Strona 1 z 1

Kappa - komp widzi -47 st C !

: 09 gru 2011, 18:01
autor: Piszczyk
witam
przeszukiwałem forum ale nie znalazłem satysfakcjonującej mnie opowiedzi więc proszę o poradę

mam problem z kappą (1998 2.0 20v turbo) mianowicie komputer widzi temperaturę silnika -48 do -57 st C
(czujnik w termostacie - niebieski - wymieniony na nowy a wcześniej podmieniany na dwa inne raczej sprawne)
więc przy odpalaniu silnika zalewa go paliwem (czuć zapach duuużej dawki w wydechu)
co ciekawe jeśli uda się odpalić silnik to już po chwili (nawet 10 s) komputer zaczyna widzieć poprawną temperaturę (np +3 st C)
temperaturę podaję jaką wskazuje egzaminer
mechanicy (ASO fiata) po stwierdzeniu że to może brak połączenia na wtykach popsikali je kontaktem i tyle (na termostacie i kompie)
pomogło na jeden poranek - dojechałem do pracy, samochód ostygł (8 godzin) i znów było ciężko zapalić (prawie padł aku)
pomijam że taki już kupiłem - to znaczy od początku dłuugo kręcił zanim zapalił ale wcześniejsze warunki pogodowe jakoś pozwalały na uruchomienie mimo bogatej mieszanki

moje pytanie: jak "zasilany" jest czujnik ? plusem z centralki (pin 30 ) czyli + 5 czy + 12 V?
czy ten drugi kabel od czujnika biegnie bezpośrednio do centrali (pin 45) czy cośtam zahacza ?

bo takie wskazania temperatury moim zdaniem odpowiadają oporowi na czujnika na poziomie 50 kilo omów więc są podobne do oporu... przerwanego lub niełączącego kabla! jutro będę szukał po kablach i zastanawiam się czy nie dorobić nowego kabla pomiędzy kompem i czujnikiem

ewentualnie jakieś wskazówki ?

Re: kappa - komp widzi -47 st C !

: 09 gru 2011, 20:32
autor: topcio
Masz Autodate 2004 ? Tam są schematy elektryczne.

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 09 gru 2011, 21:27
autor: Piszczyk
od 17:30 do 21:00 stała kappa pod blokiem bez kompa (w domu pod lupą ścieżki od pinów oglądałem)
zszedłem na dół i najpierw sprawdziłem opór pomiędzy pinami 30 i 45 na wtyczce kompa - pokazało jakieś 4,8 kilooma
(czyli OK przy tych +2 st C) - przyłączyłem kompa i zapalił po 4 obrotach wałem...
czyli co? jest już OK? podejrzewam że i tak mi kappa jakiś numer wywinie - może jutro rano?
(profilaktycznie mam zamiar przyszykować kabel z wtyczką bezpośrednio od kompa do czujnika)

autodatę mam ale nie bangla na moim win 7 (co innego na starym kompie w garażu...)

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 10 gru 2011, 12:08
autor: Lukasz_TG
Witam

Pin 30 to masa, ta sama masa będzie na jednym pinie czujnika. Natomiast 45 do ECU.

Moze to pomoze
1.jpg
2.jpg
3.jpg

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 10 gru 2011, 12:13
autor: Rafako
Jakbyś jeszcze czegoś potrzebował z VIVIDA (właściwie klon Autodaty) to pisz na PW akurat siedzę na L4 i mam przy sobie laptoka z programem.
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 10 gru 2011, 23:30
autor: Piszczyk
dzięki za pomoc
właśnie odczytałem ale i tak jestem już po dorobieniu nowego przewodu i kości do czujnika
(poprowadzonego bezpośrednio pod pin 45 i 30 ECU - posiłkowałem się manualem od fiata coupe 20V T )

na razie działa
(pomijając mój błąd i nadcięcie zasilania +5V dla innych czujników - za szybkie cążki.. - na szczęście w porę dostrzeżone i załatane)

przy okazji usunąłem z kappy założony po partacku przez italianca autoalarm (nie działający zresztą)
tak na ryja popodpinane przewody i poodkręcane centralki sterowania szybami i wszystko dookoła że dziwne że się nie popaliło
po prostu pousuwana izolacja i kable na okrętke bez lutowania i byle jak zaizolowane....

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 11 gru 2011, 11:45
autor: Rafako
He, he :D jaki kraj tacy fachowcy :D Dlatego dobry polski elektronik, potrafi w Eurolandzie zarobić krocie, bo tam większość "rdzennych fachofcóf" to straszne chamy i jak taki raz zobaczył "boczne" na oczy, to już jakby miał habilitację ;)
To dobrze, żeś uporał się z usterką : ok2 :
Serdecznie pozdrawiam.

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 13 gru 2011, 19:03
autor: Piszczyk
wersja od specjalisty z nowego salonu Lancii w Lublinie
( młody facet ale chyba z doświadczeniem - servis fiata - niestety Lenartowicz nastawiony na nowe modele i nawet egzaminera na auta z przed 2002 nie mają...)

twierdzi że wskazanie -47 st C jest NORMALNE w momencie tuż przed odpaleniem auta, a ECU bierze namiary na skład mieszanki w pierwszej kolejności z przepływomierza i z czujnika temperatury zasysanego powietrza, później jest lambda a na końcu czujnik temp. płynu chłodzącego...
więc jego zdaniem w takiej kolejności należy szukać usterek
podpowiedział że przepływomierz na wolnych obrotach powinien dawać sygnał odczytywany przez ECU (widoczny na egzaminerze) jako 12,5 do 14 (kg/h ?)
wskazanie na poziomie np 20 powoduje że ECU daje dawkę paliwa 1,5 raza większą od potrzebnej (stąd np smród paliwa - u mnie się zgadza...)

:|

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 14 gru 2011, 13:43
autor: topcio
A twój przepływomierz ile pokazuje?

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 14 gru 2011, 20:39
autor: Piszczyk
czujnik temperatury powietrza sprawia wrażenie sprawnego
(jakieś 3do4 kilooma przy około 10 st C i poniżej 1 kilooma przy owianiu ciepłym powietrzem z kaloryfera :D )
śruba od położenia przepustnicy chyba oryginalnie zaślepiona (czyli nikt nie podnosił)
żeby dalej nie gdybać i nie bawić się miernikiem a móc sprawdzić wskazania przepływki i innych elementów zamówię dziś kabel do interfejsa
(bo za każdym razem bulić 60pln za podłączenie... a sprawdzanie woltażu wg autodaty troszkę kłopotliwe)

dostałem jeszcze wersję aby sprawdzić układ odpowietrzania baku (może opary wzbogacają mieszankę jeśli jest uszkodzony zawór...)

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 28 gru 2011, 21:35
autor: Piszczyk
jak na razie jest troszkę lepiej ale to dalej nie to - pali ale nie przy pierwszym kręceniu - zazwyczaj przy drugim, czasem trzecim
a jeśli trzecie kręcenie to tradycyjnie śmierdzi niespalonym paliwem

zrobione, wymienione:
- nowy komplet świec
- nowy filtr powietrza
- nowy czujnik położenia wału
- nowy czujnik temperatury płynu + nowe okablowanie (pod piny 30 i 45)
- wyczyszczony dolot od turbo po przepustnicę
- wyczyszczony krokowy
- zaślepiony przewód par paliwa
- skasowane błędy w ECU : parametr samodopasowawczy FRA, błąd czujnika temp (nie pokazuje się po wymianie), integrator sondy (był raz)
- nienaruszona plomba regulacji przepustnicy
- uszczelniona pokrywa rozrządu (był olej na 4 i 5 świecy)
- czasy wtryskiwaczy na wolnych obrotach około 2,3 do 2,5 ms
- przy obrotach 720 rpm wskazania: ( sam sprawdzam kabelkiem i FiatEcuScanem 2,5 )
* przepływomierz 13,5 kg/h , napięcie 0.69V
* temp powietrza 26stC
* wyprzedzenie zapł 6 do 8 st

ale przy włączonym zapłonie i niepracującym silniku pokazuje:
* przepływomierz 38,3 kg/h , napięcie 0.18V
* wyprzedzenie zapł 78 stopni ! 8-O

jakieś sugestie? (kiepskie ciśnienie sprężania od Topcia już dostałem)
ewentualnie potrzebuję wiadomości (tabela?) wartości nominalnych o możliwie maksymalnej liczbie parametrów silnika
na wolnych obrotach i zaraz przed uruchomieniem
(wszystko co może wyświetlić np: FiatEcuScan)

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 03 paź 2012, 17:16
autor: jaycobe
Witam
Jeśli ktoś ma podobny problem z samochodem i nie rozwiązał go, to u mnie w samochodzie (poprzednio u Piszczyka) winny złemu odpalaniu auta okazał się przepływomierz. Po zmianie tego nieszczęsnego urządzenia auto zawsze odpala po 3 obrotach rozrusznika czyli tak jak powinno od zawsze.

Pozdrawiam
Kuba

Re: Kappa - komp widzi -47 st C !

: 08 gru 2012, 23:40
autor: jaycobe
Niestety to nie przepływka problem dalej powrócił...