ładowarka USB
ładowarka USB
Trzeba się czymś zająć żeby nie myśleć o wirusach.
W dobie wszechobecnych urządzeń zasilanych poprzez złącza USB przydaje się w aucie takowa ładowarka.
Ponieważ ładowarka zainstalowana w gnieździe zapalniczki lubi się wysunąć i nie ładować, a poza tym otwarta popielniczka nie jest ładnym widokiem i zasłania skutecznie półkę pod nią (na której np leży telefon), postanowiłem zainstalować stałe gniazdo USB.
Tak, aby nie zeszpecić autka niepotrzebnymi dziurami.
Obudowa zmontowana na szybko "z tego co było pod ręką".
Wykorzystałem korek do instalacji hydraulicznych -bo pasował mi zewnętrzną średnicą i długością wnętrza.
Po obcięciu obrzeża, przeszlifowałem pilnikiem brzegi pod kątem, żeby stanowił ładną całość po wklejeniu ładowarki.
Korek połączony z kolankiem stalowym 1/2 cala w którym drugi koniec przyciąłem pod doświadczalnie dobranym kątem, tak aby ładowarka unosiła się lekko w górę dla wygody użytkowania.
Całość polakierowana na czarny mat.
Mocowane jedną śrubką do półki pod popielniczką. Pólka jest wyłożona gumą, więc w razie demontażu gniazda (tylko po co) blizna w gumie jest niewidoczna.
Przewody dla pewności i bezpieczeństwa przylutowane do styków ładowarki a drugim końcem przylutowane do styków we wtyczce pod gniazdem zapalniczki.
I już.
Voltomierz -czyli stały podgląd ładowania -gratis
W dobie wszechobecnych urządzeń zasilanych poprzez złącza USB przydaje się w aucie takowa ładowarka.
Ponieważ ładowarka zainstalowana w gnieździe zapalniczki lubi się wysunąć i nie ładować, a poza tym otwarta popielniczka nie jest ładnym widokiem i zasłania skutecznie półkę pod nią (na której np leży telefon), postanowiłem zainstalować stałe gniazdo USB.
Tak, aby nie zeszpecić autka niepotrzebnymi dziurami.
Obudowa zmontowana na szybko "z tego co było pod ręką".
Wykorzystałem korek do instalacji hydraulicznych -bo pasował mi zewnętrzną średnicą i długością wnętrza.
Po obcięciu obrzeża, przeszlifowałem pilnikiem brzegi pod kątem, żeby stanowił ładną całość po wklejeniu ładowarki.
Korek połączony z kolankiem stalowym 1/2 cala w którym drugi koniec przyciąłem pod doświadczalnie dobranym kątem, tak aby ładowarka unosiła się lekko w górę dla wygody użytkowania.
Całość polakierowana na czarny mat.
Mocowane jedną śrubką do półki pod popielniczką. Pólka jest wyłożona gumą, więc w razie demontażu gniazda (tylko po co) blizna w gumie jest niewidoczna.
Przewody dla pewności i bezpieczeństwa przylutowane do styków ładowarki a drugim końcem przylutowane do styków we wtyczce pod gniazdem zapalniczki.
I już.
Voltomierz -czyli stały podgląd ładowania -gratis
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- proxima86
- Forumowicz/ka
- Posty: 3037
- Rejestracja: 28 lut 2018, 15:15
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Annopol
Re: ładowarka USB
Dobra robota
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Była:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6
Re: ładowarka USB
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2020, 13:09 przez Bichoń, łącznie zmieniany 1 raz.
Lybra 2.0 comfotronic czarna
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
Lybra 2.0 comfotronic niebieska
Lybra 2.0 comfotronic kombi błękitna
Lybra 2.0 comfotronic kombi srebrna
Lybra 2.0 comfotronic kombi czerwona
Y10 1.1
Były: 3x Delta 1.8 8v, 2x Kappa 16vT, Lybra 2.4 JTD
- pietrek125
- Forumowicz/ka
- Posty: 2863
- Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
- Lokalizacja: Gród Kraka
Re: ładowarka USB
Zwłaszcza, że gniazd w Thesis nie brakuje...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
Re: ładowarka USB
Przecież teraz jest kwarantanna narodowa i siedzi się w domu, a nie biega do sklepów.
Jak zdemontujesz popielniczkę to zobaczysz, że w miejsce tego gniazda w konsoli byłoby trudno dobrać coś gotowego, a jeśli już, to dalej jeździłbym z otwartą popielniczką. Innego gniazda do przerobienia w pobliżu konsoli Thesis nie ma. Ot, taki mały drobiazg zrobiony z nudów. Tym sposobem jest i ładowarka i zapalniczka.
Opublikowalem bardziej dla żartu niż pochwał
Jak zdemontujesz popielniczkę to zobaczysz, że w miejsce tego gniazda w konsoli byłoby trudno dobrać coś gotowego, a jeśli już, to dalej jeździłbym z otwartą popielniczką. Innego gniazda do przerobienia w pobliżu konsoli Thesis nie ma. Ot, taki mały drobiazg zrobiony z nudów. Tym sposobem jest i ładowarka i zapalniczka.
Opublikowalem bardziej dla żartu niż pochwał
- pietrek125
- Forumowicz/ka
- Posty: 2863
- Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
- Lokalizacja: Gród Kraka
Re: ładowarka USB
A gniazdo w schowku
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
Re: ładowarka USB
Nie byłoby widać voltomierza +przycinanie przewodów.
"taką wersję przyjąłem, i takiej się będę trzymał"
Taki efekt chciałem uzyskać. Jest stabilnie do obsługi jedna ręką i estetycznie.
"taką wersję przyjąłem, i takiej się będę trzymał"
Taki efekt chciałem uzyskać. Jest stabilnie do obsługi jedna ręką i estetycznie.
- Johnny
- Forumowicz/ka
- Posty: 1603
- Rejestracja: 11 cze 2009, 14:11
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Wrocław / Mirków
Re: ładowarka USB
Zrób coś sam i jeszcze się tłumacz dlaczego tak a nie inaczej... Żenada
Lancia Dedra 1.6 8V 30 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.4 20V 67 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.0 20V TURBO
Lancia Kappa 2.4 20V 67 tyś km miłych wspomnień
Lancia Kappa 2.0 20V TURBO
Re: ładowarka USB
podchodzę do tego z humorem. Najważniejsze że mi się podoba.
Dawno temu byłem tu współautorem przebudowy conect na dotykowy z 3-ma dodatkowymi wejściami AV z nawigacją z dowolnymi mapami. I też głosy były różne, mimo, że projekt wyszedł wg mnie super i powstało 10 kompletów.
Zdążyłem też ostatnio dla zabicia czasu, w moim nowym nabytku naprawić błąd zawieszenia. Działa jak trzeba. Po naprawie zawieszenia samoistnie poprawiła się praca wspomagania kierownicy. Było twarde a teraz miekkie na postoju a utwardza się wraz z prędkością czyli tak jak trzeba. A ktoś pisał, że centrala zawieszenia nie kontaktuję się z innymi komputerami.
Naprawiłem też cieknące PODŁĄCZENIE dodatkowej chłodnicy do ASB (ktoś wcześniej zainstalował taką) przy okazji zmieniłem olej w ASB.
Wymieniłem wszystkie tarcze i klocki.
Aaa, a wcześniej spryskiwacze, które non stop myły szybę czy chciałem czy nie
Następnym projektem (też z nudów) będzie automatyczne zamykanie/otwieranie bagażnika.
Jeśli to Ktoś sam to już zrobił (i z dobrym rezultatem) to proszę się pochwalić.
Kwarantanna jak widać ma też i dobre strony.
Dawno temu byłem tu współautorem przebudowy conect na dotykowy z 3-ma dodatkowymi wejściami AV z nawigacją z dowolnymi mapami. I też głosy były różne, mimo, że projekt wyszedł wg mnie super i powstało 10 kompletów.
Zdążyłem też ostatnio dla zabicia czasu, w moim nowym nabytku naprawić błąd zawieszenia. Działa jak trzeba. Po naprawie zawieszenia samoistnie poprawiła się praca wspomagania kierownicy. Było twarde a teraz miekkie na postoju a utwardza się wraz z prędkością czyli tak jak trzeba. A ktoś pisał, że centrala zawieszenia nie kontaktuję się z innymi komputerami.
Naprawiłem też cieknące PODŁĄCZENIE dodatkowej chłodnicy do ASB (ktoś wcześniej zainstalował taką) przy okazji zmieniłem olej w ASB.
Wymieniłem wszystkie tarcze i klocki.
Aaa, a wcześniej spryskiwacze, które non stop myły szybę czy chciałem czy nie
Następnym projektem (też z nudów) będzie automatyczne zamykanie/otwieranie bagażnika.
Jeśli to Ktoś sam to już zrobił (i z dobrym rezultatem) to proszę się pochwalić.
Kwarantanna jak widać ma też i dobre strony.
- pietrek125
- Forumowicz/ka
- Posty: 2863
- Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
- Lokalizacja: Gród Kraka
Re: ładowarka USB
Otóż to
Pomysłodawcą jak już... bo opracowanie i wykonanie to było pewnej firmy z pod Wroclawia...
PS Ale żeś tego nie wymontował przed sprzedażą bordowej, to się dziwię...
Bo się nie kontaktuje... jedynie z body zczytuje prędkość...Jedrek pisze: ↑01 kwie 2020, 14:48 Zdążyłem też ostatnio dla zabicia czasu, w moim nowym nabytku naprawić błąd zawieszenia. Działa jak trzeba. Po naprawie zawieszenia samoistnie poprawiła się praca wspomagania kierownicy. Było twarde a teraz miekkie na postoju a utwardza się wraz z prędkością czyli tak jak trzeba. A ktoś pisał, że centrala zawieszenia nie kontaktuję się z innymi komputerami.
Brawo Ty
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)
Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)
- Jam_Belfegor
- Forumowicz/ka
- Posty: 2083
- Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
- Imię: Przemysław
- Lokalizacja: Kraków
Re: ładowarka USB
Andrzeju jesteś jak pomysły Dobromir... tu kolanko pyk od zlewozmywaka... myk korek od wany żonie... szus ładowarkę szwagrowi z Poloneza i ta da! Coś pięknego. Kupić gotowe każdy umie, a zmontować takie coś już nie każdy Jedrek szacunek czekam na kolejne usprawnienia.
Re: ładowarka USB
Pietrek125, przecież pomysłodawca= współautor a może i więcej.
Bordowa była moim oczkiem w głowie. Poszła do ludzi, bo taka była potrzeba chwili, choć było mi szkoda. A wiesz, ze po 6 latach pojawiła się do sprzedania (gdzieś pod Lublinem) i to na moich numerach rej? Nawet z sentymentu chciałem ją odkupić, ale była już biedna, po przejściach, po rozbitym przodzie, po naprawie silnika, z poodklejanymi skórami w tapicerkach drzwi, z wytłuczonym zawieszeniem...
Tą dzisiejszą kupiłem wiedząc że od sprowadzenia świeci jej się błąd zawieszenia. Jak tylko wsiadłem stwierdziłem ze wspomaganie kierownicy nie działa tak miękko jak w bordowej, no ale i tak kupiłem. W domu zabrałem się za potrzebne naprawy. AlfaOBD pokazał przerwę w obydwu prawych zaworkach. Przedzwoniłem instalację od samego sterownika -przerwy nie było. Wymieniłem kondensatory w centralce (były spuchnięte) ale to nic nie dało. Zimnych lutów tez nie znalazłem, więc wydedukowałem, że padnięta centralka. Kupiłem kolejną za 99 zeta zwracając uwagę żeby nie była wcześniej otwierana. Wymieniłem -i działa! już wyjeżdżając z garażu zauważyłem, że kierownica kręci się jednym paluszkiem, zawieszenie super. Tak jak pamiętałem z poprzedniej. Po prostu płynie. Więc jak widzisz -musiały jednak te centralki sobie coś poplotkować, bo za jedną naprawą mam i super wspomaganie i super zawieszenie
A dziś rozebrałem tapicerki w bagażniku, żeby popatrzeć jakby tu ogarnąć automatykę klapy. Nie chciałbym wkładać czegoś zamiast oryginalnych siłowników, tylko dołożyć im elektryczne wspomaganie, działające dokładnie tak jak uniwersalny siłownik centralnego zamka (jeśli ktoś się takim bawił) tylko oczywiście w większej skali.Wówczas w razie awarii "wspomagania klapy: dalej byłaby możliwość jej ręcznego otwierania bo takie siłowniki nie blokują się, wytwarzają siłę tylko wówczas gdy je zasilimy. Pomysłu jeszcze nie mam, ale przy okazji usprawniłem istniejące siłowniki klapy
Moja klapa nie otwierała się "na baczność" tylko opadała do połowy pod własnym ciężarem, przez co rozbiłem sobie czoło.
Ktoś gdzieś pisał, że wymieniał siłowniki w klapie na mocniejsze żeby trzymała się w pionie, ale teraz ma problemy z zamykaniem bo nie może jej dopchnąć do zamka
A ja zastosowałem inny pomysł -utwardziłem sprężyny wkładając przed nie dodatkowe tulejki. Oczywiście z tego co było pod ręką czyli z rurki pex
Efekt: po wciśnięciu pilota klapa sama powoli i dostojnie ustawia się do pionu. Z zamykaniem nie ma żadnego problemu- praktycznie bez użycia większej siły. Dzieciak zamknie. Długość tulejek dobrałem doświadczalnie.
Czas naprawy nie licząc rozbierania tapicerek -10 min. Koszt 0.00 zł
Można? Można!
Bordowa była moim oczkiem w głowie. Poszła do ludzi, bo taka była potrzeba chwili, choć było mi szkoda. A wiesz, ze po 6 latach pojawiła się do sprzedania (gdzieś pod Lublinem) i to na moich numerach rej? Nawet z sentymentu chciałem ją odkupić, ale była już biedna, po przejściach, po rozbitym przodzie, po naprawie silnika, z poodklejanymi skórami w tapicerkach drzwi, z wytłuczonym zawieszeniem...
Tą dzisiejszą kupiłem wiedząc że od sprowadzenia świeci jej się błąd zawieszenia. Jak tylko wsiadłem stwierdziłem ze wspomaganie kierownicy nie działa tak miękko jak w bordowej, no ale i tak kupiłem. W domu zabrałem się za potrzebne naprawy. AlfaOBD pokazał przerwę w obydwu prawych zaworkach. Przedzwoniłem instalację od samego sterownika -przerwy nie było. Wymieniłem kondensatory w centralce (były spuchnięte) ale to nic nie dało. Zimnych lutów tez nie znalazłem, więc wydedukowałem, że padnięta centralka. Kupiłem kolejną za 99 zeta zwracając uwagę żeby nie była wcześniej otwierana. Wymieniłem -i działa! już wyjeżdżając z garażu zauważyłem, że kierownica kręci się jednym paluszkiem, zawieszenie super. Tak jak pamiętałem z poprzedniej. Po prostu płynie. Więc jak widzisz -musiały jednak te centralki sobie coś poplotkować, bo za jedną naprawą mam i super wspomaganie i super zawieszenie
A dziś rozebrałem tapicerki w bagażniku, żeby popatrzeć jakby tu ogarnąć automatykę klapy. Nie chciałbym wkładać czegoś zamiast oryginalnych siłowników, tylko dołożyć im elektryczne wspomaganie, działające dokładnie tak jak uniwersalny siłownik centralnego zamka (jeśli ktoś się takim bawił) tylko oczywiście w większej skali.Wówczas w razie awarii "wspomagania klapy: dalej byłaby możliwość jej ręcznego otwierania bo takie siłowniki nie blokują się, wytwarzają siłę tylko wówczas gdy je zasilimy. Pomysłu jeszcze nie mam, ale przy okazji usprawniłem istniejące siłowniki klapy
Moja klapa nie otwierała się "na baczność" tylko opadała do połowy pod własnym ciężarem, przez co rozbiłem sobie czoło.
Ktoś gdzieś pisał, że wymieniał siłowniki w klapie na mocniejsze żeby trzymała się w pionie, ale teraz ma problemy z zamykaniem bo nie może jej dopchnąć do zamka
A ja zastosowałem inny pomysł -utwardziłem sprężyny wkładając przed nie dodatkowe tulejki. Oczywiście z tego co było pod ręką czyli z rurki pex
Efekt: po wciśnięciu pilota klapa sama powoli i dostojnie ustawia się do pionu. Z zamykaniem nie ma żadnego problemu- praktycznie bez użycia większej siły. Dzieciak zamknie. Długość tulejek dobrałem doświadczalnie.
Czas naprawy nie licząc rozbierania tapicerek -10 min. Koszt 0.00 zł
Można? Można!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- proxima86
- Forumowicz/ka
- Posty: 3037
- Rejestracja: 28 lut 2018, 15:15
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Annopol
Re: ładowarka USB
Pokaż Panie Jędrek swoje auto nam
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Była:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6
Re: ładowarka USB
Nie mają jak plotkować... Chyba że przez obudowy, bo siedzą obok siebie A siłowniki (zamienniki) są nowe jeszcze dostępne więc lepiej brać puki są
Marea Weekend 2.4 20V HLX Tour de France 2001
Diagnostyka Examiner/MES/AlfaODB
Klonowanie/Virgin ME3.1/ME7.3.1
Naprawa sterowników ME7.3.1
Klonowanie BCM
Blokady 2.0VIS/2.0T
Kanał YT
Diagnostyka Examiner/MES/AlfaODB
Klonowanie/Virgin ME3.1/ME7.3.1
Naprawa sterowników ME7.3.1
Klonowanie BCM
Blokady 2.0VIS/2.0T
Kanał YT
Re: ładowarka USB
nie wiem, czy umiem wstawić link do filmu, ale to takie cudo.
Plan jest taki, że pozostanie ze mną do emerytury. Swojej i mojej
Poprzedniej właścicielce zawirowało się życie i zmuszona była się pozbyć autka. No i stała przez pól roku nie mogąc znaleźć chętnego kto by ją przygarnął...
Plan jest taki, że pozostanie ze mną do emerytury. Swojej i mojej
Poprzedniej właścicielce zawirowało się życie i zmuszona była się pozbyć autka. No i stała przez pól roku nie mogąc znaleźć chętnego kto by ją przygarnął...
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2020, 12:56 przez Jedrek, łącznie zmieniany 1 raz.