kaeres pisze:
Wiem jedynie, że sprawność silnika spalinowego to jest stosunek energii oddanej przez silnik do energii pobranej w postaci paliwa.
Wiele zależy od zastosowanej instalacji LPG, która spowoduje tak czy siak większe straty energii niż silnik bez tej instalacji.
KGB pisze:
przy okazji sie czegos dowiesz : gaz ma wieksza wartosc opalowa niz benzyna ,mieszanka stechiometryczna gazu cieklego ma wieksza wartosc opalowa niz mieszanka stechiometryczna benzyny - o oleju napedowym nie wspominajac.
Są to wielkości, które jakoś nie wpływają znacząco na odmienną pracę silnika.
Wartość opałowa LPG jest większa niż Pb czy ON - tego też nie podważam.
LPG ma ok. 46-50MJ/kg, Pb ok 43-45MJ/kg - różnice nie są jakieś kosmicznie.
Liczą się straty, a te w silniku zasilanym LPG są po prostu większe.
Mnie idzie jedynie o sprawność silnika przy zastosowaniu danego paliwa.
Silniki wysokoprężne mają najlepszą sprawność - stąd mamy małe spalanie przy takich samym mocach co Pb.
na jakiej podstawie twierdzisz ,ze silnik ZI pierwotnie przeznaczony do spalania Pb95 bedzie mial mniejsza sprawnosc po zastosowaniu LPG ?
jakie straty w silniku zasilanym gazem sa wieksze ?
silnik wysokoprezny zwany ZS zawiera sie teoretycznie w obiegu Diesla ,a silnik ZI w obiegu Otta ,a w rzeczywistosci silniki pracuja raczej w obiegu Sabathe ,
najwieksza sprawnosc ma obieg Otta ,potem Sabathe i na koncu Diesla ,a silnikowi ZI blizej do Otta niz ZS do Diesla ,
to powoduje ,ze obieg silnika ZI ma wyzsza sprawnosc niz ZS ,ale wzgledy konstrukcyjne pozwalaja silnikom wysokopreznym uzyskac wyzsza sprawosc ,bo jak nazwa wskazuje ma on wysoki stopien sprezania ,zazwyczaj dwukrotnie wyzszy niz iskrowiec ,
i tu zaczynaja sie perypetie konstrukcyjne ,bo ZI ostatnio ciagnie ku e=12 ,a ZS ku e=15 ,wiec ZS bez sprawnej suszarki zamieni sie we frytkownice (pod warunkiem zastosowania odpowiedniego paliwa

)
silnik ZI uzyskuje najwyzsza sprawnosc przy mieszance Y=1.1 i dysponuje wtedy moca zaledwie 80% swojej Nmax przy zasilaniu mieszanka Y=0.85 ,przy ktorej z kolei sprawnosc drastycznie spada - niestety ,albo bedzie oszczednie ,albo mocno,
przy zasilaniu gazem te widelki robia sie znacznie wezsze ,a sam gaz pozwala na zastosowanie wyzszego stopnia sprezania ,a wiec podniesienia sprawnosci silnika ,
taki silniczek zasilany metanem (130 oktanow ) o stopniu sprezania e=14 moze przebic sprawnoscia najnowoczesnieszego turbo diesla (ze sprawna sprezarka

)
Nat
tak ,farelka ma sprawnosc 100% w zamianie energii pradu elektrycznego na cieplo ,ale juz garnek stojacy na farelce ma nizsza sprawnosc w grzaniu wody przy urzyciu energii pochodzacej z farelki