Y - wymiana osłony przegubu + foto
: 07 wrz 2007, 23:21
Witka!
Sprawa nie jest trudna jeśli mamy podstawowe zaplecze techniczne.
Potrzebujemy kobyłkę, lub porządny lewarek, klucz nasadowy do nakrętki przegubu piasty koła (30 lub 32), punktak, dwa młotki (jeden nieduży), klucze do odkręcenia amortyzatora ze zwrotnicy, szczypce czołowe (mogą być takie do wyciągania gwoździ), szczypce płaskie ze szpicem (najlepiej wygiętym), no i osłona gumowa, dwie opaski zaciskowe i nakrętkę przegubu (piasty koła).
Z tego co wiem to osłona jest taka sama jak w Fiacie Punto i Cinquecento, opaski także.
1. Luzujesz śruby koła.
2. Podnosisz samochód (zaciągnięty hamulec awaryjny i kliny pod tylnym kołem).
3. Podkładasz kobyłkę pod mocowanie wahacza i nadwozia, lub w miejsce przeznaczone do tego w podwoziu (przy progu).
4. Zdejmujesz koło.
5. Luzujesz śruby mocujące dolną część amortyzatora.
6. Podpierasz wahacz czymś stabilnym.
7. Przy pomocy punktaka odginasz zagiętą część nakrętki piasty koła.
8. Blokujesz koła hamulcem (można posłużyć się ciałem żywym - sąsiad...
9. Przy pomocy klucza nasadowego i dość długiej rury odkręcasz nakrętkę piasty koła.
10. Zdejmujesz nakrętkę i podkładkę.
11. Wyjmujesz śruby mocujące dolną część amortyzatora.
12. Odginasz amortyzator w stronę błotnika i tak sobie go podpierasz.
13. Zwrotnicę razem z amortyzatorem przeginasz na sworzniu kulistym w stronę zewnętrzną, przy jednoczesnym mocnym doginaniu wahacza do dołu.
14. Przy takim odgięciu powinieneś wysunąć przegub razem z półośką z piasty koła.
15. Jeśli nie to proponuję rozpiąć któryś sworzeń kulisty (wahacza albo wąsa z maglownicy).
16. Jak już wyjmiesz przegub z piasty to nie ciągnij półosią na zewnątrz samochodu (możesz uszkodzić manrzetę przy skrzynce biegów), staraj się ją raczej dopychać do skrzynki.
17. Odpinasz opaski na uszkodzonej manrzecie i zsuwasz manrzetę z przegubu w stronę skrzynki biegów.
18. Wymywasz z przegubu cały smar przy pomocy ropy lub benzyny i pędzelka, dobrze na koniec wydmuchać sprężonym powietrzem.
19. W środku przegubu przy półośce jest zabezpieczenie które trzeba rozszerzyć (do tego wspomniane szczypce ze ściętym czubkiem).
20. Wkładasz czubek szczypcy między końcowe wąsy zabezpieczenia i rozginasz, półośka powinna wyjść z przegubu przy lekkim jej pociągnięciu.
21. Zdejmujesz manrzetę z półośki i zakładasz nową.
22. Ustawiasz w odpowiednim miejscu manrzetę na półośce i zaciskasz małą opaskę na manrzecie.
23. Zaczepiasz ząbek opaski jak najciaśniej i szczypcami czołowymi ściskasz (umiejętnie) wygięcie na opasce które wygląda tak |__|, po ściśnięciu powinno wyglądać tak /__\ .
24. Wciskasz półośkę w przegub (tak żeby zabezpieczenie zaskoczyło) i wciskasz porcję nowego smaru grafitowego ok 50g.
25. Nasuwasz większy kołnierz manrzety na przegub i zaciskasz większą opaskę.
26. Wsuwasz wieloklin przegubu w piastę koła i wszystko skręcasz.
27. Po dokręceniu wszystkich śrub, ponownie przyda się sąsiad, blokuje koła a Ty przykręcasz oś przegubu nową nakrętką, mocno ale z czuciem, tępym wkrętakiem lub przecinakiem zaklepujesz kołnierz nakrętki we wcięciu osi przegubu.
28. Montujesz koło i cieszysz się pewnością, że przegub przeżyje kolejne kilometry.
Jak możesz to rób fotki, jak się połączy to będzie jakiś poglądowy manual.
Powodzenia!
Pozdrawiam.
Sprawa nie jest trudna jeśli mamy podstawowe zaplecze techniczne.
Potrzebujemy kobyłkę, lub porządny lewarek, klucz nasadowy do nakrętki przegubu piasty koła (30 lub 32), punktak, dwa młotki (jeden nieduży), klucze do odkręcenia amortyzatora ze zwrotnicy, szczypce czołowe (mogą być takie do wyciągania gwoździ), szczypce płaskie ze szpicem (najlepiej wygiętym), no i osłona gumowa, dwie opaski zaciskowe i nakrętkę przegubu (piasty koła).
Z tego co wiem to osłona jest taka sama jak w Fiacie Punto i Cinquecento, opaski także.
1. Luzujesz śruby koła.
2. Podnosisz samochód (zaciągnięty hamulec awaryjny i kliny pod tylnym kołem).
3. Podkładasz kobyłkę pod mocowanie wahacza i nadwozia, lub w miejsce przeznaczone do tego w podwoziu (przy progu).
4. Zdejmujesz koło.
5. Luzujesz śruby mocujące dolną część amortyzatora.
6. Podpierasz wahacz czymś stabilnym.
7. Przy pomocy punktaka odginasz zagiętą część nakrętki piasty koła.
8. Blokujesz koła hamulcem (można posłużyć się ciałem żywym - sąsiad...
9. Przy pomocy klucza nasadowego i dość długiej rury odkręcasz nakrętkę piasty koła.
10. Zdejmujesz nakrętkę i podkładkę.
11. Wyjmujesz śruby mocujące dolną część amortyzatora.
12. Odginasz amortyzator w stronę błotnika i tak sobie go podpierasz.
13. Zwrotnicę razem z amortyzatorem przeginasz na sworzniu kulistym w stronę zewnętrzną, przy jednoczesnym mocnym doginaniu wahacza do dołu.
14. Przy takim odgięciu powinieneś wysunąć przegub razem z półośką z piasty koła.
15. Jeśli nie to proponuję rozpiąć któryś sworzeń kulisty (wahacza albo wąsa z maglownicy).
16. Jak już wyjmiesz przegub z piasty to nie ciągnij półosią na zewnątrz samochodu (możesz uszkodzić manrzetę przy skrzynce biegów), staraj się ją raczej dopychać do skrzynki.
17. Odpinasz opaski na uszkodzonej manrzecie i zsuwasz manrzetę z przegubu w stronę skrzynki biegów.
18. Wymywasz z przegubu cały smar przy pomocy ropy lub benzyny i pędzelka, dobrze na koniec wydmuchać sprężonym powietrzem.
19. W środku przegubu przy półośce jest zabezpieczenie które trzeba rozszerzyć (do tego wspomniane szczypce ze ściętym czubkiem).
20. Wkładasz czubek szczypcy między końcowe wąsy zabezpieczenia i rozginasz, półośka powinna wyjść z przegubu przy lekkim jej pociągnięciu.
21. Zdejmujesz manrzetę z półośki i zakładasz nową.
22. Ustawiasz w odpowiednim miejscu manrzetę na półośce i zaciskasz małą opaskę na manrzecie.
23. Zaczepiasz ząbek opaski jak najciaśniej i szczypcami czołowymi ściskasz (umiejętnie) wygięcie na opasce które wygląda tak |__|, po ściśnięciu powinno wyglądać tak /__\ .
24. Wciskasz półośkę w przegub (tak żeby zabezpieczenie zaskoczyło) i wciskasz porcję nowego smaru grafitowego ok 50g.
25. Nasuwasz większy kołnierz manrzety na przegub i zaciskasz większą opaskę.
26. Wsuwasz wieloklin przegubu w piastę koła i wszystko skręcasz.
27. Po dokręceniu wszystkich śrub, ponownie przyda się sąsiad, blokuje koła a Ty przykręcasz oś przegubu nową nakrętką, mocno ale z czuciem, tępym wkrętakiem lub przecinakiem zaklepujesz kołnierz nakrętki we wcięciu osi przegubu.
28. Montujesz koło i cieszysz się pewnością, że przegub przeżyje kolejne kilometry.
Jak możesz to rób fotki, jak się połączy to będzie jakiś poglądowy manual.
Powodzenia!
Pozdrawiam.