Strona 1 z 1

Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 07 lip 2021, 8:24
autor: toreider
Panowie moje pytanie jaka jest wartość Nm dokręcenia śrub misy oleju oraz korka spustowego . Musiałem wymienić miskę i chciałbym dokręcić ją jak „ Bozia Przykazała ”. Z góry dzięki za odpowiedź

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 07 lip 2021, 23:30
autor: proxima86
Dokręcaj po przekątnej ,po co ci nm dokręcania
Chyba że masz za dużo siły w "rencach"

Wysłane z mojego moto g(7) power przy użyciu Tapatalka



Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 08 lip 2021, 15:07
autor: toreider
Szukałem fachowej odpowiedzi , bo nie chce robić na „ czuja ” . Robię dla siebie nie na sprzedaż i dzięki forum Bravo dowiedziałem się że to 9+- 1 Nm.

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 08 lip 2021, 19:19
autor: proxima86


Wysłane z mojego moto g(7) power przy użyciu Tapatalka


Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 09 lip 2021, 12:11
autor: Tomzik
toreider pisze: 08 lip 2021, 15:07 Szukałem fachowej odpowiedzi , bo nie chce robić na „ czuja ” . Robię dla siebie nie na sprzedaż i dzięki forum Bravo dowiedziałem się że to 9+- 1 Nm.
9Nm? Mała siła. Jakie to są śruby?

W e-learn Fiata bardzo często występują jednostki daNm, może o to chodziło.

Nie twierdzę, że to ma być 9daN, bo jeśli śruby są małe to może być faktycznie 9Nm, ale upewnij się.

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 09 lip 2021, 12:29
autor: Jam_Belfegor
M6 a pewnie taka jest o twardości 8.8 (nie sądzę by były twardsze, nie do aluminium) - tabelkowo dokręca się siłą ok. 11-12Nm, kręcąc w aluminium ta siła możne być zaniżona w celu ochrony gwintu w korpusie.

9daN to 90Nm nie ma opcji by tyle było :) śruby miski kręci się przedziale w przedziale 10-20Nm bo reguły są to małe drobne śrubki, no i nie możemy też wygnieść bardzo uszczelki :P

Nie zalecam tez kręcić na oko bo można zmiażdżyć uszczelkę albo za słabo dokręcić i pogubimy kilka :lol:

A jak się nie ma pewności ile ma być to można dać bezpiecznie 15Nm na klucz i kapnąć trochę niebieskiego kleju do gwintów tyle że śruba i sam otwór musiał by być odtłuszczony by klej miał sens. tu szybko i łatwo pomorze nam zmywacz do hamulców. Klej nie jest konieczny. Choć ja z doświadczenia wszędzie daję tam gdzie są wibracje. Już nie raz mi się zdarzyła poluzowana śruba od wibracji.

Co do kręcenia na pałę, ile pary w rekach ... no to podam dwa ostatni przykłady jakie przerabiałem. Jeden w aucie służbowym - kolektor wydechowy i sonda lambda przykręcona po naprawie przez mechanika na oko ile sił miał. Zniszczeniu uległ gwint sondy w kolektorze, sam kolektor wygiął się i pękł przy dwóch szpilkach - brawo! Podejrzewam że gość do dzisiaj nie zorientował się dlaczego tak i nie wciągnął wniosków. Tu niestety trzeba wiedzieć że materiały mają swoją rozszerzalność termiczną i wytrzymałość. Nie bez powodu ktoś to kiedyś policzył jaką siłą dokręcać. Drugi temat - jakiś czas temu rozbierałem głowicę z fiatowskiej szesnasto-zaworówki co druga / trzecia stopka miała zerwany gwint, bo też była kręcona na pałę. Jak to dostało temperatury to zamiast zapracować w granicy plastyczności materiału pozrywało gwinty - kolejne "brawo". Już mi czasem ręce opadają. Oczywiście nie trzeba być też purystą i kręcić dosłownie każda śrubę kluczem dnyamo. ale te kluczowe lub te które wiemy że będą pracowano termicznie, dynamicznie lub spinają jakąś uszczelkę lub elementy na masie uszczeniającej już by pasowało.

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 09 lip 2021, 13:13
autor: Tomzik
Też dlatego pisałem, że może być te 9N o ile śruby małe. I pamiętam, że deka- to 10 ;)

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 11 lip 2021, 9:11
autor: toreider
Przykręciłem siła 10 Nm ( według mojego klucza ) nie jest profesjonalny lecz kupiony na jednym z portali aukcyjnych .Nie jestem przewrażliwiony i nie biegam do każdej śruby z kluczem dynamometrycznym ale uważam ze niektóre trzeba właśnie nim dokręcać . Śrubki faktycznie M6 wiec uznałem że taka siła wystarczy , na razie zrobiłem niewiele kilometrów wszystko jest OK wiec , pojeżdżę , poobserwuje . Dzięki za konstruktywne odpowiedzi

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 26 sie 2021, 13:23
autor: kamol15
Jaką miskę założyłeś? Zamiennik czy używka?

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 27 sie 2021, 14:48
autor: toreider
Założyłem zamienik , używka to nigdy nie wiadomo jaka jest a oryginał jest w kosmicznej cenie

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 30 sie 2021, 13:11
autor: kamol15
To jeszcze zapytam Fast czy NTY? Z tego co patrzyłem Fast jest droższy ale i cięższy (teoretycznie lepiej wykonany)

Re: Delta III 1,4 120 KM moment dokręcenia Śrub misy oleju

: 30 sie 2021, 16:03
autor: toreider
Ja założyłem FASTA , przejechane ok 2 tys kilometrów i jak na razie wszystko OK