Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Znalazłeś, widziałeś lub wiesz gdzie stoi jakaś Lancia, zdezelowana, na szrocie czy gdzieś w stodole... podziel się z nami tą informacją.
Znasz jakąś ciekawą stronę internetową poświęconą Lancii? Podziel się z nami dodając tutaj jej adres!
Tylko odnośniki dotyczące Lancii lub blisko z nią spokrewnione.
W dziale nie zamieszczamy linków do ogłoszeń, które za jakiś czas stracą ważność!
Awatar użytkownika
broker
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3116
Rejestracja: 04 paź 2009, 22:53
Lokalizacja: Gdynia

Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: broker » 26 lip 2010, 23:43

Niestety nic jeszcze nie mówią o takiej skrzyni dla Delty

Wiosną przyszłego roku pod maski Alf Romeo Mito i Giulietty trafią dwusprzęgłowe skrzynie biegów.

Po dość długim okresie monopolu koncernu Volkswagena także inni producenci włączają do swojej oferty dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Własną konstrukcję chce także zaoferować Fiat, proponując ją jako jedną z opcji w modelach Alfa Romeo.
:link:
Lancia Delta III, 1.4 multiair 140 KM, Colore Nero Magma
Fiat Punto Evo, 1.4 77 KM

Awatar użytkownika
broker
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3116
Rejestracja: 04 paź 2009, 22:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: broker » 26 lip 2010, 23:47

Skrzynia biegów Alfa TCT

Nowatorska skrzynia biegów ?Alfa TCT" (Twin Clutch Transsmision) to najnowsza automatyczna dwu-sprzęgłowa, skrzynia biegów o sześciu przełożeniach.
Rozwijana przez FPT (Fiat Powertrain Technologies), nowa skrzynia biegów składa się, zgodnie z założeniem, z dwóch równoległych skrzyni, każdej z własnym sprzęgłem, co pozwala na włączenie następnego biegu, podczas gdy poprzedni jest dalej włączony. Bieg zmienia się więc poprzez prostą, stopniową zmianę odpowiednich sprzęgieł, gwarantując ciągły napęd. W efekcie dostajemy znacznie wyższy poziom komfortu i sportowego charakteru niż ten dostarczany przez standardowe skrzynie automatyczne (z przekładnią hydrokinetyczną), a jednocześnie poczucie wyższego sportowego stylu w porównaniu z manualnymi, elektrycznie pobudzanymi skrzyniami biegów, co pokazuje szybsza zmiana biegów, możliwość wyboru pomiędzy trybem manualnym i automatycznym oraz praktycznie zerowe starty energii podczas przełączania biegu.
Wysoka wydajność i połączenie z systemem Start&Stop, nieobecne dotychczas na rynku, pozwalają na nadzwyczajne obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin o ponad 10% w stosunku do standardowych napędów hydraulicznych z przekładnią hydrokinetyczną.
Praca skrzyni Alfa TCT wyróżnia się maksymalną interakcją z systemami pojazdu. By zapewnić najwyższe osiągi na drodze w zależności od warunków i działań kierowcy, skrzynia biegów współgra z hamulcami, sterowaniem silnika, selektorem Alfa DNA, systemem Start&Stop, sterowaniem oraz systemami sterowania stabilnością pojazdu. Dzięki szybkości, z jaką zmieniane są parametry, skrzynia biegów może na przykład zmienić prędkość zmiany biegu, zarządzać momentem obrotowym (np. na drogach o kiepskiej przyczepności) oraz może pracować całkowicie automatycznie bądź jako sekwencyjna manualna skrzynia biegów skupiając się głównie na obniżeniu zużycia paliwa.
Szczególną cechą Alfa TCT jest fakt, że jest to automatyczna dwusprzęgłowa sucha skrzynia biegów, co gwarantuje nie tylko najwyższą wydajność pod względem zużycia paliwa wśród automatycznych napędów, ale także pozawala na szczególnie kompaktową budowę i zmniejszoną wagę. Dzięki tym cechom, ten napęd może być zastosowany także w samochodach kompaktowych.
Jeśli porównamy sprzęgła suche z mokrymi, możemy powiedzieć, że te pierwsze marnują energię tylko podczas fazy obrotowej zmiany biegu i fazy pick-up, podczas gdy sprzęgła mokre, które zawsze działają w kąpieli olejowej, doznają strat energii spowodowanych przez lepkość, tak jak standardowe skrzynie automatyczne, nawet gdy nie wykonują pracy. Co więcej, wymagają one wymuszonego chłodzenia, a więc zużycia energii, by mogła działać ich pompa olejowa (nieobecna przy sprzęgłach suchych). Ponadto, mokra skrzynia biegów wymaga około 4,8 litra oleju więcej od wersji suchej, z tych samych przyczyn (przez co występuje dodatkowy wzrost wagi i start z powodu rozprysku). Po dodaniu tych wszystkich rzeczy, wydajność suchych napędów jest o około 6% wyższa niż takich samych napędów mokrych, jeśli chodzi o zużycie. Zalety suchych sprzęgieł zawierają też niższe koszty działania i serwisowania z powodu prostszej konstrukcji.
Skrzynia biegów Alfa TCT jest sterowana przez dźwignię charakteryzującą się precyzyjnymi i ergonomicznymi ruchami, która może być połączona z przyciskami za kierownicą zapewniając sportową i ujmującą jazdę.
Wreszcie, warto zanotować, że nowa skrzynia biegów Alfa TCT szczyci się aż 23 publicznymi patentami w 3 dziedzinach: sterowanie skrzynią, mechanika skrzyni i urządzenie wykonawcze.

:link:
Lancia Delta III, 1.4 multiair 140 KM, Colore Nero Magma
Fiat Punto Evo, 1.4 77 KM

Awatar użytkownika
broker
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3116
Rejestracja: 04 paź 2009, 22:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: broker » 27 lip 2010, 8:52

Sporo poczytałem w necie o tych skrzyniach i wniosek dla mnie jest taki, że jest tylko kwestią czasu kiedy automaty wyprą manuale w Europie. Opinie użytkowników i ekspertów są są więcej niż pozytywne.
Do tej pory było kilka elementów zniechęcających do automatów w klasie popularnej:
1 cena
2 osiągi
3 zużycie paliwa
4 kultura pracy
5 obsługa serwisowa (olej)

Przy skrzyni suchej, dwusprzęglowej pozostaje kwestia...... ceny.
Osiągi, zużycie paliwa w skrzyni DSG (VW, Skoda, Seat) są identyczne jak w manualnej lub nawet lepsze (!) a szybkość zmiany biegów lepsza bez cienia wątpliwości. Wygoda w jeździe miejskiej poza dyskusją. Tylko cena - 10 tys pln na górkę.
Ale z czasem ceny muszą spaść, tym bardziej, że takie skrzynie oferuje też Ford, Mitsubishi a od tego roku Renault. Wszyscy producenci w to w chodzą, Fiat od wiosny 2011 zaczyna w AR.
Lancia Delta III, 1.4 multiair 140 KM, Colore Nero Magma
Fiat Punto Evo, 1.4 77 KM

Awatar użytkownika
lulu85
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1390
Rejestracja: 09 cze 2009, 21:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: lulu85 » 27 lip 2010, 10:08

Od dwóch lat jeżdżę codziennie DSG więc co nieco mogę powiedzieć.
Skrzynia faktycznie działa bajka, szczególnie w trybie sport albo na sekwencji z manetkami za kierownicą - jeżeli ktoś jeździ bardzo dynamicznie to skrzynia i sekwencja go zadziwi bardzo miło.
Co 60 tyś. producent zaleca w niej zmianę oleju - tak też zrobiłem na IV przeglądzie no i do 90 kilku tyś. km. na razie absolutnie nic złego się nie dzieje. Olej faktycznie dosyć drogi - ok. 600-700 pln. (ASO)
Skrzynia z 2008 roku - była do tej pory jedna akcja serwisowa związana z działaniem sterownika w zimie.
Spalanie - rzeczywiście auto potrafi spalić mniej niż manual.
Najmniejsze spalanie średnie po trasie jakie uzyskałem jadąc spokojnie z klimatyzacją - 4.5 litra / 100 km.
Lejąc dobre paliwo i jadąc bardzo dynamicznie raz udało mi się uzyskać 5.6 litra / 100 km.
Natomiast zazwyczaj po trasie mam spalanie rzędu od 6 do 7 litrów ale rzadko kiedy mam wtedy średnią poniżej 100 km/h. na całą trasę więc super.
W mieście - nie wiem ile pali bo ja akurat nie mam normy paliwowej więc nie kontroluję tego - myślę że jak na moją nogę koło 11 , kilka razy jechałem w miarę spokojnie po W-wie i spalanie to ok. 8 litrów z klimatyzacją auto.

Minusy:
- czasem redukcja kickdown jak dla mnie sobie nie radzi ale z tego się korzysta tak rzadko że można zapomnieć przy trybie sport
- nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
- czasem stojąc pod górkę i wrzucając z Drive na Park i potem na odwrót z Park na Drive drążek wchodzi baaardzo ciężko, jeżdzę na auto holdzie więc tutaj problemu nie ma ale jak ktoś ma inny styl jazdy to będzie narzekał

Naprawdę warto dodać to do ceny auta i zakupić z tymi automatami dwusprzęgłowymi, myślę że następne auto prywatne będę szukał z podobną do DSG skrzynią
Były :
Kappa TDS, Kappa 2.0 20vt, Kappa JTD

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: tomek » 27 lip 2010, 10:37

Popieram opinie o DSG
mam mala uwage
lulu85 pisze: - nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
To akurat drobny szczegol, mi przeszkadza tryb wlaczania trybu sport. Jest on jako 'najnizszy' na drazku biegow:
P<>R<>D<>S
Wlaczajac D zdarza mi sie dosc czesto wrzucic S :(
W BMW w zwyklej sekwencji bylo to fajnie rozwiazane. S zalaczal sie gdy przesunales drazek biegow do trybu manualnego. Za to manualny zalaczal sie po pierwszej zmianie biegu w gore lub w dol.
Moj przebieg to ~50000 i za chwile wymiana oleju w DSG.
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Awatar użytkownika
lulu85
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1390
Rejestracja: 09 cze 2009, 21:31
Lokalizacja: Warszawa

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: lulu85 » 27 lip 2010, 20:13

tomek pisze:Popieram opinie o DSG
mam mala uwage
lulu85 pisze: - nie za bardzo podoba mi się tryb przełączania skrzyni biegów w sekwencję, bardzo łatwo można niepostrzeżenie trącić drążek zmiany biegów i zazwyczaj zauważam to dopiero jak silnik wyje i przeciągam bieg.
To akurat drobny szczegol, mi przeszkadza tryb wlaczania trybu sport. Jest on jako 'najnizszy' na drazku biegow:
P<>R<>D<>S
Wlaczajac D zdarza mi sie dosc czesto wrzucic S :(
W BMW w zwyklej sekwencji bylo to fajnie rozwiazane. S zalaczal sie gdy przesunales drazek biegow do trybu manualnego. Za to manualny zalaczal sie po pierwszej zmianie biegu w gore lub w dol.
No właśnie , kwestia przyzwyczajenia ;)
To akurat podoba mi się bo przy wyprzedzaniu można zrobić szybki myk cyk i jedziemy z D na S
tomek pisze:Moj przebieg to ~50000 i za chwile wymiana oleju w DSG.
W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
Były :
Kappa TDS, Kappa 2.0 20vt, Kappa JTD

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: tomek » 28 lip 2010, 8:12

lulu85 pisze: W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
I tego bede sie trzymal :)
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Awatar użytkownika
broker
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3116
Rejestracja: 04 paź 2009, 22:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: broker » 15 wrz 2010, 12:27

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów

:link:
Lancia Delta III, 1.4 multiair 140 KM, Colore Nero Magma
Fiat Punto Evo, 1.4 77 KM

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: Nat » 15 wrz 2010, 12:30

broker pisze:Sporo poczytałem w necie o tych skrzyniach i wniosek dla mnie jest taki, że jest tylko kwestią czasu kiedy automaty wyprą manuale w Europie. Opinie użytkowników i ekspertów są są więcej niż pozytywne.
A ja jeżdżę dwoma autami - jednym z dwusprzęgłowym automatem, drugim z manualem i powiem tak: przyjemność z jazdy - manual. Wygoda jazdy - dwusprzęgło.
Więc nie podzielam opinii, że automaty wyprą manuale. Natomiast jest pewne, że będą mniej niszowe w Europie, niż teraz. Stana się popularniejsze.

A może prędzej doczekamy się aut elektrycznych - być może nawet zupełnie bez skrzyni biegów...
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
broker
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3116
Rejestracja: 04 paź 2009, 22:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: broker » 15 wrz 2010, 12:37

nie jezdzilem co prawda automatem dwusprzeglowym, ale klasycznym (lexus) i tez sklaniam sie do opini co do przyjemnosci z jazdy.
tzn w trasie zdecydowanie wolę manual, w miescie automat.
Lancia Delta III, 1.4 multiair 140 KM, Colore Nero Magma
Fiat Punto Evo, 1.4 77 KM

Awatar użytkownika
Skalniak71
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 501
Rejestracja: 20 gru 2009, 9:56
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: Skalniak71 » 15 wrz 2010, 13:42

broker pisze:nie jezdzilem co prawda automatem dwusprzeglowym, ale klasycznym (lexus) i tez sklaniam sie do opini co do przyjemnosci z jazdy.
tzn w trasie zdecydowanie wolę manual, w miescie automat.
Pełna zgoda. Również jeździłem tradycyjnym automatem w Alfie 166. Jeżeli chodzi o frajdę, to manual bije na łeb automaty. Nie wiem jak sytuacja wygląda ze skrzynią Selespeed w Alfie(łopatki) może to też być ciekawa zabawka. Automat nawet w trybie sport nie jest przyjemny bardziej od manuala.

Każdy oczekuje czego innego po samochodzie. Kupujesz limuzyne (A8 7-er S-klasse) nie spojrzysz za manualem (chyba już niestosowane w nowych modelach) bo po prostu idziesz na komfort. Auto sportowe - manual/chyba że łopatki(których jeszcze nie doświadczyłem).
Bella !Lancia Kappa 3.0 V6 95' Bella#2 Alfa Romeo 166 2.4 jtd 05'
Obrazek ObrazekObrazek Obrazek

Boorek

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: Boorek » 15 wrz 2010, 13:52

nie jeździłem nigdy z DSG opinie super, ciekawe co będzie za 5 czy 10 lat... A jak wygląda sprawa elementów eksploatacyjnych? wymienia się tylko olej czy np. sprzęgła jak w manualu? Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: Nat » 15 wrz 2010, 14:06

Przy okazji ciekawostka-kto wymyślił skrzynie dwusprzęgłowe?
Francuz, Adolphe Kégresse, jeszcze przed... II Wojną Światową.
A dla VW to nie Niemcy, lecz Amerykanie, konkretniej firma BorgWarner buduje i dostarcza DSG.
Więcej jest tutaj: :link:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: tomek » 28 paź 2010, 14:15

tomek pisze:
lulu85 pisze: W Warszawie koszt przeglądu przy 60.000 był bodajże 2.400 pln. ale z tego co widziałem jak opisywałeś koszty będzie raczej sporo taniej
I tego bede sie trzymal :)
Moj koszt:
Materialy
olej, olej skrzyni, filtry: oleju, filtr skrzyni, kabinowy, paliwa, dolewka plynu chlodzacego - 857,96

Robocizna:
495 zl.

Razem po 60 000: 1352,96 zl.
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5431
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Post autor: Tomzik » 02 lis 2010, 14:32

Ja się karnąłem F430 ze skrzynią dwusprzęgłową ze sterowaniem łopatkami oraz możliwością jazdy na "prawdziwym" automacie.

Powiem tak- przenigdy dotąd nie kierowałem automatem, włączyłem na chwilę. Jakoś dziwnie ;) Po chwili wrzuciłem manuala z łopatkami- jeden z najlepszych patentów motoryzacyjnych. Na skrzyżowaniach jak automat, po prostu dusisz hebel i się samo wysprzęgla. Mimo wszystko jednak sam decydujesz o wyborze przełożenia, co więcej- nie odrywasz łap od kiery a sama zmiana trwa błyskawicznie. A najbardziej miodne są dohamowania do zakrętu czy skrzyżowania- po kolei schodzi się z biegów. Miałem namiastkę bolidu F1 : buja w oblokach :

Za taką skrzynię oddałbym dużo, w tym całkowicie wywalił typowego manuala, bo frajda z jazdy jaką daje nie umywa się do porządnych, szybkich "łopatek".

Cóż- mimo wszystko Ferrari trochę za niskiena nasze drogi, trzeba celować w rodzinne Quattroporte z taką skrzynią ;)
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Znalezione & Linkownia :::”