Strona 1 z 1
Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 25 kwie 2012, 17:40
autor: pani_bichoniowa
Hej,
Czy ktoś orientuje się kiedy (rok) w Deltach II zaprzestano stosowania czynnika R12 w klimie i zaczęto stosować nowy? Bo gdybym ewentualnie chciała kupić Deltę II z klimą wolę się nie naciąć na stary, już nie stosowany.
Czy w ogóle był R12 w Deltach II stosowany, bo czytałam, że w passatach od 1992 r stosuje się już ten R134a?
Ech przeczesałam neta za tą informacją i nic nie znalazłam, a po napisaniu tu, znalazłam piękną taką oto tabelkę
czynnik klimy Lancie
Re: Lancia Delta II - Czynnik chłodzący w klimie
: 25 kwie 2012, 21:05
autor: samuel1987
Wątpię żeby udałoby Ci się kupić samochód który będzie miał jeszcze stary typ czynnika który o ile dobrze pamiętam był stosowany do 1993r(nie jestem pewien czy wcześniej z niego nie zrezygnowano). Nawet jeśli oryginalnie nabite byłoby R12 to po tylu latach ktoś musiał już uzupełniać czynnik. A z tabelki wynika że w Delcie II był stosowany tylko R134a. Dodatkowo na naklejce gdzie jest podana ilość stosowanego czynnika jest też podany jego rodzaj.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 25 kwie 2012, 22:54
autor: pani_bichoniowa
ok. szukam informacji, żeby się mąż nie wykręcał w przyszłości, że stary czynnik i już nikt nie napełni a przerobienie jest trudne albo drogie

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 16:25
autor: bassman
Jakie przerobienie?... Z tego co wiem to stary czynnik się odciąga i napełnia nowym. owe mają tak dobrany skład, że przed układ klimatyzacji nie są rozróżniane w jakikolwiek sposób.
Pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 16:31
autor: pani_bichoniowa
To nie ja twierdze, że trzeba przerabiać, tylko szukając w sieci informacji, znalazłam, że zaleca się wymianę gumowych części układu a cała instalacja może zostać....
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 16:48
autor: Rafako
bassman pisze:Jakie przerobienie?... Z tego co wiem to stary czynnik się odciąga i napełnia nowym. owe mają tak dobrany skład, że przed układ klimatyzacji nie są rozróżniane w jakikolwiek sposób.
Pozdrawiam.
Jeśli mówimy o zmianie R12 stosowanego w latach 80-tych na R134a, stosowanego od lat 90-tych do obecnie, to nie masz racji. Układ wymaga przeróbki i jest ona mało opłacalna jeśli nie mamy do czynienia z wozem unikatowym/zabytkowym itp. Jeśli chodzi o Deltę II to wątpię aby kiedykolwiek stosowano w niej czynnik R12, z uwagi na jej debiut rynkowy w 1993 roku, kiedy to tego czynnika już nie stosowano (także w Themie czy w Y10). No i najważniejsza sprawa, R12 jest w dzisiejszych czasach praktycznie nie do kupienia...
Serdecznie pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 19:58
autor: bassman
R12 był stosowany do 1995 roku, później zastąpiony R134a, który jest zamiennikiem - więc przeróbka nie jest potrzebna.
Pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 20:29
autor: mac1us
R12 na 100% był w Alfie 155 w jakiś latach produkcji, więc pewnie w Tipo, Temprze też, może w Dedrze w pierwszych latach produkcji. Jeśli chodzi o Deltę to raczej nie, bo wyszła w 93, ja mam luty 94 rok Delte i jest R134a.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 21:48
autor: Rafako
bassman pisze:R12 był stosowany do 1995 roku, później zastąpiony R134a, który jest zamiennikiem - więc przeróbka nie jest potrzebna.
Pozdrawiam.
Wybacz, napiszę wprost: myślę, że robisz ludziom H2O z mózgu takimi wypowiedziami i jak to mówią "siejesz defetyzm"

A dlaczego

:
- R134a zastąpił R12 z uwagi na normy ekologiczne i nie był żadnym zamiennikiem, tylko następcą.
- układ przy R12 pracuje pod niższym ciśnieniem niż R134a, to jedno ale jak wiadomo, da się to przeżyć. Problemem jest to, że w układach z czynnikiem R134a stosowany jest nowoczesny olej syntetyczny a z R12 współpracował olej mineralny co powoduje, że wszelkie uszczelnienia w układzie klimatyzacji "idą się kochać" po zastosowaniu R134a
- stosowanie R12 w motoryzacji od 2000 roku jest zabronione, toteż znalezienie zakładu, który napełni klimę na R12 jest trudne (ew. Panowie do lodówek), o ile pamiętam, przyłącza też są inne niż przy R134a, to i napełnienie odpowiednio kosztuje...
Jednym słowem zmiana układu z R12 do R134a jest dość kłopotliwa a i napełnienie klimy na R12 to wcale nie jest takie "włóż-wyjmij-bułka paryska"...
Serdecznie pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 22:01
autor: mac1us
Ciekawe co będziemy robić jak wycofają r-134a. Teraz nawet nie za bardzo szukałem, ale ciekawi mnie w jakim stopniu trzeba przerabiać klimę pod r-1234yf?
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 27 kwie 2012, 22:17
autor: Rafako
mac1us pisze:Ciekawe co będziemy robić jak wycofają r-134a. Teraz nawet nie za bardzo szukałem, ale ciekawi mnie w jakim stopniu trzeba przerabiać klimę pod r-1234yf?
Na razie zaczęli sprzedawać urządzenia, które robią jednym i drugim (m.in. Bosch, Waeko, chyba też MagnettiMarelli itd.) ale jeszcze się nie orientowałem na ile jeden i drugi da się stosować wymiennie, szczególnie, że czynnik dopiero co się objawił, w handlu go jeszcze nie ma, opinii fachowców branżowych, też póki co brak

Za 3-4 lata, wszystko będzie już jasne

Serdecznie pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 28 kwie 2012, 1:57
autor: bassman
Zwracam honor! Sugerowałem się opisami Wikipedii, widać niesłusznie. Rzeczywiście, zaleca się wymianę elementów gumowych, jeśli mają podane tylko znaczniki R12. Co do zamiennika 1 do 1 dla R12 jest R409a. Nie znalazłem nigdzie jednoznacznych informacji o potrzebie wymiany elementów gumowych do tego czynnika.
Z ciekawostek (dla ludzi nie obeznanych w chłodnictwie) podam, że najlepiej klimatyzacja działa na amoniaku - dużo niższe ciśnienia dla tych samych właściwości. Może lepiej tym tropem iść? Mniejsze ciśnienie - dłuższa żywotność układu.
Pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 29 kwie 2012, 21:09
autor: bassman
Sprawdziłem dzisiaj i w swojej drugiej Dedrze z 95 roku mam oficjalnie nabity czynnik R134a (przez producenta samochodu).
Pozdrawiam.
Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 29 kwie 2012, 21:19
autor: topcio
bassman pisze:Z ciekawostek (dla ludzi nie obeznanych w chłodnictwie) podam, że najlepiej klimatyzacja działa na amoniaku - dużo niższe ciśnienia dla tych samych właściwości. Może lepiej tym tropem iść? Mniejsze ciśnienie - dłuższa żywotność układu.
Tylko jak się rozszczelni to można tego nie przeżyć

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie
: 29 kwie 2012, 22:18
autor: bassman
No i w tym cały szkopuł drzemie...
Pozdrawiam.