Strona 1 z 1

Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 01 mar 2018, 21:13
autor: KrissEB
W aucie mam coś takiego:
rezystor.png
Domyślam się że:
H (z angielskiego) - wysokie obroty
M- średnie obroty
L - niskie obroty

Mam jak zwykle kilka pytań do Was:) :
- nie jestem pewien gdzie ten rezystor powinien być umieszczony bo ja go znalazłem pod maską w okolicach lewego kielicha amortyzatora i się zastanawiam czy to dobre miejsce. Ta spirala która jest w tym rezystorze nie powinna być osłoniona od takich czynników jak np. wiatr i woda? Możecie podesłać jakąś jego fabryczną lokalizację

- czy nie powinien on się znajdowac w bliskim położeniu wentylatora (w Y10 też jest w komorze silnika ale zaraz obok wentylatora, który też jest w komorze)

- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 02 mar 2018, 11:57
autor: zygmunt1
Przykręcony jest między kielichem a przegrodą na lewym nadkolu.
20180302_112811 - Kopia.jpg

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 02 mar 2018, 13:26
autor: KrissEB
Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 02 mar 2018, 15:23
autor: Bichoń
KrissEB pisze: 01 mar 2018, 21:13
- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa
Wpięcie szeregowo rezystora z odbiornikiem z jednej strony obniża prąd płynący w obwodzie, z drugiej strony obniża napięcie na samym wentylatorze. Skutek jest taki, że wentylator ma mniej dostępnej mocy - i wolniej się kręci.

I=U/(Rr+Rr)
U to stałe napięcie akumulatora, Rw niech będzie oporem wentylatora który jest stały, Rr to dołączany opór z rezystora.

U(akumulatora)= Uw(na wentylatorze) + Ur(napięcie na rezystorze); Ur=Rr*I => im większe Rr, tym większe napięcie Ur, więc tym mniejsze napięcie Uw. Tak w dużym uproszczeniu.

Jeżeli dasz rezystor o innej wartości, to będziesz miał nieco inne obroty wiatraczka na poszczególnych "biegach".

Jeszcze wspomnę, że na tym rezystorze wydziela się moc i musi mieć dostęp powietrza do chłodzenia. Przykładowo ten opornik podłączony bezpośrednio do akumulatora będzie robił za grzałkę o mocy ok. 60W. Wpięty w szereg z wentylatorem będzie miał oczywiście mniejszą moc.
P=U^2/R=144/2.5=57.6[W]

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 04 mar 2018, 22:56
autor: zygmunt1
KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne
Ja dałem do cynkowania całość, wyszło jak widać :)
Namiary masz na pw.
Pozdrawiam.

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 05 mar 2018, 12:01
autor: KrissEB
Bichoń pisze: 02 mar 2018, 15:23
KrissEB pisze: 01 mar 2018, 21:13
- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa
Wpięcie szeregowo rezystora z odbiornikiem z jednej strony obniża prąd płynący w obwodzie, z drugiej strony obniża napięcie na samym wentylatorze. Skutek jest taki, że wentylator ma mniej dostępnej mocy - i wolniej się kręci.

I=U/(Rr+Rr)
U to stałe napięcie akumulatora, Rw niech będzie oporem wentylatora który jest stały, Rr to dołączany opór z rezystora.

U(akumulatora)= Uw(na wentylatorze) + Ur(napięcie na rezystorze); Ur=Rr*I => im większe Rr, tym większe napięcie Ur, więc tym mniejsze napięcie Uw. Tak w dużym uproszczeniu.

Jeżeli dasz rezystor o innej wartości, to będziesz miał nieco inne obroty wiatraczka na poszczególnych "biegach".

Jeszcze wspomnę, że na tym rezystorze wydziela się moc i musi mieć dostęp powietrza do chłodzenia. Przykładowo ten opornik podłączony bezpośrednio do akumulatora będzie robił za grzałkę o mocy ok. 60W. Wpięty w szereg z wentylatorem będzie miał oczywiście mniejszą moc.
P=U^2/R=144/2.5=57.6[W]
Dzięki Bartku za objaśnienie. Powiedz mi jeszcze czy takie urządzenia mogą się zepsuć bo ich prostota budowy by wskazywała że raczej długo żyją.
Rozumiem też że ich sprawność jest 0/1. Albo działa albo nie?
zygmunt1 pisze:
KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne
Ja dałem do cynkowania całość, wyszło jak widać :)
Namiary masz na pw.
Pozdrawiam.
Dałeś cały rezystor do ocynkowania? Wydawało mi się że cynkowanie jest dosyć inwazyjne i może np stopić/uszkodzić plastikową podstawę na której jest zbudowany ten rezystor. Chyba że źle oceniłem i podstawa jest porcelanowa a nie plastikowa.
Czy kwestia ocynkowania drucika wewnątrz nie ma wpływu na jego sprawność.

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 05 mar 2018, 13:14
autor: Bichoń
KrissEB pisze: 05 mar 2018, 12:01 Dzięki Bartku za objaśnienie. Powiedz mi jeszcze czy takie urządzenia mogą się zepsuć bo ich prostota budowy by wskazywała że raczej długo żyją.
Rozumiem też że ich sprawność jest 0/1. Albo działa albo nie?
Najpowszechniejszą usterką rezystora jest jego przepalenie, wtedy nie będzie działał w ogóle. Czasem z powodu zaśniedziałych łączy na wtyczkach może się tam grzać i stopić gniazdo, wtedy może być problem z wypadającym zaciskiem wtyczki (może tracić kontakt).

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 05 mar 2018, 13:39
autor: KrissEB
Ok. Czyli jeśli bym chciał szukać czegoś na zapas to najlepiej z tym samym oporem i amperażem (mój to 0,8 Ohm i 8 A)?

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 05 mar 2018, 14:22
autor: zygmunt1
KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Dałeś cały rezystor do ocynkowania? Wydawało mi się że cynkowanie jest dosyć inwazyjne i może np stopić/uszkodzić plastikową podstawę na której jest zbudowany ten rezystor. Chyba że źle oceniłem i podstawa jest porcelanowa a nie plastikowa.
Czy kwestia ocynkowania drucika wewnątrz nie ma wpływu na jego sprawność.
Dałem cały do cynku, nic nie stopiło, ale kwestia cynku drutu okazała się już ciekawa.
Na oryginalnym nie ocynkowanym opór wynosi 1,1 Ohm a na cynku 0,7 Ohm.
Między środkowym a zewn wtykiem: 0,8 a na cynku 0,4.
Jeżeli to wpłynie znacząco na pracę dmuchawy to:
1. dam ten drugi bez cynku, 2. zeszlifuję papierem cynk, 3. "odcynkuję" go ;),
Lepiej zdjąć osłonę i ją tylko odnowić.

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

: 21 kwie 2018, 14:00
autor: lukasdeopalenica
u mnie wspomniany rezystor wyglada podobnie i rowniez zamontowany jest pod maska. Mysle ze z powodow bezpieczenstwa przeciwpozarowego umieszczono go wlasnie tam. W trakcie pracy nagrzewa sie dosyc znacznie - stad ta azurowa oslona.
Ja moj do cynkowania rozmontowalem.