Strona 1 z 1
Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 29 gru 2009, 21:48
autor: bulgulator
Witam serdecznie wszystkich, mam pytanko
Jechałem w trasę, autko sprawowało się pięknie, po przyjeździe w garażu wyskoczył błąd: uszkodzone sterowanie silnikiem i zauważyłem spadek napięcia z 12v na ok. 10v dziś po przyjechaniu z pracy samochód zgasiłem i po jakiejś godzinie nie dało się go zapalić. Wieczorem samochód zapalił bez problemu.
W czym szukać przyczyny?

Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 29 gru 2009, 23:02
autor: prezesjm
Chyba dość oczywiste że coś nie tak z ładowaniem lub uszkodzony akumulator.
No chyba że słynny problem z klemami i przewodem masowym

Re: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 30 gru 2009, 21:15
autor: bulgulator
A o co chodzi z tym slynnym problemem z klemami i przewodem masowym?
Czy swiece tez moga miec na to wplyw?
Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 0:04
autor: GrzesiekGie
Chyba tu powinienem się podłączyć. Mam problem: od pewnego czasu w czasie jazdy (ostatnio coraz częściej) pojawia się, ale potem sama też gaśnie informacja na komputerze, dosłownie - zostawiłem włoski - "awaria urządzenia sterującego silnikiem". Komunikat nie wpływa na jazdę, nie słyszę też zmian w pracy silnika, nie pojawia się na biegu jałowym. Pewien mechanik mówił mi, że to może dotyczyć silnika krokowego - czy to prawda?
Prawdopodobnie jest to związane z jakąś "elektryką" - może gdzieś coś nie styka, albo robi zwarcie - bo np przy włączaniu stacyjki potrafi mi się głupio przestawić obrotomierz i tak zostać, kilkakrotnie zdarzyło się, że miernik temperatury szedł do góry aż do gotowania, potem schodził! I najważniejsze: spaliło mi radio!!!! Nie wiem gdzie szukać błędu - bezpieczniki wszystkie są ok (te od radia też - nie wiem jakim cudem spaliło radio, a bezpieczników nie!). Książkę serwisową mam, ale niestety po włosku. Moja "kupetka" to benzynowa turbianka 205 KM z 1998 roku, teraz ma ok. 180 tys przebiegu, sam w ciągu 2 lat posiadania przejechałem 30 tys. BEZAWARYJNIE (poza wymianą lewego łożyska i wysprzęglika). Pali w normie - 12 l po mieście, nie ma problemów z zapalaniem nawet teraz (akumulator ma pół roku).
PROSZĘ POMÓŻCIE, bo nie chcę bez znalezienia usterki założyć nowego radia, nie mówiąc, że boję się o komputer!

Re: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 14:39
autor: mirek0p
Za aku do nadkola jest przykręcon masa a nastepnie do silnika ,popsikam i dokręć dobrze te połączenia ,najcześciej nieprawidłowe funkcjonowanie elektroniki ma podłoże w "słabej" masie
Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 21:08
autor: GrzesiekGie
Dzięx - sprawdzę i odpowiem, choć wiem z doświadczenia (miałem już dwie Prismy, Themę i "normalną" Kappę), że Lancia bywa kapryśna jak kobieta i czasem przyczyna jest niemożliwa do rozszyfrowania - przykładowo jeśli mi spaliła radio to dlaczego nie spaliła bezpieczników - przecież powinny pójść pierwsze! Ale rzeczywiście komunikat o awarii pokazywał się w czasie jazdy - to MOGŁY BYĆ wstrząsy, w czasie których uziemienie wariowało! Moja ślicznotka jest bezwypadkowa i nie jestem zwolennikiem mycia motoru z zewnątrz - istotnie poczyszczę (WD40 będzie chyba dobry?)

Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 21:17
autor: GrzesiekGie
A jeszcze zapytam: co w takim razie z obrotomierzem? Po włączeniu stacyjki potrafi się ustawić na 6, po uruchomieniu silnika stanąć na końcu skali; ustępuje CZASEM dopiero po jakichś gwałtownych ruchach autka - hamowanie lub "wysoka" zmiana biegów. Bo do zacinania się wskaźnika paliwa na "full" już się przyzwyczaiłem - trzeba popukać w deskę i przechodzi; w przypadku obrotomierza to nie działa!
Pozdroofki
Re: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 21:18
autor: skinner
Awaria impianto kontrollo motore wyswietla sie jak sa nieprawidlowe odczyty czujników. U mnie to była sonda lambda. Jak jechalem stala predkoscia i mialem 3000 tys obrotow to czesto sie zapalala, ale jak gwaltownie przycisnelem gazu i przeciagnelem to tak pare sekund to gaslo, czasami tez robilem tak ze zmienialem bieg na wyzszy i hamowalem silnikiem i CHECK gasnol. Komunikat nie ma nic wspolnego z masami itp. najlepiej pod komputer podlaczyc to Ci od razu powie co jest wadliwe.
Re: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 21:21
autor: skinner
Wykrec licznik i zobacz czy jakiejs wtyczki nie masz luznej z tylu. Moze przychodzi napiecie nie wiadomo skad i dlatego tak sie ustawia, ale wydaje mi sie ze obrotomiez sterowany jest czestotliwoscia. Zazaraz sie dowiem w temacie na schemacie...
Re: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 21:53
autor: skinner
Sygnał RPM pobierany jest z czujnika (CKP -crankshaft position), znajduje sie on na kole zamachowym lub w jego okolicach teraz nie pamietam. Przewody z tego czujnika leca na piny 48 i 49 komputera(ECU). Z komputera(ECU) wychodzi pinem 6 na licznik, kostka na liczniku D - oznaczenie literowe, pin nie wiem ktory poniewaz nie wyrazny schemat jest ale kolor kabelka to niebieski, Opornosc CKP powinna miescic sie w granicach 774 - 946 Ohm. Najczesciej obroty faluja przez zabrudzenie i/lub uszkodzenie tego czujnika.
Opracowano w oparciu o schematy silnika M2.10.3
Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 04 lut 2010, 23:16
autor: GrzesiekGie
Z tym ze nie "licznik", a obrotomierz, chyba że tak to rozumiesz? Sorry, chcę uprecyzyjnić!
Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 05 lut 2010, 15:19
autor: skinner
tak ale mi chodzi o to urzadzenie przystosowane do wskazywania predkosci, obrotow, i innych informacji - (na schemacie opis 78) licznik, blat, quadro strumenti po wlosku, po niemiecku instrumentenpaneel, wtyczka nie przychodzi bezposrednio na obrotomierz tylko na "licznik".
Odp: Kappa - problem z elektryką, problemy z odpalaniem
: 05 lut 2010, 17:47
autor: GrzesiekGie
OK, dzięki, spróbuję sprawdzić jutro "po jasnemu"!
