Wymiana aktywatora kilatyzacji bez sciągania deski
: 09 gru 2019, 20:24
Witam brać , jakiś czas temu dopadła mnie usterka klimatyzacji mojej Lanci Delta a dokładnie uszkodzenie aktywatora klimatyzacji nawiewu szyba - klatka tzw aktywatora defroster który udało się wymienić bez ściągania deski . Dziś operacja została powtórzona w Fiacie Bravo znajomego więc postanowiłem czynność opisać , może komuś posłuży.
Zaopatrujemy się w dwa klucze typu torx 20 np.https://allegro.pl/oferta/corona-klucz- ... 7500935079( ja osobiście kupiłem w Castoramie )
Jeden z nich obcinamy z dłuższego ramienia na ok 5-6 cm , owijamy taśmą papierową by były grubsze i nie ślizgały się w palcach .
Odsuwamy fotel kierowcy na max do tyłu i nurkujemy pod kolumnę kierowniczą. Jeśli mamy piankę musimy ja odkręcić a następnie naszym oczom ukarze się widok aktywatora
Wypinamy wtyczkę ( u mnie już odpięta ) i odkręcamy 3 śrubki torx 20 wskazane na fotografii . Pierwsza jest najłatwiejsza , przy czym musimy uważać bo jak śrubki wpadną w czeluści tunelu praktycznie nie do odzyskania śrubki 2 i 3 odkręcamy na wyczucie ( oczy i ręka się nie mieszczą ) praca dla cierpliwych i upartych ale do zrobienia . Po wykręceniu śrubek i wyjęciu aktywatora naszym oczom ukaże się taki obrazek ( pomarańczowe kółka miejsce gdzie siedzą śrubki) W moim przypadku uszkodzeniu uległ plastykowy trzpień łączący aktywator z zębatką ( kumpla Bravo również ta sama usterka ) . Tulejkę , dźwigienkę , trzpień jak zwał tak zwał kupiłem na Allegro za 27 zł z przesyłką .
Pozostałości po tulejce z aktywatora wyciągamy , ja zrobiłem to poprzez wkręcenie w otwór wkręta o większej średnicy ( z wyczuciem ) i wyciągnięciu kombinerkami siedzi na wcisk. Wstępnie ustalamy miejsce montażu tulejki poprzez przepchnięcie zębatki w kierunku oznaczonym strzałką Po wstępnym ustaleniu miejsca położenia trzpienia względem zębatki ( eliptyczny otwór , na tulejce jest specjalna wypustka ) oraz miejsca osadzenia aktywatora wkładamy nowy trzpień do momentu aż usłyszymy kliknięcie.
Nurkujemy pod deskę i wkładamy aktywator , najpierw staramy się przykręcić najłatwiejszą śrubkę nr 1 i kolejno 2 i 3 ( ja osobiście stosuje patent -do każdej śrubki przywiązuję nitkę długości ok 30 cm zapobiega utratcie śrubek jak spadnie da się odzyskać ) wpinamy wtyczkę , kasujemy błędy robimy kalibrację poprzez przytrzymanie równocześnie przycisków klimatronika AUTO i MONO https://www.youtube.com/watch?v=ANhpTdo3IbY
Miłej zabawy i nie zniechęcajcie się minie za pierwszym razem operacja wykręcenia i wkręcenia zajęła 9 godzin , za drugim razem poszło znacznie lepiej i całość operacji zamknęła się w 1,5 godz.
Zaopatrujemy się w dwa klucze typu torx 20 np.https://allegro.pl/oferta/corona-klucz- ... 7500935079( ja osobiście kupiłem w Castoramie )
Jeden z nich obcinamy z dłuższego ramienia na ok 5-6 cm , owijamy taśmą papierową by były grubsze i nie ślizgały się w palcach .
Odsuwamy fotel kierowcy na max do tyłu i nurkujemy pod kolumnę kierowniczą. Jeśli mamy piankę musimy ja odkręcić a następnie naszym oczom ukarze się widok aktywatora
Wypinamy wtyczkę ( u mnie już odpięta ) i odkręcamy 3 śrubki torx 20 wskazane na fotografii . Pierwsza jest najłatwiejsza , przy czym musimy uważać bo jak śrubki wpadną w czeluści tunelu praktycznie nie do odzyskania śrubki 2 i 3 odkręcamy na wyczucie ( oczy i ręka się nie mieszczą ) praca dla cierpliwych i upartych ale do zrobienia . Po wykręceniu śrubek i wyjęciu aktywatora naszym oczom ukaże się taki obrazek ( pomarańczowe kółka miejsce gdzie siedzą śrubki) W moim przypadku uszkodzeniu uległ plastykowy trzpień łączący aktywator z zębatką ( kumpla Bravo również ta sama usterka ) . Tulejkę , dźwigienkę , trzpień jak zwał tak zwał kupiłem na Allegro za 27 zł z przesyłką .
Pozostałości po tulejce z aktywatora wyciągamy , ja zrobiłem to poprzez wkręcenie w otwór wkręta o większej średnicy ( z wyczuciem ) i wyciągnięciu kombinerkami siedzi na wcisk. Wstępnie ustalamy miejsce montażu tulejki poprzez przepchnięcie zębatki w kierunku oznaczonym strzałką Po wstępnym ustaleniu miejsca położenia trzpienia względem zębatki ( eliptyczny otwór , na tulejce jest specjalna wypustka ) oraz miejsca osadzenia aktywatora wkładamy nowy trzpień do momentu aż usłyszymy kliknięcie.
Nurkujemy pod deskę i wkładamy aktywator , najpierw staramy się przykręcić najłatwiejszą śrubkę nr 1 i kolejno 2 i 3 ( ja osobiście stosuje patent -do każdej śrubki przywiązuję nitkę długości ok 30 cm zapobiega utratcie śrubek jak spadnie da się odzyskać ) wpinamy wtyczkę , kasujemy błędy robimy kalibrację poprzez przytrzymanie równocześnie przycisków klimatronika AUTO i MONO https://www.youtube.com/watch?v=ANhpTdo3IbY
Miłej zabawy i nie zniechęcajcie się minie za pierwszym razem operacja wykręcenia i wkręcenia zajęła 9 godzin , za drugim razem poszło znacznie lepiej i całość operacji zamknęła się w 1,5 godz.