Strona 249 z 254

Re: Kąski warte uwagi.

: 15 sty 2024, 22:04
autor: Tomzik
Hmmm... Ja klikam w linka i wyskakuje 125P :)

A to co jest powyżej mojego poprzedniego posta to nie link a załącznik :P

Re: Kąski warte uwagi.

: 15 sty 2024, 22:09
autor: pietrek125
To to jest duuużo wyżej ;)

Re: Kąski warte uwagi.

: 15 sty 2024, 22:27
autor: Tomzik
Owszem, ale pierwszy link licząc od mojego posta ;)

Re: Kąski warte uwagi.

: 15 sty 2024, 22:31
autor: adamM20
... po "kapitalce" dość dobrze zrobiony ale te szyby ściągane z Włoch .... 8-O, to już nie oryginał ale, ale były w ogóle brązowe szyby w 125p? Jeśli były, to jak to mówią człowiek uczy się całe życie .... od handlarzy też :D : https://www.olx.pl/d/oferta/fiat-125p-p ... YhYDt.html
pzdr

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 8:35
autor: pietrek125
Były w latach 70tych głównie chyba na eksport... raz widziałem takiego fiaciora i były to szyby polskiej produkcji BESPO, atermiczne też były ale chyba były importowane z Włoch.

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 10:19
autor: volf
BESPO to chyba nie producent a oznaczenie bezpiecznej szyby czy czegoś w tym stylu? :)

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 10:25
autor: topcio
Tomzik pisze: 15 sty 2024, 21:49 Człowiek patrzy na to szkaradztwo (125P z powyżej linkowanego ogłoszenia) i myśli sobie - u nas klepali taką pokrakę a w Turynie w tym czasie wychodziły taka Croma Turbo albo Tipo Sedici :lol:

Ogólnie chyba jestem nieczuły na klasyki samochodowe tego typu, nie kręci mnie ani kaszlak ani kanciak ani inne demoludowe wynalazki. Ale Tipo Sedici, ładną Cromkę czy Themę to bym przytulił, bo w przeciwieństwie do tych pierwszych da się tym jeździć w nieraz wciąż bardzo porządnych warunkach... Hamuje to to i przyspiesza wciąż akceptowalnie lub nawet nieźle i ma nawet jakieś podstawowe udogodnienia.
Fakt, też nie mam sentymentu do tego a PRL pamiętam jako okupację radziecką, puste półki i kolejki za wszystkim a nie różowe lata 80. Pamiętam jak rodzice jeździli 125p co było prestiżem w mojej wsi a znajomy spekulant podjechał Asconą 8-O Ku : cenzura : wa! To statek kosmiczny a nie samochód był!

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 12:12
autor: piterstilo
volf pisze: 16 sty 2024, 10:19 BESPO to chyba nie producent a oznaczenie bezpiecznej szyby czy czegoś w tym stylu? :)
Z tego co pamiętam te szyby dzieliły się na 2 rodzaje
Securit - szyba po uderzeniu rozsypywała się na kawałeczki
Bespo szyba klejona bezpiecznie ,,tylko "pękała, ale się trzymała.
Najepiej zobaczyć scenę w filmie Zmiennicy ostatni odcinek , Nasz najdroższy , w której w trakcie licytacji zdesperowany taksówkarz rozwala szybę w swoim Fiacie i proponuje go zamiast taksówki 1313, w której dla odmiany była wlaśnie popękana szyba.

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 17:34
autor: volf
piterstilo pisze: 16 sty 2024, 12:12
Bespo szyba klejona bezpiecznie ,,tylko "pękała, ale się trzymała.
Przecież na bocznych też było BESPO a one się w mak rozsypywały :D
Ogólnie to teraz chyba wszystkie przednie szyby w autach są klejone czyli laminowane. Kiedyś jednak były również hartowane strefowo, by w polu widzenia kierowcy popękać na nieco większe części dla zachowania widoczności. Zwykłe kartowane rozbijają się w mak i jeśli się nie rozpadną to widoczności nie ma.
Zapewne klejone były droższe/trudniejsze/mniej wydajne w produkcji dlatego w kredensach były takie i takie ;)

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 19:51
autor: adamM20
pietrek125 pisze: 16 sty 2024, 8:35 Były w latach 70tych głównie chyba na eksport... raz widziałem takiego fiaciora i były to szyby polskiej produkcji BESPO, atermiczne też były ale chyba były importowane z Włoch.
... rzeczywiście w archiwalnych, motoryzacyjnych ogłoszeniach można znaleźć brązowe szyby, szyby do 125p. Wygląda na to, że w całej palecie wersji eksportowych "Żerań" wypuszczał i takie wersje. Nie twierdzę, że wszystko widziałem ale od "małego" blisko byłem naszej PRL-owskiej motoryzacji i nie widziałem takiego "wynalazku". Największym odkryciem w tym zakresie był oczywiście MR75 z silnikiem 1,6 w pięknej butelkowej zieleni ale brązowe szyby, tak jak już napisałem człowiek uczy się całe życie.
pzdr

P.S.
szkoda, ze znowu nam nie wyszło: https://www.youtube.com/watch?v=7lxIoUQ ... UGamVsY3og

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 21:01
autor: pietrek125
volf pisze: 16 sty 2024, 10:19 BESPO to chyba nie producent a oznaczenie bezpiecznej szyby czy czegoś w tym stylu? :)
BESPO to było zjednoczenie Hut Szkła które specjalizowały sie w produkcji szkła "bezpiecznego" głównie dla szeroko pojętych środków transportu.

https://fiat125p.pl/polityka-antyimport ... o-i-bespo/

cyt. "Tymczasem w Polsce produkcję szyb hartowanych najpierw przednich i tylnych, a niedługo potem bocznych uruchomiła także Huta Szkła Okiennego „Kunice” w Żarach (nad znaczkiem BESPO cyferka „1”). W drugiej połowie 1974 roku rozpoczęła produkcję tylnych szyb ogrzewanych do 125p a także szyb antisol (zielone o oznaczeniu MG, brązowe o oznaczeniu MB, przednie odpowiednio MGP i MBP): "

cyt. "W połowie lat 70. uruchomiono w Sandomierzu produkcję szyb przednich laminowanych o oznaczeniu L (nad znaczkiem BESPO cyferka „4”), jednak w latach 80. z oszczędności zdarzało się znów stosowanie w wersjach krajowych szyby przedniej hartowanej z Żar (wyjątkiem sanitarki gdzie zawsze montowano szyby laminowane"

W moim 125S mam szyby atermiczne hartowane firmy "Sicursiv", natomiast przednia również atermiczna, ale klejona f-my "VIS"

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 21:01
autor: piterstilo
Nie upieram się, przy podziale:
Bespo klejona- bezpieczna
Securit - niebezpieczna - rozwalająca na drobne kawałki.
Z otmętów pamięci, z czasów słusznie minionych, pamiętam, że przy zakupie używanego Fiata 125p, podczas oględzin, fachowcy posługiwali się swoim żargonem technicznym :
szyba ,, klejonka", albo ,,sekuritka"
Tyle wtedy zrozumiałem że klejonka jest lepsza, bo bezpieczniejsza.
We wspomnianym filmie Zmiennicy, nawet moja teoria się sprawdza. bo bohaterowie mają Fiata z exportu, więc w domyśle, lepsze części, może surowsze normy bezpieczeństwa? na tzw Zachodzie. Wiadomo, że to był zbieg okoliczności, ale ten drugi Fiat był teoretycznie zwykły krajowy.
Myślę, że w czasie procesu produkcji następowały przecież różne zmiany, udoskonalenia, wymuszane najczęściej przez zaostrzanie norm. m.in bezpieczeństwa.
Tzw sekuritki były prawdopodobnie zastępowane tzw klejonymi, ale widocznie się zdarzały w fabrycznie montowanych Fiatach, może też w obrocie częściami zamiennymi pozostały jakieś zapasy?
W tamtych czasach, przy tak ubogiej ofercie samochodów i jeszcze słabszym jego wyposażeniu, sprawa bezpiecznej szyby miała duże znaczenie.

Re: Kąski warte uwagi.

: 16 sty 2024, 22:25
autor: volf
To popatrz na szyby boczne, wszystkie w polskich autach są hartowane a nie klejone a napis mają ;)
https://sprzedajemy.pl/szyba-boczna-i-t ... nr67088829

Tak naprawdę bezpieczne są zarówno te hartowane, hartowane strefowo jak i klejone.
Pewnie w zamierzchłych czasach używano szyb zwykłych, które tłuką się na duże kawałki i mogą przeciąć rękę czy gardło...

Re: Kąski warte uwagi.

: 18 sty 2024, 21:34
autor: adamM20
... zdjęcie dedykuję Koledze Marcinowi, którego bardzo serdecznie pozdrawiam.
pzdr

Re: Kąski warte uwagi.

: 20 sty 2024, 11:44
autor: volf
Adam a te odblaski też warte swojej ceny? :) https://sprzedajemy.pl/odblaski-prostok ... nr66063072