Coś mnie tak naszło i chciałbym wam przedstawić fotorelacje z pomiaru rezystancji czujnika układu chłodzenia ( umieszczony na obudowie termostatu ) .. odnosi się to także do czujników w systemie wentylacji, w kanale dolotowym silnika itp. Wszystko co pod wpływem ciepła zmienią swoją oporność.
Słowo wstępu: Czujnik temperatury zmienia swoją rezystancję gdy zmienia się wokół nich temperatura. Im wyższa temperatura tym wyższa rezystancja i na odwrót.
Elementy potrzebne do wykonania pomiarów:
* miernik uniwersalny ( większość mierników posiada opcje pomiaru rezystancji )
* czujnik wymontowany z samochodu ( w tym przypadku czujnik temperatury płynu chłodzenia)
* suszarka.
Czarny przewód miernika podlączamy do gniazda "com" natomiast czerwony do gniazda V/?.
Pokrętło miernika ustawiamy na pozycji 2000? ( 2k ) "1k = 1000"
Przekrój wtyczki:


Czarny i czerwony przewód miernika wtykamy tak jak pokazano na rysunku wyżej. ( Czujnik płynu ma taką plastikową otoczke i wsadzenie tam koncówek miernika może okazać się kłopotliwe - najlepiej skorzystać z krokodylków )
Kiedy wszystko mamy gotowe miernik powinien wskazywać wartość ok. 2000? lub troche mniej.


Następnie bierzemy suszarkę do włosów i podgrzewamy końcówkę czujnika ..


W miarę podgrzewania pomiar powinien maleć aż osiągnie wartość ok. 300 - 350?


W miare schłodzenia czujnika rezystancja powinna się ponownie zwiększać.
Jeżeli tak jest macie pewność, że czujnik jest sprawny.