Strona 1 z 1

Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 28 lut 2018, 22:47
autor: KrissEB
Mam pytanie odnośnie termowłącznika wentylatora jaki mam w swojej Becie.

Otóż w swojej chłodnicy mam taki termowłącznik (staram się być precyzyjny jesli chodzi o nazewnictwo:)
włącznik.png
Wystają z niego 3 przewody. Niestety teraz wam nie powiem w które miejsca były powpinane ale bez względu na to chciałbym zrobić to oryginalnie.
Po dotarciu do schematów wychodzi na to że 2 przewody (Nero) to masa a jeden to zasilanie - możecie mnie poprawić?
schemat chłodnica, właczniki.png
Szukam oryginalnego włącznika a nie do końca wiem czy ten który mam jest oryginalny.

Mam kilka pytań:
1. Czy dobrze wnioskuję że 2 przewody z tego to masa (z chłodnicy i z nadwozia) a trzeci przewód to napiecie z rezystora wentylatora chłodnicy?
2. Czy jeśli zdanie powyżej to prawda to czy mogę zastosować czujnik z jedną masą i zasilaniem bo większości takie są teraz dostępne na rynku części do oldtimerów
3. Czy ktos zna zakres temp w jakich ten włącznik załącza went. i go rozłącza?
Temperatura otwarcia [°c] 92.00
Temperatura wyłączania [°c] 87.00
Temperatura zamknięcia [°c] 87.00
Punkt zmienny [°C] 92/87

4. Może macie zdjęcia własnych czujników bo mój przy przeszukaniu internetu nie wygląda na oryginalny

P.S. Dodam że jak podkładkę uszczelniającą ma podkładkę z wypustką na wpięcie konektora masowego i zakąłdam że tu właśnie była wpięta jedna masa.
Coś takiego tylko że otwór wielkością pasujący do czujnika
ooooo.jpg

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 01 mar 2018, 0:18
autor: Gepard
Nie wiem czy coś pomogę, ale może... Miałem kiedyś Fiata Uno r. 1986. W chłodnicy był czujnik właczania wentylatora z trzema przewodami, na dwie prędkości wentylatory. 1-sza prędkośc przy (chyba) 87 C, 2-ga przy 92 C. Jak się uszkodził zastąpiłem go czujnikiem od Poloneza z dwoma wyjściami i podłaczyłem tylko ten przewód od większej prędkości. Może w Becie było podobnie.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 01 mar 2018, 3:22
autor: volf
KrissEB pisze: 28 lut 2018, 22:47
Mam kilka pytań:
1. Czy dobrze wnioskuję że 2 przewody z tego to masa (z chłodnicy i z nadwozia) a trzeci przewód to napiecie z rezystora wentylatora chłodnicy?
2. Czy jeśli zdanie powyżej to prawda to czy mogę zastosować czujnik z jedną masą i zasilaniem bo większości takie są teraz dostępne na rynku części do oldtimerów
3. Czy ktos zna zakres temp w jakich ten włącznik załącza went. i go rozłącza?
Temperatura otwarcia [°c] 92.00
Temperatura wyłączania [°c] 87.00
Temperatura zamknięcia [°c] 87.00
Punkt zmienny [°C] 92/87

4. Może macie zdjęcia własnych czujników bo mój przy przeszukaniu internetu nie wygląda na oryginalny

P.S. Dodam że jak podkładkę uszczelniającą ma podkładkę z wypustką na wpięcie konektora masowego i zakąłdam że tu właśnie była wpięta jedna masa.
Coś takiego tylko że otwór wielkością pasujący do czujnika
ooooo.jpg

Ad.1.Gdzie tam masz rezystor wentylatora? Toż to przekaźnik :)
Ad.2. Możesz aczkolwiek dla świętego spokoju połącz chłodnicę z masą pojazdu, można wykorzystać w tym celu tą fikuśną podkładkę.
Ad.3. Myślę, że może być, na oko np. od poloneza (tylko nie te najnowsze) choć nie wiem czy gwint ten sam...

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 01 mar 2018, 7:20
autor: miwis
U mnie są tylko 2 przewody ,temp włączania 87 i temp wyłączania 82, ale to trochę inny układ. Chłodnica umieszczona z przodu a silnik centralnie i w układzie jest 14 litrów płynu.

Wysłane z mojego ASUS_Z012D przy użyciu Tapatalka


Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 01 mar 2018, 21:06
autor: KrissEB
Gepard pisze: 01 mar 2018, 0:18 Nie wiem czy coś pomogę, ale może... Miałem kiedyś Fiata Uno r. 1986. W chłodnicy był czujnik właczania wentylatora z trzema przewodami, na dwie prędkości wentylatory. 1-sza prędkośc przy (chyba) 87 C, 2-ga przy 92 C. Jak się uszkodził zastąpiłem go czujnikiem od Poloneza z dwoma wyjściami i podłaczyłem tylko ten przewód od większej prędkości. Może w Becie było podobnie.
Trop jest dobry chociaż na schemacie wygląda że tylko jeden przewód prądowy/sterujący idzie do przekaźnika więc założyłem że jest tylko jedna prędkość obrotów wentylatora. Z drugiej strony czy w autach z tamtych lat były dwa biegi wentylatora?
volf pisze:
KrissEB pisze: 28 lut 2018, 22:47
Mam kilka pytań:
1. Czy dobrze wnioskuję że 2 przewody z tego to masa (z chłodnicy i z nadwozia) a trzeci przewód to napiecie z rezystora wentylatora chłodnicy?
2. Czy jeśli zdanie powyżej to prawda to czy mogę zastosować czujnik z jedną masą i zasilaniem bo większości takie są teraz dostępne na rynku części do oldtimerów
3. Czy ktos zna zakres temp w jakich ten włącznik załącza went. i go rozłącza?
Temperatura otwarcia [°c] 92.00
Temperatura wyłączania [°c] 87.00
Temperatura zamknięcia [°c] 87.00
Punkt zmienny [°C] 92/87

4. Może macie zdjęcia własnych czujników bo mój przy przeszukaniu internetu nie wygląda na oryginalny

P.S. Dodam że jak podkładkę uszczelniającą ma podkładkę z wypustką na wpięcie konektora masowego i zakąłdam że tu właśnie była wpięta jedna masa.
Coś takiego tylko że otwór wielkością pasujący do czujnika
ooooo.jpg

Ad.1.Gdzie tam masz rezystor wentylatora? Toż to przekaźnik :)
Ad.2. Możesz aczkolwiek dla świętego spokoju połącz chłodnicę z masą pojazdu, można wykorzystać w tym celu tą fikuśną podkładkę.
Ad.3. Myślę, że może być, na oko np. od poloneza (tylko nie te najnowsze) choć nie wiem czy gwint ten sam...
Przekaźnik? Jesteś pewien? W takim razie chyba w ogóle pomyliłem wątki bo w aucie mam coś takiego:
rezystor.png
i myślałem że jest powiązane z wentylatorem chłodnicy a teraz mnie olśniło że to chyba rezystor od wentylatora ale nadmuchu w kabinie.

miwis pisze: 01 mar 2018, 7:20 U mnie są tylko 2 przewody ,temp włączania 87 i temp wyłączania 82, ale to trochę inny układ. Chłodnica umieszczona z przodu a silnik centralnie i w układzie jest 14 litrów płynu.

Wysłane z mojego ASUS_Z012D przy użyciu Tapatalka
Faktycznie 14 litrów robi wrażenie.
W takim razie muszę jeszcze zgłębić temat dwóch prędkości i tego jak to było w oryginale. Zaczynam się skłaniać do wersji że w Becie była jedna prędkość. Dziwne są tylko te dwa przewody masowe.


Mały edit:
włacznik.jpg
I wygląda na to że są 2 uziemienia (chyba na wszelki wypadek żeby nie unieruchomić wentylatora i doprowadzić do przegrzania)

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 2:12
autor: Gepard
Oczywiscie, że w niektórych autach były dwie prędkości wentylatora. W moim Uno z dieslem tak było. Co do podwójnej masy, to chłodnica czesto jest mocowana na gumowych podkładkach i nie ma bezpośredniego styku z masą nadwozia, a w aluminiowych chłodnicach obudowa jest plastikowa, a więc tez masy niema. Ze schematu rzeczywiście wynika, że tylko jeden przewód idzie na przekaźnik.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 11:24
autor: KrissEB
Znalazłem w instrukcji "Sam naprawiam" Haynes'a że:
temp załączenia: 90-94 stopni
temp rozłączenia: 85-89 stopni
Tutaj jeszcze zdjęcie poglądowe ale niestety w książce która dotyczy Bet do 1980 roku:
wyłącznik w chłodnicy.png
Chyba tego trzeba się trzymać i przyjąć że jest tylko jeden bieg wentylatora w Becie.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 11:49
autor: zygmunt1
W moim aucie są dwa przewody i raczej jest tylko jeden bieg wentylatora.
20180302_104300 - Kopia.jpg

przekaźnik wentylatora jest w puszce /ten w środku/
20180302_112745 - Kopia.jpg

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 22:14
autor: topcio
Gepard pisze: 02 mar 2018, 2:12 Oczywiscie, że w niektórych autach były dwie prędkości wentylatora. W moim Uno z dieslem tak było. Co do podwójnej masy, to chłodnica czesto jest mocowana na gumowych podkładkach i nie ma bezpośredniego styku z masą nadwozia, a w aluminiowych chłodnicach obudowa jest plastikowa, a więc tez masy niema. Ze schematu rzeczywiście wynika, że tylko jeden przewód idzie na przekaźnik.
Tak, dokładnie.
zygmunt1 pisze: W moim aucie są dwa przewody i raczej jest tylko jeden bieg wentylatora.
Do czego w takim razie jest opornik na nadkolu.
Na moje, jeden to masa a dwa pozostałe to prędkości wentylatora z czego pierwsza idzie przez opornik.
Jak się ociepli to sprawdzę jak jest w mojej.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 22:23
autor: zygmunt1
topcio pisze: 02 mar 2018, 22:14
zygmunt1 pisze: W moim aucie są dwa przewody i raczej jest tylko jeden bieg wentylatora.
Do czego w takim razie jest opornik na nadkolu.
Według mnie, to do nagrzewnicy.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 23:02
autor: miwis
Na schemacie nie widać tego opornika, wygląda to jednak na dwa przewody masowe.

Wysłane z mojego ASUS_Z012D przy użyciu Tapatalka


Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 02 mar 2018, 23:12
autor: topcio
A co mówi miernik? Są połączone ze sobą?

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 03 mar 2018, 10:45
autor: zygmunt1
Mam wolną instalację to 'za drutem' zobaczę
z ciekawości ;)
edit:
kable idą do wewnątrz samochodu i dochodzą do nagrzewnicy.
Wentylator jest zasilany poprzez przekaźnik środkowy w zestawie.
Pozdrawiam.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 05 mar 2018, 12:06
autor: KrissEB
Tylko Panowie musimy rozgraniczyć kwestie:
1. Wentylatora na chłodnicy i jego termowłącznika z 2 lub 3 przewodami - temat tu omawiany
2. Rezystora wentylatora dmuchawy nawiewu - omawiany w innym temacie.

Ze schematu ele. który mam wynika że oba elementy nie są ze sobą połączone.

Re: Lancia Beta - termowłącznik wentylatora

: 21 kwie 2018, 13:54
autor: lukasdeopalenica
W betach wentylator chlodnicy ma tylko jedna predkosc. Termowlacznik to wbrew pozorom prymitywne urzadzenie. Zamontowany wewnatrz bimetal po osiagnieciu odpowiedniej temperatury, zwykle okolo 90stC wygina sie i zwiera styki wlacznika, ktorego zadaniem jest zamkniecie obwodu przekaznika wentylatora do masy. W zwiazku, ze w niektorych autach chlodnica jest galwanicznie odizolowana od masy za pomoca gumowych/plastikowych silentblokow (moja tak ma) nalezy jakos te mase do przekaznika podlaczyc. Stad ten trzeci przewod :) Gwint(obudowa) termowlacznikow jest masa. Zatem oba czarne (nero) sa masa, natomiast bialo czarny zamyka obwod do cewki przekaznika.