Strona 16 z 16
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 22 paź 2007, 22:18
autor: Kondziu
Było bardzo fajnie, dziękuje!
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 22 paź 2007, 22:31
autor: sloneczna
Może ktoś sie pfatyguje opisać co tam w fabryce widziane było .Moze jakies ciekawostki .
Ach tylko nie pisać mi ,że trzeba było być .
Jedna to taka ,że podobno 500 ma ramki licznika z kości słoniowej?
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 22 paź 2007, 22:38
autor: strang
"sloneczna" pisze:Może ktoś sie pfatyguje opisać co tam w fabryce widziane było .Moze jakies ciekawostki .
Ach tylko nie pisać mi ,że trzeba było być .
Jedna to taka ,że podobno 500 ma ramki licznika z kości słoniowej?
Najbardziej podobała mi się taka czarna babka na taśmie i funkcja sprawdzacza klaksonów.

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 0:45
autor: Radicz
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 9:18
autor: Patryklancia
Wrażenia ogromne, warto było się spotkać i i zwiedzić fabrykę , i zobaczyć tyle Lanci w jednym miejscu .Pozdrawiam i do następnego tak udanego spotu

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 10:49
autor: Dudi
"sloneczna" pisze:Może ktoś sie pfatyguje opisać co tam w fabryce widziane było .Moze jakies ciekawostki .
Ach tylko nie pisać mi ,że trzeba było być .
Jedna to taka ,że podobno 500 ma ramki licznika z kości słoniowej?
Jakby miała ramki licznika z kości słoniowej, to by kosztowała w porywach ze 20 000 Euro za golasa...

ktoś Cię wprowadził w błąd...
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 13:26
autor: grzole
Chodzi o kolor kości słoniowej, ex-biały trochę pożółkły...
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 23:03
autor: romlen
Słoneczna ma rację - zdjęcia a zero faktów. Już nadrabiam to.
Pierwsze przyjazdy były już wczesnym rankiem. Ja pojawiłem się ok 9 rano. Do samej 10 był już komplet. Pierwszy raz w historii zlotu nie było zbyt wiele czasu na oglądanie naszych Lucynek! Wyjątkiem był "biały kruk" czyli Fulvia

Czas zleciał na wypełnianiu przez Janusza vel PrezesJM zbiorowego ubezpieczenia. To był wymóg aby wejść na zakład. Liczebność naszej ekipy przerosła nasze ustalenia z FAP i podzieliliśmy się na dwie grupy po ponad 30 osób każda. Wejście na zakład opóźniło się o ponad dwa kwadranse. Był całkowity zakaz robienia zdjęć wewnątrz fabryki. Zwiedzanie nie było może zaplanowane chronologicznie bo zaczęło się od montażu czyli moim zdaniem najciekawszej części zakładu. Obecnie w FAP Tychy są produkowane SC (600-ka), Panda, oraz nowe dziecko czyli 500-ka. Całość robiona jest z importowanej blachy, całość ocynk, ponoć 5% blach jest zwykła, i to w częściach które nie są narażone bezpośrednio na czynniki zewnętrzne. Cała fabryka to małe miasto. Jest tu przychodnia, własna straż pożarna, elektrownia. Po wewnętrznych drogach poruszają się Fiaty Sieny bez tablic rejestracyjnych (jako środek transportu personelu) a wózki, ciągniki czy inny sprzęt jeździ na CNG! Każde auto od samego początku ma własną książkę gdzie wpisuje się prawidłowy przebieg czynności budowy i montażu. Po wyjściu na parking w książce jest kilka tysięcy pieczątek. Każda odpowiada za jakąś czynność. Zrezygnowano z kosztownych magazynów części. Podzespoły gotowe, takie jak kompletne kokpity czy układ jezdny i napędowy są na bieżąco dostarczane. Dziwnym przypadkiem jest tłocznia. Jest to osobna firma która jak inni podwykonawcy dostarcza podzespoły na czas. Nie jest ona częścią FAP. Samochody będąc jeszcze stertą blachy mają już swoje numery w systemie i z góry wiadomo który jak będzie wyglądał i co posiadał na wyposażeniu. Co kilkaset sztuk nadwozi, jedno idzie do pomiarów tolerancji. Wjeżdża wtedy do pomieszczenia z czujnikami laserowymi i jest mierzone z każdej strony, dzięki temu można wychwycić jakieś potencjalne problemy w przyszłości z dopasowaniem elementów. Zautomatyzowany jest proces spawania, łączenia elementów (kilka tysięcy punktów łączeniowych) oraz wklejania szyb. Pracownicy robią całą resztę czyli głównie montaż. Wszystko jest później sprawdzane. Od klaksonu jak już było wspomniane kilka postów wyżej po spryskiwacz, hamulce, wstępne odpalenie. Ciekawostką jest automatyczne napełnianie płynami nowego auta. Zautomatyzowane do tego stopnia, że nawet hamulce są już odpowietrzone i w pełni sprawne. Po naklejeniu listw bocznych auto jedzie na lampy celem wygrzania boków i dopasowania się listw do nadwozia. Później to już tylko wytrząsarka która ma na celu dopasowanie poszczególnych elementów podwozia a następnie auto jedzie już o własnych siłach na sprawdzanie zbieżności. Nowe auto jedzie co 50 sekund. Łatwo zatem policzyć i le wyjedzie gotowych w ciągu doby. System pracy jest trójzmianowy. Cykl produkcyjny auta to kilkanaście godzin. Od pierwszej wytłoczonej blachy po parking. Mając podłogę można z niej zrobić albo Pandę albo 500-kę. Dopiero na tym etapie jedna część płyt podłogowych jest kwalifikowana do Pand a druga na nowe dziecko FAP. W Tychach produkuje się tylko auta segmentu A. Prawie cała produkcja idzie na eksport. Tylko ok 5% jest na nasz rynek. Cena 500-ki nie jest jeszcze ustalona. Wielka premiera w naszych salonach ma być niebawem. Wyszliśmy ok godziny 13-tej. I tutaj powstał mały problem i zgrzyt. Nastąpiła rotacja zmiany i na parkingu zaroiło się od autobusów pracowniczych i ludzi. Musieliśmy uciekać aby móc spokojnie jeszcze porozmawiać. Uzgodniliśmy że jedziemy kolumną. Jednak wielu się pogubiło lub nawet nie wyruszyło. Szkoda...
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 23 paź 2007, 23:19
autor: strang
Jeszcze stołówka jest. Służbówki widziałem jeszcze Pandy i Cromy dla wyższych szarż-same brązowe.

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 24 paź 2007, 9:55
autor: Dudi
Palio Weekend też jeżdżą, a razem ze Sieną były kiedyś w FAP produkowane...Pierwsza grupa zwiedzanie miała poukładane chronologicznie (pomijając tłocznie, na którą nie mogliśmy wejść) zaczęliśmy od zgrzewalni/spawalni, potem byliśmy na lakierni (chociaż do środka wejść nie mogliśmym, a szkoda bo na lakierni można naprawdę ciekawe rzeczy zobaczyć) i na koniec przeszliśmy na wydział montażu podzespołów/montażu końcowego i kontroli

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 25 paź 2007, 12:47
autor: romelo
"romlen" pisze:... Cykl produkcyjny auta to kilkanaście godzin. Od pierwszej wytłoczonej blachy po parking....
Dokładnie 16 godzin i 40 minut z tego co mówił gość przewodnik

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 25 paź 2007, 19:03
autor: Nat
Jeszcze a propos fabryki FIAT Auto Poland.
Klik
Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 25 paź 2007, 19:34
autor: sloneczna
Właśnie Romek o to chodziło

Zlot w Tychach na taśmie FAP - 20 października!
: 06 lis 2007, 19:31
autor: Dudi
Dla tych którzy jeszcze nie widzieli:
Klik