Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 10 kwie 2011, 21:00

Historia:
- rozwalona manszeta lewego wewnętrznego przegubu.
Efekt:
- wibracje i stuki
Naprawy:
- smarowanie i nowa manszeta (przestało stukać, nadal wibracje)
- wymiana kielicha i krzyżaka (mniej wibruje, ale jak dociska samochód nadal wibruje)
- wymiana obydwu zewnętrznych przegubów, krzyżaka prawej półosi (dużo lepiej, ale nadal przy 70-80km/h duże wibracje przy przyspieszaniu i wibracje i zwiększenie głośności w momencie przyspieszania przy dociśnięciu samochodu do jezdni- na nierównościach, w PL praktycznie ciągle... lub przy jeździe mocno obciążonym samochodem, przy zdjęciu napędu-luz lub puszczenie gazu, cisza i brak wibracji)

Powiedzcie mi, co ja mam jeszcze wymienić, bo szlag mnie trafia.
Najgorsze jest to, że do czasu tej nieszczęsnej awarii z początku historii był spokój. Niestety z tą rozwaloną manszetę przejechałem wtedy 3000km (byłem za granicą), nie wiem czy to miało wpływ na inne elementu, ale nie mam już siły do tego :(

Pozdrawiam

sel
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 173
Rejestracja: 25 paź 2009, 8:54
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: sel » 11 kwie 2011, 6:42

Pozostał przegub wewnętrzny lewej półosi,lub łożysko podpory. W zasadzie wibracje powodują przeguby wewnętrzne, a dają o sobie znać terkotaniem niezależnie od kąta skręcenia kół i prędkości pojazdu. Przeguby zewnętrzne homokinetyczne nie powodują takich anomalii o ile ich gumowe osłony są całe.
Lancia Lybra 1.9JTD 2000r.

Awatar użytkownika
michalkrk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1283
Rejestracja: 13 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: kraków

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: michalkrk » 11 kwie 2011, 7:04

Stawiam na łożysko podpory. Miałem to. Niemiłosierne wibracje przy prędkości powyżej 80km/h. Wystarczy minimalny luz.
Lancia Ypsilon `11 platinium
c3 2018

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 12 kwie 2011, 22:27

sel pisze:Pozostał przegub wewnętrzny lewej półosi,lub łożysko podpory. W zasadzie wibracje powodują przeguby wewnętrzne, a dają o sobie znać terkotaniem niezależnie od kąta skręcenia kół i prędkości pojazdu. Przeguby zewnętrzne homokinetyczne nie powodują takich anomalii o ile ich gumowe osłony są całe.
Przegub wewnętrzny lewej półosi to chyba kielich i krzyżak? To to mam wymienione na nowe.

Jedyni nie wymieniłem kielicha na prawej (od pasażera) półosi oraz łożyska podpory.
Te wibracje zmniejszają się powyżej 100km/h, najsilniejsze są przy 70-80km/h.

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 12 kwie 2011, 22:28

michalkrk pisze:Stawiam na łożysko podpory. Miałem to. Niemiłosierne wibracje przy prędkości powyżej 80km/h. Wystarczy minimalny luz.
a zależało to od przyspieszania/zwalniania silnikiem? U mnie jak wrzucę luz wibracje znikają zupełnie. Najsilniej przy przyspieszaniu, przy stałej jeździe też są, ale lekko wyczuwalne.
Powyżej 100km/h robi się spokojniej.

Awatar użytkownika
michalkrk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1283
Rejestracja: 13 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: kraków

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: michalkrk » 13 kwie 2011, 20:59

To by się zgadzało. Na luzie nie było nic natomiast przy każdym wciśnięciu gazu. Wibracje zaczynały się od tych 70-80 i raz wzrastały a raz nie.
Lancia Ypsilon `11 platinium
c3 2018

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 13 kwie 2011, 23:11

michalkrk pisze:To by się zgadzało. Na luzie nie było nic natomiast przy każdym wciśnięciu gazu. Wibracje zaczynały się od tych 70-80 i raz wzrastały a raz nie.
Faktycznie to pasuje. Niestety pasuje też do tego kielicha, ale on jest drogi, prawie 700zł kosztuje :(

Próbowałem to łożysko w necie znaleźć, ale znalazłem tylko oppisy wymiany w AR 156, samego łożyska podpory nie mogę namierzyć :(

Da się to jeszcze jakoś zdiagnozować? Dodam jeszcze, że charakterystyczne jest to, że jak dobija przodem do dołu to wtedy wzmaga się hałas, ale ne pewno to nie łożyska kół, bo jak na boki go obciążam, to któreś łożysko koła powinno hałasować, a wtedy się nic nie odzywa.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
michalkrk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1283
Rejestracja: 13 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: kraków

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: michalkrk » 14 kwie 2011, 6:54

Jak się dobija przodem w dół to obciążenie jest większe na podporze pewnie. Jak się podniesie auto to można zdiagnozować to łożysko. Mnie tak zdiagnozowali właśnie. Ja kupiłem i wymieniłem całą półoś. Samo łożysko jeśli nie będzie dostępne np. w Intercars to spokojnie kupisz w jakiejś hurtowni gdzie robią łożyska - tak zrobiłem przy innym aucie - koszt łożyska do tego auta to np 32 zł.
Nie mogę w Eperze znaleźc tego łożyska więc jak byś je sprawdzał trzeba by zadzwonić to ASO i zapytać o wymiary a jak nie to mechanik może zmierzy od dołu jak podejdzie. Wygląda na to, że Fiat nie stosuje łożyska zamiennego tylko nowa półoś :) Ale na pewno można je wymienić.
Lancia Ypsilon `11 platinium
c3 2018

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 20 kwie 2011, 21:43

michalkrk pisze:Jak się dobija przodem w dół to obciążenie jest większe na podporze pewnie. Jak się podniesie auto to można zdiagnozować to łożysko. Mnie tak zdiagnozowali właśnie. Ja kupiłem i wymieniłem całą półoś. Samo łożysko jeśli nie będzie dostępne np. w Intercars to spokojnie kupisz w jakiejś hurtowni gdzie robią łożyska - tak zrobiłem przy innym aucie - koszt łożyska do tego auta to np 32 zł.
Nie mogę w Eperze znaleźc tego łożyska więc jak byś je sprawdzał trzeba by zadzwonić to ASO i zapytać o wymiary a jak nie to mechanik może zmierzy od dołu jak podejdzie. Wygląda na to, że Fiat nie stosuje łożyska zamiennego tylko nowa półoś :) Ale na pewno można je wymienić.
dodatkowe info: jak wsiadł pasażer z prawej z przodu, to wibracje przy dobijaniu pojawiły się dużo częścięj i szybciej. Znaczy się coś z prawej strony... Tyle, że jak go bujam prawo-lewo (tak jak sie łożyska sprawdza) to nie bardzo mogę coś wyczuć, nic się nie zmienia.
Ile dałeś za całą półoś? Była w kielichem wewnętrznym?

Awatar użytkownika
michalkrk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1283
Rejestracja: 13 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: kraków

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: michalkrk » 20 kwie 2011, 22:37

Bujanie prawo lewo w tym przypadku nic chyba nie pokaże. Prawa strona to jest właśnie dłuższa półoś z podporą. Ja za całą półoś z podporą i przegubami krótk mówiąc cały kompletna, że tylko włożyć w miejsce starej - kosztowała mnie 250 zł z tym, że do automata 2.0. Do ciebie powinno dać radę kupić taniej z tym, że sprawdź sobie najpierw to łożysko u mechanika i ewentualnie krzyżak przegubu wewn. bo jak on poleci - a często lecą no to wibracje gwarantowane. Jeśli byłby to krzyżak to można go zmienić samego (nie ma potrzeby wymiany półosi). Można go zobaczyć po demontażu półosi bo ten krzyżak siedzi w skrzynii.
Lancia Ypsilon `11 platinium
c3 2018

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 20 kwie 2011, 22:54

michalkrk pisze:Bujanie prawo lewo w tym przypadku nic chyba nie pokaże. Prawa strona to jest właśnie dłuższa półoś z podporą. Ja za całą półoś z podporą i przegubami krótk mówiąc cały kompletna, że tylko włożyć w miejsce starej - kosztowała mnie 250 zł z tym, że do automata 2.0. Do ciebie powinno dać radę kupić taniej z tym, że sprawdź sobie najpierw to łożysko u mechanika i ewentualnie krzyżak przegubu wewn. bo jak on poleci - a często lecą no to wibracje gwarantowane. Jeśli byłby to krzyżak to można go zmienić samego (nie ma potrzeby wymiany półosi). Można go zobaczyć po demontażu półosi bo ten krzyżak siedzi w skrzynii.
krzyżak wew. mam już wymieniony. Zew. przegub też wymieniony.
Jest tam chyba jeszcze coś co z tym krzyżakiem współpracuje? no i to łożysko.
W lato do tego wrócę, teraz nie mam kasy na naprawy, bo już sporo na walkę z tymi wibracjami wydałem :(

Pozdrawiam

mfan
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 176
Rejestracja: 06 mar 2009, 0:00
Imię: michał
Lokalizacja: chojnice

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: mfan » 21 kwie 2011, 0:10

Po wymianie prawego przegubu zewnętrznego w mojej 105KM miałem takie oto oznaki a mianowicie ,przy przyspieszaniu gwałtownym to rzucało przodem na boki ( jakby miało koło się urwać) oraz na biegu dodanie gazu lub zdjęcie nogi z gazu powodowało słyszalne uderzenie(stuk) : cenzura : . Wymieniłem drugi przegub zewnętrzny i dalej to samo : cenzura : . Wjechałem na kanał i okazało się, że sprawdzając reką luz na półosiach z prawej jest luz minimalny a z lewej luz ma około 1 cm. Wymieniłem przegub wewnętrzny(krzyżak) i cisza jak makiem zasiał. Przegub zakupiłem od naszego forumowicza laminiarza namiary na Jego sklep to www.anthecar.pl Dla forumowiczów taniej. Powodzenia :)

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 21 kwie 2011, 21:01

mfan pisze:Po wymianie prawego przegubu zewnętrznego w mojej 105KM miałem takie oto oznaki a mianowicie ,przy przyspieszaniu gwałtownym to rzucało przodem na boki ( jakby miało koło się urwać) oraz na biegu dodanie gazu lub zdjęcie nogi z gazu powodowało słyszalne uderzenie(stuk) : cenzura : . Wymieniłem drugi przegub zewnętrzny i dalej to samo : cenzura : . Wjechałem na kanał i okazało się, że sprawdzając reką luz na półosiach z prawej jest luz minimalny a z lewej luz ma około 1 cm. Wymieniłem przegub wewnętrzny(krzyżak) i cisza jak makiem zasiał. Przegub zakupiłem od naszego forumowicza laminiarza namiary na Jego sklep to www.anthecar.pl Dla forumowiczów taniej. Powodzenia :)
to mam już wymienione, ale dzisiaj zobaczyłem, że luźno lata drążek reakcyjny silnika (ten łącznik na górze silnika). Może to też jest powodem. Na szczęście nie jest drogi i łatwy do wymiany, więc wymienię i zobaczę co dalej...

baster
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 186
Rejestracja: 05 lip 2009, 19:17
Lokalizacja: Warszawa

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: baster » 24 maja 2011, 22:33

Przechodziłem przez to samo ... szukałem, szukałem aż w końcu znalazł ... argenta, czyli nasz mechanior z warszawy.
U mnie raz wymieniałem ten krzyżak z prawej strony. Było lepiej ale niestety drgania były cały czas. Aż do dzisiaj. W końcu udało mi się wysupłać 600 zł na kielich ( prawa strona w aso to koszt 730 zł, w skład półosi wchodzi kielich, łożysko z pierścieniem, cała kompletna półoś czyli część z krzyżakiem i przegubem zewnętrznym to trzeba doliczyć drugie tyle ). Zdawałem starą półoś. U mnie kielich był już tak wyrobiony że niestety wymiana samego krzyżaka nie załatwiła sprawy. Wykosztowałem się na nowy kielich oraz na nowy krzyżak. Łatwo zdiagnozować, czy kielich jest wyrobiony. Trzeba zacisnąć klucz na półosi od strony prawej, przy skrzyni ... i poruszać kołem. Luz delikatny powinien być ... ale delikatny.

Awatar użytkownika
Toper
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 613
Rejestracja: 19 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lybra - wibracje (przysp. i na nierównościach)

Post autor: Toper » 29 maja 2011, 0:10

baster pisze:Przechodziłem przez to samo ... szukałem, szukałem aż w końcu znalazł ... argenta, czyli nasz mechanior z warszawy.
U mnie raz wymieniałem ten krzyżak z prawej strony. Było lepiej ale niestety drgania były cały czas. Aż do dzisiaj. W końcu udało mi się wysupłać 600 zł na kielich ( prawa strona w aso to koszt 730 zł, w skład półosi wchodzi kielich, łożysko z pierścieniem, cała kompletna półoś czyli część z krzyżakiem i przegubem zewnętrznym to trzeba doliczyć drugie tyle ). Zdawałem starą półoś. U mnie kielich był już tak wyrobiony że niestety wymiana samego krzyżaka nie załatwiła sprawy. Wykosztowałem się na nowy kielich oraz na nowy krzyżak. Łatwo zdiagnozować, czy kielich jest wyrobiony. Trzeba zacisnąć klucz na półosi od strony prawej, przy skrzyni ... i poruszać kołem. Luz delikatny powinien być ... ale delikatny.
Dzięki za info.
Czyli najpierw wymieniłeś sam krzyżak? Potem znowu kielich+ jeszcze jeden krzyżak?
bo ja już krzyżak z prawej zmieniłem i ciekawy jestem w jakim on stanie jest, skoro pracował ze zniszczonym kielichem :(

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”