Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej klimie
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
Jeżeli pasek tarł po kole sprężarki klimatyzacji to sprawdź na początek sprężarkę, czy aby się nie zaciera.
Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
Zrzuć pasek i pokręć kołem pasowym od klimy, bardzo możliwe że padło Ci łożyskowanie koła, lub zaciera się sama sprężarka.
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
Padające łożysko takie które zaczyna się samo blokować generuje hałas przypominający kruszony metal. Poza tym takie łożysko generuje stały opór a nie skokowy. Ponadto łożysko klimy kręci się bez względu na to czy klima jest uruchomiona czy nie (nie dotyczy tylnego podparcia osi kompresora). W momencie uruchomienia kompresora sterownik silnika podaje dodatkową dawkę paliwa która jest potrzebna do równej pracy silnika na biegu jałowym. I pewnie tu coś jest nie tak bo silnik zaczyna falować obrotami i zaczyna działać obwód podtrzymujący wolne obroty (obroty spadają to dodaje paliwo, obroty osiągają poprawną wartość zmniejsza dawkę a ta jest zbyt mała żeby utrzymać pracujący silnik i kompresor, obroty spadają i tak w koło Macieju) Jeżeli po dodaniu gazu pedałem (+ 500rpm) i uruchomieniu kompresora obroty spadną o (200 rpm ) i tak się będą utrzymywać to coś jest nie tak z sterowaniem dodatkową dawką paliwa. Łożysko zużyte generuje bardzo dużo ciepła (po wyjęciu okazuje się że bieżnia jest fioletowa. Ja sterowanie dawką dodatkową sprawdzałem tak : odpiąłem na kompresorze przewód zasilania cewki elektromagnesu uruchomiłem silnik włączyłem klimę i obroty podniosły się na stałe z 850 do 1400 (rpm). Łatwiej to sprawdzić niż kombinować z paskiem.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
tigerr pisze:no i żeby nie dublować tematu, może ktoś coś mądrego podpowie, chociażby gdzie się udać
u mnie klima czasem chodziła czasem wcale. Przed weekendem majowym udałem się do "serwisu" (serwis klimatyzacji jako uzupełnienie usług wulkanizacyjnych) okazało się że brakuje czynnika chłodzącego. Nabili coś ok 700g (ml?) i od tamtej pory klima działała wzorcowo (wymienili też filtr pyłkowy i odgrzybili, nie wiem czy sprawdzali olej). Fakt faktem że Lybra jest drugim autem w rodzinie i używana jest średnio raz na 2 tygodnie więc nie była mocno eksploatowana. W ten weekend niestety problem wrócił- podjechałem nad jeziorko 8km- bez klimy, wracam chłodzi. Później miałem pokonać ok 200km jednak po 15km klima przestała chodzić, jechałem z dzieckiem i z żoną, upał straszny więc zatrzymałem się i zajrzałem pod maskę... Rolka na sprężarce klimatyzacji praktycznie się nie kręciła a pasek tarł o nią... wyłączyłem auto. Po chwili włączyłem rolka wznowiła obroty a klima chłodzenie. Wróciłem do domu i wsiadłem w drugie, w pełni sprawne auto.
Teraz muszę rozwiązać problem. Podpowiedzcie co się stało i co z tym zrobić- podjechać do tych od wulkanizacji-klimatyzacji, dać do zaufanego mechanika nie koniecznie specjalizującego się w tych sprawach, czy szukać profesjonalnego serwisu klimatyzacji?
Lybra 1.9jtd 105km, 2000r przebieg ok 234k
podjedź do serwisu klimy i niech Ci ściągną ok 50 gr i zobacz czy wtedy sprężarka się zawsze włącza.
Ja też dwa tygodnie temu nabijałem klimę 700gr i też pod serwisem chłodziła i czasem się włączała jednak jak ściągnął mi serwis 80 gr do dziś nie ma problemu z klimą.
Co do łożyska w kompresorze to jak już masz taki problem nie baw się z tym sam tylko niech to zrobi ktoś kto robi to na codzień. Samemu po odessaniu czynnika zdemontować możesz kompresor, ale rozebranie go od strony elektromagnesu lepiej pozostaw fachowcom - samemu pokrzywisz sprzęgiełko przy jego ściąganiu a po co się z tym męczyć!
tu masz mój przypadek
Pozdrawiam
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
Dziwne jest to co piszesz... albo w 2,4JTD inaczej się to odbywa, bo jeździłem z odpiętym przewodem zasilania na kompresorze (sprężarka mi się zatarła i nie chciałem jej przypadkowo włączyć) i mimo ustawienia na Auto (i niby włączonej sprężarki klimatyzacji - w realu była odłączona) obroty dalej twardo zostawały na swoim poziomie, czyli na poziomie obrotów jałowych.Jan19 pisze:Padające łożysko takie które zaczyna się samo blokować generuje hałas przypominający kruszony metal. Poza tym takie łożysko generuje stały opór a nie skokowy. Ponadto łożysko klimy kręci się bez względu na to czy klima jest uruchomiona czy nie (nie dotyczy tylnego podparcia osi kompresora). W momencie uruchomienia kompresora sterownik silnika podaje dodatkową dawkę paliwa która jest potrzebna do równej pracy silnika na biegu jałowym. I pewnie tu coś jest nie tak bo silnik zaczyna falować obrotami i zaczyna działać obwód podtrzymujący wolne obroty (obroty spadają to dodaje paliwo, obroty osiągają poprawną wartość zmniejsza dawkę a ta jest zbyt mała żeby utrzymać pracujący silnik i kompresor, obroty spadają i tak w koło Macieju) Jeżeli po dodaniu gazu pedałem (+ 500rpm) i uruchomieniu kompresora obroty spadną o (200 rpm ) i tak się będą utrzymywać to coś jest nie tak z sterowaniem dodatkową dawką paliwa. Łożysko zużyte generuje bardzo dużo ciepła (po wyjęciu okazuje się że bieżnia jest fioletowa. Ja sterowanie dawką dodatkową sprawdzałem tak : odpiąłem na kompresorze przewód zasilania cewki elektromagnesu uruchomiłem silnik włączyłem klimę i obroty podniosły się na stałe z 850 do 1400 (rpm). Łatwiej to sprawdzić niż kombinować z paskiem.
Druga sprawa - kolega tigerr nie napisał nic o falowaniu obrotów, a o ślizganiu się paska po kole pasowym sprężarki. A to raczej ma niewiele wspólnego z obrotami i dodatkową dawką paliwa, a raczej ze zbyt dużym obciążeniem ze strony sprężarki.
Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
nie jestem pewny czy ściągnięcie czynnika będzie miało wpływ na blokowanie się koła pasowego.Codee pisze: podjedź do serwisu klimy i niech Ci ściągną ok 50 gr i zobacz czy wtedy sprężarka się zawsze włącza.
Ja też dwa tygodnie temu nabijałem klimę 700gr i też pod serwisem chłodziła i czasem się włączała jednak jak ściągnął mi serwis 80 gr do dziś nie ma problemu z klimą.
Co do łożyska w kompresorze to jak już masz taki problem nie baw się z tym sam tylko niech to zrobi ktoś kto robi to na codzień. Samemu po odessaniu czynnika zdemontować możesz kompresor, ale rozebranie go od strony elektromagnesu lepiej pozostaw fachowcom - samemu pokrzywisz sprzęgiełko przy jego ściąganiu a po co się z tym męczyć!
tu masz mój przypadek
Pozdrawiam
rozbierać sam nie zamierzam, dla mnie to za wysoka matematyka

nie wiem w jaki sposób działa to całe koło pasowe, ale wygląda to tak że to zewnętrzne koło po którym chodzi pasek kręci się równo i cicho, natomiast po włączeniu klimy załącza się jego wnętrze i tu na wolnych obrotach widać niewielki "bicie" (jakby było scentrowane?) przy okazji słychać też dźwięk jakby metal o metal tarł. Chciałem przyjrzeć się jak to wygląda w momencie zblokowania koła (czy po włączeniu econ odpuści- chyba powinno) ale przez ponad 0,5h lybra jeździła, stała z włączonym silnikiem itd a koło się nie zblokowało- klima chodziła i chłodziła cały czas. Wiem że muszę to zrobić bo prędzej czy później problem powróci, mam nadzieję że to łożysko czy tam rolka a nie sprężarka, chociaż na allegro ceny używanych wahają się między 170-300zł.
edit
wstępnie rozmawiałem z serwisem klimatyzacji samochodowych, mechanik stwierdził że wg niego może to być sprzęgiełko. Łożysko wykluczył bo stwierdził że słychać je by było nawet przy wyłączonej klimatyzacji.
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
no to już wiesz co, koło pasowe, łożyska, sprzeglo.tigerr pisze: na wolnych obrotach widać niewielki "bicie" (jakby było scentrowane?) przy okazji słychać też dźwięk jakby metal o metal tarł.
- JackRM
- Forumowicz/ka
- Posty: 120
- Rejestracja: 02 cze 2013, 17:43
- Imię: Jacek
- Lokalizacja: Ferrara, Italia
Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej klimie
robocizna + czesci dalem 220Etigerr pisze:ile zapłaciłeś za taką usługę?JackRM pisze:Dziś byłem w serwisie klimy.
Gazu brakowało 50% a oleju 100%
Wymieniony pasek osprzętu i jakaś rolka bo mech stwierdził, że była prawie zatarta.
Problem znikł a klima teraz już mrozi
Dzięki za sugestie.
tapnięte ze starego jabłkofonu
tapnięte ze starego jabłkofonu
Była:Lancia Lybra 1.9jtd 2000 grigio Elisa 105KM/255Nm tuned by Ramzes_II @130KM/315Nm
Była:Lancia Delta III 1.6MJT Platinum 2012 Poltrona Frau Gran Luce bicolore nero/grigio underground
Jest: Fiat Freemont 2.0MJT 2015 170KM automat Black Code AWD
Była:Lancia Delta III 1.6MJT Platinum 2012 Poltrona Frau Gran Luce bicolore nero/grigio underground
Jest: Fiat Freemont 2.0MJT 2015 170KM automat Black Code AWD
Re: Lybra 1.9JTD - falowanie wolnych obrotów przy włączonej
FXX pisze:Dziwne jest to co piszesz... albo w 2,4JTD inaczej się to odbywa, bo jeździłem z odpiętym przewodem zasilania na kompresorze (sprężarka mi się zatarła i nie chciałem jej przypadkowo włączyć) i mimo ustawienia na Auto (i niby włączonej sprężarki klimatyzacji - w realu była odłączona) obroty dalej twardo zostawały na swoim poziomie, czyli na poziomie obrotów jałowych.Jan19 pisze:Padające łożysko takie które zaczyna się samo blokować generuje hałas przypominający kruszony metal. Poza tym takie łożysko generuje stały opór a nie skokowy. Ponadto łożysko klimy kręci się bez względu na to czy klima jest uruchomiona czy nie (nie dotyczy tylnego podparcia osi kompresora). W momencie uruchomienia kompresora sterownik silnika podaje dodatkową dawkę paliwa która jest potrzebna do równej pracy silnika na biegu jałowym. I pewnie tu coś jest nie tak bo silnik zaczyna falować obrotami i zaczyna działać obwód podtrzymujący wolne obroty (obroty spadają to dodaje paliwo, obroty osiągają poprawną wartość zmniejsza dawkę a ta jest zbyt mała żeby utrzymać pracujący silnik i kompresor, obroty spadają i tak w koło Macieju) Jeżeli po dodaniu gazu pedałem (+ 500rpm) i uruchomieniu kompresora obroty spadną o (200 rpm ) i tak się będą utrzymywać to coś jest nie tak z sterowaniem dodatkową dawką paliwa. Łożysko zużyte generuje bardzo dużo ciepła (po wyjęciu okazuje się że bieżnia jest fioletowa. Ja sterowanie dawką dodatkową sprawdzałem tak : odpiąłem na kompresorze przewód zasilania cewki elektromagnesu uruchomiłem silnik włączyłem klimę i obroty podniosły się na stałe z 850 do 1400 (rpm). Łatwiej to sprawdzić niż kombinować z paskiem.
Druga sprawa - kolega tigerr nie napisał nic o falowaniu obrotów, a o ślizganiu się paska po kole pasowym sprężarki. A to raczej ma niewiele wspólnego z obrotami i dodatkową dawką paliwa, a raczej ze zbyt dużym obciążeniem ze strony sprężarki.
Tematem tej dyskusji jest "falowanie wolnych obr. przy włączonej klimie" i napisałem to co na ten temat myślę i uważam. I uważam też że jeżdżenie z zatartym i odpiętym od zasilania kompresorem jest takie no...... słabe. Jeżeli chodzi o 2.4 jtd i podnoszenie obrotów to nie wiem ale może w tym przypadku należy na koniec przewodu zasilającego elektromagnes przyłożyć jakieś obciążenie.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
Więc może zacznij poprawnie cytować, bo jakbyś nie zauważył to kolega tigerr opisał trochę inny problem, a Ty nagle wyskakujesz z tym.
Ale jeżeli jest to takie słabe, to może podpowiesz mi co miałem zrobić w przypadku zatarcia się kompresora, podczas gdy czekając na przesyłkę z nowym potrzebowałem korzystać z samochodu?
Cóż, całe szczęście, że to tylko Twoja opiniaJan19 pisze:I uważam też że jeżdżenie z zatartym i odpiętym od zasilania kompresorem jest takie no...... słabe.

Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
Kolego najpierw się mądrujesz i czepiasz szczegółów, a teraz chcesz żebym ci podpowiedział? Ok. panie mądraliński napiszę ci co powinieneś zrobić. Zmierzyć długość paska z pominięciem koła pasowego kompresora. Pójść do sklepu kupić takowy pasek za kwotę ok 25-30 zł. Zmienić pasek na krótszy i latać do bólu póki ci gratów nie przyślą.FXX pisze:Więc może zacznij poprawnie cytować, bo jakbyś nie zauważył to kolega tigerr opisał trochę inny problem, a Ty nagle wyskakujesz z tym.
Cóż, całe szczęście, że to tylko Twoja opiniaJan19 pisze:I uważam też że jeżdżenie z zatartym i odpiętym od zasilania kompresorem jest takie no...... słabe.Ale jeżeli jest to takie słabe, to może podpowiesz mi co miałem zrobić w przypadku zatarcia się kompresora, podczas gdy czekając na przesyłkę z nowym potrzebowałem korzystać z samochodu?
Ostatnio zmieniony 06 sie 2013, 20:19 przez FXX, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Ortografia
Powód: Ortografia
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
Widać pojęcie ironia jest troszkę Ci obce...
Patent z paskiem o którym piszesz owszem jest dobry, ale na dłuższy czas i przy zacierającym się łożysku koła pasowego sprężarki, a nie w momencie gdy pada jej wnętrze. Dlaczego? Ano dlatego, że muszę trzaskać kolejne kilometry i jechać z tym paskiem do mechanika i do sklepu, podczas gdy ja nie mam czasu na takie kombinacje. Wyłączenie kompresora na kilka dni nic nie zmieniło, bo łożysko pracowało prawidłowo, a sprężarka i tak szła do kosza. Proste.
Ewentualnie wytłumacz jaki widzisz sens w zmianie paska w przypadku gdy łożysko sprężarki klimy działa prawidłowo.
Z resztą z mojej strony EOT.
PS. A jeśli już chcesz wyskakiwać z "mondralińskimi" to spójrz najpierw w słownik i sprawdź pisownię.
PS2. Nie odbieraj tego jako złośliwość z mojej strony, ale kolega Tigerr wrzucił swój problem, który raczej ma niewiele wspólnego z tym co opisujesz i robi się zamieszanie. Jeżeli już tak wtrącasz to dopisz/zacytuj do którego problemu jest to wypowiedź, aby nie robić większego bałaganu.
Patent z paskiem o którym piszesz owszem jest dobry, ale na dłuższy czas i przy zacierającym się łożysku koła pasowego sprężarki, a nie w momencie gdy pada jej wnętrze. Dlaczego? Ano dlatego, że muszę trzaskać kolejne kilometry i jechać z tym paskiem do mechanika i do sklepu, podczas gdy ja nie mam czasu na takie kombinacje. Wyłączenie kompresora na kilka dni nic nie zmieniło, bo łożysko pracowało prawidłowo, a sprężarka i tak szła do kosza. Proste.
Ewentualnie wytłumacz jaki widzisz sens w zmianie paska w przypadku gdy łożysko sprężarki klimy działa prawidłowo.
Z resztą z mojej strony EOT.
PS. A jeśli już chcesz wyskakiwać z "mondralińskimi" to spójrz najpierw w słownik i sprawdź pisownię.
PS2. Nie odbieraj tego jako złośliwość z mojej strony, ale kolega Tigerr wrzucił swój problem, który raczej ma niewiele wspólnego z tym co opisujesz i robi się zamieszanie. Jeżeli już tak wtrącasz to dopisz/zacytuj do którego problemu jest to wypowiedź, aby nie robić większego bałaganu.
Peugeot 508 II SW 1.6pT
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Peugeot 308 II 1.6bHDI
Były:
Volvo S60 R-Design D5
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
FXX pisze:Widać pojęcie ironia jest troszkę Ci obce...
Patent z paskiem o którym piszesz owszem jest dobry, ale na dłuższy czas i przy zacierającym się łożysku koła pasowego sprężarki, a nie w momencie gdy pada jej wnętrze. Dlaczego? Ano dlatego, że muszę trzaskać kolejne kilometry i jechać z tym paskiem do mechanika i do sklepu, podczas gdy ja nie mam czasu na takie kombinacje. Wyłączenie kompresora na kilka dni nic nie zmieniło, bo łożysko pracowało prawidłowo, a sprężarka i tak szła do kosza. Proste.
Ewentualnie wytłumacz jaki widzisz sens w zmianie paska w przypadku gdy łożysko sprężarki klimy działa prawidłowo.
Z resztą z mojej strony EOT.
PS. A jeśli już chcesz wyskakiwać z "mondralińskimi" to spójrz najpierw w słownik i sprawdź pisownię.
PS2. Nie odbieraj tego jako złośliwość z mojej strony, ale kolega Tigerr wrzucił swój problem, który raczej ma niewiele wspólnego z tym co opisujesz i robi się zamieszanie. Jeżeli już tak wtrącasz to dopisz/zacytuj do którego problemu jest to wypowiedź, aby nie robić większego bałaganu.
Drogi kolego forumowiczu. Ironia to w potocznym rozumieniu taka wykwintna forma obrazy i złośliwości. Ja już przerabiałem na tym forum temat ortografii i nie będę się dalej w to zagłębiał a następnym razem po prostu taką uwagę w stronę mojej osoby zignoruję (oleję). W tej konkretnej sytuacji którą ty opisałeś skonsultowałem się z inż. mechanikiem (też dyslektyk) .Bez wahania potwierdził że łożyska (zwłaszcza te szybko rotujące) mogą ujawniać swoje zużycie okresowo (pod wpływem nagłej zmiany temperatury lub chwilowej zmiany obciążenia). W związku z tym w 100% nie można wykluczyć łożyska przy kole a zatem urządzenie w całości należy odłączyć od napędu do czasu naprawy. W przeciwnym razie może dojść do nagłego zblokowania koła pasowego w czasie jazdy a wtedy ........... Mam nadzieję że choć raz weźmiesz za pewnik to co napisałem bo ja nosa do trybików mam

ps. Domniemam że "EOT" to skrót z angielskiego a nie polskiego i oznacza END OF TRANSMISSION
Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
Nigdy nie wolno wdawać się w dyskusję z głupszym bo najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem zniszczy doświadczeniem.
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
kontynuując wątek mojego przypadku- byłem u 2 mechaników obydwaj stwierdzili że trzeba wymienić koło z łożyskiem i sprzęgiełko jeden miał wszystko zajęte przed długim weekendem (chcę wykorzystać lybrę do wyjazdu nad morze) a drugi wycenił części na 250zł i wymianę też na ok 250zł. Kupiłem używaną sprężarkę na allegro za 125zł z przesyłką (są też tańsze) a wymiana sprężarki u innych mechaników to koszt rzędu 120-160zł.
Re: Lybra 1.9 JTD - falowanie wolnych obr. przy włączonej kl
Wymiana sprężarki na nową zajmuje 30 minut! Najpierw odkręcasz imbus z rurkami klimy potem kompresor ( 4 śruby na klucz 13 ). Za ten koszt wymiany miałbym opróżnienie i napełnienie klimy oraz 0,7 na pocieszenie + SPRITE 
pozdrawiam

pozdrawiam