Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

mariuszzz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 57
Rejestracja: 14 maja 2009, 22:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: mariuszzz » 10 paź 2009, 23:33

Od jakiegos czasu zaswiecala mi sie w/w kontrolka (przewaznie na zimnym silniku i 2 razy na krotko w czasie jazdy). Jak podczas zapalonej kontrolki zgasilem silnik i po przekreceniu silnika ona nie zgasła....nie bylo mowy o odpaleniu. Myslalem ze to akumulator...niestety nie. Podpiąłem auto do kompa w ASO. Wyskoczyl jeden błąd (niestety nie pamietam symbolu P...) mechanik stwierdzil ze moze byc to przeplywomierz, zawór EGR lub przestawiony rozrzad. Przy czym to ostatnie malo prawdopodobne bo po wymianie rozrzadu zrobilem 3tys km i dopiero sie lampka pojawila. Wyczyscil zawór EGR. Przez tydzien bylo ok....dzisiaj w trasie lampka zaswiecila sie znowu. Zwrócilem uwage na temperature....po przejechaniu 100km z predkoscia 90-100 bylo 75 stopni. To chyba troche malo....myslicie ze to termostat? Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika? Zastanawiam sie tez nad czujnikiem położenia walu korbowego?

-- 11 Paź 2009, 12:03 --

dzisiaj rano auto nie odpaliło pomimo ze kontrolka zgasła. Po dwóch kręceniach paliła sie juz na stale...auto wciaz nie odpala. Macie jakies pomysły?
Lybra 1.9 JTD 115KM :)

Doodik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 280
Rejestracja: 26 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Ogrodzieniec

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Doodik » 11 paź 2009, 15:37

mariuszzz pisze: Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?
Tojest główne zadanie termostatu zeby utrzymywać temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowałby problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szukałbym jeszcze innej usterki.

mariuszzz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 57
Rejestracja: 14 maja 2009, 22:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: mariuszzz » 11 paź 2009, 16:35

Doodik pisze:
mariuszzz pisze: Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?
Tojest główne zadanie termostatu zeby utrzymywać temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowałby problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szukałbym jeszcze innej usterki.
toś mnie pocieszyl :/ a nie moze byc czasem tak ze to wlasnie przez uszkodzony termostat temperatura silnika potrzebna do uruchomienia nie jest osiągana? Czy raczej zepsuty termostat jest wynikiem innej usterki?
Lybra 1.9 JTD 115KM :)

Codee

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Codee » 11 paź 2009, 17:45

nie dogrzany silnik nie pracuje jak trzeba.

termostat do Twojej maszynki to koszt 180 - 300 pln ( takie ceny sobie liczą te bliżej 300 pln to mają zajebistą marżę)

Temperatura silnika ( oleju ) w momencie uruchomienia jest bliska temperaturze otoczenia ( zwłaszcza zimą ) no bo latem raczej zimny silnik nie ma 30'C :lol: więc termostat nie ma wpływu na rozruch auta.
Termostat trzyma temperaturę roboczą silnika 90'C ( podczas normalnej dłuższej pracy ), jeśli jest ona za duża ( nie pamiętam ale chyba 98'C ) to termostat puszcza w obieg schłodzony płyn z chłodnicy ( termostat się otwiera ) aby wyrównać silnikowi temperaturę do 90'C. Uszkodzony termostat to nie dogrzany silnik co powoduje jego szybsze zużywanie ponieważ nie ma temperatury roboczej ( z chłodnicy cały czas chłodna ciesz dostaje się do obiegu silnika i nie potrzebnie go chłodzi ).

Termostat tak otwierając się i zamykając najwyraźniej w życiu zużywa się jak opony czy inne części.


Problem z paleniem silnika na pewno nie dotyczy termostatu, ale na zimę to wymień bo zakatujesz auto jak będzie nie dogrzane.

feros
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 25 mar 2008, 0:00
Skype: feros_lj
Lokalizacja: Świecie

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: feros » 11 paź 2009, 17:54

"mariuszzz" wymień ten termostat jak najszybciej, tym bardziej przed zimą (ogrzewanie też będzie liche).

Ja nie dawno to zrobiłem, autko teraz po paru kilometrach ma 90 stopni i lepiej pracuje (z resztą tak ma być:)
Koszt ok 215 zł. Nie kupuj używanych, ani zamienników z allegro. Jak masz problem z częściami, to zgłoś się do kolegi QLO na forum.

Nawiasem mówiąc, byłeś w ASO i nic ciekawego ci nie poradzili? Ja jeździłem z popsutym termostatem trochę i nie miałem problemów z odpalaniem.
Lancia Lybra 1.9JTD SW '00 / 105KM

Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.

mariuszzz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 57
Rejestracja: 14 maja 2009, 22:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: mariuszzz » 11 paź 2009, 19:12

przed chwilą wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapaliło za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...błąd jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest właściwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i bądz tu mądry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: źle ustawiony rozrząd, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przepływomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik połozenia wału korbowego. Uzytkownik "jonio" w wątku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.
Lybra 1.9 JTD 115KM :)

Codee

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Codee » 11 paź 2009, 19:17

zrób może metodą prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty być może czujnik ok ale kabel się przetarł, stestuj zanim zapłacisz mechanikowi

mariuszzz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 57
Rejestracja: 14 maja 2009, 22:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: mariuszzz » 11 paź 2009, 19:37

Codee pisze:zrób może metodą prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty być może czujnik ok ale kabel się przetarł, stestuj zanim zapłacisz mechanikowi
fajny pomysł....tylko ze kurcze nie mam kanału a do niego jest dostep tylko od dołu :/
Lybra 1.9 JTD 115KM :)

lesny_83
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 126
Rejestracja: 22 lut 2009, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: lesny_83 » 12 paź 2009, 0:19

a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr

mariuszzz
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 57
Rejestracja: 14 maja 2009, 22:24
Lokalizacja: Wałbrzych

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: mariuszzz » 12 paź 2009, 16:38

jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?
Lybra 1.9 JTD 115KM :)

Awatar użytkownika
Aras
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 705
Rejestracja: 26 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Śląsk

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Aras » 12 paź 2009, 17:03

lesny_83 pisze:a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr
ja mam verneta założonego i póki co jest ok , ładnie trzyma temperaturkę

Awatar użytkownika
jonio
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 20
Rejestracja: 24 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Opole

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: jonio » 12 paź 2009, 17:56

mariuszzz pisze:jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?
Witam! po wymianie tego czujnika nie podpinałem sie pod examiner i wszytko gra.

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12273
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Dudi » 12 paź 2009, 18:34

mariuszzz pisze:przed chwilą wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapaliło za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...błąd jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest właściwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i bądz tu mądry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: źle ustawiony rozrząd, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przepływomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik połozenia wału korbowego. Uzytkownik "jonio" w wątku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.
Kolego w tym wątku oraz w tym wątku znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania. Po objawach na pewno masz padnięty czujnik położenia wału korbowego.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: aro » 12 paź 2009, 20:16

Mam taki sam silnik w 156 i mi temp rzadko dochodzi do 75. Ale podobno wskaźnik kabinowy przekłamuje. Ten termostat otwiera się w granicach 78 - 82st. C (orginał), a jego pełne otwarcie następuje ok. 88st. C

Jezeli ktoś pragnie mogę sprawdzic dokładne dane.

Codee

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?

Post autor: Codee » 12 paź 2009, 20:19

nie może przekłamywać bo optymalna temperatura przy silnika wysokoprężnego to 90'C
Jakby termostat się wcześniej otwierał to silnik nigdy by optymalnie nie pracował


Pewne jest że w zależności od rodzaju samochodu termostat otwiera się w granicach 80'C - 98'C

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”