Skrzynia biegów Alfa TCT
Nowatorska skrzynia biegów ?Alfa TCT" (Twin Clutch Transsmision) to najnowsza automatyczna dwu-sprzęgłowa, skrzynia biegów o sześciu przełożeniach.
Rozwijana przez FPT (Fiat Powertrain Technologies), nowa skrzynia biegów składa się, zgodnie z założeniem, z dwóch równoległych skrzyni, każdej z własnym sprzęgłem, co pozwala na włączenie następnego biegu, podczas gdy poprzedni jest dalej włączony. Bieg zmienia się więc poprzez prostą, stopniową zmianę odpowiednich sprzęgieł, gwarantując ciągły napęd. W efekcie dostajemy znacznie wyższy poziom komfortu i sportowego charakteru niż ten dostarczany przez standardowe skrzynie automatyczne (z przekładnią hydrokinetyczną), a jednocześnie poczucie wyższego sportowego stylu w porównaniu z manualnymi, elektrycznie pobudzanymi skrzyniami biegów, co pokazuje szybsza zmiana biegów, możliwość wyboru pomiędzy trybem manualnym i automatycznym oraz praktycznie zerowe starty energii podczas przełączania biegu.
Wysoka wydajność i połączenie z systemem Start&Stop, nieobecne dotychczas na rynku, pozwalają na nadzwyczajne obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin o ponad 10% w stosunku do standardowych napędów hydraulicznych z przekładnią hydrokinetyczną.
Praca skrzyni Alfa TCT wyróżnia się maksymalną interakcją z systemami pojazdu. By zapewnić najwyższe osiągi na drodze w zależności od warunków i działań kierowcy, skrzynia biegów współgra z hamulcami, sterowaniem silnika, selektorem Alfa DNA, systemem Start&Stop, sterowaniem oraz systemami sterowania stabilnością pojazdu. Dzięki szybkości, z jaką zmieniane są parametry, skrzynia biegów może na przykład zmienić prędkość zmiany biegu, zarządzać momentem obrotowym (np. na drogach o kiepskiej przyczepności) oraz może pracować całkowicie automatycznie bądź jako sekwencyjna manualna skrzynia biegów skupiając się głównie na obniżeniu zużycia paliwa.
Szczególną cechą Alfa TCT jest fakt, że jest to automatyczna dwusprzęgłowa sucha skrzynia biegów, co gwarantuje nie tylko najwyższą wydajność pod względem zużycia paliwa wśród automatycznych napędów, ale także pozawala na szczególnie kompaktową budowę i zmniejszoną wagę. Dzięki tym cechom, ten napęd może być zastosowany także w samochodach kompaktowych.
Jeśli porównamy sprzęgła suche z mokrymi, możemy powiedzieć, że te pierwsze marnują energię tylko podczas fazy obrotowej zmiany biegu i fazy pick-up, podczas gdy sprzęgła mokre, które zawsze działają w kąpieli olejowej, doznają strat energii spowodowanych przez lepkość, tak jak standardowe skrzynie automatyczne, nawet gdy nie wykonują pracy. Co więcej, wymagają one wymuszonego chłodzenia, a więc zużycia energii, by mogła działać ich pompa olejowa (nieobecna przy sprzęgłach suchych). Ponadto, mokra skrzynia biegów wymaga około 4,8 litra oleju więcej od wersji suchej, z tych samych przyczyn (przez co występuje dodatkowy wzrost wagi i start z powodu rozprysku). Po dodaniu tych wszystkich rzeczy, wydajność suchych napędów jest o około 6% wyższa niż takich samych napędów mokrych, jeśli chodzi o zużycie. Zalety suchych sprzęgieł zawierają też niższe koszty działania i serwisowania z powodu prostszej konstrukcji.
Skrzynia biegów Alfa TCT jest sterowana przez dźwignię charakteryzującą się precyzyjnymi i ergonomicznymi ruchami, która może być połączona z przyciskami za kierownicą zapewniając sportową i ujmującą jazdę.
Wreszcie, warto zanotować, że nowa skrzynia biegów Alfa TCT szczyci się aż 23 publicznymi patentami w 3 dziedzinach: sterowanie skrzynią, mechanika skrzyni i urządzenie wykonawcze.
