"Kubek" pisze:"Łukasz" pisze:Oczywiscie w lybrze jest R134
Ale z zalecanym olejem to juz sa wolne zarty
Do 1.6 UCON RL 488
Do 1.8 SP 20
Do 2.0 DENS OIL9
Z mojego doswiadczenia to jaki jest olej nie ma znaczenia. Klopotki zaczynaja sie wtedy, gdy raz w roku nie sciagniemy czynnika z ukladu i nieodwilgocimy go.
Ma znaczenie bo czasami do roznych silnikow jest sprezarka roznych wielkosci, czasami rozny olej jest roznie rozprowadzany przez sprezarke, jesli jest to nowe auto warto dbac o wlasciwy olej, jak stare to juz i tak *** z tym ;D
Ale czemu chcesz co roku sciagac czynnik z ukladu ? Przecierz to kosztuje, odwilgaca sie uklad klimatyzacji, czynnika nie trzeba, teoretycznie jak masz szczelny pojemnik to tam zadna wilgoc nie powinna sie do niego dostawac.
A tam babskie gadanie z tymi olejami

To tak jak z plynami silnikowymi, do lanci zalecany selenia a i na mobilu nic mu nie bedzie

Tu raczej chodzi o model sprezarki jedna jest starej konstrukcji inna nowoczesnej.
Dodam tylko, ze przy kazdym silniku oprocz 1.8/1.9jtd montowana byl inny kompresor. Zasada dzialania kompresora zas zostaje ta sama i cisnienie robocze takie same w kazdym ukladzie lybry.
Czynnik nalezy sciagac co roku w przypadku auta kilkuletniego tak jak nasze lyberki. Kazdy z nas ma w ukladzie klimatyzacji takie urzadzenie jak osuszacz, ktory w/g helli nalezy wymieniac co 2 lata. Niestety nikt tego nie robi i osuszacz zostaje niezmieniany przez cale zycie autka(mowa oczywiscie dotyczy tylko szczelnego ukladu). W serwisach klimatyzacji nie wymieniaja nam oleju na nowy, tylko sciagaja co sie da z ukladu robiac proznie, pozbawiaja go wilgoci i podcisnieniowo laduja gotowy czynnik do ukladu. Oczywiscie podczas tej operacji nastepuje wazenie czynnika, ponowne barwienie fluorem itd ble ble.
Dla R134 jest nie wazne czy ma wilgoc czy nie bo i tak nie straci swoich wlasciwosci. Zawsze bedzie taki sam poki nie zostanie zmieszany chemicznie z innymi gaziorami.
Dla ukladu klimatyzacji obecnosc wilgoci juz nie jest taka dobra. Niektore elementy takie np jak chlodnice, zaczynaja rdzewiec i robia sie dziury. Czasami dochodzi nawet do zatarcia kompresorow, bo olej szybciej sie starzeje tracac swoje wlasciwosci smarne.