Strona 1 z 1

Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C

: 24 kwie 2014, 6:42
autor: bassman
Witam.

Jakieś fatum... Wczoraj podczas jazdy z pracy (dużo skrzyżowań, korki i takie tam) urosła mi temperatura cieczy chłodzącej do ponad 130 stopni Celsjusza. Spostrzegłem się podczas parkowania jak zaświeciła mi kontrolka temperatury granicznej na wskaźniku.
Od razu silnik zgaszony, maska w górę, ogrzewanie na maksa i szukanie przyczyny, po około 3 minutach wymieniony bezpiecznik (do tej pory nie wiem dlaczego się sfajczył 30A!). Odpalona i na pracującym silniku schłodzona do normalnych 90 stopni. Zgaszona, tak postała z 15 min i dalej nią jeździłem. Problem nie powrócił, czuwam jak tylko mogę by się to nie powtórzyło.

Pytanie jest następujące: czy nic nie uszkodziłem? Silnik odpala, pracuje jak wcześniej, spod korka płynu chłodzącego (jest z zaworem bezpieczeństwa) płyn nie poszedł, czyli łudzę się że ciśnienia nie było za dużego.
Wiem że muszę za chwilę wymienić olej, bo bankowo będzie przegrzany, czy coś jeszcze, mam robić?

Pozdrawiam.

Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C

: 24 kwie 2014, 9:03
autor: Lukasz_TG
Te silniki są bardzo odporne na przegrzanie. Odpal na zimnym obserwuj wskaźnik sprawzd czy dolny wąż do chłodnicy robi się ciepły. Z tym wentylatorem dziwna sprawa, albo się gdzieś kabel przeciera, albo wentylator się zaciera, sprawdz go reką czy nie ma oporów. Zamiast wentylarora podłącz zarowke 21W i zobacz kiedy się zapali żarówka nie auto oczywiście :) Tam jest na 99% czujnik w chłodnicy bez przekaźnika, jeżeli tak jest to wymień ten czujnik.

Pozdrawiam

Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C

: 24 kwie 2014, 14:11
autor: GrimlocK
Nic się nie martw, te silniki są odporne i jednorazowe 130c nic mu nie zrobi. Oleju też nie musisz wymieniać, bo na pewno nie był przegrzany, jego temperatura pewnie była w okolicach 100-110c. Sprawdź tylko dobrze obwód załączania wentylatora, zerknij też na opornik 1 biegu w chłodnicy.

Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C

: 25 kwie 2014, 8:54
autor: bassman
Więc tak. Po oględzinach, jedyna rzecz która zwróciła moją uwagę to lekko luźne złączki konektorowe, na rezystorze wentylatora - oczyściłem, dogiąłem i czekam.
Wszystko co było napisane sprawdziłem już wcześnie - bezpośrednio po zdarzeniu - wczoraj jedynie zmierzyłem oporność opornika, ma 1 ohm, więc dobry.
Dla pewności zamówiłem sobie nowy włącznik wentylatora (gdyby się okazało, że się potrafi zawiesić), o niższych temperaturach załączenia.
Gdyby ktoś taki chciał to jest to EPS 1.850.622 (87-82, 92-87) - stosowany w Alfie z boxerem 1,7 16V, oryginalnie jest EPS 1.850.681 (92-87, 97-92).
Zabieg zamierzony, bo termostat założyłem też o niższej temperaturze otwarcia (87-82) stosowany jest w Punto 1 turbo.

Ostatni pomysł jaki zamierzam wcielić w życie to brzęczyk akustyczny na 12V wpięty w obwód bezpiecznika wentylatora chłodnicy (bezpiecznik się przepali, to w momencie załączenia wentylatora będzie wyło), lub równolegle z kontrolką temperatury granicznej.

Pozdrawiam.