźnik.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury
Ok, dzięki Posprawdzam.
Szukam generalnie co może nie działać prawidłowo zanim włącza się II bieg. Bo właśnie to powoduje moim zdaniem, że wentylator reaguje w ostatniej chwili - jakby gasił pożar. Coś powoduje, że silnik nagrzewa się wcześniej lub chwilowo nie jest prawidłowo chłodzony, co powoduje b. szybki skok temperatury.
Szukam generalnie co może nie działać prawidłowo zanim włącza się II bieg. Bo właśnie to powoduje moim zdaniem, że wentylator reaguje w ostatniej chwili - jakby gasił pożar. Coś powoduje, że silnik nagrzewa się wcześniej lub chwilowo nie jest prawidłowo chłodzony, co powoduje b. szybki skok temperatury.
Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury
No to pierwszym podejrzanym jest właśnie pierwszy (wolny) bieg wentylatora. Weź jakiś miernik elektryczny, odepnij wtyczkę rezystora (zabudowany nad wiatrakiem, bliżej lewej strony u góry) i sprawdź go, jaki ma opór. Powinien być w okolicach 0.3 (albo 30?) Ohma.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD