Strona 2 z 3

KAPPA - obowiązkowe światła

: 16 kwie 2007, 16:06
autor: bassman
Co do poronionego pomysłu jazdy na światłach w dzień, jest kilka uwag...

1. W krajach skandynawskich, gdzie to obowiązuje, jeździ się na światłach dziennych. Czy któryś z naszych "mądrych" polityków wie co to oznacza?...
Są to światła o mocy 21W korzystające z pełnej powierzchni lustra lampy.
Co to znaczy?
Mamy mniejsze zużycie energii (paliwa), światła te nie są po to abyśmy my coś widzieli (jak przy mijania), tylko po to żeby nas widziano.
I to ma sens jak jedzie samochód mający za sobą zachodzące słońce - widzimy najjaśniejsze dwa punkty w najciemniejszym polu, ale nigdy nas nie oślepią.
Jakby tego było mało to w krajach skandynawskich odchodzi się od tego pomysłu bo jest zbyt duży nacisk w dzisiejszych czasach na powiększanie efektu cieplarnianego i emisji CO2.
2. Tam samochody są specjalnie do tego przystosowane:
Mają lampy rozbudowane o dodatkową żarówkę do świateł dziennych i inne ryflowanie klosza, wewnątrz nie są podświetlane żadne elementy, światła pozycyjne też nie są włączone - dzięki temu tylne światła też pozostają wyłączone, to samo dotyczy podświetlenia tablicy rejestracyjnej i możliwości włączenia tylnego światła przeciwmgielnego.
W nowszych wersjach światła te nie załączają się od razu po przekręceniu kluczyka w stan zapłonu, tylko jest to sterowane czasowo (po upływie 15 sekund), lub po odpaleniu silnika (układ elektroniczny), lub od momentu ruszenia się samochodu z miejsca).
3. W Polsce w KD był przepis zezwalający na jazdę w okresie zimowym na korzystanie ze świateł dziennych (21W przód barwy białej, lub żółtej selektywnej), w okresie dobrej przejrzystości powietrza i dobrych warunków atmosferycznych.
Jeśli nie został on anulowany to doczekaliśmy się kolejnej głupoty w naszym kochanym kraju.
Będziemy jeździć w lato, kiedy jest gorąco, na światłach mijania, a w zimę kiedy jest mróz i śnieg na światłach dziennych - buahahahahaha - paranoja.
Jest to punkt sporny do kłutni z policjantami, bo każdy przepis w kodeksie drogowym jest na tej samej płaszczyźnie egzekwowania.
4. Co do bezpieczeństwa to w to nie wierzcie :D
O co w tym wszystkim chodzi?... O kasę - jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o pieniądze.
Te 2% zużytego więcej paliwa w skali roku pomnożonego przez ilość samochodów muszących jeździć to jest tyle więcej akcyzy i podatku Vat do kasy państwa.
Zauważyliście że nagle nie ma szumu o podwyższenie akcyzy na paliwo?... Bo teraz zyski będą mieli dużo większe niż z podwyższenia akcyzy...

Tyle z mojej strony.

PS.
Podobała mi się wasza dyskusja w Hyde Park'u


Ja jeszcze myślę nad takim rozwiązaniem:
1. Wykorzystać układ alternatora i zrobić włącznik świateł, załączający je dopiero po uruchomieniu silnika (jak jest już ładowanie).
2. Wykorzystać elektronikę ABSu i sygnał obrotu kół, jak auto ruszy z miejsca to światła się włączą.
3. Można jeszcze sygnał obrotomierza.
4. wtrysków paliwa.

Możliwości jest naprawdę dużo, muszę się z tym tematem przespać, to może coś zmontuję.

Pozdrawiam.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 16 kwie 2007, 16:32
autor: sloneczna
Muszę tak pzerobić Kappe ,aby w miejsce postoju wstawić 20W z lamp halogenowych domowych a postojówki małe białe LED . Zpodam zasilanie z radia lub zapalniczki .
Idę oblukać ,co sie da zrobić . Żarówka halogen 20W jest mała i pasuje w oprawkę postoju .
Teraz mam 2x65W plus 10W w środku ,tył 25W razem . 170W potrzebne
jak by to nie lczył to jest trochę . Kappa moja robi roicznie 75Tkm .Kto ma w domu takie żarówki 170W jak ma to wie ile pobieraja prądu .

KAPPA - obowiązkowe światła

: 16 kwie 2007, 20:04
autor: Marcin_D
Myślcie, myślcie intensywnie. Jak coś wykombinujecie to weźmiemy się za przerobki naszych kapiszonów.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 16 kwie 2007, 21:26
autor: bassman
Uważajcie z montowaniem żarówek halogenowych w miejsce pozycyjnych, halogenowe mają dużo większą termikę i źle zamontowane mogą oślepiać (nie mamy odpowiednio ryflowanego szkła reflektora).
Ja myślę zrobić w ten sposób:
Dedra ma podwójne lampy, przerobić wewnętrzne sektory lampy z żarówek które działają tylko z drogowymi, na światła jazdy dziennej.
Nie wiem jak z tymi lampami w innych Lanciach, ale myślę, że też nie będzie problemu.

Pozdrawiam.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 9:32
autor: Marcin_D
Pogrzebałem trochę po internecie (Elektroda, sklepy elektroniczne itp.) i znalzałem taki układ
włacznik zmierzchowy
Teraz pytanie do Prezesjm - czy taki włacznik może być do właczania podświetlenia w naszych autach.
Jesli tak to musze się przejść do sklepu elektronicznego u nas w Radomiu i sobie takowy sprezentować.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 10:45
autor: bassman
Według mnie można, tylko trzeba fotorezystor przenieść w odpowiednie miejsce, aby dobrze działał.
Układ ma już przekaźnik, więc nie musisz się martwić o ten element.

Pozdrawiam.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 11:07
autor: Marcin_D
O tym fotoresystorze to też pomyślałem, że trzeba by go na kableku dać w odpowiednie miejsce. Przelecę sie do elektronika i zobaczę czy mają takowy układ, jak nie to chyba zamówię na necie.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 11:29
autor: bassman
Zastanawiam się jeszcze nad jednym...
Latarnie!
Wyobraź sobie, że jedziesz szeroką arterią, prawym pasem, blisko wysokich latarni, które mają dość dużą moc, a przez to dużą światłość.
Co prawda układ ten ma filtr, przeciw mruganiu.
Jednak wydaje mi się,że zamontowanie fotorezystora, pod przednią szybą na konsoli centralnej może być złym pomysłem. Wystarczy, że się zatrzymasz na skrzyżowaniu, pod latarnią...
Ja myślałem o zamontowaniu fotorezystora w suficie, między osłonami przeciwsłonecznymi, przy lusterku.
Skierowany by był w dół.
Wydaje mi się że w dzień jest dość jasno aby działał poprawnie, a w nocy nie będzie możliwości aby bezpośrednio na niego padło światło z zewnątrz samochodu.

Pozdrawiam.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 13:39
autor: prezesjm
"Marcin_D" pisze:Pogrzebałem trochę po internecie (Elektroda, sklepy elektroniczne itp.) i znalzałem taki układ
włacznik zmierzchowy
Teraz pytanie do Prezesjm - czy taki włacznik może być do właczania podświetlenia w naszych autach.
Jesli tak to musze się przejść do sklepu elektronicznego u nas w Radomiu i sobie takowy sprezentować.
Z zasady działania taki ma być, układ jest prosty i nie powinien sprawiać problemów jednak patrząc na schemat układ jest zbyt uproszczony i mam obawy o niepotrzebne zadziałania podczas jazdy w oświetlonym mieście. Jak koledzy słusznie zauważyli czujnik musi być na dodatkowym kabelku i w miejscu nienarażonym na światła innych aut i światła miejskich latarni. Można popróbować po zakupie zastosować troszkę inne parametry RC i zwiększyć czas zwłoki i może nawet taki układ będzie poprawnie działał.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 13:42
autor: prezesjm
"bassman" pisze: Ja myślałem o zamontowaniu fotorezystora w suficie, między osłonami przeciwsłonecznymi, przy lusterku.
Skierowany by był w dół.

Pozdrawiam.
Trzeba pamiętać że długi kabelek może powodować zakłócenia w działaniu, w samochodzie jest wiele zakłóceń , kabelek powinien być jak najkrótszy i najlepiej dodatkowo zaekranowany.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 14:44
autor: Marcin_D
Też o tym pomyślałem, tylko właśnie jaki dać parametr tego RC żeby to się nie załaczało np: od latarni.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 15:27
autor: bassman
Trzeba pamiętać że długi kabelek może powodować zakłócenia w działaniu, w samochodzie jest wiele zakłóceń , kabelek powinien być jak najkrótszy i najlepiej dodatkowo zaekranowany.
Myślałem o zamontowaniu całego układu w podsufitce, gabaryty na to pozwolą, a do przekaźnika, podać długie przewody, lub z układu dać przewody do skrzynki bezpiecznikowej i tam podpiąc dodatkowy standardowy przekaźnik.

Pozdrawiam.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 20:21
autor: prezesjm
"Marcin_D" pisze:Też o tym pomyślałem, tylko właśnie jaki dać parametr tego RC żeby to się nie załaczało np: od latarni.
W proponowanym układzie można zwiększyć pojemność kondensatora C3 np do wartości 470uF a nawet 1000uF powinno to w znaczący sposób wydłużyć czas reakcji. Trzeba byłoby poeksperymentować.

KAPPA - obowiązkowe światła

: 17 kwie 2007, 20:26
autor: prezesjm
"bassman" pisze:
Trzeba pamiętać że długi kabelek może powodować zakłócenia w działaniu, w samochodzie jest wiele zakłóceń , kabelek powinien być jak najkrótszy i najlepiej dodatkowo zaekranowany.
Myślałem o zamontowaniu całego układu w podsufitce, gabaryty na to pozwolą, a do przekaźnika, podać długie przewody, lub z układu dać przewody do skrzynki bezpiecznikowej i tam podpiąc dodatkowy standardowy przekaźnik.

Pozdrawiam.
W takim rozwiązaniu nie powinno być problemów.

Re: KAPPA - obowiązkowe światła

: 06 maja 2008, 14:51
autor: paśny
"prezesjm" pisze:Powszechnie stosowany sposób na zmianę podświetlania poprzez przytrzymanie przycisku jest dość kłopotliwy,
Którego przycisku?