Paliwo E10

Róbta co chceta ;)

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5040
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Paliwo E10

Post autor: Bichoń » 16 wrz 2023, 0:36

Trafiłem na temat paliwa E10:
:link:
Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi, spełniającymi normy emisji spalin Euro 3, począwszy od roku modelowego 2000.
Wyjątek stanowią modele:
Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V,
W ich przypadku nie należy stosować benzyny E10.


Nie słyszałem wcześniej niczego na ten temat. Mam zacząć się bać o silnik?

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Paliwo E10

Post autor: pietrek125 » 16 wrz 2023, 7:56

Czyli można lać do wszystkich z CF3 po 2000r, w wyjątkiem... wszystkich modeli :?: :lol:
A tak przy okazji 3.2 V6 to ma już CF4...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Paliwo E10

Post autor: volf » 16 wrz 2023, 11:14

A co z LPG?
Raczej nikt z producentów nie przeprowadzał badań/testów czy dany silnik się nadaje ale jakoś mało kto się tym przejmuje i to już od jakiś 30 lat :)
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
mikee72
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1107
Rejestracja: 21 maja 2015, 9:41
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań

Re: Paliwo E10

Post autor: mikee72 » 16 wrz 2023, 11:49

Benzyna '95' - czyli E5, zawiera 5% bioetanolu. E10 ma zawierać 10% bioetanolu. Nie wydaje się, aby taka różnica miała jakiś diametralny wpływ na pracę silnika. Na wielu zachodnich stacjach od kilkunastu lat można kupić E85 (85% bioetanolu) - cena jest wyraźnie niższa niż E5, za to spalanie jest wyższe i wychodzi zwykle na to samo. Oczywiście to już jest bardzo duża różnica w składzie i silnik na E85 musi mieć układ rozpoznawania paliwa i odpowiedniego dostosowywania sterowania zapłonem i wtryskiem.

To producent silnika określa - paliwo o jakich parametrach należy stosować. Jeśli chodzi o alternatywę typu LPG - można na podstawie danych technologicznych producenta teoretycznie określić, czy takie zamienne paliwo będzie się dobrze nadawało. A tysiące instalacji i lata użytkowania potwierdzą taką teorię mniej, lub bardziej.

W przypadku E10 - to nie jest alternatywne paliwo, ma zastąpić E5. Producent jest zatem niejako zmuszony do poinformowania użytkowników, czy dany silnik nadaje się do nowego paliwa czy nie. Podejrzewam, że nie robi się testów, a zgodność określa na podstawie danych technologicznych - w wielu przypadków 'na wszelki wypadek' producent zaleci stosować benzynę '98' zamiast E10.
Lancia Voyager Platinum 3.6 24v PB+LPG A.D.2014
Obrazek

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Paliwo E10

Post autor: adamM20 » 01 gru 2023, 0:38

mikee72 pisze: 16 wrz 2023, 11:49 W przypadku E10 - to nie jest alternatywne paliwo, ma zastąpić E5. Producent jest zatem niejako zmuszony do poinformowania użytkowników, czy dany silnik nadaje się do nowego paliwa czy nie. Podejrzewam, że nie robi się testów, a zgodność określa na podstawie danych technologicznych - w wielu przypadków 'na wszelki wypadek' producent zaleci stosować benzynę '98' zamiast E10.
... https://e10.klimat.gov.pl/
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
faraon
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 7281
Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
Skype: nie używam
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Paliwo E10

Post autor: faraon » 01 gru 2023, 1:05

No i co mamy robić :?:
Jeździć na 95E10 czy nie :?:
Jeśli auto jest dostosowane do E95 to raczej nie powinno się jeździć TYLKO na E98, chyba , że jest to sporadyczne/krótkotrwałe.
Pytam z perspektywy swojego "ego" ;)
Swoją kC 3,0 przejeżdżam w roku do 3 tys. km - "lans" : gafa : i tylko przyjemność : yesyes : : yesyes : : yesyes :
Czy takie przebiegi mogą uszkodzić cosik w silniku :?: Od razu :?: ... czy za jakiś (jaki :?: ) czas.
A może stosować 50/50 => 95E10/E98 :?:

Jakie macie opinie w temacie :?:
Ja swojej opinii nie mam, więc się będę posiłkował Waszymi głosami, ale i tak .... sam będę musiał podjąć decyzję : beczy :
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....

ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE :!: :!: :!: <<<- klik

Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5040
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Paliwo E10

Post autor: Bichoń » 01 gru 2023, 1:39


Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2069
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Paliwo E10

Post autor: Jam_Belfegor » 01 gru 2023, 9:02

faraon pisze: 01 gru 2023, 1:05 No i co mamy robić :?:
Jeździć na 95E10 czy nie :?:
Jeśli auto jest dostosowane do E95 to raczej nie powinno się jeździć TYLKO na E98, chyba , że jest to sporadyczne/krótkotrwałe.
Pytam z perspektywy swojego "ego" ;)
Swoją kC 3,0 przejeżdżam w roku do 3 tys. km - "lans" : gafa : i tylko przyjemność : yesyes : : yesyes : : yesyes :
Czy takie przebiegi mogą uszkodzić cosik w silniku :?: Od razu :?: ... czy za jakiś (jaki :?: ) czas.
A może stosować 50/50 => 95E10/E98 :?:

Jakie macie opinie w temacie :?:
Ja swojej opinii nie mam, więc się będę posiłkował Waszymi głosami, ale i tak .... sam będę musiał podjąć decyzję : beczy :
Andrzeju to dość wyczerpuje temat: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/ak ... my/kwxjck2

Można też zaciąć się posiłkować od czasu do czasu jakimś dodatkiem do paliwa. Są "uszlachetniacze" są i "czyściciele" w płynie. Raz, dwa razy w roku przy takim przebiegu to nie będzie jakiś. koszt. Jeśli jeździsz mało to nie tankuj pełnego zbiornika (chyba ze lecisz w trasę i wiesz że przepalisz większość), bo E10 szybciej degraduje - oczywiście jak wyżej są dodatki przeciw starzeniu się - stabilizujące ("uszlachetniacze") do paliwa. Ja osobiście jeżdżę głównie na LPG, zaś by w utrzymać układ paliwowy w dobrej kondycji ganiam raz na jakiś czas wóz na benzynie + właśnie posiłkuje się 1-2x w roku właśnie takimi dodatkami - używam Liqui moly - bo trzyma jakiś poziom i w puszcze nie jest tylko nafta z odrobiną dodatków.

Co do samego silnika czy E10 go uszkodzi, raczej nie. Nie jest to bezpośredni wtrysk, nie jest to turbo benzyna, nie jest to też jednostka doprężona na styk.

P.S: polecam też to: https://autokult.pl/biokomponenty-w-pal ... 665062529a - jak zwykle co jest eko - sreko okazuje się być totalny zaprzeczeniem, zresztą jak prywatne większość podejmowanych działań które niby dla dobra planety a forsowane są prywatne interesy itd.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Paliwo E10

Post autor: volf » 01 gru 2023, 11:45

Jam_Belfegor pisze: 01 gru 2023, 9:02 Jeśli jeździsz mało to nie tankuj pełnego zbiornika (chyba ze lecisz w trasę i wiesz że przepalisz większość), bo E10 szybciej degraduje - oczywiście jak wyżej są dodatki przeciw starzeniu się - stabilizujące ("uszlachetniacze") do paliwa.

No nie wiem, jakoś wódka w butelkach się nie degraduje a te szlachetniejsze trunki to im starsze tym lepsze/droższe :lol:
Oczywiście zbiornik paliwa w aucie to nie butelka ale to raczej z benzyną prędzej coś się stanie, bo jednak parowanie ma dużo większe.
Co innego diesel-tu faktycznie estry mogą być problematyczne ale też bez przesady...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2069
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Paliwo E10

Post autor: Jam_Belfegor » 01 gru 2023, 15:03

No to teraz podobny porblem bedzie z bezynką bo wszystkie te bio komponety niedośc ze sa niestabilnbe i się rozpadają to jeszcze sa higroskopijne i chłoną wodę. Np. paliwo dla wojska robione wogóle nie ma tych cudownych dodatków spodznaku "E" jest 100% z ropy wytwarzane ew ma dodawane dodatki wydłuzające przydatność paliwa (diesel).

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Paliwo E10

Post autor: volf » 01 gru 2023, 18:08

Akurat spirytus to chyba stabilniejszy od benzyny a przecież właśnie taki bezwodny 100% czyli mocniejszy od najlepszego spirytusu w sklepie ma tam zastosowanie. Po drugie skoro 5% żadnych szkód nie czyniło to i 10% problemu nie zrobi.
Po trzecie dla prawdziwych fanatyków będzie benzyna 98 i lepsze (zdaje się, że Schell ma jeszcze jakąś mocniejszą).
Po czwarte-niedługo w UE benzyny w ogóle nie będzie, znaczy będzie taka syntetyczna, super ekologiczna i pewnie 10 razy droższa więc zamiast narzekać korzystajmy z resztek wolności motoryzacyjnej : ok2 : .
KAPPA TDS & JTD

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Paliwo E10

Post autor: adamM20 » 02 gru 2023, 11:47

volf pisze: 01 gru 2023, 18:08 Akurat spirytus to chyba stabilniejszy od benzyny a przecież właśnie taki bezwodny 100% czyli mocniejszy od najlepszego spirytusu w sklepie ma tam zastosowanie. Po drugie skoro 5% żadnych szkód nie czyniło to i 10% problemu nie zrobi.
Po trzecie dla prawdziwych fanatyków będzie benzyna 98 i lepsze (zdaje się, że Schell ma jeszcze jakąś mocniejszą).
Po czwarte-niedługo w UE benzyny w ogóle nie będzie, znaczy będzie taka syntetyczna, super ekologiczna i pewnie 10 razy droższa więc zamiast narzekać korzystajmy z resztek wolności motoryzacyjnej : ok2 : .
... spirytus jest stabilniejszy od benzyny tak jak olej napędowy stabilniejszy jest od estrów. Olej B-7 w warunkach składowania "wytrzymuje" do 24 miesięcy liczonych w ramach średniej parametru oksydacyjnego. Stabilność samych estrów (RME z rzepaku i Fame rzepakowym) jest znacznie krótsza jednak w wytwarzaniu paliw stosuje się stabilizatory oksydacyjne, które w mieszaninie z olejem znacznie wydłużają żywotność paliwa. W obu przypadkach zarówno E5 jak i B7 głównym bieżącym w eksploatacji zagrożeniem może być woda ponieważ oba paliwa są stosunkowo silnie higroskopijne ale nie należy tym się specjalnie przejmować chyba, że jakiś diesel - klasyk stoi w garażu kilka lat, co z wielu powodów może oznaczać potrzebę jego spuszczenia.
Po pierwszym stycznia Pb98 w zasadzie z obecnie niewielką ilością alkoholu (w zależności od regionu Polski) przejmie rolę obecnej Pb95 czyli 4,8% C2H5OH + mieszanina eterów o różnym ich składzie do 15%, natomiast Pb95 będzie zawierało do 10% alkoholu przy czym faktycznie na rynku paliw ilość ta będzie póki co oscylować w granicach 8%. Generalnie większość samochodów wyprodukowanych sprzed 2003 roku "przyjmie" to paliwo z godnością bez większych problemów jednak ze względów psychologicznych oraz "instrukcyjnych" (instrukcja obsługi samochodów) jeśli na stronie internetowej dane auto nie ma "zielonego koloru" to lepiej tankować Pb98 lub w przypadku super klasyków Pb100 (Shell).
Temat biokomponentów i ich wpływu na silnik to tematy rzeka to raz a w ich przypadku ciągłe rewolucyjne, przyszłościowe zmiany to dwa. Jest, będzie E10 i B-7 a w przyszłości E15, B-10, B-20, HVO, Ucome, komponenty z przerobu plastików, odpadów komunalnych itd itp.
Niestety nic z tym nie zrobimy tak będzie do technologicznego opanowania ogniw wodorowych a póki co tankujmy i nie przejmujmy się przez jakieś następne 10 lat, że coś zaszkodzi naszym "mechanicznym pociechom", co do klasyków to najbezpieczniejsze są "dwusuwy" więc ruszajmy na zakupy trabantów, wartburgów i syren oraz nieco starszych DKW-ek a także saabów.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Paliwo E10

Post autor: Tomzik » 02 gru 2023, 13:56

Fakt, moja Hela śmieje się z tego, tam ewentualnie tylko wężyk od kranika do gaźnika jest bakelitowy, reszta metalowa :)

Troszkę się z kolei obawiam o Yamahę - nt samochodów jeszcze coś tam piszą, ale o moto - po co, przecież nikt nie ma. A przynajmniej nie powinien, bo to tylko szaleńce co chcą wszystkich powyzabijać :roll:
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Paliwo E10

Post autor: adamM20 » 02 gru 2023, 19:09

Tomzik pisze: 02 gru 2023, 13:56
Troszkę się z kolei obawiam o Yamahę - nt samochodów jeszcze coś tam piszą, ale o moto - po co, przecież nikt nie ma.
... nie ma obaw, Pb98/E5 będzie idealna a jeśli Pb100 (Racing Shell-a) nie będzie miał alkoholu to będzie nad idealna. Jeśli z jakiś powodów na stacji nie będzie żadnego z tych paliw to Pb95/E10 na pewno nie zaszkodzi.
W przypadku E10, to co będzie jej towarzyszyło w normalnej codziennej eksploatacji to wartość energetyczna benzyny przeliczona na średni zasięg samochodu osobowego, która nieco jest pogorszona w przeciwieństwie do jej jakości nie będącą tak straszną jak ją malują w mediach tych bardziej lub mniej fachowych.
Założenia:
Samochód osobowy Fiat Tipo 1,4
Pojemność zbiornika paliw 56 L
Jazda autostradą A1 ze średnią prędkością 140 km/h
Średnie zużycia paliwa = 8 L/100 km
„Średnie zapotrzebowanie energetyczne” = 2,56 MJ/L
Na podstawie powyższych założeń samochód przejedzie dystans:
700 km na benzynie Pb95 E0
688 km na benzynie Pb95 E5
676 km na benzynie Pb95 E10
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Paliwo E10

Post autor: Tomzik » 02 gru 2023, 20:19

Za Pb98, której nikt na codzień nie tankuje a potem robią promocję i wciągasz ten cały szlam i rdzę ze zbiornika to ja podziękuję.
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Hyde Park :::”