Kappa - czujnik załączania wentylatora
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 84
- Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
- Lokalizacja: Legionowo
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
http://www.moto.allegro.pl/item73225081 ... bravo.html
http://www.moto.allegro.pl/item72487806 ... _nowy.html
Chyba bym musiał na głowę upaść żeby dać więcej niż 50zł. Toż to przecież kawałek drutu nawinięty na ceramikę, termo-wyłącznik, dwa styki i podstawka z odrobiny plastyku. Najdroższy w tym jest termik, nie powinien kosztować więcej jak 10zł dobrej jakości.
On ma chodzić właśnie na pół gwizdka przy zimnym termiku, po to jest ta spirala(daje opór), dopiero gdy termik się zagrzeje, przerywa obwód i wtedy jak mniemam(ale nie mam pewności) jakiś inny włącznik czy układ załącza inny obwód z "drugim biegiem"
Hmm, dziwne, u mnie też 0.30 amp, a według dedukcji i part numbers w eperze wychodzi mi że powinien być 0.50. Który rocznik tego tdsa masz?
http://www.moto.allegro.pl/item72487806 ... _nowy.html
Chyba bym musiał na głowę upaść żeby dać więcej niż 50zł. Toż to przecież kawałek drutu nawinięty na ceramikę, termo-wyłącznik, dwa styki i podstawka z odrobiny plastyku. Najdroższy w tym jest termik, nie powinien kosztować więcej jak 10zł dobrej jakości.
On ma chodzić właśnie na pół gwizdka przy zimnym termiku, po to jest ta spirala(daje opór), dopiero gdy termik się zagrzeje, przerywa obwód i wtedy jak mniemam(ale nie mam pewności) jakiś inny włącznik czy układ załącza inny obwód z "drugim biegiem"
Hmm, dziwne, u mnie też 0.30 amp, a według dedukcji i part numbers w eperze wychodzi mi że powinien być 0.50. Który rocznik tego tdsa masz?
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2009, 14:16 przez iniemamocny, łącznie zmieniany 1 raz.
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
może i on kosztuje 10 pln ale chytrzy sprzedawcy narzucili trochę setek procentów swojej marży i tyle
kiedyś ludzie pracowali latami na swój buissnes a teraz każdy po roku myśli że się dorobi willi + limuzyny
kiedyś ludzie pracowali latami na swój buissnes a teraz każdy po roku myśli że się dorobi willi + limuzyny
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
OK że ma chodzić tylko dlaczego przy wyłączonym silniku ...zimnym?!
założyłem odkurzony oprornik i przez chwilę się włączyły wiatraki a zaraz przestały..nic nie kumam po ponownym odłączeniu i połączeniu nic ...
...wilgoć i woda ma jakiś wpływ ?
dzięki za linki moga się przydać
..jak tylko będą czytelne
pozdro..
Kappa 95r
założyłem odkurzony oprornik i przez chwilę się włączyły wiatraki a zaraz przestały..nic nie kumam po ponownym odłączeniu i połączeniu nic ...

dzięki za linki moga się przydać

pozdro..
Kappa 95r
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2009, 14:20 przez mikaeltdi, łącznie zmieniany 1 raz.
była Lancia Kappa 2,4 TDs 1995r.
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 84
- Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
- Lokalizacja: Legionowo
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Nie zrozumiałeś mnie, termik kosztuje z reguły 10zł i nie jest to jakaś fanaberia konkretnego sprzedawcy, przejedź się kiedyś na Wolumen w Warszawie, jest tam pełno sklepów z elektroniką.
-- 05 Wrz 2009, 14:23 --
Wiesz co mikaeltdi, u mnie też zaraz po uruchomieniu zimnego silnika wentylatory się załączają na chwilę, tyle że ja mam zamiast opornika spięte "na krótko" więc u mnie wchodzą od razu na maks obroty. Może tak ma być że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika się załączają?
-- 05 Wrz 2009, 14:27 --
link1
link2 Ech, zapomniałem że się skracają.
-- 05 Wrz 2009, 14:23 --
Wiesz co mikaeltdi, u mnie też zaraz po uruchomieniu zimnego silnika wentylatory się załączają na chwilę, tyle że ja mam zamiast opornika spięte "na krótko" więc u mnie wchodzą od razu na maks obroty. Może tak ma być że zaraz po uruchomieniu zimnego silnika się załączają?
-- 05 Wrz 2009, 14:27 --
link1
link2 Ech, zapomniałem że się skracają.
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Możecie już przestać wypisywać te głupoty !
Naprawdę trudno to zrozumieć jak to działa ? W kappie z klimą są dwa biegi wentylatora. Te dwa biegi włączają dwa przekaźniki , jeden podaje prąd przez opornik, więc wentylator (y) kręcą się wolniej - mamy pierwszy bieg. Jeśli jest potrzeba włącza się drugi przekaźnik i podaje pełne napięcie na wentylator(y) które oczywiście kręcą się szybko - mamy drugi bieg. Jeśli opornik ( zwykły opornik ,nie żaden termik czy coś Ci się tam umyśliło) spali się , tzn. ma przerwę , nie przewodzi prądu to nie mamy pierwszego biegu, układ włączy się dopiero jak już jest naprawdę gorąco i od razu na drugi bieg. Sytuacja niekorzystna ze względu na możliwość przegrzewania się silnika, złą pracę układu klimatyzacji, niepotrzebnie duży pobór prądu. Co gorsze startujący wentylator(y) od razu na drugi bieg pobiera(ją) bardzo duży prąd co może spowodować przepalenie bezpiecznika i zostajemy zupełnie bez chłodzenia. Co to oznacza w korku nie trzeba tłumaczyć. W sytuacji awaryjnej można ten opornik zewrzeć co spowoduje lepszą pracę klimatyzacji i auto nie powinno się przegrzewać lecz pozostaje groźba spalenia się bezpiecznika i niepotrzebnie duży pobór prądu.
Tymi dwoma przekaźnikami steruje układ z desce rozdzielczej, on włącza poszczególne biegi wiatrak(ów) biorąc pod uwagę sygnał z czujnika temperatury i sygnał z układu klimatyzacji. Steruje też wskazówką temperatury i lampka przegrzania.
Jeśli wiatrak(ki) startują od razu po przekręceniu stacyjki bez uruchamiania silnika po 2-5 sekund to układ wykrywa przerwę w układzie czujnika temperatury i włącza wiatrak(ki) a wskazówkę ustawia na 50 stopni. jest to celowe zaprogramowane działanie.Trzeba sprawdzić obwód czujnika czerwonego. Jeśli wiatrak(i) startują przy zimnym silniku to sytuacja jest możliwa gdy klimatyzacja pracuje w trybie chłodzenia. jest to normalne i tak ma być. jeśli jednak wiatraki pracują nadal lub włączają się przy klimie w trybie Econ, to mamy awarię . Można w takiej sytuacji zdjąć na chwilę wtyczkę z presostatu klimatyzacji. Znajdziemy go przykręconego do osuszacza ( taki okrągły walec przykręcony do chłodnicy), dochodzą do niego 4 przewody. Jeśli zdejmiemy wtyczkę a wiatrak(i) staną to mamy "winowajcę". trzeba presostat wymienić. jeśli nadal będą się kręcić to mamy poważniejszą awarię albo zwarcie gdzieś w instalacji lub awaria w samej desce rozdzielczej. Możliwe jest że skleją się przekaźniki ale wtedy wiatrak(i) działają nawet bez kluczyka w stacyjce. Dla dłubaczy info- najczęściej do uszkodzenia przewodów dochodzi we wiązce pod półką akumulatora.
Do TDS można stosować opornik 0,3 ohm. Opornik nie pali się tak bez powodu. Czasem od starości, korozji ulegnie uszkodzeniu ale najczęściej winny jest wiatrak(i). Ciężko kręcący się wiatrak(i) - możliwość że wiatrak(i) nie wystartują i opornik spalony. Często także uszkadza się szczotkotrzymacz w tych silnikach wiatraków co powoduje zetknięcie szczotek z metalowym denkiem i oczywiście zwarcie i spalenie się tego opornika. Można włożyć nowy opornik a po chwili już go nie mieć.
Jak mi ktoś jeszcze zacznie raz wypisywać głupoty to wywalę bez ostrzeżenia.
Naprawdę trudno to zrozumieć jak to działa ? W kappie z klimą są dwa biegi wentylatora. Te dwa biegi włączają dwa przekaźniki , jeden podaje prąd przez opornik, więc wentylator (y) kręcą się wolniej - mamy pierwszy bieg. Jeśli jest potrzeba włącza się drugi przekaźnik i podaje pełne napięcie na wentylator(y) które oczywiście kręcą się szybko - mamy drugi bieg. Jeśli opornik ( zwykły opornik ,nie żaden termik czy coś Ci się tam umyśliło) spali się , tzn. ma przerwę , nie przewodzi prądu to nie mamy pierwszego biegu, układ włączy się dopiero jak już jest naprawdę gorąco i od razu na drugi bieg. Sytuacja niekorzystna ze względu na możliwość przegrzewania się silnika, złą pracę układu klimatyzacji, niepotrzebnie duży pobór prądu. Co gorsze startujący wentylator(y) od razu na drugi bieg pobiera(ją) bardzo duży prąd co może spowodować przepalenie bezpiecznika i zostajemy zupełnie bez chłodzenia. Co to oznacza w korku nie trzeba tłumaczyć. W sytuacji awaryjnej można ten opornik zewrzeć co spowoduje lepszą pracę klimatyzacji i auto nie powinno się przegrzewać lecz pozostaje groźba spalenia się bezpiecznika i niepotrzebnie duży pobór prądu.
Tymi dwoma przekaźnikami steruje układ z desce rozdzielczej, on włącza poszczególne biegi wiatrak(ów) biorąc pod uwagę sygnał z czujnika temperatury i sygnał z układu klimatyzacji. Steruje też wskazówką temperatury i lampka przegrzania.
Jeśli wiatrak(ki) startują od razu po przekręceniu stacyjki bez uruchamiania silnika po 2-5 sekund to układ wykrywa przerwę w układzie czujnika temperatury i włącza wiatrak(ki) a wskazówkę ustawia na 50 stopni. jest to celowe zaprogramowane działanie.Trzeba sprawdzić obwód czujnika czerwonego. Jeśli wiatrak(i) startują przy zimnym silniku to sytuacja jest możliwa gdy klimatyzacja pracuje w trybie chłodzenia. jest to normalne i tak ma być. jeśli jednak wiatraki pracują nadal lub włączają się przy klimie w trybie Econ, to mamy awarię . Można w takiej sytuacji zdjąć na chwilę wtyczkę z presostatu klimatyzacji. Znajdziemy go przykręconego do osuszacza ( taki okrągły walec przykręcony do chłodnicy), dochodzą do niego 4 przewody. Jeśli zdejmiemy wtyczkę a wiatrak(i) staną to mamy "winowajcę". trzeba presostat wymienić. jeśli nadal będą się kręcić to mamy poważniejszą awarię albo zwarcie gdzieś w instalacji lub awaria w samej desce rozdzielczej. Możliwe jest że skleją się przekaźniki ale wtedy wiatrak(i) działają nawet bez kluczyka w stacyjce. Dla dłubaczy info- najczęściej do uszkodzenia przewodów dochodzi we wiązce pod półką akumulatora.
Do TDS można stosować opornik 0,3 ohm. Opornik nie pali się tak bez powodu. Czasem od starości, korozji ulegnie uszkodzeniu ale najczęściej winny jest wiatrak(i). Ciężko kręcący się wiatrak(i) - możliwość że wiatrak(i) nie wystartują i opornik spalony. Często także uszkadza się szczotkotrzymacz w tych silnikach wiatraków co powoduje zetknięcie szczotek z metalowym denkiem i oczywiście zwarcie i spalenie się tego opornika. Można włożyć nowy opornik a po chwili już go nie mieć.
Jak mi ktoś jeszcze zacznie raz wypisywać głupoty to wywalę bez ostrzeżenia.
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 84
- Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
- Lokalizacja: Legionowo
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. Pod spiralką opornika, między spiralą a jednym ze styków jest wyłącznik termiczny(termik), co jak co, ale wyłącznik termiczny to ja wiem jak wygląda i do czego służy. A to że nie znam zasady działania układu chłodzenia, to inna sprawa, po to są takie miejsca jak to bym się nauczył. Nie trzeba od razu traktować człowieka jak głąba. Mimo wszystko dziękuje za wyjaśnienie zasady funkcjonowania układu chłodzenia w Kappie.
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
iniemamocny pisze:Dzięki za informacje, ale po co te nerwy? Nie rozmawiasz z jakimś gówniarzem, więc trzymaj nerwy na wodzy. .
"władza" szkodzi, czasem tak bywa.
Chyba ideą tego forum jest pomagać choćby trzeba pisać każdemu z osobna
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 84
- Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
- Lokalizacja: Legionowo
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Wiesz, ja na tak obszerne objaśnienie tej tematyki jeszcze się nie natknąłem na tym forum, czy na pewno było to już tak dokładnie wyjaśnione? (nie żebym się chciał podlizać wiceprezesowi)
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Wnioskuję z wykładu(
) iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? ;)i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków
takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody
pozdrowionka



pozdrowionka
była Lancia Kappa 2,4 TDs 1995r.
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm
bylo Renault Espace 1,9DCI 2004r.
bylo Renault Laguna 2 1,9DCI 2002r.
jest Lancia k 2.0 155KM 1996
jest Renault Laguna 3 2.0DCI 2008r. 180KM 400Nm
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Ta skrzyneczka z przekaźnikami i bezpiecznikami też nie jest wieczna ani nie jest hermetyczna i często tam sobie wilgoć działa a to sprzymierzeńca zwarć co może objawiać się włączaniem wiatraków np, wtedy najlepiej sprężone powietrze i po rozkręceniu tej skrzynki osuszanie.mikaeltdi pisze:Wnioskuję z wykładu() iż winnym pracy wentylatorów ...bez kluczyka w stacyjce... może być przekażnik ,znaczy się chodzi o skrzyneczkę na nadkolu ? ;)i dwa przekażniki nad bezpiecznikami , a co jeśli po wyjęciu takowych nadal wentylatory pracują ..wciąż bez kluczyków
takie zdażenia miało miejsce ..aktualnie jest tak jak być powinno tzn nic samo się nie włącza bez mojej zgody
![]()
pozdrowionka
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 84
- Rejestracja: 12 cze 2009, 23:30
- Lokalizacja: Legionowo
Odp: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Ja w swoim zamontowałem opornik z aukcji którą podałem i wydaje się że działa prawidłowo.
Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Witam.
Czy ktoś mógłby ostatecznie powiedzieć czy do wentylatora II bieg jest ten czujnik w termostacie (3 piny) czy jest gdzieś dodatkowy. Bo wszystko mi nadal wariuje a ten czujnik w termostacie był sprawdzany przez elektryka i jest ok? Gdzie jest ten tajemniczy czerwony czujnik?
Czy ktoś mógłby ostatecznie powiedzieć czy do wentylatora II bieg jest ten czujnik w termostacie (3 piny) czy jest gdzieś dodatkowy. Bo wszystko mi nadal wariuje a ten czujnik w termostacie był sprawdzany przez elektryka i jest ok? Gdzie jest ten tajemniczy czerwony czujnik?
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 12142
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
jeden czujnik daje impuls temperatury, wentylator załącza się w miarę potrzeby. Czerwony jest za niebieskim (w tył silnika) i daje sygnał dla ECU.
Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
Kurczę za ch....e nie mogę tego czerwonego znaleźć mam tylko 3 pin z niebieskim maziakiem. Na Saskiej powiedzieli, ze za pracę wentylatora odpowiada nie czujnik bo go nie ma ale opornica na chłodnicy BTW nowa kosztuje 130 zeta więc obecna poszła do konserwacji Mowa tu o silniku 2.0 20V z 99. Ten z plastikowym kolektorem.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Krechu
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6
Lancia Kappa 2.0 20v + LPG
AR 166 2.5 V6
Re: Kappa - Czujnik załączania wentylatora
W Kappie nie ma czujnika typowo do wentylatora, wentylatorem steruje komputer a komputer dostaje info u ciebie z tego trzypunktowego czujnika, w starszej wersji były dwa po dwa piny, niebieski i czerwony.