Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stuki

Alan

Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stuki

Post autor: Alan » 11 lip 2011, 22:08

Sympatyczni Panowie,od jakiegoś czasu popiskiwał mi pasek w kapiszonie.Ale zakładając ze jakiś her Szulc wymienił alternator (bo jest nowy),domyśliłem się że na pewno nie założyli oryginalnego koła pasowego z tds.Z braku czasu temat odpuściłem, niemniej dziś w drodze powrotnej przy odpalaniu pojawiły się dosyć nieprzyjemne głośnie stuki,coś w rodzaju jakby pasek się wystrzępił i uderzał o jakieś elementy.Sprawdziłem i owszem odgłosy dobiegały z okolicy mikropaska,ale nie widać żadnych jego uszkodzeń.Niemniej zauważyłem że napinacz dostaje szału a sam pasek dosyć mocno skacze.

Wieczorkiem rozebrałem osłony aby obadać co jest i tak:

Brak na alternatorze koła z tłumikiem drgań(tak jak przypuszczałem)
Pasek ma mocno zużyte wewnętrzne płaszczyzny,co tłumaczy szaleństwa napinacza i skakanie paska ale czy tłumaczy głośne trzaski?
Trzaski ustępują po kilku nastu sekundach pracy lub po przegazowaniu,gdzieś na forum czytałem że jest to objaw uszkodzenia koła pasowego.Sprawdzałem koło główne nie ma śladów uszkodzeń.

Tak zachowuje się pasek i napinacz (trzaski jak na złość nie chciały wystąpić na wizji)


Uszkodzenia paska:

Obrazek

Obrazek


koło pasowe alternatora:

Obrazek


Obrazek

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4042
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: volf » 11 lip 2011, 23:20

Ten napinacz to u mnie też tak chodzi na wolnych obrotach, może jest po prostu zużyty pasek i stąd piski.
W jakim stanie jest napinacz, konkretnie chodzi o to czy nie jest nieco zużyty (wyrobiony) sworzeń (to to przykręcone do bloku imbusem), wtedy następuje przekoszenie rolki prowadzącej i następuje spychanie paska z kółka alternatora czemu towarzyszy specyficzny dźwięk.
KAPPA TDS & JTD

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 11 lip 2011, 23:41

W jakim jest stanie nie wiem,zdjąłem osłony by zobaczyć co tam się dzieje.Prawdę powiedziawszy nawet nie wiedziałem jak ów pasek zdjąć :) Przed wyjazdem byłem u mechanika zapytać o wymianę tego koła pasowego na alternatorze,stwierdził że to w 3du$y roboty...bo półoś trzeba zdemontować i alternator wyciągnąć...coś chyba ściemnia.A że czasu nie miał,to odłożyłem to na czas po urlopie.

Piski mnie nie martwią bardziej te stuki,i to tylko jeśli auto troszkę postoi,jak zgaszę i zaraz odpalę to nic,ale postoi z 15 minut i już są.

Czy tam powinna być taka rolka? :

Obrazek

Awatar użytkownika
MiroMiglia
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1553
Rejestracja: 06 sie 2007, 0:00
Imię: Mirek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: MiroMiglia » 12 lip 2011, 7:37

Witam.
Wszystko wskazuje na zużycie napinacza,tak jak sugeruje Volf.
Piski paska to pierwszy objaw , natomiast stuki to już efekt wyrobienia tulejek w napinaczu , na krótko pomogłoby większe napięcie rolki regulacyjnej , tej po prawej stronie na dole , ale to i tak doprowadzi do zsuwania paska z koła alternatora i w efekcie do jego PRZECIĘCIA !
A wtedy to już tylko laweta , nie radziłbym więc tego bagatelizować .
Coś mi się wydaje że będę chyba musiał zająć się regeneracją tych napinaczy bo cena nowego od 320 pln się zaczyna .
Pozdrawiam Miro.

Delta II HPE 2.0T 16V swap - I miejsce Miss 2011 , II miejsce Miss 2014
Beta Coupe 2.0 76' - dla znajomych -Feniks :-)
Zeta 02' 2.0T 8V
Fiat Coupe 96' 2.0T 16V
tel. 501 077 356

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 12 lip 2011, 8:06

Miro nie bagatelizuję,w żadnym razie.

Awatar użytkownika
goldixll
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1538
Rejestracja: 16 lut 2009, 0:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: goldixll » 12 lip 2011, 11:30

Alan pisze:W jakim jest stanie nie wiem,zdjąłem osłony by zobaczyć co tam się dzieje.Prawdę powiedziawszy nawet nie wiedziałem jak ów pasek zdjąć :) Przed wyjazdem byłem u mechanika zapytać o wymianę tego koła pasowego na alternatorze,stwierdził że to w 3du$y roboty...bo półoś trzeba zdemontować i alternator wyciągnąć...coś chyba ściemnia.A że czasu nie miał,to odłożyłem to na czas po urlopie.

Piski mnie nie martwią bardziej te stuki,i to tylko jeśli auto troszkę postoi,jak zgaszę i zaraz odpalę to nic,ale postoi z 15 minut i już są.

Czy tam powinna być taka rolka? :

Obrazek

Jak pomyślę i wrócę do czasów swojego tdsa ;) to też miałem przygodę z trzaskami i skaczącym paskiem micro. U mnie główne koło pasowe było pełne (tzn bez gumy) i rolka na alternatorze była metalowo - gumowa. Mechanik twierdził że występowały dwa typy : albo koło na wale gumowo-metalowe i pełne koło na alternatorze, lub koło na wale pełne a metalowo - gumowe na alternatorze. Także wydaje się że alternator masz w porządku.

U mnie z racji tego że jakiś czas jeździłem z uszkodzonym ( zapieczonym) napinaczem musiałem wymienić praktycznie wszystkie koła (głównego tylko nie ruszałem) i rolki bo od wibracji szlak je trafił. :|

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 13 lip 2011, 8:08

Wczoraj zdemontowałem pasek,wszystkie rolki pracują bez oporów,zgrzytów i luzów.Napinacz nie ma żadnych luzów bocznych na tulei,sprzężna jest mocna jak diabli.Będzie problem z założeniem nowego :) Goldix mówisz że były dwa rodzaje? eper też coś pokazuje że była jakaś zmian a koła pasowego.Może właśnie dlatego nie mam na kole alternatora?

Awatar użytkownika
MiroMiglia
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1553
Rejestracja: 06 sie 2007, 0:00
Imię: Mirek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: MiroMiglia » 13 lip 2011, 11:18

Alan pisze:Napinacz nie ma żadnych luzów bocznych na tulei,sprzężna jest mocna jak diabli.Będzie problem z założeniem nowego :)
Napinacz proponuję rozebrać , tam gdzie jest śruba inbusowa ,bo może być pełno brudu przez wytarte o-ringi i nie wyczujesz wtedy luzu .
Przy zakładaniu nowego paska nałóż klucz z nasadką 32 mm i dżwignij go za pomocą lewarka hydraulicznego , powinien Ci elegancko zluzować całość i napnij prawą rolkę (tę z otworkami ) przynajmniej do takiej pozycji jak masz na zdjęciu .

Delta II HPE 2.0T 16V swap - I miejsce Miss 2011 , II miejsce Miss 2014
Beta Coupe 2.0 76' - dla znajomych -Feniks :-)
Zeta 02' 2.0T 8V
Fiat Coupe 96' 2.0T 16V
tel. 501 077 356

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 13 lip 2011, 17:28

Miro,dzięki za cenne rady :)

Okazało się że napinacz jest w dobrym stanie,musiał być "niedawno" wymieniany.Po założeniu nowego paska wszystko wróciło do normy.Jakby ktoś nie wiedział jaki pasek potrzebny to 6PK 1733 pasuje idealnie :)

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 16 lip 2011, 19:07

No i pasek powiedział nara....wytrzymał 4 dni i się rozpadł :/ WTF?

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 17 lip 2011, 20:25

Obrazek

Taki babol zrobił się po czterech dniach eksploatacji :/

argenta67

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: argenta67 » 17 lip 2011, 20:43

Zdjęcie koła ze sprzęgłem zamieściłeś, a do samochodu zamontowałeś :?: nie, to piski będą ciągle i pasek też ma prawo się rwać.

Obrazek
Ponadto widać na tym zdjęciu źle naciągnięty pasek i oczywiście brak sprzęgła.

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 17 lip 2011, 20:50

Pawle,to zdjęcie przedstawia pasek przed wymianą.Koła nie zamontowałem bo napisano mi tu że występowały dwa typy z tłumikiem drgań na alternatorze lub na głównym kole pasowym.Ta informacja dała mi pewność że wszystko mam jak należy.Pawle,czemu uważasz że pasek jest źle założony?Założyłem nowy tak samo więc gdzie błąd?

Dodam że po wymianie paska,była cisza i żadnych pisków.

argenta67

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: argenta67 » 17 lip 2011, 21:10

Alan pisze:Pawle,to zdjęcie przedstawia pasek przed wymianą.Koła nie zamontowałem bo napisano mi tu że występowały dwa typy z tłumikiem drgań na alternatorze lub na głównym kole pasowym.Ta informacja dała mi pewność że wszystko mam jak należy.Pawle,czemu uważasz że pasek jest źle założony?Założyłem nowy tak samo więc gdzie błąd?

Dodam że po wymianie paska,była cisza i żadnych pisków.
Zawsze nowa guma będzie cicha, ale to na krótki czas. W "ON" zawsze na alternatorze musi być sprzęgło, otwory na napinaczu i obudowie muszą się pokrywać.

Alan

Re: Kappa TDS - piszczący pasek, napinacz i nieprzyjemne stu

Post autor: Alan » 17 lip 2011, 21:15

Widzisz,szkoda że nie zabrałeś głosu wcześniej.Zaoszczędziłbym sobie i kasy i roboty.Co do otworów,to pewnie chodzi o ten nad rolka napinacza.Po wymianie paska się pokrywały.Zwróciłem uwagę bo zastanawiało mnie na jakiego czorta one tam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”