Strona 1 z 3
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 14:22
autor: szerszen
Witam!
Zastanawiam się nad Thesisem i mam pytanie, czy ktoś jeździł (jeździ) Thesisem (lub inną Lancią) na gaz ziemny? Szczególnie interesuje mnie silnik 3.0. Pociąga mnie taka opcja jako alternatywa JTD.
Pozdro
szerszeń
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 15:06
autor: Ubiq
Fajna sprawa, cena 1.75 zł/1l

Tylko mało stacji w polsce... chyba koło 20 ?
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 16:10
autor: Boorek
"Ubiq" pisze:Fajna sprawa, cena 1.75 zł/1l

Tylko mało stacji w polsce... chyba koło 20 ?
no właśnie cena 1.75 za litr a koszty montażu w porównaniu z lpg dużo wyższe (zbiornik) maly zasięg i mało stacji, i w dodatku pogarszają sie osiągi podobno, kiedyś widziałem, albo czytałem o teście seatów toledo z ta instalacją i jak dla mnie wcale to nie wygląda tak różowo, zdecydowanie wolał bym dobre LPG. U mnie na bazie autobusów jest taka stacja bo autobusy komunikacji miejskiej na tym śmigają... i jak widze jak one jeżdżą to mi słabo, nie są nowe-to prawda jednak w porównaniu z podobnymi wiekiem albo starszymi dizlami to one nie maja najmniejszych szans. Pozdrawiam
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 19:41
autor: dunin
dwie podstawowe wady: 1. mało stacji, jak już było wspomniane; 2. instalacja waży ponad 100kg i bardzo pogarsza osiągi i prowadzenie auta.
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 20:00
autor: Pablo
W przypadku Thesisa dodatkowe 100 kg jakoś nie brzmi optymistycznie

Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 20:04
autor: przemas81
jesli zastanawiasz sie nad thesisem- auto nie tanie i stosunkowo mlode to lepiej wsadzic porzadne lpg-stacji z gazem masz w brud i mniej problemow niz z metanem
metan to wg mnie zadna alternatyw diesla

Re: Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 20:04
autor: Sixt
"szerszen" pisze:Witam!
Zastanawiam się nad Thesisem i mam pytanie, czy ktoś jeździł (jeździ) Thesisem (lub inną Lancią) na gaz ziemny? Szczególnie interesuje mnie silnik 3.0. Pociąga mnie taka opcja jako alternatywa JTD.
Pozdro
szerszeń
Mój kolega ma Kappe na CNG - 2.0 155 km. i chwali ja sobie bardzo. Z tego co pamietam kupil ja we Wloszech juz z zalozona instalacją. Jesli mnie pamiec nie myli na zbiorniku udaje mu sie przejechac ok. 350 kilometrów.
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 20:29
autor: Jarek_Lu
Po rozmowie pracownikami Zakładu Gazowniczego w Lublinie , tam wszystkie auta jeżdżą na CNG ,zmieniłem zdanie o tych instalacjach w/g ich kierowców : palą mniej niż benzyny ok -10% , brak utraty mocy , no i koszt ... ale rzeczywiście stacji tankowania nie ma za dużo tu lista
CNG
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 20:58
autor: Pablo
Wiecie co, generalnie pomysł gazowania samochodu (nie tylko Thesisa) powinien być karany

Gaz jest dobry do kuchenki

(oczywiście to
moja opinia). Ale Thesisa z korkiem do gazu wyobrazić sobie nie mogę

Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 21:12
autor: dunin
"Jarek_Lu" pisze:Po rozmowie pracownikami Zakładu Gazowniczego w Lublinie , tam wszystkie auta jeżdżą na CNG ,zmieniłem zdanie o tych instalacjach w/g ich kierowców : palą mniej niż benzyny ok -10% , brak utraty mocy , no i koszt ... ale rzeczywiście stacji tankowania nie ma za dużo tu lista
CNG
jakbym jeździł za połowę połowy ceny to też byłbym zadowolony. poza tym każda pliszka i tak dalej

a spalanie zależy od wartości opałowej, więc porównywanie ma średni sens
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 21:48
autor: bolek
Z moich doświadczeń:
- spalanie CNG w samochodzie który zdarza mi się czasami użytkować (Berlingo 1,4 8V 2003r) wynosi w przybliżeniu 1:1, porównując m3 CNG do litra benzyny
-daje się zauważyć wyraźny spadek mocy w stosunku do benzyny, mimo zamontowanego wariatora wyprzedzenia zapłonu
- najbardziej tragiczną stroną przedsięwzięcia jest zasięg, który przy jednej butli 12m3 wynosi w Berlingo 1,4 od 120 do 190km, a butla z zaworem ma metr długości, 316mm średnicy i waży ok 60kg. Można montować więcej zbiorników, ale zajmują sporo miejsca, są ciężkie i drogie, zbiorników z kompozytów na dzień dzisiejszy właściwie nie ma.
-cena instalacji CNG jest zdecydowanie wyższa niż cena instalacji LPG
Podsumowując - decydując się na auto CNG raczej należy szukać samochodów fabrycznie wyposażonych w instalacje - z racji większeg zasięgu i wkomponowaniem butli w istniejące i celowo stworzone "zakamarki", ale trzeba się liczyć z trudnym dostępem do serwisu tych instalacji, nawet w serwisach ASO.
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 21:57
autor: Pepto
"bolek" pisze:Z moich doświadczeń:
- spalanie CNG w samochodzie który zdarza mi się czasami użytkować (Berlingo 1,4 8V 2003r) wynosi w przybliżeniu 1:1, porównując m3 CNG do litra benzyny
-daje się zauważyć wyraźny spadek mocy w stosunku do benzyny, mimo zamontowanego wariatora wyprzedzenia zapłonu
- najbardziej tragiczną stroną przedsięwzięcia jest zasięg, który przy jednej butli 12m3 wynosi w Berlingo 1,4 od 120 do 190km...
Chyba chodziło o dm^3, bo jakoś butli 12m^3 nie potrafię sobie w Berlingo wyobrazić.
Poza tym Thesis z gazem to profanacja. Też boli mnie bardzo na stacji benzynowej (zważywszy jeśli wziąć pod uwagę dochody studenta) ale nie zagazował bym mojego potworka za nic na świecie.
Jeśli che sie jeździć ekstremalnie tanio to chyba tyko diesla z instalacją na olej roślinny, przy dobrych wiatrach najprostsza opcje można zamontować za parę set złotych, i śmigać na filtrowanej przesmażonej frytolinie po 50gr za litr

Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 22:52
autor: Króciak
Tez troche kiedys o tym czytalem i juz dokladnie nie pamietam... ile czasu zajmuje zatankowanie do pelna?
Niestety do Thesis'a ja tez bym na pewno nie zalozyl takiej instalacji... ba nawet do LPG (chodz teraz zagazowalem Kappe - troche zaluje) ale wychodze z zalozenia, ze jezeli stac kogos na Thesis'a to stac go powinno tez na benzyne
Wybacz jezeli w jakis sposob urazilem.
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 04 mar 2008, 22:58
autor: szerszen
Dzięki za konstruktywne uwagi, ale usystematyzujmy dwie rzeczy:
- tankowanie nie stanowi problemu, bo w Gda jest całodobowa (nawet niedaleko mnie) stacja CNG;
- nie chcę zakładać, tylko sprowadzić z już zamontowaną instalacją, z Włoch, gdzie CNG jest bardziej popularny niż w PL.
Ostatnio widziałem instalację CNG w Alficzce 166, 2.0TS, montowaną we włoskim ASO, po prostu majstersztyk myśli inżynierskiej.
Czy rzeczywiście 100kg więcej dla Thesisa to dużo? Raptem 6% wagi.
Czy spadek mocy nawet o 30% dla silnika prawie 300 konnego to też taki problem?
Instalacja na metan (CNG) w Lancii.
: 05 mar 2008, 7:28
autor: bolek
"Pepto" pisze:
Chyba chodziło o dm^3, bo jakoś butli 12m^3 nie potrafię sobie w Berlingo wyobrazić.
Faktyczna pojemność butli to 55dm3, właściwości użytkowe dotyczące zdolności magazynowania CNG to 12m3, przy ciśnieniu 200 barów.