Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Od jakiegos czasu zaswiecala mi sie w/w kontrolka (przewaznie na zimnym silniku i 2 razy na krotko w czasie jazdy). Jak podczas zapalonej kontrolki zgasilem silnik i po przekreceniu silnika ona nie zgasła....nie bylo mowy o odpaleniu. Myslalem ze to akumulator...niestety nie. Podpiąłem auto do kompa w ASO. Wyskoczyl jeden błąd (niestety nie pamietam symbolu P...) mechanik stwierdzil ze moze byc to przeplywomierz, zawór EGR lub przestawiony rozrzad. Przy czym to ostatnie malo prawdopodobne bo po wymianie rozrzadu zrobilem 3tys km i dopiero sie lampka pojawila. Wyczyscil zawór EGR. Przez tydzien bylo ok....dzisiaj w trasie lampka zaswiecila sie znowu. Zwrócilem uwage na temperature....po przejechaniu 100km z predkoscia 90-100 bylo 75 stopni. To chyba troche malo....myslicie ze to termostat? Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika? Zastanawiam sie tez nad czujnikiem położenia walu korbowego?
-- 11 Paź 2009, 12:03 --
dzisiaj rano auto nie odpaliło pomimo ze kontrolka zgasła. Po dwóch kręceniach paliła sie juz na stale...auto wciaz nie odpala. Macie jakies pomysły?
-- 11 Paź 2009, 12:03 --
dzisiaj rano auto nie odpaliło pomimo ze kontrolka zgasła. Po dwóch kręceniach paliła sie juz na stale...auto wciaz nie odpala. Macie jakies pomysły?
Lybra 1.9 JTD 115KM 

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Tojest główne zadanie termostatu zeby utrzymywać temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowałby problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szukałbym jeszcze innej usterki.mariuszzz pisze: Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
toś mnie pocieszyl :/ a nie moze byc czasem tak ze to wlasnie przez uszkodzony termostat temperatura silnika potrzebna do uruchomienia nie jest osiągana? Czy raczej zepsuty termostat jest wynikiem innej usterki?Doodik pisze:Tojest główne zadanie termostatu zeby utrzymywać temperatue silnika na odpowiednim poziomie , wiec w tej kwestii napewno do wymiany, ale sam termostat nie powodowałby problemów z uruchomieniem silnika zatem tutaj szukałbym jeszcze innej usterki.mariuszzz pisze: Tylko czy termostat moze byc winny niedogrzewania sie silnika?
Lybra 1.9 JTD 115KM 

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
nie dogrzany silnik nie pracuje jak trzeba.
termostat do Twojej maszynki to koszt 180 - 300 pln ( takie ceny sobie liczą te bliżej 300 pln to mają zajebistą marżę)
Temperatura silnika ( oleju ) w momencie uruchomienia jest bliska temperaturze otoczenia ( zwłaszcza zimą ) no bo latem raczej zimny silnik nie ma 30'C
więc termostat nie ma wpływu na rozruch auta.
Termostat trzyma temperaturę roboczą silnika 90'C ( podczas normalnej dłuższej pracy ), jeśli jest ona za duża ( nie pamiętam ale chyba 98'C ) to termostat puszcza w obieg schłodzony płyn z chłodnicy ( termostat się otwiera ) aby wyrównać silnikowi temperaturę do 90'C. Uszkodzony termostat to nie dogrzany silnik co powoduje jego szybsze zużywanie ponieważ nie ma temperatury roboczej ( z chłodnicy cały czas chłodna ciesz dostaje się do obiegu silnika i nie potrzebnie go chłodzi ).
Termostat tak otwierając się i zamykając najwyraźniej w życiu zużywa się jak opony czy inne części.
Problem z paleniem silnika na pewno nie dotyczy termostatu, ale na zimę to wymień bo zakatujesz auto jak będzie nie dogrzane.
termostat do Twojej maszynki to koszt 180 - 300 pln ( takie ceny sobie liczą te bliżej 300 pln to mają zajebistą marżę)
Temperatura silnika ( oleju ) w momencie uruchomienia jest bliska temperaturze otoczenia ( zwłaszcza zimą ) no bo latem raczej zimny silnik nie ma 30'C

Termostat trzyma temperaturę roboczą silnika 90'C ( podczas normalnej dłuższej pracy ), jeśli jest ona za duża ( nie pamiętam ale chyba 98'C ) to termostat puszcza w obieg schłodzony płyn z chłodnicy ( termostat się otwiera ) aby wyrównać silnikowi temperaturę do 90'C. Uszkodzony termostat to nie dogrzany silnik co powoduje jego szybsze zużywanie ponieważ nie ma temperatury roboczej ( z chłodnicy cały czas chłodna ciesz dostaje się do obiegu silnika i nie potrzebnie go chłodzi ).
Termostat tak otwierając się i zamykając najwyraźniej w życiu zużywa się jak opony czy inne części.
Problem z paleniem silnika na pewno nie dotyczy termostatu, ale na zimę to wymień bo zakatujesz auto jak będzie nie dogrzane.
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
"mariuszzz" wymień ten termostat jak najszybciej, tym bardziej przed zimą (ogrzewanie też będzie liche).
Ja nie dawno to zrobiłem, autko teraz po paru kilometrach ma 90 stopni i lepiej pracuje (z resztą tak ma być:)
Koszt ok 215 zł. Nie kupuj używanych, ani zamienników z allegro. Jak masz problem z częściami, to zgłoś się do kolegi QLO na forum.
Nawiasem mówiąc, byłeś w ASO i nic ciekawego ci nie poradzili? Ja jeździłem z popsutym termostatem trochę i nie miałem problemów z odpalaniem.
Ja nie dawno to zrobiłem, autko teraz po paru kilometrach ma 90 stopni i lepiej pracuje (z resztą tak ma być:)
Koszt ok 215 zł. Nie kupuj używanych, ani zamienników z allegro. Jak masz problem z częściami, to zgłoś się do kolegi QLO na forum.
Nawiasem mówiąc, byłeś w ASO i nic ciekawego ci nie poradzili? Ja jeździłem z popsutym termostatem trochę i nie miałem problemów z odpalaniem.
Lancia Lybra 1.9JTD SW '00 / 105KM
Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.
Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
przed chwilą wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapaliło za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...błąd jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest właściwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i bądz tu mądry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: źle ustawiony rozrząd, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przepływomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik połozenia wału korbowego. Uzytkownik "jonio" w wątku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik połozenia wału korbowego. Uzytkownik "jonio" w wątku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.
Lybra 1.9 JTD 115KM 

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
zrób może metodą prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty być może czujnik ok ale kabel się przetarł, stestuj zanim zapłacisz mechanikowi
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
fajny pomysł....tylko ze kurcze nie mam kanału a do niego jest dostep tylko od dołu :/Codee pisze:zrób może metodą prób - odepnij ten czujnik i zobacz efekty być może czujnik ok ale kabel się przetarł, stestuj zanim zapłacisz mechanikowi
Lybra 1.9 JTD 115KM 

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr
pozdr
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?
Lybra 1.9 JTD 115KM 

Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
ja mam verneta założonego i póki co jest ok , ładnie trzyma temperaturkęlesny_83 pisze:a ja mam pytanie czy termostat vernet jest ok czy lepiej dolozyc do behr?
pozdr
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Witam! po wymianie tego czujnika nie podpinałem sie pod examiner i wszytko gra.mariuszzz pisze:jeszcze jedno male pytanko: gdyby to jednak byl ten czujnik to po wymianie trzeba cos zmieniac poprzez examiner w ASO?
- Dudi
- Członek Zarządu LKP
- Posty: 12273
- Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- Kontakt:
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Kolego w tym wątku oraz w tym wątku znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania. Po objawach na pewno masz padnięty czujnik położenia wału korbowego.mariuszzz pisze:przed chwilą wrócilem z trasy...podczas jazdy wszystko ok ale auto zapaliło za 3 razem dopiero. Wiem ze termostat do wymiany na pewno bo znow po 100km mialem góra 75 stopni. No ale skoro to nie on jest przyczyna nie odpalania auto to co? Znalazlem wlasnie papiery z komputera...błąd jaki wyskoczyl to "P1320 - synchronizacja faza/ obroty". Prawdopodobne przyczyny: - okablowanie czujnika fazy; - okablowanie czujnika obrotów; - regulacja silnika nie jest właściwa; - czujnik obrotów popsuty; - czujnik fazy popsuty; - cantralka wtryskiwacza popsuta. No i bądz tu mądry....diagnosta powiedzial to co napisalem wyzej: źle ustawiony rozrząd, EGR (wyczyscil go i lipa-tydzien bylo dobrze) lub przepływomierz.
Zastanawiam sie bardzo mocno czy to nie czujnik połozenia wału korbowego. Uzytkownik "jonio" w wątku >viewtopic.php?f=14&t=28679&p=302590&hilit=kontrolka+silnika+termostat#p302590 mial bardzo podobne objawy do moich.
- aro
- Klubowicz
- Posty: 1998
- Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
- Imię: Arek
- Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
Mam taki sam silnik w 156 i mi temp rzadko dochodzi do 75. Ale podobno wskaźnik kabinowy przekłamuje. Ten termostat otwiera się w granicach 78 - 82st. C (orginał), a jego pełne otwarcie następuje ok. 88st. C
Jezeli ktoś pragnie mogę sprawdzic dokładne dane.
Jezeli ktoś pragnie mogę sprawdzic dokładne dane.
Odp: Lybra - kotrolka silnika - termostat czy czujnik?
nie może przekłamywać bo optymalna temperatura przy silnika wysokoprężnego to 90'C
Jakby termostat się wcześniej otwierał to silnik nigdy by optymalnie nie pracował
Pewne jest że w zależności od rodzaju samochodu termostat otwiera się w granicach 80'C - 98'C
Jakby termostat się wcześniej otwierał to silnik nigdy by optymalnie nie pracował
Pewne jest że w zależności od rodzaju samochodu termostat otwiera się w granicach 80'C - 98'C