Strona 1 z 3
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 10 cze 2020, 20:46
autor: kamilkoza88
Cześć, dziś kolejne z pytań w stylu "100 pytań do".
Mianowicie, czy orientuje się ktoś z Was jak wymienić dynamicznie (bo to wiadomo, że to jest jedyna słuszna droga) olej w skrzyni biegów?
Dodatkowo, czy wymieniał ktoś z was olej w układzie wspomagania? No i jaki olej użyć, bo tutaj moje programy są lekko rozbieżne ze sobą (jeden mówi ATF III a drugi ATF IV).
Nie wyszczególniałem silnika, bo wszystkie automaty to Aisiny no i każdy układ wspomy jest raczej taki sam.
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 10 cze 2020, 21:08
autor: proxima86
Do wspomagania ATF III chyba...
Co do dynamicznej wymiany oleju w skrzyni,też tak uważałem jak ty.
Różne były opinie na ten temat,ja wymieniłem raz statycznie(wyleciało 3.5l)czyli większe pół,po czym pojeździłem 2tys.km i wymiana ponownie.
Myślę po kolejnych...3tys.km wymienić jeszcze raz i wtedy powinno być ok.
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 10 cze 2020, 22:49
autor: pietrek125
Ja w Aisin-ie wymieniałem statyczno-dynamicznie, własnoręcznie

pierwsze podejście na które poszło 16L JWS3309, czyli spuszczenie 3L (tyle ile jest w misce) zalanie 3L świeżego, jazda i powtórka... za każdym razem spływał czarny olej, przy ostatnich dwóch wymianach pod świtało był już buraczkowy, ale generalnie w wiaderku był dalej czarny... po roku drugie podejście i kolejne 16L... jest lepiej, ale nie jest to czego oczekiwałem... generalnie olej dalej jest ciemniejszy niż nowy... Jedyna możliwość wykonania profesjonalnego płukania skrzyni istnieje dopiero po wywaleniu wymiennika ciepła i zastosowaniu adaptera, za pomocą którego można podłączyć przewody elastyczne do pompy płuczącej...
Olej w układzie wspomagania był spuszczany przy okazji wymiany sanek i oczywiście był czarny żur... w tym roku sanki były ponownie opuszczane i kolejna wymiana... też zszedł czarny olej... wg Fiat-a olej to Tutela GI/E czyli Dextron III. Co ciekawe to w instrukcjach przed 2003r Fiat zaleca ten sam olej do AW55

, dopiero w nowszych podają prawidłowy czyli Tutela GI/IV odpowiadający normie JWS3309...
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 10 cze 2020, 22:55
autor: proxima86
3 podejścia powinny załatwić sprawę

Chyba że kolega naprawdę chce dynamicznie wymienić,wtedy trzeba będzie trochę zapłacić
Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 10:30
autor: kamilkoza88
Odnośnie wymiany oleju w skrzyni, to ja mam akurat ułatwioną sprawę, bo ostatnio zakładałem sobie adapter do chłodnicy powietrznej. Problem polega na tym, że węże od adaptera są jednym z najniższych punktów i przy ich zdejmowaniu olej najnormalnej w świecie się wysra. Kolejnym aspektem jest zamknięty termostat i na zimnym oleju (no bo nikt nie chce się poparzyc) nie wymieni się oleju na dużym układzie. Stąd moje pytanie, czy zna ktoś procedurę serwisowa takiej wymiany?
Druga sprawa z olejem od wspomy, tam też mi się wydaje że wchodzi olej typu III, tylko jak wyście spuszczali ten olej? Normalnie poprzez rozpięcie przewodów na dole i uzupełnianie przez zbiorniczek? Co wtedy z chłodnica? Może by jakoś pokombinować z przewodami przy zbiorniczku i tez zrobić to metoda dynamiczna?
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 12:37
autor: pietrek125
Procedury serwisowej wg. producenta nie ma, bo Fiat nie przewiduje wymiany oleju, jedynie dolewkę... (ciekawe co na to skrzynia jak dolejesz Dextron III do skrzyni gdzie jest JWS3309) W warsztacie ASB zapewne podłączą maszynę płuczącą bezpośrednio do adaptera (pod warunkiem,że w ogóle taką usługę takowy warsztat ma swojej ofercie, bo większość nie ma,a nawet nie zaleca) więc termostat i chłodnica zewnętrzna będą ominięte... wymiennik ciepła, a tym samym adapter w miejscu niego, nie jest w najniższym punkcie, tym bardziej że olej powracający do skrzyni wchodzi na środkowy króciec adaptera, a to co się "wysra" (najwyżej 3L, tyle ile jest w misce pozostałe 4L zostają w skrzyni) trzeba uzupełnić 'statycznie" tym bardziej, że po otwarciu termostatu i napełnieniu chłodnicy i tak trzeba będzie uzupełnić poziom oleju...
Co do wspomagania to spuszczałem, w najniższym punkcie czyli pod sankami w miejscu przejścia przewodu elastycznego na stalowy i zaciśniętego opaską wielokrotnego użycia. Chłodnica będzie pusta bo to są własnie przewody do chłodnicy, która jest znacznie wyżej.
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 13:08
autor: bogdan
Ravenol T IV ATF dynamicznie 13l
wspomaganie, przewód ciśnieniowy przy maglownicy kilka razy przelewam układ.
Pozdrawiam.
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 16:30
autor: kamilkoza88
https://youtu.be/wb4_Oe57qmU
Tak mniej więcej wygląda wymiana dynamiczna. Tylko teraz, który kanał zasysa, a który wypuszcza olej, bo tu też już 2 wersje słyszałem.
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 17:14
autor: pietrek125
No i zgadza się... zdemontowali wymiennik i wylało się tyle oleju ile było w wymienniku... także z miski sie nie 'wysra", podłączyli się za pomocą adaptera... w większości Aisin-ów środek to wyjście na chłodnicę, a boczny króciec to powrót... oprócz AW55 bo tu jest na odwrót... czyli boczny wyjście, środkowy powrót...
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 17:17
autor: kamilkoza88
AW 55, czyli tak jak u nas?!
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 17:27
autor: pietrek125
Tak, skrzynia w Thesis to AW55
09g_kr5.jpg
Podpis pod zdjęciem
Направления движения ! кроме SU1 (AW55) !
Podłaczenia przewodów oprócz AW55
Внимание! направления движения ATF для SU1 (AW55) другое
Poprawne podłącznie ATF, dla AW55 na odwrót
https://www.trancool.com/transmission_a ... round.html
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 17:42
autor: kamilkoza88
No właśnie to stamtąd kupiłem ten adapter i to chyba właśnie tam widziałem ta wzmiankę o podłączeniu
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 17:47
autor: pietrek125
Tylko trzeba czytać opis... w AW55 jest na odwrót niż na zdjęciu... niestety jak się przełaczy na angielski to tej informacji nie ma...
Jak sobie oglądnąłem ten filmik z wymiany "dynamicznej" to ta moja "amatorska" za dużo to się nie różni... po za tym jak ten olej wracający na końcu jest czysty, to ja jestem Święty Wincenty à Paulo...
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 18:20
autor: kamilkoza88
No właśnie syf szedl jak 600. Dlatego trzeba wg mnie dać nie 10% więcej, tylko ze 3-4 litry więcej na przepłukanie. Ale właśnie z tym adapterem metodą chałupnicza można swobodnie samemu to zrobić. I to za 400zl za sam olej a nie obsługę + 600zl.
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.
: 11 cze 2020, 18:32
autor: pietrek125
Jak damy Mannol to można się zmieścić w 270zł za 16L...albo jeszcze taniej biorąc beczkę 20L za 305zeta... a za dynamiczną krzyczą sobie nawet 1000-1200zł, więc robiąc to samemu to rachunek jest prosty... zwłaszcza jak mamy adapter, to taka a'la dynamiczna nie różni się jak w takim Volvo...
https://www.youtube.com/watch?v=-DxEmb-2s2A