Kazdy uklad wydechowy jest zrobiony wedlug scislych obliczen (srednica rury kazde wygiecie, dlugosc ukladu, umiejscowienie katalizatora i tlumikow, przewezenia itd) nie ma znaczenia tylko koncowka na rurze wydechowej

Teraz wyjasnie:
Spaliny wychodzace z glowicy do kolektora wydechowego wchodza jakby pojedynczo (z kazdego cylindra w innym czasie) zadaniem kolektora (jego ksztaltu i dlugosci) jest je tak ulozyc aby ulozyly sie jedna za druga a nie uderzaly w siebie przy zlaczeniu kanalow.
Jesli jest kolektor z wyjsciem dwururowym to uklada tylko spaliny z dwoch cylindrow w kazdej z rur, dalej ukladaja to portki.
Jesli spaliny beda sie zderzaly to auto nie bedzie mialo dynamiki bo gazy zatkaja uklad wydechowy i spaliny beda mialy duzy opor by wyjsc na zewnatrz.
Teraz prosta zasada:
Jesli chcemy miec wieksza dynamike na niskich obrotach - lepszy start - stosuje sie uklad o mniejszej srednicy aby gazy spalinowe ukladaly sie w paczki tworzac ruch o okreslonej czestotliwosci. Przesuwajac sie tak przyczyniaja sie do szybszego oproznienia ukladu wydechowego bo za kazda paczka tworzy sie chwilowe podcisnienie (zwane kompresja) zasysajace kolejna paczke - itd. Dlatego auto ma wieksza dynamike na niskim zakresie obrotow.
Stosujac duza srednice ukladu wydechowego spaliwy opuszczaj kolektor bezwladnie wypychane cisnieniem kompresji silnika auto jest mulaste na niskim zakresie obrotow, ale jak juz slainy osiagna duza szybkosc na wysokich obrotach nie maja oporow do opuszczenia ukladu wydechowego, poniewaz jego stosunek srednicy do dlugosci rozi z niego "krotszy" uklad wydechowy.
Jesli chodzi o katalizator to on dopala szkodliwe zwiazki CO i NOx, aby katalizator dzialal prawidlowo dla srodowiska jest potrzebna odpowiednia proporcja paliwa do powietrza (zazwyczaj wynosi 13 jednostek powietrza i 1 jednostke paliwa), zwiekszajac stosunek paliwa zmniejszamy zwiazki NOx ale zwiekszamy CO w spalinach, zmniejszajac dawke paliwa dzialamy na odwrot.
Dlatego samochody z wtryskiem pala wiecej niz samochody gaznikowe.
Wstawiajac strumiennice wydechowa robimy to tylko po to zeby uniknac dodatkowych kosztow wymiany dalszych partii wydechu za katalizatorem.
Spaliny wplywajace do katalizatora maja wielokrotnie wyzsza temperature niz poza nim (katalizator zmniejsza temperature spalin). Uklad wydechowy do katalizatora jest z rur o znacznie wiekszj grubosci scianek i lepszego materialu (zeby sie nie wypalal). Za katalizatorem mozemy juz zauwazyc oszczednosci w grubosci scianek i w jakosci materialu.
I strumiennica wlasnie tez wytraca znaczna czesc temperatury spalin, nic poza tym.
Dynamika jest odczuwalna tylko dlatego ze uklad jest troszczeczke bardziej odetkany (ale to tylko przy wyzszych partiach obrotow) i dawka paliwa ktora jest zwiekszona dla katalizatora zostaje przepalona w cylindrach a nie wepchnieta w kolektor.
Mam nadzieje ze troche to przyblizylem i ze cos zrozumiecie z tego jesli nie to postaram sie bardziej jasno to napisac.
Przepraszam ze takie esej z tego wyszedl.
Pozdrawiam.