Strona 1 z 2
Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 01 lip 2016, 16:27
autor: roger.glowacki
witam, szukałem już wielokrotnie i nie mogłem nic znaleźć, proszę mnie poprawić jeśli nie zauważyłem już takiego tematu;
jestem szczęśliwym właścicielem już drugiej Kappy i obie (2.4TDS i 2.4VIS 5biegów manual) miały ten sam problem więc podejrzewam, że to jakaś typowa usterka;
stąd moje pytanie: jak usunąć luz na dźwigni/lewarku/gałce zmiany biegów; mam wrażenie, że ten luz coraz bardziej się powiększa i coraz trudniej wrzucić jedynkę/dwójkę oraz piątkę/wsteczny;
dodatkowo zawsze przy wrzucaniu dwójki słyszę zgrzyt mimo wciśniętego sprzęgła; ale to dzieje mi się tylko w 2.4 VIS;
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 01 lip 2016, 18:49
autor: stabraf
Podejrzewam gniazdo dźwigni zmiany biegów (od seicento jest to samo

), przynajmniej w 2.4 VIS jeśli masz skrzynię na linki. W tds zapewne jest na drągu

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 01 lip 2016, 19:12
autor: rob_76
Poza tym może być jeszcze zużyta przesuwka/widelec wybieraka zmiany biegów (wewnątrz skrzyni)... No i oczywiście synchronizator 2-go biegu... Jaki auto (2.4 VIS) ma przebieg? Kiedy sprawdzałeś poziom/wymieniałeś olej w skrzyni...?
Oczywiście powyższe to najgorszy scenariusz...
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 01 lip 2016, 22:24
autor: Jano
W swojej JTD miałem uszkodzony / pęknięty / plastik w "konstrukcji mocowania gniazda" i podobne objawy.
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 02 lip 2016, 0:02
autor: stabraf
Jano pisze:W swojej JTD miałem uszkodzony / pęknięty / plastik w "konstrukcji mocowania gniazda" i podobne objawy.
...czyli właśnie gniazdo dźwigni zmiany biegów

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 02 lip 2016, 2:36
autor: Arek175
Siema. Tak podczepie sie do tematu. Ja mam 2.0 vis 20v i luzow co kolega opisuje brak lecz wsteczny wchodzi bez podnoszenia tego grzybka. Sam w sobie ciezko pracuje gora-dol. Moment z lewarka do skrzyni przekazywany jest na "dragu". Jedyna linka to od grzyba jest. Nie wiem czy powinna byc taka blokada przed wlaczeniem biegu bez sprzegla. U mnie brak tego.
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 03 lip 2016, 11:21
autor: jasiugm
Linka wędruje do wybieraka w skrzyni. Trzeba sprawdzić, czy coś się tam nie urwało/zapiekło.
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.
: 06 lip 2016, 11:51
autor: roger.glowacki
rob_76 pisze:Poza tym może być jeszcze zużyta przesuwka/widelec wybieraka zmiany biegów (wewnątrz skrzyni)... No i oczywiście synchronizator 2-go biegu... Jaki auto (2.4 VIS) ma przebieg? Kiedy sprawdzałeś poziom/wymieniałeś olej w skrzyni...?
Oczywiście powyższe to najgorszy scenariusz...
przebieg 320 tys. podejrzewam, że może nawet prawdziwy, bo od nowości od 2000 do 2007 roku chodziła w rządzie (ministerstwo środowiska), potem miała w Warszawie 2 właścicieli; ogólny stan i środek wskazuje, że albo bardzo dbali, albo nie używali jej zbyt intensywnie;
nie sprawdzałem oleju w skrzyni; mogę to jakoś prosto bez kanału zobaczyć?;
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 06 lip 2016, 20:46
autor: rob_76
Jest bagnet usytuowany w górnej części obudowy dyferencjału - od strony ściany grodziowej. Można się do niego dostać od góry, ale wymaga dość cienkiej i długiej ręki

- ale da się... Rękę wkładasz na wysokości węży od nagrzewnicy...
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 24 sie 2016, 21:49
autor: roger.glowacki
rob_76 pisze:Jest bagnet usytuowany w górnej części obudowy dyferencjału - od strony ściany grodziowej. Można się do niego dostać od góry, ale wymaga dość cienkiej i długiej ręki

- ale da się... Rękę wkładasz na wysokości węży od nagrzewnicy...
dziękuję za precyzyjny opis - bagnet jest mało widoczny, ale znalazłem bez problemu; trudno mi dokładnie odczytać poziom; ogólnie na miarce między MIN a MAX jest bardzo mała odległość, a mi wydaje się, że cała miarka jest zaolejona; w zasadzie bałem się, że może nie być oleju, ale czy to poważny problem jak jego poziom jest zbyt wysoki?;
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 24 sie 2016, 22:02
autor: rob_76
Gdybs mial zalane "po sufit"to zapewne tak. Ale stan "troche powyzej maxa" w niczym nie zaszkodzi

W zasadzie po pierwszym wyjeciu powinienes go (bagnet) dobrze wytrzec i sprobowac jeszcze raz - wtedy powinno byc wyraznie widac, o ile oczywiscie auto poziomo stoi... Pisze profilaktycznie, bo zakladam, ze to oczywiste...
W kwestii ilosci/rodzaju oleju - ok. 2 litry/polsyntetyk.
P.S. Sorki za literki - komputer firmowy...

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 08 sty 2017, 20:14
autor: roger.glowacki
wymienione gniazdo dźwigni zmiany biegów takie jak na zdjęciu które załączył stabraf; nie mam już problemu z wrzucaniem piątki (to był największy problem), luz w jakiejś części zniknął, ale nie do końca...
zgrzyt na dwójce oczywiście dalej występuje, więc obstawiam - jak już nadmienił kolega rob - synchronizator; ale w dalszym ciągu niezbyt chętnie wchodzą biegi, zwłaszcza jedynka i wsteczny; jest to o tyle irytujące, że coraz częściej na parkingu nie sposób ich wrzucić bez głośnego zgrzytu; jeśli dobrze myślę, chyba za bardzo nic nie da się zrobić z samym synchronizatorem i czeka mnie tylko wymiana całej skrzyni, ale zanim zacznę szukać, może warto jeszcze odpowietrzyć sprzęgło; domyślam się, że jest hydrauliczne choć nie przyglądałem się dokładnie;
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 19 sty 2017, 23:20
autor: Borek
Sprzęgło owszem jest hydrauliczne, odpowietrzyć zawsze można - będzie głowa spokojna. A synchronizator też można wymienić, jak już w planach jest wymiana skrzyni to jaki problem w starej podłubać? Drogi ten element chyba nie jest, jedyny problem to jakość zamiennika, bo oryginałów oczywiście brak.

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 20 sty 2017, 0:46
autor: volf
Synchronizator w zamienniku-bardzo wątpię czy w ogóle ktoś to produkował...
Co do zgrzytania 1 i wstecznego to raczej winił bym tu sprzęgło. Podobnie miałem w swoim TDS-jakieś "zdolne mechaniki", jeszcze w Italii założyły odwrotnie tarcze sprzęgła

.
Taki efekt ciągnięcia występuje też w przypadku zużytego docisku jak się przetrze "słoneczko" przy łożysku wyciskowym.
Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów
: 10 mar 2017, 14:11
autor: miesozerca
Pozwolę sobie odkopać temat.
W mojej kappie 2.4 VIS z 96 roku występuje dość spory luz na lewarku zmiany biegów. W jaki sposób mogę go wyeliminować?
[youtube][/youtube]