też ...ale moja blue lady to także nie najnowszy tds'ik ..."wojtaq" pisze:Ewciu Ty masz kombi i chyba troszke cięższa jest wiec moze dlatego"EWCIA" pisze:mozliwe...ja w mojej kapci mam 3000 obr przy 120km/ 4400 przy 180 .."Jeremy McFee" pisze:w turbodieslu jest to możliwe"Pytajacy" pisze:wojtq 2500 to juz 120km/h ????
Thema - prędkość
Thema - prędkość
kiedyś Kappa Blue Lady - obecnie Coupe 20VT
Thema - prędkość
Moim skromnym zdaniem znaczenie w rozpatrywaniu osiągów ma m. in. zróżnicowanie przełożeń skrzyń biegów w Themie i Kappie, różnica wagi obu pojazdów oraz stan konkretnego silnika (turbina, wtryskiwacze, pompa paliwa, szczelność cylindrów). Poza tym kwestia dochodzi aerodynamiki karoserii, szerokości opon (opory toczenia są większe im szersza jest opona), czystości filtrów paliwa i powietrza.
2x Kappa LS 2.0 20v '95 & '98 + Thema 2.0 ie 8v '89 + Punto Evo 1.4 MyLife '11
tel. 501-122-517
tel. 501-122-517
Thema - prędkość
Osiągi to moment obrotowy i nic więcej. Moment obrotowy - moment na kołach - siła napędowa - przyspieszenie. Prędkość max wynika z mocy silnika. Opory aerodynamiczne do 100km/h prawie się nie liczą toczenia też są niebyt duże. Co to znaczy szczelność cylindrów?? Z szerokością opony to bym się kłócił. Możesz sprawdzić testy i zobaczyć że różne opony w tym samym rozmiarze mają różne opory toczenia."grzole" pisze:Moim skromnym zdaniem znaczenie w rozpatrywaniu osiągów ma m. in. zróżnicowanie przełożeń skrzyń biegów w Themie i Kappie, różnica wagi obu pojazdów oraz stan konkretnego silnika (turbina, wtryskiwacze, pompa paliwa, szczelność cylindrów). Poza tym kwestia dochodzi aerodynamiki karoserii, szerokości opon (opory toczenia są większe im szersza jest opona), czystości filtrów paliwa i powietrza.
W praktyce diesel i benzyna z tym samym momentem różnią się osiągami dość znacznie. Wynika to z bezwładności silnika i turbiny, która też część mocy zabiera na rozkręcenie.
Najważniejsze są przełożenia skrzyni.
- Jeremy McFee
- Klubowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Warszawa
Thema - prędkość
Szerokość opony ma ewidentny wpływ na opory toczenia."czz" pisze:Z szerokością opony to bym się kłócił. Możesz sprawdzić testy i zobaczyć że różne opony w tym samym rozmiarze mają różne opory toczenia....
W praktyce diesel i benzyna z tym samym momentem różnią się osiągami dość znacznie. Wynika to z bezwładności silnika i turbiny, która też część mocy zabiera na rozkręcenie.
Najważniejsze są przełożenia skrzyni.
Turbo nie zabiera mocy "na rozkręcenie".
Moc "zabiera" tylko układ ze sprężarką napędzaną mechanicznie (z kompresorem).
J. McFee
Thema - prędkość
Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
2x Kappa LS 2.0 20v '95 & '98 + Thema 2.0 ie 8v '89 + Punto Evo 1.4 MyLife '11
tel. 501-122-517
tel. 501-122-517
- mario09
- Klubowicz
- Posty: 947
- Rejestracja: 12 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Radom - Wierzbica woj. mazowieckie
Thema - prędkość
Doladowania (jak np. w vw corrado)."grzole" pisze:Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
Lancia Thema III 2.0 i.e.+gaz II gen. (zestaw Lovato LovU2)
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS
Thema - prędkość
No cóż - jeżeli lepiej wiecie Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła."grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Thema - prędkość
Nie lubię się wdawać w takie dyskusje ale czz - trochę błądzisz słuchaj co koledzy piszą bo generalnie mają racje. Turbosprężarkę napędzają gazy spalinowe których energia i tak zostaje zmarnowana w tłumikach. A kolega pytał tylko o prędkości na poszczególnych biegach"czz" pisze:No cóż - jeżeli lepiej wiecie Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła."grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?
Thema - prędkość
no właśnie.... ale pytalem tez o tą sytuacje która miałem dziś... ktos sie domysla co sie moglo dziac?
- Jeremy McFee
- Klubowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Warszawa
Thema - prędkość
Szerokie kapcie w autach wyścigowych mają za zadanie zapewnić odpowiednią przyczepność. Żeby to jeszcze wspomóc - stosuje się specjalne gumy, które się dodatkowo rozgrzewa, żeby lepiły sie do asfaltu."czz" pisze:No cóż - jeżeli lepiej wiecie Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła."grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?
W normalnym, cywilnym samochodzie ponadnormatywnie szerokie opony nie mają sensu - ale ponieważ wyglądają "dziarsko" - wielu marianów je zakłada.
W aucie o mocy ca 100KM zastosowanie opon np. 215/45 zamiast 185/65 zwiększy zużycie paliwa o kilka %, natomiast dodatkowo spowoduje przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego.
A mając dodatkowo na uwadze stan nawierzchni polskich dróg - bezpieczniej jest jeździć na węższych oponach.
Turbosprężarka żywi się energią kinetyczną strumienia spalin, która w układzie wolnossącym jest bezpowrotnie tracona.
Turbodziura bierze się z faktu, że turbina (a właściwie doładowanie) jest efektywne dopiero przy określonej liczbie obrotów sprężarki. W praktyce "turbo działa" przy prędkości obrotowej silnika nie niższej niż ok. 3000 rpm (przy niższych obrotach silnika energia kinetyczna spalin jest zbyt mała, żeby odpowiednio zakręcić turbiną.
Dlatego kierowcy aut turbo - ci, którzy znają sie na rzeczy - stosują odpowiednią technikę jazdy, dzięki której utrzymują obroty silnika na odpowiednim poziomie zgodnie z przewidywanymi potrzebami.
Szczegóły nt. działania różnych układów turbo znajdziesz w Internecie - jak dobrze poszukasz.
J. McFee
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Thema - prędkość
Jeśli chodzi Ci o to że jak dodajesz gazu auto zwiększa obroty a nie przyspiesza i masz skrzynie manualną to na 99,9999999999999999999999999999999999999999999% ślizga sprzęgło. Tą minimalną część procenta zostawiam na ślizgające się felgi w oponach"Pytajacy" pisze:no właśnie.... ale pytalem tez o tą sytuacje która miałem dziś... ktos sie domysla co sie moglo dziac?
Thema - prędkość
no oki jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem
- Jeremy McFee
- Klubowicz
- Posty: 665
- Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Warszawa
Thema - prędkość
Jedź do mechanika - jak się da poprawić hydraulikę - to jeszcze pojeździsz - a jak nie - to szykuj 500-700 zł na nowe sprzęgło."Pytajacy" pisze:no oki jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem
J. McFee
- mario09
- Klubowicz
- Posty: 947
- Rejestracja: 12 lut 2005, 0:00
- Lokalizacja: Radom - Wierzbica woj. mazowieckie
Thema - prędkość
Nie zbyt dlugo. Im mniej bedziesz staral sie je "uslizgiwac" tym dluzej wytrzyma, aczkolwiek przy kazdym wiekszym obciazeniu autka bedzie coraz gorzej no i nagle przyspieszanie na wysokich biegach raczej nie mozliwe. Przy takim stanie rzeczy latwo je spalic."Pytajacy" pisze:no oki jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem
Ostatnio zmieniony 16 maja 2006, 21:18 przez mario09, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia Thema III 2.0 i.e.+gaz II gen. (zestaw Lovato LovU2)
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Thema - prędkość
Trudno jednoznacznie określić , wszystko zależy jak dynamicznie sie jeździ( dla wyjaśnienia największe obciążenia na sprzęgle są nie podczas dodawania gazu na pierwszym biegu czy drugim ale podczas jazdy na piątce i dociśnięciu gazu do dechy i jazdą z dużymi prędkościami). Wszystko zależy od konkretnej tarczy, jej nitowania itd. Można jeszcze pojeździć i 10 tyś km jak i tylko 500km.