na komputerze PC z systemem Windows
(sprawdzone na XP i Vista, zmotywowane przez topcio1)
W myśl stwierdzenia:
Jeśli ktoś komuś coś to i owszem,
jednak ponieważ nikt nikomu nic,
to choć niewiele ale zawsze ...
chcąc podziękować SZANOWNYM FORUMOWICZOM za wsparcie w materii,
która jest mi trochę obca, dorzucam coś z mojej działki.
Mam nadzieję, że ten opis chociaż trochę długi będzie zrozumiały i okaże się pomocny przy tworzeniu przez WAS czegoś własnego oraz pozwoli WAM zabłysnąć na forum.
Proszę, chwalcie się efektami własnej pracy,
dopisujcie uwagi a ja w miarę potrzeb i możliwości będę modyfikował ten opis.
A zatem przystępujemy do pracy:
Gromadzimy to co potrzebne:
1. Ściągnięty na dysk naszego komputera, nakręcony wcześniej, najlepiej własny film w formacie .AVI ? w miom filmiku wykorzystałem odręczne ujęcie rotacji instrukcji do Lancii Lybry ? 2 minuty roboty.
2. Aplikacja VirtualDub.
(do przycięcia i zmiany rozmiaru naszego filmu)
3. Pliczek .VCF do wstępnej konfiguracji aplikacji VirtualDub odpowiedniej do naszych potrzeb.
4.Aplikacja konwertująca plik .AVI do ruchomego obrazka w formacie motion GIF
5. Ten opis i trochę wolnego czasu na utworzenie własnego AVATARA.
Ad. 1.
Punkt ten chyba nie wymaga wyjaśnień.
Ad. 2.
Wyszukać instalkę bezpłatnej aplikacji VirtualDub wpisując w Google download VirtualDub
Pobrać i zapisać na dysk spakowaną aplikację VirtualDub
Szybki link poniżej:
http://downloads.sourceforge.net/projec ... irror=mesh
Rozpakować pobrany plik do własnego katalogu np. o nazwie AplikacjaVirtualDub.
Ad. 3.
Pobrać pliczek avatar-lancia.vcf wykorzystując link poniżej:
http://gamt.hekko.pl/avatar/avatar-lancia.vcf
Zgodzić się na pobranie i zapis pliku. Jako miejsce zapisu wskazać katalog AplikacjaVirtualDub.
Ad. 4.
Do konwersji pliku .AVI do ruchomego obrazka w formacie motion GIF użyłem sharewarowego programu AVI GIF Converter 1.08 w 30-dniowej wersji próbnej.
Link do pobrania programu instalacyjnego.
http://www.file-converters.com/avigifset.exe
Po pobraniu pliku uruchomić go i zainstalować aplikację AVI GIF Converter 1.08
Ad. 5.
Mając wszystko co trzeba przystępujemy do pracy:
Jako avatar najlepiej byłoby wykroić z naszego filmu ujecie, która zawierałoby pewien zamknięty cykl - tak dobrana sekwencja będzie dawała w naszym avatarze wrażenie nieprzerwanego ruchu bez zbytnio widocznych nieciągłości.
a. Wejść do katalogu AplikacjaVirtualDub i uruchomić aplikację klikając na plik VirtualDub.exe
b. Po uruchomieniu wejść w opcję [File/Load processing config...] lub nacisnąć (CTRL+L)

c. Wskazać ściągnięty plik konfiguracyjny avatar-lancia.vcf i wybrać Otwórz

d. Wejść w menu aplikacji do opcji otwierania filmu [File/Open video file] lub (CTRL+O)

e. Otworzyć swój wcześniej zapisany film wskazując plik moj-film.avi i wybrać Otwórz

f. Zobaczymy podgląd naszego filmu źródłowego oraz miniatury zmniejszonej i przyciętej zgodnie z opcjami zapisanymi w pliku konfiguracyjnym ? (patrz punkt c.)
Opis głównych elementów okna VirtualDub
1 ? suwak wskazujący położenie bieżącej klatki filmu (aktualnie podglądanej)
2 ? wskazuje końcową klatkę zaznaczenia
3 - wskazuje początkową klatkę zaznaczenia
4 - podgląd klatki filmu źródłowego wskazanej suwakiem
5 - podgląd miniatury zmniejszonej i przyciętej zgodnie z wybranymi opcjami
6 ? linia z numeracją klatek filmu
7 ? numer bieżącej klatki (czas od początku filmu)
8 ? główne menu programu

g. Odcinany zbędny początkowy odcinek filmu:
Przesuwamy suwak na początek filmu (CTRL+strzałka na klawiaturze w lewo) i zaznaczamy początek sekwencji do usunięcia przyciskając ikonkę oznaczoną strzałką w lewo 3. Przesuwając suwak 1, wstępnie myszką i precyzyjnie strzałkami na klawiaturze w lewo i prawo, wskazać początek ujęcia w naszym avatarze.
Po znalezieniu początkowej klatki naszego avataru zaakceptować wybór przyciskając ikonkę oznaczoną strzałką w prawo 2.
Zaznaczony zostaje odcinek filmu.

Po naciśnięciu Del na klawiaturze, zostanie usunięty zaznaczony odcinek filmu.

h. Podobnie odcinamy zbędny końcowy odcinek filmu:
Przesunąć suwak na koniec filmu (CTRL+strzałka na klawiaturze w prawo) przyciskając ikonkę oznaczoną strzałką w prawo 2.
Ponownie sterując suwakiem 1 wyszukujemy koniec ujęcia - najlepiej gdyby to była klatka na której kończy się cykl ruchu - tak dobrana sekwencja będzie dawała w naszym awatarze wrażenie nieprzerwanego ruchu bez zbytnio widocznych nieciągłości. Zaznaczamy początek sekwencji do usunięcia przyciskając ikonkę oznaczoną strzałką w lewo 3.

Po naciśnięciu Del na klawiaturze, zostanie usunięty zaznaczony odcinek filmu i otrzymujemy gotowe ujęcie naszego avatara.

Używając strzałek lewo-prawo na klawiaturze lub przesuwając suwak myszką przeglądamy klatki naszego ujęcia.
Jeżeli wszystko jest ok, przystępujemy do cięcia wymiarów, jeżeli nie powtarzamy punkt 5. od początku.
i.Dostosowanie rozmiarów awatara do limitów forum.
Maksymalny rozmiar obrazu awatara to 133x133 pixele a pliku nie więcej niż 125kB.
Wykorzystujemy filtry [Video/Filters...] lub (CTRL+F).

W naszym przypadku użyjemy opcji Cropping do przycięcia kadru oraz filtrów resize - do zmiany rozmiaru i sharpen - do wyostrzenia.
j. Kadrowanie:
Wskazujemy filtr resize 1 (klikając na nim raz lewym przyciskiem myszki - ?1xLPM?), opcjia Cropping robi się aktywna 2, klikamy na niej ?1xLPM?

Wskazując myszką przerywane linie ograniczające kadr, przytrzymujac wciśnięty LPM1, 2, 3, 4 przesuwamy je aż do uzyskania pożądanej wielkości kadru.

W trakcie kadrowania możemy przemieszczać suwak 5

Efekt kadrowania zatwierdzamy klikając OK
k. Zmiana rozmiaru:
Wskazujemy filtr resize i wybieramy opcję Configure
Zmieniamy rozmiar naszego filmiku (liczony w pixelach) wpisując szerokośc 1 lub wysokość 2 (nie więcej niż 133 pixele). Ponieważ włączona jest opcja Aspect ratio/Same as source, zachowywane będą proporcje kadru i dlatego wystarczy zmiana jednego wymiaru.

Zmieniony rozmiar zatwierdzamy klikając OK
l. Poprawiamy wygląd filmiku stosując wyostrzenie:
Wskazujemy filtr sharpen i wybieramy opcję Configure

Włączamy podgląd 1

Obserwując podgląd regulujemy wyostrzenie suwakiem 2

Akceptujemy wszystkie zmiany klikając 2xOK
m. Ustalamy czas trwania i ilość klatek/s w naszym filmiku
W menu głównym wybieramy [Video/Frame Rate] lub CTRL+R

Czas trwania ustalamy dzieląc ilość klatek naszego ujęcia przez planowany czas trwania w sekundach. Wartość z dzielenia wpisujemy w pole 1. W moim przypadku chcę aby sekwencja trwała 1 sekundę dlatego w pole 1 wpisuję 152/1=152.
W tym oknie, w polu 2 określamy ile klatek/s ma mieć nasz filmik. Akceptowalną płynność ruchu zapewni wartość 10 klatek/s i tyle wpisuję w pole 2.

n. Zapis filmiku na dysku:
W menu głównym wybieramy [File/Save as AVI?] lub F7

Wpisujemy wybieramy katalog zapisu i wpisujemy nazwę filmiku np. awatar.avi
Nie zamykamy okna aplikacji VirtualDub ? być może będzie potrzebna jakaś korekta i ponowny zapis.

o. Konwersja filmiku do docelowej postaci ruchomego pliku GIF:
Uruchamiamy aplikację AVI GIF Converter akceptujemy informację, że aplikacja działa tylko przez 30 dni w wersji testowej naciskając OK.

Pojawia się główne okno aplikacji:

W oknie aplikacji klikamy Open AVI? 1 i wskazujemy zapisany plik awatar.avi.
Klikamy Save to GIF? 2 i określamy miejsce i nazwę naszego awatara np. awatar.gif.

Mając określony plik źródłowy i docelowy klikamy Convert Now!

Po zaakceptowaniu komunikatu o pomyślnej konwersji:

W ten sposób powstała pierwsza robocza wersja NASZEGO AVATARA ? nie zamykamy aplikacji, być może konieczna będzie ponowna konwersja.
Przechodzimy do katalogu zapisu pliku awatar.gif w celu sprawdzenia jego wyglądu i określenia długości.

NASZ AVATAR ma więcej niż limit 125kB, jest za długi o 36kB.

p. Korekta wielkości pliku NASZEGO AVATARA
Musimy dokonać korekty pozwalającej na zmniejszenie rozmiaru. Najprościej cofnąć się do punktu k. i zmniejszyć rozmiar filmiku (wpłynie to na zmniejszenie jego długości).
Wracamy do pozostawionej ? uruchomionej aplikacji VirtualDub i tak jak w punkcie k. zmieniamy rozmiar tym razem zamiast 128 podajemy 110.

Jeszcze raz przechodzimy do nadal uruchomionej aplikacji AVI GIF Converter i ponownie uruchamiamy konwersje (punkt o.)
Przechodzimy ponownie do katalogu zapisu pliku awatar.gif w celu sprawdzenia jego wyglądu i określenia długości.

Tym razem długość pliku nie przekracza limitu:

Gdy nie jesteśmy zadowoleni z efektu, możemy jeszcze raz dokonać korekty parametrów i stworzyć kolejną wersję aż będziemy usatysfakcjonowani.

UWAGA:
Przed zamknięciem aplikacji VirtualDub dobrze byłoby zapisać jego konfigurację (opcja CTRL-S), odpowiednią do NASZEGO AVATARA, aby nie musieć wprowadzać ponownie wszystkich własnych ustawień.
Do wykorzystania tak jak w ad.3 (na początku opisu)


Dodatkowe efekty można uzyskać eksperymentując z innymi filtrami w VirtualDub:
Poniżej wykorzystanie dodatkowo filtra logo (na kadr nałożona maska z "okrągłym otworem"):

I to by było na tyle...
Teraz kolej na WAS, na pewno się uda!!!

Artur (rybart)